PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024
Comisia Europeană adoptă propunerea DAC9
La 28 octombrie 2024, Comisia Europeană a publicat o propunere pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformare pentru grupurile de întreprinderi multinaționale (MNE) în temeiul Directivei privind pilonul doi. Propunerea ar permite ca întreprinderile multinaționale care intră sub incidența pilonului doi să își îndeplinească obligațiile de depunere o singură dată în statul membru al societății-mamă sau al entității desemnate pentru depunerea declarațiilor, în loc să solicite depunerea unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar în fiecare stat membru în care se află entitățile constitutive. În acest scop, Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informații între autoritățile statelor membre în temeiul DAC pentru a include rapoartele depuse de întreprinderile multinaționale în temeiul Directivei privind pilonul doi. Articolul 44 din Directiva privind pilonul doi prezintă informațiile relevante pentru depunerea declarațiilor în temeiul Directivei privind pilonul doi, inclusiv identificarea entităților constitutive ale întreprinderilor multinaționale, detaliile privind structura corporativă și informațiile necesare pentru calcularea ratei efective de impozitare, a impozitului suplimentar și a alocărilor. OCDE a dezvoltat un model standard (GloBE Information Return sau GIR) pentru a ajuta entitățile să își îndeplinească obligațiile de depunere. Prezenta propunere transpune GIR în legislația UE ca declarație obligatorie privind informațiile despre impozitul suplimentar, menționată la articolul 44 din Directiva privind pilonul doi. Entitățile raportoare trebuie să depună declarația cu informații referitoare la impozitul suplimentar în termen de 15 luni de la sfârșitul exercițiul financiar, cu un termen prelungit de 18 luni pentru primul exercițiu financiar de raportare. Părțile relevante ale declarației cu informații referitoare la impozitul suplimentar vor fi apoi schimbate între autoritățile statelor membre în temeiul „abordării de diseminare” aprobată de cadrul general incluziv OCDE/G20 cât mai curând posibil și în termen de cel mult trei luni de la termenul-limită de depunere pentru exercițiul financiar de raportare. În mod excepțional, pentru primul an de aplicare a Directivei privind pilonul doi (și anume exercițiul financiar de raportare 2024), termenul pentru schimbul de informații trebuie prelungit la șase luni după termenul de depunere, pentru a ține seama de eventualele întârzieri în noul sistem de schimb. Comisia Europeană a identificat o „urgență politică” pentru adoptarea acestei propuneri, întrucât se așteaptă ca întreprinderile multinaționale să prezinte prima lor declarație cu informații despre impozitul suplimentar până la 30 iunie 2026, conform cerințelor Directivei privind pilonul doi. În consecință, propune ca guvernele UE să pună în aplicare DAC9 până la 31 decembrie 2025. În prezent, propunerea trebuie examinată și adoptată de statele membre. Acesta va fi discutat pentru prima dată în cadrul grupului de lucru privind chestiunile fiscale din 13 noiembrie.
Miniștrii de finanțe ai UE se reunesc la 5 noiembrie pentru a hotărî soarta ViDA
Miniștrii de finanțe din UE se reunesc marți, 5 noiembrie, pentru a discuta chestiuni economice și financiare, în special pentru a adopta un acord privind mult-așteptatul pachet privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost blocat de luni de zile din cauza regulii privind furnizorii desemnați. Norma privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Într-un efort de a depăși impasul, Ungaria a prezentat o nouă propunere de compromis care îmbunătățește și mai mult exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) a IMM-urilor, permițând statelor membre să excludă IMM-urile din regimul furnizorilor desemnați, fără a fi nevoie să justifice decizia în fața comitetului TVA. Compromisul ar introduce, de asemenea, o perioadă de tranziție în care regula ar fi voluntară de la 1 iulie 2028 și obligatorie de la 1 ianuarie 2030. Acest lucru deschide calea către adoptarea mult-așteptată a pachetului complet, care include, de asemenea, dispoziții privind facturarea electronică și înregistrarea unică în scopuri de TVA, deja convenite provizoriu în luna mai. Toate textele și notele de compromis referitoare la pachetul ViDA pregătit pentru reuniune sunt disponibile aici. Miniștrii vor face, de asemenea, un bilanț al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF) și vor fi informați cu privire la situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Consiliul va organiza un schimb de opinii cu privire la raportul anual pe 2024 al Consiliului Fiscal European (EFB), în prezența președintelui EFB, Niels Thygesen. Consiliul va aproba concluziile privind progresele înregistrate în ceea ce privește prioritățile statistice ale UE, oferind în același timp îndrumări pentru continuarea lucrărilor. În cele din urmă, Consiliul și Comisia vor prezenta miniștrilor principalele rezultate ale reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din G20, care a avut loc la 23-24 octombrie 2024 la Washington.
