Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 15 iulie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Grupurile politice negociază funcțiile de conducere și președințiile din Parlamentul European înainte de sesiunea constitutivă

Grupurile politice negociază modul în care pozițiile ce implică multă responsabilitate din cadrul Parlamentului European vor fi distribuite între grupurile politice înaintea sesiunii constitutive a Parlamentului European, care va avea loc de marți, 16 iulie, până vineri, 19 iulie, la Strasbourg. Marți, eurodeputații își vor alege mai întâi președintele. Creștin-democrata Roberta Metsola din Malta este candidată pentru un al doilea mandat de doi ani și jumătate și are mari șanse să fie realeasă, deoarece funcția acordată grupului PPE a făcut parte din acordul încheiat la sfârșitul lunii iunie în Consiliul UE. Marți și miercuri, 17 iulie, eurodeputații vor alege Biroul Parlamentului European, care este compus din președinte, 14 vicepreședinți și 5 chestori. Posturile sunt distribuite între grupurile politice folosind sistemul d’Hondt, care este punctul de plecare pentru negocieri. Este de așteptat ca grupurile politice care formează o majoritate proeuropeană să decidă să arunce un așa-numit „cordon sanitar” în jurul grupului Patriots, împiedicându-l astfel să primească o vicepreședinție a Parlamentului European. Votul privind președintele desemnat al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, este programat pentru joi, 18 iulie, la ora 13:00, în urma unui discurs și a unei dezbateri în hemiciclu. Pentru a fi aleasă, dna von der Leyen va avea nevoie de 361 de voturi din 720 de eurodeputați. Săptămâna trecută, ea a purtat discuții cu grupurile S&D, Renew Europe și Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană pentru a-și prezenta prioritățile politice pentru ciclul legislativ 2024-2029 și pentru a asigura sprijinul acestora. În această săptămână, eurodeputații vor decide componența numerică a comisiilor parlamentare și a subcomisiilor, în timp ce reuniunile inaugurale ale comisiilor parlamentare vor avea loc la Bruxelles săptămâna următoare. Reuniunile constitutive ale ECON și FISC sunt programate să aibă loc miercuri, 23 iulie. Președințiile Comisiei ECON ar urma să revină membrilor S&D, în timp ce subcomisia FISC ar reveni celor de stânga.

Comisia Europeană propune un certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții de export

Comisia Europeană a publicat luni, 8 iulie, o propunere de directivă privind introducerea unui certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții tratate ca exporturi în temeiul Directivei privind TVA-ul, înlocuind formularul curent pe suport de hârtie care urmează să fie semnat olograf. Statele membre vor fi obligate să utilizeze un certificat electronic pentru a confirma că o tranzacție se califică pentru o scutire în temeiul articolului 151 alineatul (1) din Directiva privind TVA-ul (de exemplu, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în cadrul acordurilor diplomatice și consulare; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către organisme internaționale recunoscute; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către un alt stat membru destinate forțelor armate etc.). Potrivit propunerii, nu se va face nicio distincție între tranzacțiile naționale și cele transfrontaliere atunci când se aplică certificatul electronic de scutire. Certificatul electronic de scutire se va aplica, de asemenea, în cazul în care scutirea este acordată prin intermediul unei rambursări a TVA-ului în conformitate cu articolul 151 alineatul (2) din Directiva privind TVA-ul. Comisia Europeană va stabili detaliile tehnice pentru certificatul electronic prin intermediul actelor de implementare. Odată adoptate, statele membre vor trebui să pună în aplicare noile norme până la 30 iunie 2026. Cu toate acestea, statelor membre li se va permite să utilizeze în continuare versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2030.

Ultima reuniune a miniștrilor de finanțe din UE înainte de vacanța de vară

Iulie la Bruxelles. Președinția maghiară a Consiliului UE își va prezenta prioritățile și programul de lucru în domeniul afacerilor economice și financiare. Miniștrii vor face un bilanț al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF) și vor fi informați cu privire la situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În contextul semestrului european, Consiliul va fi invitat să aprobe recomandările specifice fiecărei țări, precum și concluziile privind revizuirile aprofundate din 2024 în cadrul procedurii privind dezechilibrele macroeconomice. În cele din urmă, Consiliul Ecofin va încerca să aprobe termenii de referință ai UE în vederea reuniunii miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20 la 25-26 iulie. De asemenea, ar trebui să aprobe fără discuție poziția Uniunii Europene și a statelor sale membre pentru cea de-a doua sesiune de fond a Comitetului ad-hoc de a elabora mandatul pentru o convenție-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională, care va avea loc la New York între 29 iulie și 16 august.

Președinția maghiară lucrează la ideea unui forum privind prețurile de transfer fără caracter de normă

Președinția maghiară a Consiliului UE ar lucra la ideea unui forum fără caracter de normă privind prețurile de transfer, compus exclusiv din statele membre și Comisia Europeană, în cadrul discuțiilor privind propunerea Comisiei în ceea ce privește o directivă a Comisiei privind prețurile de transfer. Se pare că statele membre nu sprijină propunerea în forma sa actuală, având unele preocupări legate de riscul de a crea un dublu standard privind prețurile de transfer și pierderea flexibilității pe care statele membre o au în negocierea și aplicarea orientărilor OCDE privind prețurile de transfer. Cu toate acestea, mai multe state membre susțin ideea unui forum fără caracter de normă, similar Forumului comun privind prețurile de transfer (JTPF) instituit în 2002. Mandatul JTPF a expirat în 2019 și nu a fost reînnoit. Obiectivul Ungariei ar fi de a ajunge la un acord cu privire la elaborarea unui forum fără caracter de normă privind prețurile de transfer în timpul președinției sale. Potrivit proiectului de ordine de zi, Comisia intenționează să solicite miniștrilor de finanțe din UE să facă schimb de opinii și să ofere îndrumări politice cu privire la propunerea de directivă privind prețurile de transfer la 5 noiembrie.

