ECONOMIE
UE atenuează politica de reducere a consumului de gaze
Comisia Europeană a cerut statelor membre să mențină politica de reducere a consumului de gaze, dar a atenuat-o, anunțând că va fi complet voluntară, un indiciu al optimismului că s-a încheiat cea mai gravă criză energetică din Europa, transmite Reuters, preluată de Agerpres.
Țările blocului comunitar au stabilit în 2022 un obiectiv voluntar ce prevede reducerea consumului lor de gaze cu 15% în timpul lunilor de iarnă – una dintre numeroasele măsuri adoptate după ce Rusia a scăzut semnificativ livrările de gaze în Europa, ceea ce a provocat probleme de aprovizionare și a dus la creșterea record a prețurilor.
Marți, Comisia Europeană a recomandat statelor membre să continue să reducă folosirea gazelor cu 15%, comparativ cu consumul mediu din 2017-2022. Totuși, a fost înlăturată obligativitatea, stabilită în 2022, a reducerii cu 15% în cazul unei crize de aprovizionare.
Diplomații UE au declarat pentru Reuters că unele țări consideră că această politică nu mai este necesară după ce perioada de vârf a crizei energetice din Europa a fost depășită, iar țările europene și-au redus cererea de gaze după invadarea Ucrainei, în februarie 2022.
Situația aprovizionării cu gaze a blocului comunitar s-a îmbunătățit semnificativ, țările înlocuind gazele rusești cu surse de energie regenerabilă și gaze de la alți furnizori. Dar situația dificilă de pe piețele mondiale de gaze și obiectivul UE de a renunța complet la combustibilii fosili din Rusia arată că economisirea energiei este în continuare necesară, a precizat Comisia Europeană.
Prețul gazelor în Europa a scăzut luna aceasta aproape de cel mai redus nivel din ultimii trei ani. Iarna blândă a făcut ca țările UE să aibă depozitele de gaze pline în proporție de aproximativ 64%, arată datele Gas Infrastructure Europe.
Din august 2022, când prețurile erau la un nivel ridicat record, consumul UE de gaze a scăzut cu 18% până în decembrie 2023, când se înregistra un nivel normal al prețurilor, a informat Executivul comunitar.
„Reducerea cererii de gaze nu a fost determinată de obiectivul stabilit la nivelul UE. Au fost mai multe motive: reducerea activității industriale, iarna blândă și majorarea generării din surse de energie regenerabilă”, a explicat Simone Tagliapietra, de la think-tank-ul Bruegel.
ECONOMIE
CECCAR respinge opinia exprimată în comunicatul UNBR și reafirmă legalitatea hotărârii sale
Ca răspuns la comunicatul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din data de 1 februarie 2025, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) consideră necesar să clarifice acuzațiile nefondate și să reafirme legalitatea hotărârii sale privind împuternicirea experților contabili pentru reprezentarea beneficiarilor în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale.
Împuternicirea experților contabili este conformă cu legislația în vigoare
Conform art. 3, pct. 5, lit. e) din Legea nr. 265/2022, orice persoană poate fi împuternicită în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale. Astfel că experții contabili au dreptul legal de a acționa ca împuterniciți ai clienților lor, fără a interfera cu activitățile juridice exclusive ale avocaților. Interpretarea conform căreia această activitate ar fi rezervată exclusiv avocaților nu are temei legal și reprezintă o tentativă de restricționare nejustificată a unui drept legal recunoscut pentru mai multe categorii de persoane.
CECCAR reglementează modul de gestionare a împuternicirilor în conformitate cu legislația specifică profesiei
Legea nr. 265/2022 nu dispune în privința modelului împuternicirii și nici a modalității de gestionare a acesteia. CECCAR, în baza art. 18 din OG nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, este singura autoritate competentă care organizează și monitorizează activitatea membrilor săi. În consecință, normele emise de CECCAR cu privire la gestionarea împuternicirilor sunt perfect legale, sunt adresate membrilor și nu adaugă la lege, ci stabilesc proceduri clare pentru membrii săi, în beneficiul acestora și al clienților lor.
Experții contabili au contribuit activ la digitalizarea relației mediului de afaceri cu ONRC, la reducerea poverii administrative
Până în noiembrie 2022, experții contabili erau recunoscuți drept profesioniști abilitați să transmită documente către oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale utilizând semnătura digitală calificată, în baza unei împuterniciri derivate din contractele de servicii profesionale. Acest rol a fost esențial în procesul de digitalizare a interacțiunii dintre ONRC și mediul de afaceri, contribuind la eficientizarea și simplificarea proceselor administrative pentru toți cei implicați.
Hotărârea CECCAR nr. 25/801, publicată în Monitorul Oficial nr. 83 din 30 ianuarie 2025, este emisă în baza atribuțiilor conferite de OG nr. 65/1994
Hotărârea CECCAR reglementează modelul împuternicirii și modul de gestionare a acesteia exclusiv pentru membrii CECCAR, fără a impieta asupra altor profesii. Această reglementare este de interes general, fiind necesară pentru a asigura standarde unitare și transparență în activitatea membrilor CECCAR, având ca obiectiv principal protejarea intereselor clienților și respectarea normelor profesionale.
CECCAR promovează dialogul constructiv și respectul reciproc
CECCAR își reafirmă deschiderea către un dialog constructiv cu toate profesiile reglementate, în interes public, bazat pe respect reciproc. Profesia de expert contabil a considerat întotdeauna profesia de avocat un partener strategic, ambele având o tradiție de peste 100 de ani în România.
