PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți, alături de elevi și profesori la Simpozionul Județean Tendințe și provocări ale învățământului tehnologic
La 11 martie 2025, CECCAR Filiala Mehedinți a fost prezentă la Simpozionul Județean Tendințe și provocări ale învățământului tehnologic, organizat de Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” pentru a celebra Ziua Meseriilor. Evenimentul a reunit profesori, elevi și reprezentanți ai mediului profesional pentru a sublinia importanța formării tehnice și a alegerii unei cariere potrivite. Din partea CECCAR Mehedinți a participat vicepreședintele Consiliului Filialei, Elena Stuparu, care a felicitat organizatorii, profesorii și elevii pentru implicarea în acest demers educațional. În discursul său, aceasta a evidențiat oportunitățile multiple pe care le oferă profesia contabilă și importanța unei alegeri profesionale bazate pe pasiune, motivație și satisfacția rezultatelor obținute. Alături de CECCAR Mehedinți, la eveniment au participat reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Mehedinți, care au evidențiat strategiile pentru modernizarea învățământului tehnologic, ai Inspectoratului Teritorial de Muncă, care au prezentat aspecte esențiale privind drepturile și obligațiile tinerilor pe piața muncii, precum și membri ai mediului de afaceri local, care au oferit o perspectivă clară asupra competențelor căutate de angajatori și asupra oportunităților de practică disponibile pentru elevi.
Simpozionul s-a desfășurat pe două secțiuni, fiecare având o tematică menită să inspire și să ofere o perspectivă clară asupra importanței meseriilor. În cadrul primei secțiuni, dedicată cadrelor didactice, tema Arta nu se învață, meseria da! a adus în prim-plan rolul esențial al formării practice în educație. Profesorii au discutat despre provocările actuale ale sistemului de învățământ și despre modalitățile prin care pot sprijini tinerii în alegerea unui drum profesional care să le asigure atât stabilitate, cât și satisfacție. A doua secțiune, destinată elevilor, a purtat titlul Într-o lume nesigură, meseria este sigură!. Prin această temă, s-a pus accent pe importanța de a avea o calificare solidă într-un domeniu de viitor, capabilă să ofere stabilitate și oportunități reale de angajare. Elevii au fost încurajați să își descopere vocația și să își construiască un parcurs profesional bazat pe cunoștințe practice și pe o pregătire continuă.
(Copyright foto: Colegiul Național Economic „Theodor Costescu”)
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Brăila și ISJ pregătesc elevii pentru performanță în educația financiar-contabilă
În prima parte a lunii februarie, CECCAR Filiala Brăila a organizat o întâlnire la sediul filialei, având ca principal obiectiv semnarea protocolului de colaborare actualizat privind organizarea fazei județene a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, ediția a III-a.
La întâlnire au participat 13 elevi din clasele a XI-a care vor reprezenta județul Brăila în cadrul concursului. Din partea CECCAR Filiala Brăila, au fost prezenți președintele, vicepreședintele consiliului filialei și coordonatorul filialei, iar din partea Inspectoratului Școlar Județean Brăila au participat inspectorul școlar general și directorul Colegiului Economic Ion Ghica. Concursul susține educația tinerilor în domeniul financiar-contabil și își propune să contribuie la formarea noilor generații de profesioniști în domeniu. Data de desfășurare a fazei județene a concursului a fost stabilită pentru 16 aprilie, iar festivitatea de premiere va avea loc la 29 aprilie, în Aula Universității Constantin Brâncoveanu, Centrul Universitar Brăila.
Totodată, în cadrul întâlnirii s-au discutat aspecte legate de organizarea unor stagii de practică pentru elevi, prin implicarea membrilor CECCAR Filiala Brăila în pregătirea teoretică și practică a acestora în cadrul societăților de expertiză contabilă și cabinetelor de expertiză.
Dialogul dintre elevi și reprezentanții CECCAR Filiala Brăila a fost unul constructiv, evidențiindu-se rolul filialei în sprijinirea tinerilor interesați de domeniul financiar-contabil. Prin inițiativele propuse, CECCAR își asumă rolul de facilitator regional pentru organizarea unor stagii de practică, contribuind la dezvoltarea competențelor tinerilor – next generation accountants fit for smart accounting.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 martie 2025

Blocați agenda: Conferința ETAF de la Bruxelles din 3 iunie 2025
3 iunie 2025
Conferința ETAF
Simplificare fără diluarea sistemului fiscal al UE
14.00-17.30
Hotel Renaissance Rue du Parnasse 19, 1050, Bruxelles
În ultimii ani, cumularea și frecvența propunerilor legislative fiscale au generat o sarcină de raportare tot mai mare pentru contribuabili, profesioniștii din domeniile financiar-contabil și fiscal și autoritățile fiscale. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a anunțat ambiția de a reduce cu 25% povara birocratică care apasă pe umerii întreprinderilor.
De atunci, cuvântul „simplificare” a fost pe toate buzele și pe toate agendele. Programul de lucru din 2025 al Comisiei Europene a anunțat deja trei pachete generale de simplificare. O mulțime de oportunități de reducere a sarcinii administrative pot fi găsite și în legislația fiscală a UE.
La ce să ne așteptăm de la un posibil pachet general de simplificare fiscală? Și cum putem asigura un cadru general fiscal eficientizat și simplificat în viitor, menținând în același timp standarde UE solide pentru combaterea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive?
Conferința ETAF va reuni decidenți politici din UE, cadre universitare de renume și profesioniști din domeniul fiscal pentru a explora căile practice de reducere a complexității sistemului fiscal al UE, păstrând în același timp principiile sale fundamentale. Rezervați această dată și alăturați-vă ETAF la Bruxelles pentru discuții aprofundate și perspectivele experților în domeniu.
Speakerii vor fi anunțați în curând!
Limba în care se va desfășura conferința este limba engleză. Va exista interpretare simultană realizată cu AI în limbile franceză, germană, română, maghiară și croată. La înscriere va fi disponibilă și opțiunea de participare online.
Statele membre depun eforturi pentru a ajunge la un acord privind DAC9 la 11 martie
Statele membre depun eforturi pentru a ajunge la un acord politic cu privire la al nouălea amendament al Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformitate pentru grupurile de întreprinderi multinaționale (MNE) în temeiul Directivei privind pilonul doi. Negocierile cu privire la propunere au fost accelerate, deoarece se așteaptă ca întreprinderile multinaționale să prezinte prima lor declarație de informații referitoare la impozitul suplimentar până la 30 iunie 2026, astfel cum se prevede în Directiva privind pilonul doi, președinția poloneză a Consiliului urmărind un acord în cadrul următoarei reuniuni a Consiliului Ecofin, marți, 11 martie. Cu toate acestea, în cursul unei reuniuni pregătitoare care a avut loc marți, 4 martie, mai multe state membre nu ar fi sprijinit textul de compromis dezbătut. Aspectul controversat este o prevedere care ar acorda Comisiei Europene competența de a aduce rapid actualizări viitoare, prin intermediul actelor delegate, la formularul standard pentru declarația ce vizează informațiile privind impozitul suplimentar, pentru a-l alinia la toate actualizările viitoare ale declarației standardizate GloBE Information Return (GIR) de la OCDE. Unele state membre consideră că această autoritate ar trebui să fie acordată Consiliului și, prin urmare, au solicitat ca actele delegate ale Comisiei să fie înlocuite cu acte de implementare ale Consiliului. Cu toate acestea, Președinția poloneză și serviciul juridic al Consiliului au avertizat că acest lucru va întârzia procesul de adoptare și va crea confuzie pentru întreprinderi. Propunerea respinsă la 4 martie stabilea un termen de patru ani pentru competența Comisiei de a utiliza actele delegate pentru a actualiza declarația standard privind impozitul suplimentar. Întrucât această soluție nu a reușit să convingă toate statele membre, Președinția poloneză a continuat discuțiile bilaterale și a fost elaborat un nou text de compromis, care propune acum modificarea formularului standard printr-o directivă a Consiliului în cadrul procedurii legislative speciale. A se vedea cel mai recent text de compromis, cu o notă însoțitoare din partea Președinției poloneze.
Miniștrii de finanțe din UE urmează să adopte concluzii privind simplificarea impozitării
În cadrul reuniunii Consiliului Ecofin de marți, 11 martie, se așteaptă ca miniștrii de finanțe din UE să adopte concluzii privind o agendă de simplificare a impozitării. Deși Comisia Europeană a avut în vedere publicarea unui astfel de plan în prima jumătate a anului 2026, un proiect de versiune scurs ar fi acordat Comisiei Europene un termen-limită în octombrie pentru a-și prezenta agenda de modificare a măsurilor fiscale care îngreunează conformitatea și administrarea fiscală. Se adaugă că efortul de simplificare trebuie să includă, de asemenea, o revizuire a acquisului fiscal complet al UE, inclusiv impozitarea indirectă. Proiectul de concluzii solicită, de asemenea, Comisiei să se asigure că principiile simplificării se aplică în continuare atunci când Comisia elaborează propuneri legislative viitoare și să sporească implicarea statelor membre. În aceeași zi, miniștrii vor adopta, de asemenea, oficial, pachetul privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost convenit în noiembrie anul trecut. În plus, Comisia va prezenta miniștrilor cele două pachete recente cu caracter general, care vor face schimb de opinii cu privire la aceste pachete. O discuție similară va avea loc, de asemenea, în cadrul Consiliului Concurenței, miercuri, 12 martie.