20 de foști șefi de stat și de guvern fac apel la liderii G20 să sprijine acordul global pentru impozitarea indivizilor extrem de bogați

Aproape 20 de foști șefi de stat și de guvern din G20 și din țările cu venituri mari au cerut actualilor lideri G20 să sprijine un nou acord global de impozitare a indivizilor extrem de bogați într-o scrisoare deschisă, coordonată de Club de Madrid și Oxfam și publicată joi, 11 iulie. Foștii lideri consideră că propunerea Braziliei privind un impozit global pe avere pentru G20 evidențiază „oportunitatea de a scrie o nouă istorie despre impozitare pentru prima dată într-o generație”, într-un moment în care „miliardarii, la nivel global, plătesc impozite la o rată echivalentă cu mai puțin de 0,5% din averea lor. În opinia lor, asigurarea faptului că indivizii extrem de bogați își plătesc cota justă ar reduce inegalitatea și ar colecta trilioane de dolari necesari pentru investiții în politica industrială și într-o tranziție justă. Printre semnatari se numără fostul prim-ministru suedez Stefan Löfven, fostul prim-ministru francez Dominique de Villepin și fostul prim-ministru spaniol José Luis Rodríguez Zapatero. Scrisoarea vine în paralel cu discuțiile purtate în capitalele G20 în vederea susținerii acordului și înaintea unei reuniuni a miniștrilor de finanțe și a bancherilor centrali din G20 care va avea loc la Rio de Janeiro la 25 iulie. Guverne ale unor țări precum Brazilia, Africa de Sud, Franța și Spania și-au exprimat deja sprijinul pentru această propunere.

Statistici privind impozitul pe profit de la OCDE 2024

Ediția din 2024 a statisticilor OCDE privind impozitul pe profit, publicată joi, 11 iulie, a arătat că ratele medii legale ale impozitului pe profit au rămas constante la 21,1% în ultimii trei ani. OCDE afirmă că este posibil ca anticiparea noului impozit minim global să fi contribuit la recenta stabilizare. Mai mult de 35 de jurisdicții implementează în prezent sau intenționează să implementeze rata minimă de impozitare efectivă a întreprinderilor de 15% începând cu 2024, estimează OCDE. Ediția din acest an a statisticilor privind impozitul pe profit indică, de asemenea, o stabilizare a anumitor stimulente fiscale menite să atragă imobilizări necorporale mobile și veniturile aferente acestora. Publicația conține noi date privind ratele efective de impozitare disponibile pentru întreprinderile multinaționale cu privire la veniturile lor necorporale prin stimulente fiscale, cum ar fi regimurile de proprietate intelectuală. Aceste date arată că ratele medii efective de impozitare, inclusiv aceste stimulente, au rămas relativ constante în perioada 2019-2023, comparativ cu o scădere de aproape 13 puncte procentuale din 2000 până în 2019. Cu toate acestea, noile date pentru fiecare țară în parte privind variația ratelor efective de impozitare ale întreprinderilor multinaționale în cadrul jurisdicțiilor evidențiază prezența profitului cu impozitare redusă în jurisdicțiile cu impozitare ridicată, ceea ce poate reflecta utilizarea stimulentelor privind impozitul și a altor concesiuni direcționate. Aceste profituri cu o rată scăzută de impozitare indică potențialul de creștere a veniturilor reprezentat de impozitul minim global, chiar și în jurisdicțiile considerate adesea ca având o cotă ridicată de impozitare, potrivit raportului.

OCDE își consultă ghidul de utilizare pentru GLOBE Information Return XML Schema

Ca parte a activității sale de facilitare a implementării impozitului minim global, OCDE a deschis miercuri, 10 iulie, o consultare publică privind o schemă XML și un ghid de utilizare corespunzător cu privire la sistemul standardizat GloBE Information Return (GIR). Normele modelului privind combaterea erodării bazei globale (GloBE) impun depunerea anuală a unui GIR care furnizează informații privind calculele fiscale efectuate de un grup de întreprinderi multinaționale portrivit normelor GloBE. OCDE declară că acesta este conceput atât pentru a facilita depunerea declarațiilor naționale GIR, ori de câte ori este cazul, cât și pentru a fi formatul tehnic pentru schimbul de informații GIR între administrațiile fiscale. Părțile interesate au timp până la 19 august să își trimită observațiile prin e-mail la adresa: taxpublicconsultation@oecd.org.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

Radio CECCAR FM

Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.

Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.

În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.

A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.

Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.

Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.

Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.

Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).

Continuare
ECONOMIEacum 11 ore

Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România

ECONOMIEacum 11 ore

Studiu: Românii preferă depozitele bancare, însă nivelul de participare la piața de capital este redus

ECONOMIEacum 12 ore

BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente

ECONOMIEacum 12 ore

Eurostat: România, cel mai semnificativ avans din UE al lucrărilor de construcții, în septembrie

ECONOMIEacum 12 ore

Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o zi

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024

ECONOMIEacum o zi

ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare

ECONOMIEacum o zi

Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator

ECONOMIEacum o zi

Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile

CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor

Trending