Connect with us

ECONOMIE

Numărul şomerilor a scăzut la finalul lui 2016 sub 507.000, nivel minim al ultimilor opt ani

CECCAR FM

Publicat

pe

Numărul de şomeri a scăzut semnificativ în ultima lună a anului trecut, cu 14.444 faţă de luna precedentă, până la 506.758, nou nivel minim după izbucnirea crizei, în 2008, iar rata şomajului a coborât la 5,5%, arată datele publicate, marţi, de Institutul Naţional de Statistică (INS), potrivit News.ro.

În noiembrie 2016, în România erau 521.202 şomeri, iar rata şomajului a fost de 5,7%, potrivit datelor revizuite ale INS.

Datele revizuite arată că numărul şomerilor a scăzut cu circa 109.000 în ultimul an, de la 616.001 în decembrie 2015.

Şomajul este în continuare mai mare în rândul bărbaţilor, cu o rată de 6,3% în luna decembrie 2016, în timp ce, în rândul femeilor, şomajul este de doar 4,5%, mai arată datele oficiale.

Şomajul a avut o evoluţie oscilantă în 2016, înregistrând scăderi în primele patru luni ale anului, în iunie, în august, în noiembrie şi în decembrie, dar şi creşteri în mai, în iulie, în septembrie şi în octombrie.

Scăderea şomajului din 2016 a fost generată în primul rând de creşterea rapidă a cererii de forţă de muncă, mai ales în zonele dezvoltate din jurul marilor metropole.

Cu toate acestea, şefii de companii se plâng tot mai des de lipsa forţei de muncă calificate, care începe să limiteze dezvoltarea afacerilor din România.

Datele oficiale arată că numărul de locuri de muncă vacante din economia românească, un indicator al deficitului de forţă de muncă la nivel naţional, a crescut în al treilea trimestru din 2016 cu 16,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 62.900, în ciuda şomajului încă ridicat din unele regiuni.

Autorităţile publică, constant, şi numărul de şomeri înregistraţi oficial în evidenţele oficiilor pentru forţa de muncă.

Datele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) arată că, la sfârşitul lunii noiembrie 2016, 416.673 şomeri erau înregistraţi oficial, ceea ce corespunde unei rate a şomajului de doar 4,75%.

Judeţele Vaslui, cu 11,5%, şi Teleorman (10,9%) au cele mai înalte niveluri ale şomajului din România, potrivit ANOFM.

Zonele cu şomaj ridicat sunt caracterizate cu calificarea slabă a forţei de muncă şi un grad scăzut de educaţie, spun experţii.

Conform standardelor BIM, numărul de şomeri este calculat prin anchete în gospodării, care arată că numărul de şomeri este, în realitate, mai mare.

Datele privind şomajul pe baza metodologiei BIM sunt considerate ca fiind mai relevante de către specialişti, pentru că reflectă mai bine şomajul real la nivel naţional.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

ECONOMIE

Modelul formularelor F3000 DAC2/CRS și F3000 FATCA, publicat în Monitorul Oficial

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 951 din 29 septembrie 2022 a fost publicat OPANAF nr. 1711/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate de instituțiile financiare raportoare în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 62 alin. (1) și art. 291 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, în conformitate cu prevederile Directivei 2014/107/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal, transpusă în Codul de Procedură Fiscală, la art. 291, alin. (4), cu Legea 70/2016 pentru ratificarea Acordului multilateral al autorităților competente pentru schimb automat de informații privind conturi financiare (Standardul Comun de Raportare – SCR), precum și cu Legea 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, instituțiile financiare raportoare (IFR) din România au obligația de a raporta anual către ANAF informații privind conturile financiare ale contribuabililor nerezidenți conform art. 62 alin.(1), alin. (3) respectiv art.291 alin.(4) din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală cu modificările și completările ulterioare.

Prin OUG nr. 102/2022, au fost aduse modificări și completări Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Astfel, prin actul normativ menționat a fost instituită obligația ANAF de a aproba formularul care trebuie utilizat de instituțiile financiare pentru îndeplinirea obligațiilor de raportare în scopul realizării schimbului de informații în temeiul instrumentelor juridice de drept internațional la care România este parte (DAC 2, SCR, FATCA), astfel:

– art. 62 alin. (4): ”Prin ordin al președintelui A.N.A.F. se aprobă formularul utilizat de instituțiile financiare raportoare în vederea îndeplinirii obligației prevăzute la alin. (1), respectiv a obligației prevăzute la art. 291 alin. (4).”;

Totodată, art. II, alin. 3 din OUG nr. 102/2022 prevede: „Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală prevăzut la art. 62 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se aprobă în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

În acest context, ANAF a promovat acest nou act normativ prin care sunt aprobate modelul formularelor utilizate de instituțiile financiare raportoare, denumite formularele F3000 DAC2/CRS și F3000 FATCA, cuprinzând informațiile raportate în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 62 alin. (1) și art. 291 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

ECONOMIE

Norme de aplicare a programelor guvernamentale de creditare StudentInvest și FamilyStart

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 951 din 29 septembrie 2022 a fost publicat Ordinul comun nr. 2.534/20.809/2022 al ministrului Finanțelor și al ministrului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse privind aprobarea Normelor de aplicare a programelor guvernamentale de creditare „StudentInvest” și „FamilyStart”, a modelului Convenției privind implementarea programelor „StudentInvest” și „FamilyStart”, precum și a modelului Convenției de garantare.

Normele reglementează: a) modul de acordare a facilităților aferente creditelor destinate tinerilor cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți și până la 31 de ani neîmpliniți și care sunt cuprinși în instituțiile de învățământ superior autorizate să funcționeze provizoriu ori acreditate, în cazul programului „StudentInvest” , respectiv modul de acordare a facilităților aferente creditelor destinate persoanelor fizice cu vârsta cuprinsă între 18 ani împliniți și până la 45 de ani neîmpliniți care își întemeiază o familie și/sau care formează o familie și care au împreună salarii nete lunare de până la maximum 7.500 de lei, în cazul programului „FamilyStart”; b) plafonul anual al garanțiilor de stat, modalitatea și condițiile de acordare și recuperare a garanțiilor de stat; c) condițiile de eligibilitate a băncilor și a persoanelor fizice beneficiare ale creditului; d) regulile de gestionare a garanțiilor de stat emise în numele și în contul statului de către Fondul Român de Contragarantare (FRC).

Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse (MFTES) va aloca, pentru anul 2022, prin ordin de ministru, un fond maximal pentru un număr de 8.333 beneficiari în cadrul programului „StudentInvest”, respectiv un fond maximal pentru un număr de 6.250 de beneficiari în cadrul programului „FamilyStart”; fondul maximal se acordă anual, în limita sumelor aprobate cu această destinație în bugetul MFTES.

Pentru anul 2022, plafonul total al garanțiilor de stat care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (2), respectiv art. 3 alin. (2) din OUG nr. 95/ 2022 este de 250 milioane lei, în cazul programului „StudentInvest”, respectiv 250 milioane lei, în cazul programului „FamilyStart”.

Valoarea și durata creditului se stabilesc de finanțator în conformitate cu normele și procedurile sale interne de creditare, în baza solicitării beneficiarului, cu încadrarea în condițiile programelor prevăzute de art. 1- 4 din OUG nr. 95/2022 și de prezentele norme; valoarea maximă a creditului este de 50.000 lei, în cazul programului „StudentInvest” și de 75.000 lei, în cazul programului „FamilyStart”. Pe parcursul derulării programului, creditul poate fi acordat o singură dată unui beneficiar eligibil.

În cazul programului „StudentInvest”, dacă beneficiarul nu are calitatea de angajat, pentru acordarea creditului este necesară prezentarea cel puțin a unui codebitor; în cazul programului „FamilyStart” este obligatoriu ca cel puțin unul dintre cei doi beneficiari să fie angajat.

Împrumutul se va acorda sub forma unui credit cu una sau mai multe tranșe, în funcție de documentele justificative prezentate la decontare sau plata directă a furnizorului pe baza documentelor justificative, pentru o perioadă maximă de 10 ani, inclusiv perioada de grație. Utilizarea creditului se poate efectua integral sau în mod fracționat în perioada de tragere, în funcție de necesitățile de finanțare ale beneficiarului programului/programelor, la solicitarea scrisă a acestuia și cu prezentarea documentelor justificative în valoare cumulată de minimum 500 lei, inclusiv TVA (cu excepția ultimei tranșe), transmisă finanțatorului. Creditul acordat în cadrul programului/programelor nu poate fi utilizat pentru refinanțarea altor credite în derulare ale beneficiarului și nu poate fi refinanțat în cadrul programului/programelor.

Beneficiarul împreună cu finanțatorul stabilesc de comun acord o perioadă de grație între 0 și 60 de luni, începând de la data acordării creditului.

Continuare

ECONOMIE

Sprijin financiar de peste 56,4 milioane lei pentru producătorii agricoli din sectorul vegetal

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), efectuează plata ajutorului excepțional acordat producătorilor agricoli din sectorul vegetal, a anunțat APIA, într-un comunicat.

Suma autorizată la plată este în valoare de peste 56,4 milioane lei și se acordă solicitanților care au accesat această formă de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile HG nr. 1032/18.08.2022, din finanțare externă nerambursabilă conform Anexei la Regulamentul delegat (UE) 2022/467.

„Valoarea grantul financiar unitar este de 875 lei/ha, echivalentul sumei de 176,80 euro/ha, stabilit la rata de schimb de 4,9489 lei pentru 1 euro în conformitate cu prevederile alin. (6) al art.1 din Regulamentul delegat (UE) 2022/467. Suma care se acordă beneficiarilor este obținută prin înmulțirea grantului financiar unitar, exprimat în lei/hectar, cu suprafața declarată cu plantații pomicole pe rod și/sau cu arbuști fructiferi și/sau cu plantații viticole pe rod cu struguri pentru vin, din cererea unică de plată 2022, exprimată în hectare și nu poate depăși valoarea maximă de 175.000 lei/ beneficiar”, precizează APIA.

APIA reamintește că obiectivul acestei scheme de susținere financiară l-a reprezentat asigurarea unui grant financiar producătorilor agricoli din sectorul vegetal pentru susținerea unor cheltuieli angajate în perioada 24 februarie – 12 august 2022, cu achiziția de resurse materiale, respectiv de produse fertilizante și/sau produse de protecție a plantelor și/sau motorină, necesare în anul 2022 pe suprafețele cu plantații pomicole pe rod și/sau cu arbuști fructiferi și/sau cu plantații viticole pe rod cu struguri pentru vin, care utilizează eficient resursele, gestionează nutrienții și aplică metode de producție favorabile mediului și climei prin activitatea agricolă de întreținere a plantațiilor pe care o desfășoară.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM