ECONOMIE
Formularul 112 a fost actualizat

Prin Ordinul comun nr. 299/455/435/729/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 220/13.03.2025, au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, acesta include următoarele modificări:
● Modificarea Anexei nr. 1.1 „Anexa angajator” din formular, prin eliminarea rubricilor/secțiunilor privind angajatorii care aplică prevederile art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, de la Secțiunea A „Alte date de identificare a plătitorului”;
● Modificarea Anexei nr. 1.2 „Anexa asigurat” din formular, prin:
▪ eliminarea casetei „Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară, după caz, care beneficiază de facilitățile fiscale prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care și-a exprimat opțiunea pentru plata contribuției la fondul de pensii administrat privat”;
▪ actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă”, de la Secțiunile A și B;
▪ eliminarea Secțiunii A1 „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art.60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
▪ eliminarea Secțiunii B.4.1. „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art. 60 pct. 2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
▪ eliminarea din secțiunea E.3 „Date detaliate privind impozitul pe venit și unele contribuții sociale obligatorii” a pozițiilor 13, 14, 17, 18, 19 și 20, care vizează facilitățile fiscale acordate persoanelor fizice care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară;
● Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” din Anexa 2, prin eliminarea creanțelor de la pozițiile 2.1, 2.2. și 2.3 care vizau contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care se încadrau în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 2, 5 și 7 din Codul fiscal, precum și actualizarea temeiului legal pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale, respectiv contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută la sursă de plătitorii de venituri;
● Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” din anexa 3, prin introducerea tipurilor de asigurați „Rezerviști voluntari dispăruți, răpiți sau căzuți în captivitate pe timpul mobilizării sau în cazul stării de război, precum și al executării misiunilor” și „Rezerviști voluntari în perioada în care nu participă la instruire”, în conformitate cu prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, cu modificările ulterioare;
● Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat” din Anexa 4, prin:
▪ redenumirea tipului de asigurat de la val.1 „Salariat sau salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară după caz, care nu se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal)”, care devine „Salariat, cu excepția salariaților din domeniul construcții”;
▪ eliminarea tipurilor de asigurați „1.1.Salariat care își desfășoară activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară, care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal” și „1.3.Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator care se încadrează în condițiile prevăzute la art.60 pct.2 din Codul fiscal”;
▪ redenumirea tipului de asigurat „1.2.Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal” care devine „1.1 Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor”;
▪ actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă” de la tipurile de asigurați cu valorile 1.11.2 și 1.11.3;
● Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.
Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii publicării în Monitorul Oficial al României.
ECONOMIE
APIA a demarat plata ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură, pentru trimestrele II și III din 2024

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), prin intermediul Centrelor Județene, efectuează începând de joi, 13 martie, plata ajutorului de stat la motorina utilizată în agricultură, aferentă perioadei 1 aprilie – 30 iunie 2024 (trimestrul II/2024 – îmbunătățiri funciare), respectiv 1 iulie – 30 septembrie 2024 (trimestrul III/2024).
Potrivit unui comunicat al instituției, citat de Agerpres, suma care se plătește este de 29,.055 milioane de lei, pentru o cantitate totală de 145,864 milioane de litri de motorină, din care: 8,243 milioane de lei – diferență sector îmbunătățiri funciare trimestrul II 2024 (pentru un număr total de 727 de beneficiari și o cantitate de 4,721 milioane de litri de motorină), precum și 288,811 milioane de lei – trimestrul III 2024 (pentru 16.622 de beneficiari și o cantitate de 141,143 milioane de litri de motorină).
Valoarea unitară a ajutorului de stat acordat sub formă de rambursare ca diferență dintre rata accizei standard și rata accizei reduse pentru motorină achiziționată în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024 este de 1,746 lei/litru, iar pentru motorina achiziționată în intervalul 1 iulie – 31 decembrie 2024 este de 2,079 lei/litru, conform prevederilor legale din HG nr. 55/2024, de modificare și completare a HG nr.1174/2014.
ECONOMIE
Noi modificări la Codul fiscal; este avută în vedere impozitarea pensiilor de serviciu

