Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune o serie de modificări la reglementările privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, modificarea OPANAF nr.3746/2020 privind organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN și pentru aprobarea procedurii privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art.61 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normative, că, prin OUG nr. 111/2020, în Codul de procedură fiscală a fost introdus art. 61^1 prin intermediul căruia s-a instituit organizarea și operaționalizarea la nivelul ANAF a Registrului central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN, reglementându-se, totodată, categoriile de informații ce pot fi accesibile prin intermediul acestuia, precum și modalitatea și condițiile de accesare a acestuia.

Prin actul normativ s-a asigurat înființarea Registrului central electronic, care permite identificarea, în timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care dețin sau controlează conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European și al Consiliului, casete de valori deținute de o instituție de credit pe teritoriul României, precum și asigurarea accesului Oficiului la acesta în mod direct și fără întârziere și a autorităților competente naționale pentru îndeplinirea obligațiilor care le revin. „Acest acces a contribuit la combaterea utilizării abuzive a entităților corporative și a altor entități juridice și a construcțiilor juridice în scopul spălării banilor sau al finanțării terorismului atât prin acordarea de sprijin la investigații, cât și prin efectele asupra reputației. De asemenea, s-a facilitat punerea la dispoziție în timp util și eficient a informațiilor pentru instituțiile financiare, precum și pentru autorități, inclusiv autorități din țări terțe, implicate în combaterea unor astfel de infracțiuni”, se menționează în Referatul de aprobare.

Prin aceste modificări legislative aduse Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală s-a creat cadrul necesar consolidării mecanismului național de prevenire și combatere a spălării banilor, conform Recomandărilor FATF, precum și o transparență mai mare a tranzacțiilor financiare.

OPANAF nr.3746/2020 reglementează organizarea și funcționarea Registrului central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare identificate prin IBAN la nivelul ANAF, precum și procedura privind obligația instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică de a furniza informații conform art.61 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, totodată,  prin emiterea acestui ordin urmărindu-se și îndeplinirea obiectivelor ANAF, cu precădere în  întreprinderea măsurilor necesare diminuării gradului de evaziune fiscală.

„Ca urmare aplicării prevederilor OPANAF nr.3746/2020, la nivelul Direcției Generale de Informații Fiscale au fost constatate o serie de deficiențe privind calitatea informațiilor transmise de către entitățile raportoare, inclusiv cu privire la datele  beneficiarilor reali, prevăzute la art.4 din Legea nr.129/2019, semnalate cu ocazia filtrării datelor raportate și care aduc atingere realizării obiectivelor instituționale asumate, respectiv:  conturi cu titulari de cont fără CNP; ▪ conturi fără beneficiar real; ▪ conturi cu beneficiar real persoană juridică; ▪ conturi nerezidenți cu beneficiar real persoană fizică fără NIF; ▪ conturi rezidenți cu beneficiar real persoană fizică fără CNP; ▪ conturi declarate cu data de naștere a titularului data de deschidere a contului. Având în vedere că deficiențele relevate mai sus creează dificultăți în gestionarea/centralizarea și verificarea datelor și totodată, afectează accesul facil la informațiile financiare relevante în îndeplinirea obligațiilor instituite în sarcina Agenției prin prevederile art. 61^1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, se impune recalibrarea și eficientizarea modului și criteriilor de raportare a datelor și informațiilor prevăzute în obligația de raportare instituită prin art.61 din același act normativ”, precizează reprezentanții Administrației Fiscale în Referatul de aprobare.

Totodată, necesitatea modificării OPANAF nr.3746/2020 derivă și din dezideratul de diminuare până la eliminare a deficiențelor de raportare prin eficientizarea regulilor de validare a transmiterii de informații în vederea îmbunătățirii calității datelor colectate de la entitățile care se circumscriu obligației de furnizarea a informațiilor prevăzute la art.61 din Legea 207/2015 cu modificările și completările ulterioare.

„Aspectele identificate relevă necesitatea modificării OPANAF nr.3746/2020, în vederea adaptării și optimizării structurii instrumentului tehnic prin care se realizează raportarea pentru popularea Registrului central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN la nivelul ANAF prevăzut la art.61^1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală la necesitățile actuale de raportare și evidență, pentru diminuarea riscurilor de raportare incompletă sau neconformă de către instituțiile raportoare, precum și pentru reducerea sau eliminarea neconcordanțelor, care determină disfuncționalități privind organizarea evidenței conturilor de plăți și a conturilor bancare în Registru, având rolul de a asigura o mai bună corelare și creștere privind acuratețea datelor”, se subliniază în documentul citat.

În scopul verificării modului de respectare a procedurilor de raportare și de diligență fiscală de către instituțiile financiare raportoare necesară pentru derularea în bune condiții a activității la nivelul administrației fiscale și pentru remedierea situației și corelarea conținutului privind structura organizării evidenței conturilor de plăți și a conturilor bancare în Registru, inițiatorii proiectului precizează că se impune optimizarea instrumentului curent de raportare și a reducerii gradului de erori și distorsiuni în raportare, care să permită interogarea informațiilor raportate în Registrul central electronic pentru conturi bancare și conturi de plăți identificate prin IBAN și acordarea de asistență entităților raportoare, care afectează fluxul de lucru intern în ceea ce privește datele recepționate, și asigurarea corelării între structurile beneficiare ale datelor pentru a crește performanța în procesarea acestora.