Comisia Europeană a publicat un raport de implementare privind revizuirea Directivei DRM
Comisia Europeană a publicat luni, 28 octombrie, un raport de implementare privind revizuirea Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului din 10 octombrie 2017 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană (Directiva DRM). Directiva stabilește un cadru general pentru soluționarea litigiilor dintre statele membre care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor dintre statele membre care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor și, după caz, a capitalului. În conformitate cu rezultatele consultării efectuate cu statele membre și cu părțile interesate, Directiva DRM prevede o îmbunătățire în ceea ce privește eficiența și eficacitatea în comparație cu situația anterioară implementării. Comisia a declarat că acest lucru rezultă din faptul că Directiva DRM prevede termene clare și definite, oferă posibilități îmbunătățite de recurs pentru contribuabil(i) și are un domeniu de aplicare mai larg care acoperă nu numai litigiile privind stabilirea prețurilor de transfer sau atribuirea profiturilor sediilor permanente, ci și orice litigiu care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor. Cu toate acestea, atât statele membre, cât și părțile interesate au indicat în răspunsurile lor că experiența cu normele Directivei DRM este limitată, deoarece abia acum apar primele cazuri de dublă impunere care intră sub incidența Directivei DRM, din cauza închiderii auditurilor fiscale care acoperă exercițiile financiare care încep din sau după 2018. Prin urmare, nu s-a putut oferi niciun feedback sau s-a oferit un feedback limitat cu privire la toate aspectele Directivei DRM și, mai precis, cu privire la etapa de soluționare a litigiilor, deoarece, la momentul redactării prezentului raport, nu a fost înființată nicio comisie consultativă. Cu toate acestea, au fost deja formulate sugestii pentru îmbunătățirea suplimentară a anumitor aspecte ale Directivei DRM în ceea ce privește claritatea interpretării și aplicării anumitor norme sau definiții pentru a asigura o abordare comună. S-a sugerat, de asemenea, extinderea domeniului de aplicare al Directivei DRM și utilizarea mecanismului de soluționare a litigiilor legate de alte directive în domeniul fiscal direct și indirect. O evaluare completă a Directivei DRM trebuie efectuată după ce vor fi disponibile mai multe informații și experiență cu privire la cazurile reale, inclusiv cu privire la cazurile care au ajuns în etapa de soluționare a litigiilor. Directiva DRM intră, de asemenea, sub incidența unui audit al Curții de Conturi Europene în curs privind concurența fiscală dăunătoare în UE.