Executivul a adoptat, prin OUG nr. 11/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 225 din 13 martie 2025, modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal astfel încât să pună în acord legislația fiscală cu Decizia nr. 724/2024 emisă de Curtea Constituțională a României în 19 decembrie 2024 referitoare la impozitarea pensiilor de serviciu, publicată în Monitorul Oficial al României din data de 31 ianuarie 2025. Potrivit unui comunicat al Guvernului,
Prin Decizia nr. 724/2024, Curtea Constituțională a României a constatat că dispozițiile art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt neconstituționale. „Criticile aduse normei legale vizează, între altele, instituirea impozitării progresive, coroborată cu un mod de calcul al impozitului care face deosebirea între partea contributivă a pensiei și partea necontributivă și care ține cont de doi indicatori, respectiv nivelul câștigului salarial mediu net și nivelul câștigului salarial mediu brut. De asemenea, Curtea a reținut faptul că «numai impozitarea unică, proporțională cu valoare fixă este realistă în actualul context legislativ». În conformitate cu prevederile Legii fundamentale, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei CCR dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul nu pun în acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției României. Pe durata acestui termen, dispozițiile constatate neconstituționale sunt suspendate de drept. În acest sens, a fost modificat Codul fiscal, prin această Ordonanță de Urgență aprobată de Guvern”, se precizează în comunicat.
Astfel, modalitatea de stabilire și declarare a impozitului este cea anterioară modificărilor declarate neconstituționale de CCR. Se renunță la impozitul progresiv și se reinstituie cota unică de impozitare de 10% pentru sumele care depășesc plafonul lunar de 3.000 de lei, în acord cu argumentele reținute de Curtea Constituțională a României. Totodată, se menține mecanismul de calcul, reținere și plată a impozitului pe venitul din pensii de către plătitorii de venituri din pensii, precum și termenul de plată a impozitului reținut, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face pensia.
„De altfel, în comunicatul de presă al Curții Constituționale a României din data de 19 decembrie 2024, se arată că, «în aceste condiții, rămân aplicabile dispozițiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabilă fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil»”, subliniază Guvernul.
ECONOMIE
Modificări la reglementările privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului

Guvernul a adoptat o Ordonanță de Urgență privind modificarea și completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (OUG nr. 10/2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 225 din 13 martie 2025), act normativ care are în vedere transpunerea unor directive și regulamente europene în domeniu.
Conform unui comunicat al Executivului, actul normativ reglementează încadrarea furnizorilor de servicii de criptoactive în categoria instituțiilor financiare, lărgește sfera definiției furnizorului de criptoactive, introduce în sarcina furnizorilor de servicii de criptoactive a unor noi obligații legate de precauția referitoare la relațiile transfrontaliere de corespondent, precum și de identificarea și evaluarea riscului de spălare a banilor și de finanțare a terorismului asociat transferurilor de criptoactive direcționate către sau care provin de la o adresă negăzduită, precum și introducerea unor noi contravenții în caz de nerespectare a acestor obligații. De asemenea, actul normativ lărgește sfera entităților raportoare supravegheate și controlate de Banca Națională a României prin introducerea furnizorilor de servicii criptoactive care au și statutul de instituții de credit sau instituții emitent de monedă electronică.
Totodată, ordonanța stipulează că Autoritatea de Supraveghere Financiară are atribuții de reglementare, supraveghere și control de către furnizorii de servicii de criptoactive: depozitarii centrali de titluri de valoare, firmele de investiții, operatorii de piață, societățile de administrare a organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau administratorii de fonduri de investiții alternative care solicită autorizare pentru furnizarea de servicii de criptoactive.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 06.03.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.03.2025
-
ECONOMIEacum 4 zile
După 26 de ani, avem noi reglementări pentru siguranța la incendiu a construcțiilor
-
ECONOMIEacum 4 zile
Creșterea economică a României a fost dublă față de media UE în T4 din 2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF: Românii pot investi în titlurile de stat Tezaur, disponibile și pe Ghișeul.ro
-
ECONOMIEacum 4 zile
MIPE: Proiecte strategice pentru cercetare în energie nucleară avansată și inteligență artificială
-
ECONOMIEacum o zi
UE anunță taxe asupra unor produse americane, ca răspuns la taxele vamale asupra oțelului impuse de SUA
-
ECONOMIEacum 3 zile
Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor