ECONOMIE
Formularele 015 și 700 au fost actualizate

Prin OPANAF nr. 468/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 302/7.04.2025, au fost aduse amendamente la OPANAF nr. 3.775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, precum și la OPANAF nr. 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal. Noul act normativ actualizează formularele „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015) și „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700).
ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În acest temei, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, cu modificările și completările ulterioare.
♦ În Referatul de aprobare se menționează că, prin art.I din OG nr.3/31.01.2025 pentru modificarea și completarea art.46^2 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, art.46^2 alin.(1) din Codul fiscal a fost completat cu alin.(1^1) care prevede că, persoanele juridice străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri. Persoanele juridice străine prevăzute la art.46^2 alin.(1^1) din Codul fiscal, stabilite în Uniunea Europeană, își pot îndeplini direct obligațiile fiscale privind impozitul specific pe cifra de afaceri sau pot desemna un reprezentant pentru calcularea, declararea și plata acestui impozit, conform prevederilor art.46^2 alin.(13) din Codul fiscal.
În vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine stabilite în Uniunea Europeană, care nu au înregistrat un sediu permanent în România și care își îndeplinesc direct obligațiile fiscale privind impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale a fost necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015, în vederea acordării competenței de administrare a acestor contribuabili nerezidenți, Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.
Totodată, pentru a deține o evidență a contribuabililor persoane juridice străine care datorează impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale a fost necesară completarea formularelor „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015) și „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700), aprobate prin OPANAF nr.1699/2021, astfel:
▪ în formularul 015, Capitolul VI „Alte date despre contribuabil” se completează cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”;
▪ în formularul 700, Capitolul IV „Alte date privind contribuabilul” se completează cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”.
♦ Potrivit art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin OUG nr.82/2023, statul poate acorda societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al UE sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România în conformitate cu dispozițiile art.8 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la nivelul cărora sunt recunoscute în totalitate veniturile din organizarea și exploatarea activității de jocuri de noroc, dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc în condițiile ordonanței de urgență, pe bază de licență de organizare a jocurilor de noroc pe fiecare tip de activitate, astfel cum acestea sunt clasificate prin ordonanța de urgență, și de autorizație de exploatare a jocurilor de noroc.
Conform precizărilor Direcției Domenii Reglementare Specifică din cadrul Ministerului Finanțelor, în calitate de inițiator al reglementărilor din domeniul jocurilor de noroc, operatorii economici care obțin licență clasa a II-a nu dețin și autorizație de exploatare a jocurilor de noroc, drept pentru care nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009.
Prin urmare, în vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României și care datorează taxe potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc a fost necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015 cu prevederi privind competența de administrare a acestor contribuabili nerezidenți.
În același timp – se afirmă în Referatul de aprobare – este necesară completarea Secțiunii E „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”, din formularul „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015), cu un nou rând, rândul „Taxe datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc”, în vederea acordării posibilității de declarare a taxelor datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc, pentru persoanele juridice străine care datorează aceste taxe și care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României.
♦ Conform art.4 alin.(2) din OPANAF nr.3775/2015, competența de administrare a persoanei impozabile care are sediul activității economice în afara României și este înregistrată în scopuri de TVA în România prin reprezentant fiscal, potrivit prevederilor titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, este stabilită la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal. În situația în care reprezentanții fiscali ai persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României sunt încadrați în categoria contribuabililor mari sau mijlocii, competența de administrare pentru reprezentanții fiscali este stabilită conform prevederilor art.30 alin.(3) și (3^1) din Codul de procedură fiscală, prin ordin al președintelui ANAF, la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, respectiv la organul fiscal de la nivel județean sau al municipiului București, în cazul contribuabililor mijlocii.
Potrivit ANAF, în practică au existat situații în care persoanele fizice care au sediul activității economice în afara României au solicitat înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu.
Conform competențelor de administrare a contribuabililor mari sau mijlocii, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și respectiv administrațiile județene ale finanțelor publice și Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii București nu administrează persoane fizice, ca urmare nu au acces la aplicațiile informatice utilizate pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice.
Prin urmare a fost necesară completarea art.4 din OPANAF nr.3775/2015, în scopul stabilirii competenței pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice impozabile care au sediul activității economice în afara României și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu, în sarcina organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul reprezentantului fiscal.
♦ Potrivit prevederilor art.2 din OMF nr.577/2021 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidența în România a persoanelor juridice străine, „Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” se depune de către solicitant la registratura organului fiscal central definit potrivit Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau se transmite prin poștă, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.
La data depunerii chestionarului, persoanele juridice străine care doresc să își stabilească locul conducerii efective în România nu sunt prezente în România. Organul fiscal trebuie să stabilească dacă acestea îndeplinesc condițiile privind rezidența fiscală potrivit locului conducerii efective în România, conform Codului fiscal, iar potrivit prevederilor în vigoare nu este reglementat organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului menționat mai sus.
Ca urmare, a fost necesară completarea OPANAF nr.3775/2015 cu dispoziții privind organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului. Prin noul act normativ se stabilește ca organul fiscal competent pentru primirea și analiza „Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” să fie organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul nerezident urmează să exercite gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor.
ECONOMIE
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna octombrie

