Connect with us

PROFESIA CONTABILĂ

Deputații europeni au dat undă verde impozitării veniturilor companiilor digitale

CECCAR FM

Publicat

pe

Deputaţii europeni au aprobat joi, 13 decembrie a.c, cu 451 voturi pentru, 69 împotriva și 64 abțineri, raportul referitor la Directiva privind impozitarea serviciilor digitale. Aceștia au subliniat necesitatea extinderii sferei de conținuturi impozabile din interfețele digitale și asupra scăderii pragului veniturilor minime impozabile în interiorul Uniunii Europene la 40 de milioane de euro.

Extinderea ariei de aplicare a impozitării serviciilor digitale

În cadrul ședinței plenare a Parlamentului European, s-a propus extinderea domeniului de aplicare a impozitării afacerilor digitale care își desfășoară activitatea în Uniunea Europeană, legislativul comunitar aprobând impozitarea corporațiilor cu o prezență digitală semnificativă și impozitul pe servicii digitale (ISD).

Deputații europeni au adăugat pe lista serviciilor considerate impozabile extinderea conținuturilor interfețelor digitale precum conținutul video, audio, jocuri sau text indiferent dacă acesta este deținut de către entitatea respectivă sau dacă entitatea a dobândit drepturile de a-l distribui, cum este cazul platformelor online care vând conținut digital (de exemplu platforma Netflix).

Reducerea pragului veniturilor impozabile din Uniunea Europeană

Eurodeputații au aprobat reducerea pragului minim peste care veniturile companiei sunt impozitate. Regulile se vor aplica oricărei entități care generează venituri în interiorul Uniunii Europene mai mari de 40 de milioane de euro în perioada financiară respectivă. Inițial, Comisia Europeană propusese ca acest prag să fie de 50 de milioane de euro.

De asemenea, parlamenarii europeni au subliniat că IDS este o soluție temporară, în timp ce adoptarea bazei fiscale consolidate comuna a societăţilor (CCCTB) sau a regulilor similare adoptate la nivelul OCDE sau al Națiunilor Unite vor fi soluții permanente. Deputații europeni, Paul Tang (S&D, Olanda) și Dariusz Rosati (PPE, Polonia), au subliniat că atât Parlamentul European, cât și europenii, își doresc ca giganții digitali să plătească taxe, deoarece „taxele trebuie să fie plătite în locul în care compania își desfășoară activitatea – indiferent dacă este vorba despre întreprinderi digitale sau tradiționale”.

Pașii următori până la adoptare

Conform Articolului 115 din Tratatul privind Uniunea Europeană și Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, legislativul comunitar deține doar rol consultativ în ceea ce privește politica fiscală, astfel că rolul Consiliului este de a decide în unanimitate cu privire la variantă finală a legilor. Parlamentul a insistat ca varianta finală a legilor să fie aprobată înainte de finalul mandatului legislativului actual, adică până în aprilie 2019.

Demersul legislativ privind impozitarea economiei digitale

În iulie 2013, miniștrii de finanțe din UE au fost de acord să stabilească o baza fiscală consolidată comună a societăţilor. Comisia Europeană și-a împărțit propunerea anterioară din 2011 în două directive: o directivă care să stabilească baza fiscală comună a societăților (CCTB) și o alta privind baza fiscală consolidată comună a societăţilor (CCCTB). Ambele proiecte de directivă au fost depuse în octombrie 2016 și așteaptă încă acordul Consiliului. În rezoluțiile sale, Parlamentul European a sprijinit cu fermitate această reformă majoră a impozitării întreprinderilor și a introdus noțiunea de „prezență digitală”, care ar permite statelor membre să impoziteze companiile digitale.

În martie 2018, Comisia Europeană a prezentat două propuneri legislative distincte privind impozitarea echitabilă a activităților digitale în interiorul UE. Prima propunere de directivă (Impozitarea corporativă a prezenței digitale semnificative), soluția agreată, urmărește să reformeze normele privind impozitul pe profit, astfel încât profiturile să fie înregistrate și impozitate în locul în care întreprinderile interacționează cu utilizatorii prin intermediul canalelor digitale. A doua propunere, ISD, este o taxă intermediară care acoperă principalele activități digitale ce nu sunt impozitate, în prezent, în totalitate pe teritoriul Uniunii Europene.

Pentru a accesa comunicatul de presă în limba engleză, vă rugăm să accesați site-ul Parlamentului European.

Continuare
Comentează

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

PROFESIA CONTABILĂ

Reglementare finală IESBA, octombrie 2020, disponibilă în limba română

CECCAR FM

Publicat

pe

Ca parte a activității Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România de a facilita accesul membrilor la materialele de specialitate relevante elaborate de organismele internaționale, vă punem la dispoziție versiunea în limba română a reglementării finale Revizuiri la Cod pentru promovarea rolului și mentalității pe care ar trebui să le aibă profesioniștii contabili, publicată de International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) în luna octombrie a.c.

IESBA este un consiliu normalizator independent la nivel global. Misiunea IESBA este de a servi interesul public prin stabilirea unor standarde de etică, inclusiv a unor dispoziții privind independența auditorilor, cu scopul de a ridica standardele privind conduita și practica etice pentru toți profesioniștii contabili prin intermediul unui Cod etic internațional pentru profesioniștii contabili (inclusiv Standardele Internaționale privind Independența) robust și care poate fi aplicat la nivel global.

Scopul acestor revizuiri la Cod este de a promova mai bine rolul și mentalitatea pe care ar trebui să le aibă profesioniștii contabili. Prin modificările aduse se recunoaște în mod explicit faptul că profesia contabilă beneficiază de încrederea publicului în rolurile vaste pe care le joacă în societate și că această încredere se bazează pe competențele și valorile pe care le aduce activităților sale profesionale. Foarte important, acestea reafirmă responsabilitatea profesiei de a acționa în interes public și rolul fundamental al Codului în îndeplinirea acestei responsabilități.

Această reglementare a fost aprobată de Consiliul de Supraveghere în Interesul Public (PIOB), care a concluzionat că în elaborarea documentului a fost urmată procedura stabilită și a fost acordată atenția cuvenită interesului public.

Pentru o bună înțelegere a modificărilor la Codul etic vă invităm să parcurgeți documentul în limba română la secțiunea Publicații – Organisme internaționale – Norme profesionale și ghiduri de pe site-ul CECCAR.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Parlamentul a adoptat noi reglementări în domeniul fiscal

CECCAR FM

Publicat

pe

Camera Deputaților a adoptat, în calitate de for decizional, două proiecte de legi în domeniul fiscal. Primul dintre acestea vizează modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și are în vedere, printre altele, o serie de reglementări în domeniul impozitului pe profit, impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, impozitului pe venit și contribuțiile sociale obligatorii, impozitului pe veniturile obținute din România de nerezidenți, impozitului pe reprezentanțele firmelor străine înființate în România, taxa pe valoarea adăugată, accizele și alte taxe speciale, impozitele și taxele locale. Proiectul elaborat de inițiator, expunerea de motive și parcursul legislativ pot fi vizualizate aici.

Al doilea proiect se referă la modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare. Conform inițiatorului, măsurile propuse sunt favorabile mediului de afaceri deoarece au ca obiect îmbunătățirea echilibrului în relația dintre organele fiscale și contribuabili, simplificarea procedurilor de administrare a creanțelor fiscale, o mai bună claritate a textului de lege, eliminând interpretările neunitare fie din partea organelor fiscale, fie din partea contribuabililor și sunt de natură a contribui la reducerea sarcinilor administrative. Proiectul elaborat de inițiator, expunerea de motive și parcursul legislativ pot fi accesate aici.

Potrivit procedurii legislative, cele două legi adoptate de Camera Deputaților se comunică, înainte de a fi trimise spre promulgare, Guvernului, Înaltei Curți de Casație și Justiție, precum și Avocatului Poporului și se depun la secretarul general al Camerei Deputaților și la secretarul general al Senatului, în vederea exercitării dreptului de sesizare a Curții Constituționale. La încheierea acestor proceduri, legile se trimit Președintelui României, în vederea promulgării.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Au fost modificate două formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale

CECCAR FM

Publicat

pe

În Monitorul Oficial nr. 1.123 din 23 noiembrie 2020 a fost publicat Ordinul nr. 3.942/2020 al președintelui ANAF pentru modificarea OPANAF nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea OPANAF nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice. Potrivit actului normativ, la OPANAF nr. 63/2017, anexele nr. 48 și 49 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din noul ordin.

Astfel, a fost înlocuit modelul Adresei de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării conturilor, precum și cel al Adresei de suspendare, temporară, totală sau parțială a indisponibilizării reținerilor.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR Business Review

ceccar.ro

Trending