ECONOMIE
MF propune amendamente la titlul VIII „Accize și alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și alte măsuri fiscale
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect Ordonanță de Urgență publicat astăzi în transparență decizională, modificarea și completarea Titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și alte măsuri fiscale.
Reglementările propuse prin proiect au în vedere:
► În ceea ce privește Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
● În vederea diminuării practicii de eliberare pentru consum masivă de țigarete înainte de majorarea nivelului accizelor, se propune instituirea unui mecanism de limitare a eliberărilor pentru consum de către antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați, importatorii autorizați sau destinatarii certificați, în ultimele 3 luni calendaristice înainte de majorarea nivelului accizelor. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, acest mecanism se aplică în situația în care majorarea nivelului accizelor pentru țigarete este stabilită cu cel puțin 3 luni calendaristice anterior. De asemenea, se propune și introducerea unor sancțiuni pentru nerespectarea obligației privind cantitățile ce pot fi eliberate pentru consum în ultimele 3 luni calendaristice înainte de majorarea nivelului accizelor.
● Ca urmare a introducerii prin Legea nr. 141/2025 a unui nivel de acciză pentru vinurile liniștite, aplicabil de la 1 august 2025, inițiatorii proiectului consideră că este necesară instituirea unor reglementări exprese privind eliberarea pentru consum și plata accizelor în cazul micilor producători independenți de vinuri liniștite, având în vedere că acești operatori economici nu sunt supuși obligației de autorizare în calitate de antrepozitari autorizați, iar obligațiile ce decurg din aplicarea regimului de antrepozitare și deplasare în regim suspensiv de accize nu sunt aplicabile acestor operatori economici. Astfel, prin proiectul de act normativ se propune introducerea micilor producători independenți de vinuri liniștite în categoria plătitorilor de accize și stabilirea momentului eliberării pentru consum care atrage plata accizelor la bugetul de stat, precum și stabilirea unui termen de plată pentru accizele datorate începând cu 1 august 2025.
De asemenea – precizează inițiatorii în Nota de fundamentare –, în scopul asigurării continuității desfășurării activității de comercializare către un antrepozit fiscal, precum și în vederea evitării impedimentelor în desfășurarea activității economice a micilor producători independenți de vinuri liniștite și a antrepozitelor fiscale care achiziționează vinul liniștit de la aceștia, prin proiectul de act normativ se propune ca deplasarea vinurilor liniștite realizate de micii producători independenți din spațiul de producție către antrepozite fiscale să nu se considere eliberare pentru consum. Totodată, se propune instituirea unei dispoziții tranzitorii privind termenul de plată a accizelor pentru vinurile liniștite comercializate de către micii producători independenți începând cu data de 1 august 2025, dată de la care a intervenit obligația de plată a accizelor și până la intrarea în vigoare a noilor prevederi.
● Prin proiectul de act normativ se are în vedere, totodată, modificarea art. 413 din Codul fiscal, în sensul introducerii unor prevederi referitoare la caracterul ocazional al transportului de produse accizabile destinate uzului propriu, efectuat de persoane fizice. Totodată, se propune ca stabilirea caracterului ocazional al transportului să se realizeze potrivit procedurilor aprobate prin ordin comun al președintelui Autorității Vamale Române și al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
● De asemenea, se propune instituirea unei accize nearmonizate de 1.172,45 lei/kg pentru tutunuri pentru mestecat și tutunuri pentru prizat, în vederea stabilirii unui tratament fiscal echitabil cu celelalte produse din tutun, precum și în scopul reducerii riscului de contrabandă și creșterea veniturilor din accize la bugetul de stat. Corelativ cu această măsură, se propune ca operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă tutun pentru mestecat și tutun pentru uz nazal să se autorizeze la autoritatea competentă, similar operatorilor economici care desfășoară activități cu produse supuse accizelor nearmonizate, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) – c) și f) din Codul fiscal.
