Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

O nouă variantă a proiectului de Ordonanță a Guvernului privind plata defalcată a TVA. Implicarea CECCAR

CECCAR FM

Publicat

pe

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a anunțat că a adus o serie de modificări proiectului inițial de Ordonanță a Guvernului privind plata defalcată a TVA, ca urmare a consultărilor publice cu mediul de afaceri și organismele profesionale, inclusiv în cadrul Comisiei de dialog social. Cele mai importante modificări aduse proiectului inițial sunt sintetizate astfel:

● se amână aplicarea opțională a mecanismului de plată defalcată a TVA de la 1 septembrie 2017 la 1 octombrie 2017;

● se prelungește perioada de aplicare opțională a mecanismului de la o lună la trei luni, respectiv 1 octombrie – 31 decembrie 2017;

● se amână aplicarea obligatorie a mecanismului plății defalcate a TVA de la 1 octombrie 2017 la 1 ianuarie 2018;

● sunt acordate o serie de facilități pentru persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017, respectiv:
  • anularea penalităților de întârziere aferente obligațiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017, în anumite condiții;
  • acordarea unei bonificații de 5% la plata impozitului pe profit sau, după caz, a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor;

● se extinde termenul în care persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA au obligația virării în contul de TVA a TVA aferente diferenței între încasările și plățile în numerar, precum și a TVA aferente plăților cu carduri de debit/credit sau substitute de numerar, de la trei zile lucrătoare la șapte zile lucrătoare;

● instituirea obligației persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA de a-și vira în contul de TVA, în maximum șapte zile lucrătoare de la încasare, TVA aferentă facturilor emise înainte de 1 ianuarie 2018 sau, după caz, înainte de data la care aplică opțional mecanismul;

● înființarea Registrului persoanelor care aplică plata defalcată a TVA, organizat de ANAF, și în care sunt înscrise persoanele care optează pentru aplicarea plății defalcate a TVA în perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2017;

● se instituie un termen de maximum trei zile lucrătoare în care ANAF aprobă transferul sumelor din contul de TVA în contul curent al titularului;

● se modifică prevederile referitoare la contravenții și sancțiuni, după cum urmează:
  • stabilirea unei perioade de grație de șapte zile lucrătoare în cadrul căreia să se corecteze erorile;
  • în cazul în care erorile nu au fost corectate în termenul de șapte zile lucrătoare, se aplică o penalitate de 0,06% pe zi din valoarea TVA, dar nu mai mult de 30 de zile;
  • după termenul de 30 de zile, pentru fapte precum nevirarea în contul de TVA al furnizorului sau debitarea eronată a contului de TVA, se aplică o amendă de 50% din suma reprezentând TVA, iar pentru fapte precum nevirarea sumelor reprezentând TVA din contul curent al titularului în contul de TVA al acestuia sau plata TVA datorată furnizorului din alt cont decât contul de TVA, se aplică o amendă de 10% din suma reprezentând TVA.
Implicarea CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), în calitate de organism profesional care gestionează profesia contabilă din România, a transmis Ministerului Finanțelor Publice (MFP) un punct de vedere cu privire la proiectul de act normativ, având în vedere impactul în mediul de afaceri și în activitatea desfășurată de experții contabili și contabilii autorizați. Documentul a fost realizat în baza feedbackului venit din partea membrilor – experți contabili și contabili autorizați, care sunt direct implicați în actul economic.

Punctul de vedere înaintat ministerului a cuprins, printre altele, referiri la o serie dintre modificările anunțate ulterior de MFP (mai sus menționate), precum și propunerea efectuării unui studiu de impact în baza căruia să se ia o decizie asupra implementării măsurilor privind obligația ca persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA să dețină și să gestioneze un cont de TVA pentru mecanismul de plată defalcată a TVA. De asemenea, potrivit documentului, este necesară includerea în prevederile Ordonanței Guvernului privind plata defalcată a TVA a unor dispoziții tranzitorii privind utilizarea sumelor din conturile de TVA, până la concurența sumei de recuperat din decontul de TVA aferent lunii anterioare implementării noului sistem, și a mecanismelor de implementare.

