Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T

Radio CECCAR FM

Potrivit unui proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) urmează să modifice Anexa nr. 5 la OPANAF nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că în Monitorul Oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021 a fost publicat OPANAF nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, modificat prin OPANAF nr. 373/2022 și OPANAF nr. 2518/2022, ce cuprinde un număr de 5 anexe și care reglementează  următoarele aspecte:

 definirea Fișierului Standard de Control Fiscal (SAF-T), care reprezintă un standard internațional conceput de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, ce vizează schimbul electronic de date contabile între contribuabil și agențiile naționale de administrare fiscală. La baza implementării SAF-T în România a stat versiunea OCDE SAT-T 2.0, care reprezintă versiunea actualizată la data emiterii ordinului;

▪ implementarea Fișierului standard de control fiscal (SAF-T), care presupune obligația contribuabilului de a furniza organului fiscal central o declarație cuprinzând informații din evidența fiscală și contabilă, prin intermediul unei Declarații informative privind fișierul standard de control fiscal (Declarația informativă D406);

▪ modalitatea de transmitere a Declarației informative D406;

▪ stabilirea, în funcție de categoria de contribuabili, a termenelor de depunere a primei declarații informative D406;

▪ stabilirea categoriilor de contribuabili obligați respectiv exceptați de la depunerea Declarației informative D406;

▪ stabilirea activităților privind pregătirea și depunerea Declarației informative D406  astfel.

Ulterior publicării OPANAF nr. 1783/2021 cu modificările și completările ulterioare, anumite categorii de contribuabili, respectiv persoanele juridice (asociații, unități de cult, asociațiile de proprietari și alte persoane juridice fără scop patrimonial) care țin contabilitatea în partidă simplă, au solicitat, direct sau prin intermediul unor organizații profesionale (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, Camera Consultanților Fiscali), eliminarea expresă de la obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), invocând drept argumente/temeiuri legale următoarele:

 prevederile pct. 6 din Anexa 5, parte integrantă a OPANAF nr. 1783/2021, care face trimitere la Ghidul Contribuabilului pentru pregătirea și depunerea DECLARAȚIEI INFORMATIVE D406 FIȘIERUL STANDARD DE CONTROL FISCAL (SAF-T), publicat pe pagina de internet a ANAF, la pct. 3 Cadrul legal, obligații și contravenții, paragraful 2, unde este menționată categoria de contribuabili obligată la depunerea D406, și anume contribuabilii ce au obligația ținerii contabilității în partidă dublă – „Obligația de depunere pentru Declarația Informativă D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) este stabilită de către ANAF pentru contribuabilii persoanele juridice române, pentru unitățile fără personalitate juridică din Romania ale persoanelor juridice străine în concordanță cu obligația ținerii contabilității în partidă dublă și pentru societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe)”;

▪ dispozițiile art. 2  din OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, articol care prevede:

“(1) Se aprobă Reglementările contabile privind organizarea și conducerea contabilității în partidă simplă de către persoanele juridice fără scop patrimonial, cuprinse în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Reglementările contabile prevăzute la alin. (1) se aplică de către unitățile de cult, asociațiile de proprietari și de către persoanele juridice fără scop patrimonial care, prin actul normativ de înființare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligația ținerii contabilității în partidă simplă.

(3) Persoanele juridice fără scop patrimonial care conduc contabilitatea în partidă simplă nu întocmesc situații financiare anuale.”

„În contextul, prevederilor legale mai sus invocate, rezultă că unitățile de cult, asociațiile de proprietari și persoanele juridice fără scop patrimonial care prin actul normativ de înființare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligația ținerii contabilității în partidă simplă, folosesc un sistem de raportare simplificat, respectiv contabilitatea în partidă simplă, la fel ca și contribuabilii care sunt deja exceptați de la depunerea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), conform OPANAF nr. 1783/2021 modificat prin OPANAF nr. 373/2022 și OPANAF 2518/2022 (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ, asociațiile familiale, societăți profesionale de avocați cu răspundere limitată și cabinetele individuale de avocat, societățile profesionale notariale și birourile individuale notariale, cabinetele medicale individuale etc.). Potrivit celor menționate se impune modificarea și completarea Anexei 5 a OPANAF nr. 1783/2021, în sensul exceptării de la depunere a declarației D-406 SAF-T și a entităților menționate”, precizează inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.

Totodată, avându-se în vedere aspectele practice întâlnite în perioada ulterioară implementării Fișierului Standard de Control Fiscal (SAF-T), prin proiect se aduc clarificări privind obligația transmiterii declarației D 406 –SAF-T, în cazul societăților cu activitate suspendată temporar, respectiv clarificarea expresă a faptului că acei contribuabili care au optat pentru depunerea Declarației informative D 406 nu vor putea renunța ulterior la opțiunea exprimată. Opțiunea va deveni efectivă prin depunerea unei Declarații informative D 406 validată de ANAF.

ECONOMIE

Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

Radio CECCAR FM

Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la  OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.

Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.

Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.

În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.

De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.

Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.

De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.

Continuare

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.

Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.

De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).

Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.

Continuare

ECONOMIE

APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelorPachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.

Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.

Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.

Continuare

Trending