Totodată, acest proces are rolul de a îmbunătăți, a simplifica și monitoriza eficient procesarea, generarea și transmiterea datelor de raportare, prin introducerea rapidă a unor câmpuri relevante de căutare în Registrul menționat și de a facilita și a permite valorificarea ulterioară a acestor  date/informații.

În contextul aplicării prevederilor OPANAF nr.3746/2020, la nivelul Direcției Generale de Informații Fiscale se propune modificarea anexelor nr.1 și 2, în sensul precizării și clarificării structurii privind organizarea evidenței conturilor de plăți și a conturilor bancare în Registru, prin modificarea următoarelor articole:

● articolul 4 din anexa 1 cu următorul cuprins :

„(1) Instrumentul informatic precum si modalitatea de raportare conform art. 61 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, sunt disponibile pe  pagina oficială de internet a Agenției Naționale de Administrare Fiscală, la secțiunea dedicată formularului.

(2) Instrumentul de raportare (fișierul XML), prin care instituțiile raportoare sunt obligate să transmită informațiile de raportare conform art. 61 alin. (2) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, este utilizabil în forma disponibilă pe pagina oficială de internet a ANAF.”

● articolul 3 din anexa 2 cu următorul cuprins :

„(1) Agenția Națională de Administrare Fiscală pune la dispoziția instituțiilor de credit, instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică posibilitatea de a încărca și/sau descărca, după caz, informații și documente, cu respectarea prevederilor prezentului ordin, prin mijloace de transmitere la distanță.

(2) Agenția Națională de Administrare Fiscală publică pe pagina de internet proprie, instrumentul de raportare, respectiv fișierul XML reprezentând structura de transmitere a informațiilor,  actualizate cu scopul de a îmbunătăți în mod semnificativ gradul de conformitate al transmiterii de informații și transparența reglementărilor pentru instituțiile raportoare.”

● articolul 6 din anexa 2 cu următorul cuprins :

„Instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică sunt obligate să comunice organului fiscal central, zilnic, următoarele informații, conform structurii instrumentului de raportare (fișier XML), specificațiilor tehnice și instrucțiunilor de completare, în forma disponibilă pe pagina oficială de internet a ANAF:

a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau altor entități fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi bancare sau de plăți, persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea, persoanelor care pretind că acționează în numele clientului, beneficiarilor reali ai titularilor de cont, împreună cu datele de identificare prevăzute la art.15 alin.(1) din Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, sau cu numerele unice de identificare atribuite fiecărei persoane/entități, după caz, precum și cu informațiile privind numărul IBAN și data deschiderii și închiderii pentru fiecare cont în parte;

b) lista persoanelor care au închiriat casete de valori/siguranță, însoțite de datele de identificare prevăzute la art.15 alin.(1) din Legea nr.129/2019, cu modificările și completările ulterioare, sau de numerele unice de identificare atribuite fiecărei persoane/entități, după caz, împreună cu datele referitoare la încetarea contractelor de închiriere.”

● articolul 7 din anexa 2 cu următorul cuprins:

„Transmiterea informațiilor se face zilnic, prin mijloacele prevăzute la art. 3 alin.(1), prin depunerea unei declarații în format fișier XML generat și validat, exclusiv în format electronic prin accesarea structurii instrumentului de raportare disponibilă pe pagina oficială de internet a ANAF. Informațiile transmise trebuie să respecte forma structurii și specificațiile tehnice puse la dispoziție de ANAF.”

Rolul acestuia este de a asigura prelucrarea eficientă a datelor raportate de instituțiile raportoare într-un timp optim, oferind un cadru adecvat și specific.

ECONOMIE

ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.

Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru:  dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.

Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.

Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.

În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.

Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.

Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.

„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.

Continuare

ECONOMIE

Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație

Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.

Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.

Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.

„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.

Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.

„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.

Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.

În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.

Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.

Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 2 ore

Empowering your passion to shape your career – CECCAR, la Practical Accounting Days

PROFESIA CONTABILĂacum 2 ore

Start with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future

PROFESIA CONTABILĂacum 2 ore

CECCAR Maramureș: Perspective și teme de interes pentru profesia contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum 2 ore

CECCAR Vaslui: Întâlnire de lucru cu AJOFM privind noile reglementări și programe dedicate pieței muncii

PROFESIA CONTABILĂacum 2 ore

CECCAR Ialomița: Simpozionul „Antreprenor pentru Viitor”, ediția a X-a – elevii au descoperit antreprenoriatul alături de profesioniști și lideri ai comunității

PROFESIA CONTABILĂacum 3 ore

CECCAR Dâmbovița: Profesioniștii contabili, alături de mediul juridic la marcarea a 155 de ani de avocatură pe plan local

ECONOMIEacum 3 ore

ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online

ECONOMIEacum 3 ore

PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor

ECONOMIEacum 3 ore

Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație

ECONOMIEacum 3 ore

ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie

ECONOMIEacum 3 ore

Ajutor de minimis pentru înființarea întreprinderilor sociale

ECONOMIEacum 3 ore

ANAF a publicat lista seminarelor web din luna decembrie 2025

Trending

🎵 CECCAR FM
Click pentru a porni
🔊 50%