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna octombrie 2025, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.
Calendarul poate fi accesat aici.
ECONOMIE
APIA primește deconturi/documente justificative aferente trimestrului III 2025 pentru Intervenția DR 06 – „Bunăstarea animalelor” pachetul a) și pachetul b)

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) reamintește beneficiarilor care și-au asumat angajamente pentru Intervenția DR 06 – „Bunăstarea animalelor” – pachetul a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și pachetul b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, că, până la data de 31 octombrie, se pot completa și depune online deconturile/documentele justificative aferente trimestrului III al anului în curs. Completarea și depunerea documentelor se realizează exclusiv online, prin accesarea site-ului oficial al APIA: www.apia.org.ro, utilizând browserul Google Chrome.
Potrivit unui comunicat al APIA, pentru îndrumare, beneficiarii pot consulta secțiunea „Instrucțiuni completare/ depunere” din cadrul paginii dedicate Intervenției DR-06 – Bunăstarea animalelor. Aceasta conține pașii necesari pentru completarea și depunerea online a deconturilor aferente pachetului a) și pachetului b).
Deconturile trebuie să fie însoțite de documentele justificative specifice fiecărui pachet, conform ghidurilor disponibile pe site-ul APIA, respectiv: ▪ Ghidul informativ – Pachet a) Plăți în favoarea bunăstării porcinelor, ediția I; ▪ Ghidul informativ – Pachet b) Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, ediția I.
Documentele transmise vor sta la baza verificării datelor în aplicațiile electronice de gestionare a Intervenției DR 06 și a efectuării verificărilor administrative ulterioare.
ECONOMIE
ANAF a publicat lista seminarelor web din luna octombrie 2025

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe portalul instituției, lista seminarelor web care se vor desfășura în luna octombrie 2025.
Temele principale abordează subiecte diverse și de interes pentru contribuabili:
▪ Stabilirea rezidenței fiscale pentru persoanele fizice (15 octombrie, ora 10.00);
▪ Contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de către persoanele fizice care optează pentru plata contribuției (16 octombrie, ora 12.00);
▪ Înregistrarea contractelor de locațiune, conform prevederilor Ordinului nr. 2031/2022 privind modificarea și completarea OPANAF nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune” (17 octombrie, ora 12.00);
▪ Impozitarea veniturilor obținute din România de nerezidenți, potrivit Cap. I, Titlul VI din Legea nr. 227/215 privind Codul fiscal (21octombrie, ora 10.00);
▪ Modificări aduse Codului fiscal cu privire la TVA prevăzute în Legea nr. 141/2025 precum și în OG nr. 22/2025 (22 octombrie, ora 11.00);
▪ Impozitarea veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice (23 octombrie, ora 10.00);
▪ Tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din prestarea activităților în domeniul asistenței medicale/stomatologice (24 octombrie, ora 09.30);
▪ Modificări privind TVA prevăzute de OG nr. 22/2025 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (28 octombrie, ora 12.00).
Durata seminarelor este de două ore. Înscrierile se pot efectua până la data și ora începerii seminarelor, în limita locurilor disponibile. La un seminar pot participa simultan maximum 500 de persoane.
-
ECONOMIEacum 16 ore
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna octombrie
-
ECONOMIEacum 17 ore
ANAF a publicat lista seminarelor web din luna octombrie 2025
-
ECONOMIEacum 18 ore
APIA primește Cereri de plată pentru rambursarea ajutorului de stat pentru cantitățile de motorină aferente trimestrului III al anului 2025
-
ECONOMIEacum 17 ore
APIA primește deconturi/documente justificative aferente trimestrului III 2025 pentru Intervenția DR 06 – „Bunăstarea animalelor” pachetul a) și pachetul b)