Noul document de discuție al Comisiei Europene privind facilitățile fiscale
Într-un document de discuție publicat marți, 29 octombrie, Direcția Generală pentru Afaceri Economice și Financiare a analizat aspecte legate de facilitățile fiscale în domeniul impozitării veniturilor personale (PIT), taxei pe valoare adăugată (TVA) și impozitării corporative. Facilitățile fiscale sunt măsuri de reducere a impozitelor care vizează unele activități dezirabile din punct de vedere social sau anumite grupuri de contribuabili. La fel ca programele privind cheltuielile, facilitățile fiscale pot fi utilizate în scopuri de alocare sau redistribuire, subliniază autorii. În același timp, facilitățile fiscale pot face sistemul fiscal mai complex, mai puțin transparent, pot avea efecte negative asupra distribuției și pot duce la pierderi substanțiale de venituri. Documentul mai subliniază că, în unele cazuri, acestea pot duce la o concurență fiscală dăunătoare între statele membre. Facilitățile fiscale din PIT care sunt acoperite de acest studiu sunt estimate să reprezinte aproximativ 16% din veniturile fiscale din PIT în EU27 (ceea ce este echivalent cu aproximativ 1,2% din PIB în medie). Cotele reduse de TVA au o magnitudine similară, la aproximativ 16% din TVA plătit de gospodării în EU27 (reprezentând în medie aproximativ 1,1% din PIB). Raportarea, monitorizarea și evaluarea regulată a facilităților fiscale sunt esențiale, deoarece permit statelor membre să își analizeze și să își revizuiască politicile fiscale. Autorii constată că eliminarea sau reducerea facilităților fiscale (ineficiente sau nerentabile) poate crea, în unele cazuri, un spațiu fiscal crucial care să permită consolidarea fiscală, o reducere neutră din punctul de vedere al veniturilor a ratelor legale de impozitare sau schimbări fiscale favorabile dezvoltării.
Programul de lucru al Subcomisiei FISC 2025
Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European ar fi convenit programul său de lucru pentru 2025, care a fost aprobat la 25 octombrie de Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) prin procedură scrisă. Subcomisia FISC intenționează să emită două rapoarte din proprie inițiativă: primul privind un „cadru fiscal coerent pentru sectorul financiar al UE” și al doilea privind „rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană”. Acesta din urmă ar trata barierele fiscale rămase în calea investițiilor transfrontaliere, a afacerilor transfrontaliere, a lucrătorilor transfrontalieri și a lucrătorilor independenți din UE. De asemenea, va analiza impactul stimulentelor fiscale naționale asupra fragmentării cadrului fiscal al UE și va formula sugestii pentru simplificarea normelor fiscale ale UE. Subcomisia FISC intenționează, de asemenea, să solicite serviciului său de cercetare două studii. Primul se va concentra pe stimulente fiscale și pe cele mai bune practici pentru a stimula investițiile private și pentru a împiedica practicile fiscale dăunătoare. Studiul va trata eficacitatea stimulentelor fiscale și impactul acestora asupra investițiilor și finanțelor publice. De asemenea, se va analiza dacă stimulentele fiscale ar putea denatura piața unică a UE și ar facilita planificarea fiscală agresivă. În plus, va examina apariția creditelor fiscale ca mijloc de subvenționare a companiilor ca reacție la implementarea Pilonului 2. Studiul va identifica cele mai bune practici ale statelor membre privind stimulentele fiscale pentru cercetare și dezvoltare. De asemenea, ar putea lua în considerare impactul stimulentelor fiscale naționale asupra investițiilor transfrontaliere și asupra fragmentării pieței interne. Cel de-al doilea studiu va trata barierele fiscale, lucrătorii transfrontalieri și fragmentarea cadrului fiscal al UE. Subcomisia FISC se va reuni pe 7 noiembrie pentru a participa la audierea lui Wopke Hoekstra. Următoarele reuniuni periodice ale FISC sunt programate în prezent pentru 21 noiembrie și 3 decembrie.