● Prin Legea nr. 201/2016 sunt instituite obligații privind trasabilitatea și elementul de securitate aplicabile produselor din tutun. În vederea respectării obligației de punere pe piață a pachetelor unitare de produse din tutun, altele decât țigaretele și tutunul de rulat, numai în condițiile în care acestea poartă elementul de securitate și identificatorul unic, prin proiectul de act normativ se intenționează introducerea regimului de marcare cu timbre fiscale și pentru tutunul pentru mestecat și tutunul pentru uz nazal, potrivit art. 439 alin. (2) lit. g) din proiectul de act normativ, similar cu cel aplicat produselor din tutun prelucrat și produselor care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
● În vederea asigurării unei aplicări unitare a legislației privind produsele accizabile și a combaterii introducerii ilegale pe piață a produselor din tutun supuse accizelor nearmonizate, se impune completarea Codului fiscal cu dispoziții referitoare la stabilirea unor limite cantitative maxime, în cazul persoanelor fizice care introduc ocazional, în scop personal, produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și tutun pentru mestecat/uz nazal de pe teritoriul altor state membre.
● Prin proiectul de act normativ se propune înființarea Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor care să conțină o situație clară și centralizată a sancțiunilor contravenționale aplicate de către instituțiile competente respectiv Autoritatea Vamală Română, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pentru faptele prevăzute la art. 449 alin. (2) lit. k) și ț) din Codul fiscal. Potrivit Notei de fundamentare, necesitatea înființării Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor vizează identificarea cu celeritate a caracterului repetitiv al contravențiilor săvârșite, sprijinirea procesului decizional privind calificarea faptelor ca infracțiuni în condițiile art. 452 din Codul fiscal, creșterea eficienței instituțiilor implicate în combaterea evaziunii fiscale și a traficului ilegal cu produse accizabile. De asemenea, se propune ca modul de organizare și funcționare a Registrului electronic de evidență centralizată a sancțiunilor precum și raportarea contravențiilor să fie stabilite prin ordin comun emis de președintele Autorității Vamale Române, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală, ministrul Afacerilor Interne și ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
► Avându-se în vedere că implementarea obligațiilor stabilite prin OUG nr. 69/2024, cu modificările și completările ulterioare, presupune parcurgerea mai multor etape obligatorii, interdependente, pentru a căror realizare mai este nevoie de timp suplimentar, respectiv: ▪ modificarea legislației de nivel secundar și terțiar din domeniul aparatelor de marcat; ▪ dezvoltare de software de către distribuitorii autorizați de aparate de marcat electronice fiscale; ▪ testarea la ICI București a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piață, în vederea obținerii suplimentului de aviz tehnic; ▪ instalarea noului soft, operațiune ce implică deplasarea tehnicienilor de service, în cazul tuturor aparatelor de marcat (cca. 900.000 de aparate de marcat), se propune suspendarea, până la data de 1 noiembrie 2026, atât a aplicării dispozițiilor care reglementează drept contravenție emiterea bonului fiscal fără ca acesta să conțină codul de identificare fiscală al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum și datele prevăzute la art. 4 alin. (2^1) din ordonanța de urgență, sub formă de cod QR, cât și a celor care stabilesc sancțiunea aplicabilă în cazul săvârșirii faptei, spre a se asigura contextul necesar conformării atât din perspectiva cadrului legislativ, cât și în ceea ce privește îndeplinirea condiției privind obținerea de la ICI București, de către distribuitorii autorizați, a suplimentului de aviz tehnic.
Astfel, sancțiunea stabilită prin dispozițiile art. 11 alin. (1) lit. h) din OUG nr.28/1999 se aplică în continuare pentru săvârșirea faptei de emitere a bonurilor fiscale cu date eronate, altele decât cele prevăzute la lit. c) a art. 10 sau fără ca acestea să conțină toate datele prevăzute la art. 4 alin.(1) și respectiv unitatea de măsură prevăzută la art. 4 alin.(2) din același act normativ.
ECONOMIE
ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru: ▪ dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.
Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.
„Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.
În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.
Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.
Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.
„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.
ECONOMIE
PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.
ECONOMIE
Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.
Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.
Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.
„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.
Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.
„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.
Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.
În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.
Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.
Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 4 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 4 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
ECONOMIEacum 4 oreNoua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