EPPO continuă să înregistreze o creștere a cazurilor în 2024
Raportul anual al Parchetului European (EPPO), publicat luni, 3 martie, arată o creștere continuă a activităților EPPO. La sfârșitul anului 2024, EPPO a avut un total de 2.666 de investigații active (o creștere de 38% față de anul precedent), cu un prejudiciu estimat asupra bugetului UE de 24,8 miliarde de euro (cu 22,5% mai mult decât în 2023). Mai mult de jumătate din prejudiciile estimate (13,15 miliarde de euro) sunt legate de frauda transfrontalieră în materie de TVA, cu implicarea aproape sistematică a organizațiilor criminale, ceea ce reprezintă un risc major pentru securitatea internă. Peste 1.500 de noi investigații au fost deschise în 2024 (cu aproape 10% mai mult decât în anul precedent), reprezentând prejudicii estimate în valoare de 13,07 miliarde de euro. Până la sfârșitul anului 2024, EPPO a gestionat 311 cazuri active legate de NextGenerationEU, dintre care majoritatea (307) au provenit din mecanismul de redresare și reziliență (RRF). Prejudiciul estimat pentru interesele financiare ale UE se ridică la 2,8 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 30% din prejudiciile totale estimate pentru fraudele din subvenții. Se preconizează că acest număr va crește, în contextul implementării accelerate a finanțării NextGenerationEU, consideră EPPO. În 2024, EPPO a procesat 6.547 de rapoarte de infracțiuni (cu 56% mai mult decât în anul precedent). Peste 70% au provenit de la părți private și aproape 27% de la autoritățile naționale. Doar 1,7% provin din instituții, organisme, oficii și agenții ale UE.
Comisia Europeană își prezintă planul privind Uniunea Competențelor
Comisia Europeană a publicat miercuri, 5 martie, o comunicare pentru realizarea unei uniuni a competențelor în cadrul UE. Documentul propune un set de noi obiective până în 2030 pentru a spori competențele de bază în cadrul UE, pentru a facilita recrutarea de către întreprinderile din întreaga UE, precum și pentru a atrage, dezvolta și păstra competențele și talentele. Un obiectiv al Comisiei Europene care ar putea afecta membrii ETAF este consolidarea mobilității transfrontaliere și a liberei circulații a competențelor prin facilitarea validării competențelor și a recunoașterii calificărilor. În temeiul acestui obiectiv, Comisia are în vedere, în special, explorarea necesității unei potențiale propuneri legislative pentru a trata obstacolele din calea mobilității lucrătorilor, inclusiv în profesiile nereglementate, și propune acțiuni pentru a facilita, extinde și moderniza în continuare procesele de recunoaștere pentru profesiile reglementate, în special prin utilizarea instrumentelor digitale. Comisia intenționează, de asemenea, să propună posibile norme comune pentru proceduri mai simple de gestionare a recunoașterii și validării calificărilor și
competențelor resortisanților din țări terțe. În plus, va institui un Observator European al Informațiilor privind Competențele, care să furnizeze date și previziuni privind competențele, precum și un consiliu european ad-hoc la nivel înalt privind competențele, care va reuni prestatori de servicii de educație și formare, lideri din lumea afacerilor și parteneri sociali pentru a oferi decidenților politici din UE informații cuprinzătoare privind competențele.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
ECONOMIE
Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor

Legea Uniunii Europene (UE) privind inteligența artificială (AI) a devenit oficial legislație a UE în iulie 2024. Toate entitățile, inclusiv IMM-urile, care intră în domeniul său de aplicare vor trebui să evalueze dacă dispozițiile le sunt aplicabile și să asigure conformitatea. Legea privind AI este o reglementare a UE și, prin urmare, este direct aplicabilă în întreaga UE. Aceasta nu va fi transpusă separat în legislația națională, spre deosebire de directivele UE.
Domeniul de aplicare al Legii privind AI nu face diferență între companiile mari și cele mici. IMM-urile, în special, vor avea nevoie de sprijin și îndrumări. Profesioniștii contabili, în calitate de consilieri de încredere ai IMM-urilor, pot juca un rol esențial în sprijinirea acestora.
În acest sens, Accountancy Europe a elaborat documentul informativ Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor pentru a sprijini profesioniștii contabili în această sarcină. Cabinetele de contabilitate și de audit mai mici pot utiliza, de asemenea, sisteme de AI, caz în care aceste cabinete ar putea face de asemenea obiectul dispozițiilor Legii.
Acest document informativ oferă o prezentare generală a dispozițiilor-cheie și ghidează cititorii către articolele și secțiunile relevante din Legea privind IA. El nu oferă o prezentare generală juridică cuprinzătoare, iar cititorii sunt încurajați să se familiarizeze ei înșiși cu legislația de bază.
Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații–Organisme internaționale–Alte documente de interes.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 06.03.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.03.2025
-
ECONOMIEacum 4 zile
După 26 de ani, avem noi reglementări pentru siguranța la incendiu a construcțiilor
-
ECONOMIEacum 4 zile
Creșterea economică a României a fost dublă față de media UE în T4 din 2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF: Românii pot investi în titlurile de stat Tezaur, disponibile și pe Ghișeul.ro
-
ECONOMIEacum 4 zile
MIPE: Proiecte strategice pentru cercetare în energie nucleară avansată și inteligență artificială
-
ECONOMIEacum o zi
UE anunță taxe asupra unor produse americane, ca răspuns la taxele vamale asupra oțelului impuse de SUA
-
ECONOMIEacum o zi
Formularul 112 a fost actualizat