În urma comunicării din partea MFP prin care s-a făcut publică varianta actualizată a proiectului de act normativ, CECCAR își exprimă aprecierea pentru deschiderea pe care MFP o manifestă prin analizarea și aplicarea unor prevederi care să faciliteze conformarea și aplicarea textului normativ și prin implementarea propunerilor înaintate de toate părțile interesate.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Verificare anti-roboți *

PROFESIA CONTABILĂ

Document Accountancy Europe: Controale interne mai solide pentru reducerea riscurilor corporative

CECCAR FM

Publicat

pe

CECCAR pune la dispoziția profesioniștilor contabili și a părților interesate traducerea în limba română a publicației Controale interne mai solide pentru reducerea riscurilor corporative, elaborată de Accountancy Europe. Documentul tratează întrebările din cadrul consultării Comisiei Europene cu privire la sistemele de gestionare a riscurilor și controalele interne ale companiilor cotate la bursă.

Guvernanța corporativă solidă, care presupune controale interne mai puternice, ar putea îmbunătăți în mod semnificativ calitatea raportării financiare. Pentru a reuși acest lucru, diferite părți din cadrul ecosistemului trebuie să acționeze: legiuitorii europeni și naționali, autoritățile de supraveghere și normalizatorii de standarde în materie de raportare financiară și audit.

Prin această publicație, Accountancy Europe prezintă o serie de puncte de vedere și propune o cale de urmat cu privire la controalele interne. Una dintre propunerile Accountancy Europe este o declarație publică obligatorie pentru întreprinderi cu privire la eficacitatea controalelor interne asupra raportării financiare, care va contribui la asigurarea faptului că responsabilitățile conducerii și ale consiliului sunt îndeplinite.

Acțiunile propuse de organismul european se concentrează asupra companiilor care se încadrează în cele trei categorii de entități de interes public (PIE) stabilite la nivelul Uniunii Europene (UE): companiile cotate la bursă, instituțiile de creditare și întreprinderile de asigurare.

Documentul este disponibil în limba română și poate fi consultat accesând secțiunea Publicații­­ – Organisme internaționale – Alte documente de interes de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Ședința din 28 iulie a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul IFAC: Principalele concluzii

CECCAR FM

Publicat

pe

La 28 iulie a avut loc a treia ședință din anul 2022 a Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii din cadrul Federației Internaționale a Contabililor (IFAC). CECCAR a fost reprezentat la întrunirea amintită de Oana Nicorescu, consultant tehnic în cadrul acestei structuri. Oana Nicorescu este expert contabil, membru CECCAR de peste 20 de ani și Managing Partner al unei societăți de expertiză contabilă.

Cu prilejul acestei întâlniri online, membrii Grupului Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii (SMPAG) din cadrul IFAC au dezbătut principalele provocări cu care se confruntă cabinetele de contabilitate în această perioadă. Indiferent de originea geografică a mesajului, toate cabinetele au transmis același set de probleme cu care se confruntă în acest moment. Dintre acestea le menționăm:

1. Opoziția față de schimbare – Profesia se află într-o etapă de redefinire. Ca urmare a contextului pandemic în care ne aflăm, profesioniștii contabili sunt forțați să lucreze în mare parte remote, departe de clienți și de biroul cu care erau obișnuiți. Acest lucru devine din ce în ce mai complicat, pentru că, lucrând de acasă, aceștia nu mai reușesc să delimiteze viața profesională de cea personală, iar povara sarcinilor de serviciu este din ce în ce mai grea. Multe persoane nu au reușit să se acomodeze cu acest mod de lucru, iar productivitatea este în scădere.

2. Achiziția de sisteme informatice scumpe – Adaptarea la noul mod de lucru presupune achiziția de echipamente informatice și aplicații costisitoare, iar practicile mici și mijlocii nu au întotdeauna resursele necesare pentru a ține pasul cu aceste investiții, fără de care nu poți fi competitiv în piața serviciilor de contabilitate.

3. Recrutarea și reținerea personalului talentat – Practicile mici și mijlocii se confruntă cu o lipsă acută a forței de muncă în contextul în care recrutarea a devenit un proces continuu ca urmare a faptului că talentele sunt greu de identificat și greu de reținut în cadrul companiei.

4. Schimbările legislative la nivel național și internațional – Întreaga piață se confruntă cu o efervescență de schimbări legislative, atât la nivel național, cât și internațional. Pentru practicile mici și mijlocii a devenit o provocare să reușească să țină pasul cu toate aceste schimbări și să asigure respectarea acestora pentru portofoliul de clienți. Dacă firmele mari au departamente dedicate care fac aceste analize legislative și evaluează impactul lor, pentru companiile mici și mijlocii avalanșa de schimbări legislative devine copleșitoare, mai ales în contextul lipsei de personal.