În acest context, considerăm inadecvat tonul comunicatului UNBR, care acuză CECCAR de „nesocotirea legii”, afectând în mod nejustificat reputația și credibilitatea profesiei de expert contabil. Afirmațiile UNBR sunt inexacte și pot crea confuzie în rândul opiniei publice, motiv pentru care solicităm UNBR să adopte o abordare echilibrată, bazată pe argumente juridice solide.
CECCAR rămâne ferm angajat în susținerea intereselor membrilor săi și în respectarea strictă a cadrului legal aplicabil.
ECONOMIE
MF: În proiect, modificări la Legea contabilității
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat în transparență decizională un proiect de Ordonanță pentru modificarea și completarea unor acte normative, document care are în vedere, între altele, modificări la Legea contabilității nr. 82/1991. MF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, începând cu anul 2024, bilanțul, contul de rezultat patrimonial și anexele componente ale situațiilor financiare se transmit numai prin Sistemul Național de Raportare Forexebug, suspendându-se transmiterea acestora în format letric. „Având în vedere cele de mai sus precum și faptul că termenele de raportare a situațiilor financiare din Sistemul Național de Raportare Forexebug sunt diferite de cele prevăzute în Legea contabilității nr. 82/1991 republicată, cu modificările și completările ulterioare, este imperios necesar să se efectueze armonizarea acestora pentru asigurarea bunei desfășurări a procesului de raportare a situațiilor financiare. Această constatare a fost realizată de Curtea de Conturi a României urmare misiunii de audit a Sistemului național de raportare – Forexebug: «Armonizarea termenelor de depunere a balanței de verificare în SNR Forexebug cu termenele din Legea contabilității și introducerea în legislație a unor termene clare pentru generarea rapoartelor de situații financiare (…)»”, afirmă inițiatorii proiectului.
În acest context, prin noul proiect de act normativ se propune introducerea, la articolul 36 din Legea contabilității, a unui nou alineat, alin.(12), cu următorul cuprins:
„(12) Instituțiile publice ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite, ordonatori secundari de credite și ordonatori principali de credite, transmit, pentru activitatea proprie, formularele din sfera raportării situațiilor financiare în Sistemul național de raportare Forexebug, până la data de 20 inclusiv a lunii următoare celei de raportare pentru raportările lunare și trimestriale, respectiv până la data de 30 inclusiv a lunii următoare celei de raportare pentru raportările anuale privind încheierea exercițiului financiar.”
ECONOMIE
AFIR: Consultare publică deschisă pentru accesarea fondurilor nerambursabile prin GAL
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat în consultare publică pe site-ul instituției, www.afir.ro, Ghidul de implementare pentru intervenția DR-36 LEADER Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității, finanțată din Planul Strategic 2023 – 2027 (PS 2027).
„Consultarea publică pentru acest Ghid se va desfășura pe o perioadă de 15 zile calendaristice, de la data publicării pe site. Astfel, toți cei interesați pot transmite propuneri sau observații privind Ghidul solicitantului supus dezbaterii publice până la data de 12 februarie 2025 pe adresa de e-mail consultare@afir.info”, precizează AFIR, într-un comunicat.
Sprijinul financiar se acordă pentru implementarea intervențiilor din cadrul Strategiilor de Dezvoltare Locală (SDL) ale Grupurilor de Acțiune Locală (GAL) selectate și autorizate de Direcția Generală Dezvoltare Rurală – Autoritate de Management pentru Planul Strategic pentru perioada de programare 2023 – 2027 din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.
Finanțarea nerambursabilă acordată de AFIR prin intervenția DR-36 poate fi utilizată pentru proiecte de investiții în crearea și dezvoltarea de activități neagricole, susținerea lanțurilor alimentare și investiții în infrastructura la scară mică, exploatarea potențialului istoric și cultural și sprijin pentru locuitorii din zonele acoperite de Grupurile de Acțiune Locală.
De asemenea, se pot finanța și intervenții colective în domeniul agricol și agro-alimentar, intervenții de tip social care sprijină multiplicarea în sectorul zootehnic, intervenții privind activitățile de mediu, inclusiv în ceea ce privește energia verde/ regenerabilă, acțiuni de cooperare și acțiuni care sprijină asocierea, investiții în infrastructura socială și în domeniul sănătății, acțiuni privind atenuarea fenomenului de depopulare, operațiuni specifice conceptului de „Sate inteligente” etc.
Potrivit AFIR, intensitatea sprijinului nerambursabil este de 65% din totalul cheltuielilor eligibile, cu posibilitatea majorării până la 100% în funcție de categoria proiectului și de tipul investiției. Valoarea maximă nerambursabilă nu poate depăși cuantumul de 200.000 de euro/ proiect, respectiv 70.000 de euro/ plan de afaceri pentru proiecte de tip start-up neagricol.
Versiunea consultativă a Ghidului este disponibilă pe pagina Agenției, www.afir.ro, în cadrul secțiunii Comunicare >> Dezbatere publică accesând link-ul Dezbatere publică – NOUL Portal AFIR – informații PS PAC, depunere Online.
După închiderea perioadei de consultare, analizarea și preluarea observațiilor primite, se va publica versiunea finală a Ghidului de implementare și va fi anunțată deschiderea sesiunii de primire a proiectelor.