Statele membre ajustează Declarația de la Budapesta privind competitivitatea UE
Statele membre pregătesc un proiect de declarație privind competitivitatea UE pe care liderii UE urmează să îl adopte vineri, 8 noiembrie, în cadrul reuniunii informale de la Budapesta. Potrivit unui draft promovat în spațiul public de surse neoficiale, liderii UE trebuie să invite Comisia să prezinte până în iunie 2025 o nouă și cuprinzătoare strategie orizontală privind aprofundarea pieței unice, pe baza rapoartelor Letta și Draghi și a recomandărilor acestora, în special în domeniul energiei, finanțelor și telecomunicațiilor. Această strategie trebuie să trateze: – eliminarea obstacolelor rămase, asigurând în același timp condiții de concurență echitabile; – îmbunătățirea normelor actuale și asigurarea implementării și a aplicării acestora; și – prezentarea unui cadru general mai puternic și mai eficient de guvernanță a pieței unice. De asemenea, proiectul prevede că o mai mare convergență în cadrul pieței unice în materie fiscală ar spori productivitatea și creșterea economică. Prin urmare, invită Consiliul și statele membre să depună eforturi pentru a promova convergența fiscală în vederea promovării economiilor și investițiilor transfrontaliere în Uniune, în special prin dezvoltarea instrumentului existent. De asemenea, textul pune accentul pe transformarea digitală, afirmând că aceasta trebuie accelerată prin investiții în infrastructura digitală, depășind barierele transfrontaliere din sectorul telecomunicațiilor prin utilizarea unor tehnologii de ultimă generație. În cele din urmă, recunoaște despre cadrul general de reglementare al UE că trebuie să fie mai simplu, mai previzibil și mai stabil și include un angajament pentru un plan ambițios de reducere drastică a poverilor administrative și de raportare.
Următoarea ediție a buletinului săptămânal de știri va fi publicată în mod excepțional vineri, 8 noiembrie, în loc de luni, 11 noiembrie.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Empowering your passion to shape your career – CECCAR, la Practical Accounting Days
La Târgul de joburi din cadrul Practical Accounting Days, organizat de ASCIG, miercuri, 19 noiembrie, CECCAR a transmis tinerilor: profesia contabilă nu e doar despre cifre și rutină. E despre decizii, despre analiză, despre impact real în economie. E despre cum transformi pasiunea într-o profesie care evoluează odată cu tine – o profesie fit for future.
Participarea CECCAR la târgul de joburi a făcut parte dintr-un demers de redefinire a imaginii profesiei în ochii noii generații. Am adus în prim-plan exact ce contează pentru tineri: compatibilitatea cu abilitățile lor, flexibilitatea traseului profesional, echilibrul viață personală–viață profesională și ideea că poți învăța continuu fără să fii blocat într-un drum rigid.
Reprezentanții CECCAR le-au explicat tinerilor rolul profesionistului contabil în era smart accounting, ce abilități și competențe sunt necesare pentru a avea o carieră de succes (tech, gândire critică, management, etc.).
Tinerii au vrut să înțeleagă ce este Stagiul CECCAR și cum îi poate ajuta să-și construiască un parcurs profesional solid. Organizat la standarde internaționale, avizat de Ministerul Finanțelor și gândit pentru o generație care prioritizează skills match și career design, Stagiul CECCAR oferă mult mai mult decât teorie: sprijină învățarea aplicată, dezvoltarea de competențe relevante.
Mesajul central? Dacă ai skilluri, ești organizat și îți place să înțelegi cum funcționează lucrurile – esti pregătit să fii next generation accountant fit for smart accounting.
Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future! Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.
Copyright foto: ASCIG
PROFESIA CONTABILĂ
Start with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
Pentru a înțelege cu adevărat ce înseamnă profesia contabilă astăzi, tinerii au nevoie de mult mai mult decât informație teoretică – au nevoie de expunere la realitatea profesiei, de dialog direct cu profesioniști și de exemple relevante din practică. Pornind de la această convingere, CECCAR a găzduit luni, 24 noiembrie a.c., în parteneriat cu ASCIG, un nou eveniment dedicat studenților. Evenimentul a fost gândit ca o experiență aplicată și interactivă, menită să aducă studenții mai aproape de profesia contabilă – așa cum arată ea astăzi: conectată la tehnologie, implicată în decizii strategice, esențială pentru funcționarea mediului economic – o profesie fit for future.
Workshop-ul cu tema Accounting, the language of business a reunit studenți interesați să afle care este rolul profesionistului contabil în era #SmartAccounting și cum poate deveni această profesie o alegere de viață, în acord cu valorile, skill-urile și aspirațiile lor. Accentul a fost pus pe un nou tip de conversație, una în care cariera se construiește prin potrivire de interese, echilibru viață-muncă, formare continuă și autonomie profesională.
Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior CECCAR, le-a vorbit studenților despre rolul esențial al expertului contabil în economia actuală și despre modul în care inteligența artificială transformă profesia. A evidențiat clar că profesia nu este în pericol, ci în tranziție, iar această tranziție are nevoie de oameni care înțeleg schimbarea și sunt pregătiți să devină vectori ai schimbării. În contextul #SmartAccounting, expertul contabil nu mai este doar un executant al obligațiilor fiscale, ci un partener de încredere pentru succesul durabil al afacerilor. Este un profesionist capabil să înțeleagă riscurile, să interpreteze date, să anticipeze decizii și să integreze tehnologia, inclusiv inteligența artificială, în activitatea curentă.
Prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa le-a oferit studenților o imagine completă asupra traseului profesional spre o calificare de top în domeniul financiar-contabil, cea de de expert contabil. A subliniat diferențele esențiale dintre contabilitatea tradițională și Smart Accounting, centrat pe gândire critică, valoare adăugată și rol strategic în procesul decizional al companiilor. A evidențiat rolul Stagiului CECCAR – un program de formare profesională continuă construit pe principii de claritate, flexibilitate și aplicabilitate practică, menit să pregătească viitorii profesioniști contabili pentru un mediu economic în permanentă schimbare. Totodată, a vorbit despre provocările și oportunitățile pe care le oferă astăzi această profesie, într-un context în care profesioniștii contabili și-au extins aria de expertiză, trecând de la activități clasice de conformare fiscală la furnizarea de servicii integrate și consultanță complexă.
Paula, expert contabil, a completat imaginea cu propria experiență și cu sfaturi utile, bazate pe această experiență. A povestit cum a depășit propriile temeri legate de timp, presiune și multitasking și cum a reușit să-și construiască o carieră în profesie. Le-a transmis studenților un mesaj esențial: nu este vorba despre memorare, ci despre înțelegere, despre logică și raționament. Cu voință, seriozitate, perseverență și claritate în obiective, nimic nu e imposibil. Calificarea de expert contabil este accesibilă celor care își doresc cu adevărat – și rămâne una dintre cele mai solide opțiuni de carieră pe termen lung.
Dialogul a fost nu doar informativ, ci inspirațional. Tinerii au fost încurajați să privească profesia ca pe un ecosistem în care contează și bunăstarea mentală, și sustenabilitatea carierei, și echilibrul interior. CECCAR promovează un model de dezvoltare profesională bazat pe învățare continuă și pune accent pe colaborare, mentorat și responsabilitate colectivă pentru viitorul profesiei.
Dream bold. Achieve more – acesta a fost mesajul care a rezonat cel mai puternic cu studenții pentru că reflectă realitatea lor: deciziile de carieră nu se iau doar pe bază de calcule, ci din dorința de a construi ceva relevant, aliniat cu propriile valori. Iar când li se explică clar ce presupune profesia contabilă astăzi – cu provocările, dar și cu oportunitățile ei – tinerii pot face alegeri informate, asumate și potrivite pentru obiectivele lor.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Perspective și teme de interes pentru profesia contabilă
Crina Fiorela Chilat, deputat în Parlamentul României, membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei pentru muncă și protecție socială, a participat la o întâlnire de lucru a membrilor Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a membrilor Comisiei de disciplină și cenzorului filialei.
Discuțiile au vizat o serie de aspecte concrete cu care se confruntă profesioniștii contabili în activitatea curentă, atât în ceea ce privește conducerea evidențelor contabile și acordarea de asistență mediului de afaceri din județ, cât și în ceea ce privește activitatea de expertiză contabilă judiciară dispusă de organele de cercetare sau de instanțele de judecată. Întâlnirea a evidențiat necesitatea unor discuții continue între profesioniști și factorii decizionali, pentru o reprezentare corectă a realităților din practică și o înțelegere comună a provocărilor profesiei.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
PROFESIA CONTABILĂacum 9 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
ECONOMIEacum 9 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 9 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
PROFESIA CONTABILĂacum 9 oreCECCAR Dâmbovița: Profesioniștii contabili, alături de mediul juridic la marcarea a 155 de ani de avocatură pe plan local