5. Presiunea pieței asupra prețurilor – Există o presiune din ce în ce mai mare din partea clienților pentru diminuarea costurilor, mai ales costuri generale precum serviciile contabile. În contextul în care cheltuielile salariale cresc, este foarte dificil pentru practicile mici și mijlocii să satisfacă reducerile de preț cerute de clientelă.

În cadrul întâlnirii au avut loc discuții legate de modalitățile prin care cabinetele mici și mijlocii pot depăși problemele identificate și le pot transforma chiar în oportunități de business. Printre cele mai importante se numără:

1. Dezvoltarea de noi colaborări – în principal, parteneriate cu firme din zona IT care să sprijine practicile în digitalizarea și automatizarea proceselor.

2. Prestarea de servicii de nișă – specializarea cabinetelor pe domenii de activitate sau tipuri de servicii pentru a deservi la un nivel înalt o anumită categorie de clienți.

3. Alocarea de sarcini către client – reducerea de onorarii poate fi însoțită de alocarea de sarcini cu nivel scăzut de dificultate către personalul clientului și efectuarea de către cabinetele contabile doar a serviciilor cu grad ridicat de dificultate ce implică personal specializat.

4. Creșterea volumului serviciilor de consultanță – cabinetele mici și mijlocii trebuie să crească procentul serviciilor de consultanță, servicii specializate care implică un grad ridicat de expertiză.

5. Ambasadori ai profesiei – companiile, organizațiile profesionale, universitățile, precum și alte părți interesate trebuie să stabilească o colaborare prin care să stimuleze interesul pentru profesia contabilă și să promoveze în rândul tinerilor oportunitățile pe care profesia contabilă le oferă.

Poziția CECCAR ca membru al IFAC aduce valoare adăugată profesiei contabile din România, acesta fiind parte a vocii globale a profesiei contabile și stabilind, împreună cu partenerii internaționali, strategiile și tendințele în cadrul profesiei.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Documentul de poziție al Accountancy Europe privind guvernanța în materie de ESG

CECCAR FM

Publicat

pe

Comitetele de audit au un rol esențial în promovarea unei guvernanțe corporative solide, prin implicarea lor în supravegherea riscurilor, controalele interne, raportarea corporativă și audit. Noua legislație UE extinde mandatul consiliilor de administrație și al comitetelor de audit pentru a include aspectele privind mediul, sociale și de guvernanță (ESG).

Propunerea Comisiei Europene referitoare la o Directivă în ceea ce privește raportarea de către întreprinderi a unor informații privind durabilitatea atribuie comitetelor de audit o serie de sarcini pentru raportarea și asigurarea de către companii a informațiilor în materie de sustenabilitate. Propunerea Comisiei Europene referitoare la o directivă în ceea ce privește verificarea prealabilă sustenabilă de către întreprinderiimpune companiilor să implementeze o serie de acțiuni și politici pentru a trata efectele adverse asupra drepturilor omului și a mediului în propriile operațiuni și lanțuri valorice.

Documentul de poziție Guvernanța în materie de ESG: Recomandări pentru comitetele de audit, elaborat de Accountancy Europe, oferă o prezentare generală a rolului și responsabilităților preconizate ale comitetelor de audit, în contextul legislației UE relevante și al solicitărilor părților interesate. Lucrarea include recomandări pentru comitetele de audit în raport cu responsabilitățile lor în materie de ESG, cu accent pe:

– competențele și componența acestora;

– responsabilitățile lor pentru raportarea și asigurarea aspectelor privind ESG.

În prima parte, documentul prezintă factorii din spatele transformării întreprinderilor din perspectiva ESG. Apoi, acesta analizează rolurile diverselor organisme de guvernanță – inclusiv consiliile, comitetele consiliului și conducerea – în facilitarea transformării companiei din perspectiva ESG. În continuare, documentul descrie mandatul, competențele și componența comitetelor de audit în materie de ESG și încheie prin a propune întrebări pe care comitetele de audit trebuie să încerce să le trateze atunci când își îndeplinesc responsabilitățile în domeniul ESG.

Traducerea în limba română a documentului poate fi consultată pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații – Organisme Internaționale – Documente de poziție.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM