Connect with us

ECONOMIE

Circa 20% din cifra de afaceri a companiilor din România este conectată cu societăţi offshore

CECCAR FM

Publicat

pe

Firme româneşti şi multinaţionalele şi-au deschis conexiuni solide în ţările offshore, unde taxele plătite statului sunt mai mici sau chiar inexistente, astfel că aproape 20% din economia românească a ajuns să aibă legături cu paradisurile fiscale, arată o analiză realizată de KeysFin. Barbados, Antilele Olandeze, Bahamas şi Belize sunt doar câteva dintre destinaţiile preferate de oamenii de afaceri mai ales pentru business, nu numai pentru turism.

Analiza KeysFin arată că, în 2015, erau înregistate oficial peste 5.300 de astfel de societăţi, care au derulat afaceri de 48 miliarde de euro, sumă care reprezintă aproximativ 20% din totalul cifrei de afaceri la nivel naţional, potrivit News.ro.

Statistica a fost realizată pe baza datelor firmelor active în România care au cel puţin un acţionar persoană juridică cu regim offshore.

Statistica arată că profitabilitatea firmelor cu conexiuni offshore este surprinzător de redusă, raportat la cifra de afaceri şi la situaţia pieţei.

Cele mai multe activau în domenii precum tranzacţiile imobiliare şi real estate (clădiri de birouri, mall-uri), în comerţ, activităţi profesionale, industria prelucrătoare şi IT.

Din datele Keysfin rezultă că cele mai multe erau multinaţionale, firme cu afaceri în construcţia de spaţii comerciale, zone rezidenţiale şi mai ales lanţuri de retail, de la fashion la cel alimentar.

“O componentă importantă, la nivel de business, o reprezentau companiile care lucrau pentru export, în industria prelucrătoare, dovadă că afacerile acestora reprezentau aproape 40% din cifra totală de afaceri a firmelor ce au conexiuni în offshore”, arată analiza companiei.

De asemenea, majoritatea firmelor –  83% – care au făcut obiectul analizei au legături cu ţări cu o legislaţie fiscală extrem de atractivă, din Europa, cele mai multe având sedii în Cipru, Olanda, Luxemburg şi Malta.

Restul înregistrau date financiare în legătură cu firme din Insulele Cayman, Insulele Virgine, Panama, Bahamas, Hong-Kong, Liberia, Bermude, Nauru, Barbados, Antilele Olandeze şi alte destinaţii exotice, extrem de primitoare cu capitalul străin.

„Statisticile prezentate de KeysFin în Parlamentul European arată că business-ul cu offshore-uri a evoluat semnificativ în ultimii ani, atât ca număr de firme cât şi ca valoare a cifrei de afaceri. Datele arată că, în ultimii doi ani, piaţa a ajuns la un grad de maturizare, dovadă creşterea numărului de angajaţi”, au declarat experţii.

În perioada analizată, 2010 – 2015 , cea mai mare creştere a cifrei de afaceri a marcat-o business-ul din agricultură (47%), sector urmat de activităţi administrative şi suport (call-center) – 44% şi de segmentul tranzacţiilor imobiliare (42%).

Semnificative au fost şi evoluţiile afacerilor din transport şi depozitare (39%), HoReCa (34%), comerţ (34%), comunicaţii&IT (31%) şi construcţii (29%).

În aceste domenii a crescut semnificativ şi numărul companiilor, cu 18% până la 36%.

Un indicator relevant privind evoluţia business-ului cu pedigree offshore din România îl reprezintă evoluţia numărului angajaţilor, de la 271.000 în 2010 la 341.000 în 2015.

„Angajaţii firmelor cu acţionari persoane juridice offshore au ajuns să reprezinte 9% din forţa de muncă legală din România, un procent semnificativ raportat la condiţiile mediului de afaceri autohton”, explică analiştii KeysFin.

Evoluţia numărului angajaţilor reprezintă cel mai semnificativ indicator privind profitabilitatea afacerilor „fără taxe”, spun specialiştii, în condiţiile în care asocierea cu un offshore oferă posibilitatea firmelor să îşi optimizeze fluxurile financiare în aşa fel încât să plătească cât mai puţin taxe şi impozite statului român.

Analiştii Keysfin spun că în absenţa unui cadru suplimentar de reglementare, practica offshore se extinde în România şi în alte ţări,  limitând resursele bugetare ale statelor.

„Fără un cadru strict de reglementare, statul român va continua să asiste pasiv la migraţia capitalului din România. Este nevoie, în esenţă, de măsuri fiscale care să stimuleze investitorii să ţină banii în ţară, să-i investească în economia românească, iar statul să adune, astfel, mai mulţi bani din taxe şi impozite”, au explicat analiştii de la KeysFin.

Afacerile firmelor româneşti cu paradisurile fiscale au fost aduse la lumină de scandalul Panama Papers, din primăvara acestui an.

În urma dezvăluirilor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a înfiinţat în luna aprilie un grup de lucru interdepartamental, din care fac parte inspectori antifraudă şi cu alte specializări, pentru a verifica informaţiile din investigaţia jurnalistică “PanamaPapers” şi pentru a analiza date referitoare la identitatea persoanelor fizice şi juridice implicate.

De atunci, ANAF nu anunţat niciun fel de rezuultat al acestor investigaţii.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

În luna martie, persoanele fizice pot investi în titluri de stat TEZAUR și FIDELIS

Începând cu 1 martie 2021, Ministerul Finanțelor (MF) lansează noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populației, prin intermediul celor două programe, TEZAUR și FIDELIS, a anunțat astăzi instituția.

CECCAR FM

Publicat

pe

♦ Programul TEZAUR

În perioada 1-29 martie 2021, persoanele fizice rezidente pot subscrie pentru titluri de stat TEZAUR prin intermediul unităților operative ale Trezoreriei Statului și prin subunitățile poștale ale C.N. Poșta Română S.A. „Dobânzile anuale oferite sunt: 2,85% pentru scadența de 1 an, 3,10% pentru scadența de 3 ani și 3,25% pentru scadența de 5 ani. Titlurile de stat sunt emise în forma dematerializată, au valoare nominală de 1 leu, iar dobânda anuală este plătită la termenele prevăzute în prospectul de emisiune. Titlurile de stat emise în cadrul Programului TEZAUR sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans”, precizează MF, în comunicat.

♦ Programul FIDELIS

În perioada 1-19 martie 2021, băncile partenere BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română și B.R.D. – Groupe Société Générale vor pune în vânzare titluri de stat FIDELIS denominate în lei, dar și titluri de stat denominate în euro, care vor fi listate automat la Bursa de Valori București. În emisiunea de titluri de stat FIDELIS pot investi persoanele fizice rezidente și nerezidente cu vârsta de peste 18 ani până la data de 19 martie 2021, inclusiv.

Titlurile de stat FIDELIS vor fi oferite atât în lei, cât și euro.

Dobânzile anuale pentru titlurile în lei sunt de 2,85% pentru scadența de 1 an, 3,10% pentru scadența de 3 ani și de 1,55% pentru titlurile de stat în euro cu o scadență de 5 ani.

Titlurile de stat FIDELIS vor fi listate la Bursa de Valori București.

Valoarea nominală a unui titlu de stat FIDELIS este de 100 de lei pentru emisiunea în lei și 100 de euro pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro.

Pentru subscrierea inițială a titlurilor de stat FIDELIS nu se percep comisioane de către băncile intermediare, iar veniturile obținute, atât din dobânzi, cât și din câștigurile de capital, sunt neimpozabile.

„Deținătorii de titluri de stat TEZAUR sau FIDELIS lansate în cadrul emisiunilor anterioare și care au ajuns la maturitate pot reinvesti disponibilitățile neridicate la scadență aferente acestor emisiuni anterioare prin subscrierea în cadrul emisiunilor de titluri de stat lansate în luna martie în cadrul Programelor de titluri de stat pentru populație FIDELIS și TEZAUR. Dobânzile anuale oferite pentru titlurile de stat destinate populației sunt stabilite peste nivelul randamentelor titlurilor de stat care sunt în prezent cotate pe piața secundară interbancară, iar veniturile provenind din dobânzi sunt neimpozabile”, se menționează în comunicat.

Informații privind termenii și condițiile financiare aferente emisiunilor din luna martie 2021 în cadrul Programelor TEZAUR și FIDELIS pot fi consultate pe pagina MF –  www.mfinante.gov.ro și pe paginile instituțiilor partenere – www.posta-romana.ro; www.comunicatii.gov.ro (Programul TEZAUR), www.btcapitalpartners.ro; www.bcr.ro; www.brd.ro/mfp; www.bvb.ro (Programul FIDELIS).

Continuare

ECONOMIE

Două state din Europa de Est intenționează să emită obligațiuni cu maturități-record

Două state din Europa de Est vor testa apetitul investitorilor pentru obligațiuni cu maturități record, în încercarea de a profita de costul redus al împrumuturilor, transmite Bloomberg, preluată de Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

Croația intenționează să ofere obligațiuni în euro cu maturitatea la 20 de ani, potrivit unor surse din apropierea acestui dosar. De asemenea, Serbia a lansat miercuri o emisiune de obligațiuni în euro cu maturitatea la 12 ani, cea mai mare maturitate pentru o emisiune de obligațiuni în valută demarată vreodată de această țară.

„În mod clar, Serbia și Croația vor să profite de faptul că randamentele pentru obligațiunile guvernamentale vor rămâne la un nivel scăzut pentru o anumită perioadă. Având în vedere că investitorii sunt disperați să obțină randamente, cererea pentru obligațiunile cu maturități lungi va fi puternică”, susține Anton Hauser, manager la divizia de investiții a Erste Group Bank AG.

Țările din Balcani strâng fonduri pentru a finanța măsurile de sprijin Covid-19, într-un moment în care se confruntă cu cel de-al treilea val al pandemiei. Luna trecută, Slovenia a oferit obligațiuni cu maturitatea la 60 de ani, cea mai mare maturitate oferită vreodată pentru obligațiunile internaționale emise de o țară din regiune.

Ofertele de obligațiuni cu maturități record vin într-un moment în care randamentele pentru acest gen de obligațiuni sunt în creștere la nivel global. Investitorii sunt îngrijorați că creșterea economică solidă, campaniile de vaccinare și politicile guvernamentale generoase au potențialul de a declanșa presiuni asupra prețurilor care ar putea afecta piețele de obligațiuni din întreaga lume.

Continuare

ECONOMIE

ARIR lansează Ghidul pentru implementarea politicii de remunerare

Asociația pentru Relații cu Investitorii la Bursă din România (ARIR), împreună cu un grup de lucru format din avocați, consultanți și reprezentanți ai companiilor listate, anunță lansarea unui Ghid, set de recomandări de bune practici, pentru implementarea politicii de remunerare, informează Agerpres.

CECCAR FM

Publicat

pe

„Venim în întâmpinarea companiilor listate pentru definirea celor mai importante elemente care să fie incluse într-o politică de remunerare clară, în conformitate cu Legea emitenților și așteptările investitorilor. Totodată, ghidul poate fi folosit și de companiile care nu sunt listate ca model de bune practici”, se spune într-un comunicat al organizației.

Conform ARIR, politica de remunerare ar trebui să includă într-o manieră clară și ușor de înțeles principiile care stau la baza remunerării conducătorilor, totalitatea elementelor de remunerare la care conducătorii sunt îndreptățiți, precum și justificarea acordării acestor remunerații în raport cu obiectivele pe termen lung ale societății. Toate aceste elemente au fost abordate în ghidul de implementare care oferă recomandări și direcții, inclusiv privind procesul decizional.

„Prin acest demers, oferim un instrument inovator, util pentru companii, cu scopul formării unei practici de transparență unitară și armonizării tipurilor de informații puse la dispoziția publicului, investitorilor. Guvernanța corporativă este elementul esențial urmărit de aproape de investitori, politica de remunerare fiind un punct crucial”, a declarat Daniela Șerban, președinte și cofondator al ARIR.

Ghidul de implementare a politicii de remunerare oferă o îndrumare echilibrată și flexibilă, care recunoaște și respectă diversitatea sistemelor de guvernanță corporativă, strategiile unice de afaceri ale societăților și abordările în privința remunerării. Fiecare companie listată este încurajată să utilizeze acest ghid în funcție de nevoile și de principiile proprii. Acest ghid nu include recomandări privind structurarea sau elaborarea pachetelor de remunerare.

Documentul a fost elaborat de un grup de lucru format din peste 15 specialiști din piață – avocați, consultanți, reprezentanți ai companiilor listate.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending