Connect with us

ECONOMIE

Condiții de muncă mai transparente și mai previzibile pentru lucrătorii din UE

CECCAR FM

Publicat

pe

1 august a fost termenul-limită până la care statele membre ale UE trebuiau să transpună în legislația națională Directiva privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă.

„Directiva prevede o extindere și o actualizare a drepturilor de muncă și a protecției de care beneficiază cei 182 de milioane de lucrători din UE”, menționează Comisia Europeană (CE), într-un comunicat.

„Odată cu noile reguli, lucrătorii vor avea dreptul la o mai mare previzibilitate în ceea ce privește condițiile lor de muncă, de exemplu privind sarcinile de serviciu și timpul de lucru. De asemenea, aceștia vor avea dreptul de a primi în timp util informații mai complete cu privire la aspectele esențiale ale muncii lor, cum ar fi locul de muncă și remunerația. Este o etapă importantă pentru o Europă socială puternică care contribuie la transformarea Pilonului european al drepturilor sociale într-o realitate tangibilă pentru cetățenii din întreaga UE”, se menționează în comunicat.

Astfel, prin Directiva privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă, lucrătorii din UE vor beneficia de următoarele drepturi: ▪ informații mai complete cu privire la aspectele esențiale ale muncii lor, comunicate rapid și în scris; ▪ o limitare a duratei perioadei de probă de la începutul unui contract de muncă, care nu va putea depăși șase luni; ▪ posibilitatea de a exercita în paralel o altă activitate profesională pentru un alt angajator; orice restricții ale acestui drept trebuie să fie justificate prin motive obiective; ▪ comunicarea în avans, într-un termen rezonabil, a orelor și zilelor de referință în care munca va trebui să fie efectuată – în special pentru lucrătorii cu programe de lucru imprevizibile și în caz de muncă la cerere; ▪ măsuri eficace vizând să prevină recurgerea abuzivă la contracte de muncă cu „zero ore” de lucru; ▪ să primească un răspuns scris la o cerere de transfer către un alt loc de muncă mai sigur; ▪ să beneficieze de formare obligatorie gratis, legată de locul de muncă, pe care angajatorul trebuie să le-o asigure.

Conform estimărilor, 2-3 milioane de lucrători suplimentari, angajați în forme de muncă precare și atipice, inclusiv munca cu fracțiune de normă, munca temporară și la cerere, vor beneficia acum de dreptul la informare cu privire la condițiile lor de muncă și de o nouă protecție, cum ar fi dreptul la o mai mare previzibilitate a timpului lor de lucru. În același timp, directiva respectă flexibilitatea formelor de muncă atipice, păstrând astfel beneficiile acestora pentru lucrători și angajatori.

De asemenea, directiva va aduce efecte pozitive pentru angajatori prin asigurarea faptului că protecția lucrătorilor rămâne în concordanță cu cele mai recente evoluții de pe piețele forței de muncă, prin reducerea obstacolelor administrative pentru angajatori, de exemplu făcând posibilă transmiterea informațiilor pe cale electronică, și prin crearea unor condiții de concurență echitabile pentru toți angajatorii din UE, ceea ce va permite o concurență loială pe baza aceluiași nivel minim de drepturi ale lucrătorilor.

Ca etapă următoare, CE va evalua exhaustivitatea și conformitatea măsurilor naționale notificate de fiecare stat membru și va lua măsuri dacă este necesar.

ECONOMIE

Precizări ANAF privind stabilirea rezidenței fiscale

CECCAR FM

Publicat

pe

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) informează contribuabilii persoane fizice care sosesc /pleacă, în/din România pentru o perioadă ce depășește în total 183 de zile că, în vederea stabilirii rezidenței fiscale, au obligația depunerii la ANAF a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la sosirea în România sau, după caz, a Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România.

„Chestionarele se pot transmite electronic sau se pot depune personal sau prin împuternicit, la registratura instituției sau prin poștă, cu confirmare de primire”, precizează ANAF, într-un comunicat.

Formularele electronice ale chestionarelor sunt publicate pe website-ul ANAF (www.anaf.ro), secțiunea „Servicii online” rubrica „Descărcare Declarații electronice” – „Descărcare Declarații” și pot fi descărcate de contribuabili utilizând următorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/descarcare_declaratii.htm.

Astfel, formularele se regăsesc sub următoarele denumiri:

 Z015 – Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la sosirea în România;

▪ Z017 – Chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România.

Chestionarele completate electronic se depun prin intermediul portalului www.e-guvernare.ro, respectiv pe portalul www.anaf.ro, prin Spațiul Privat Virtual (SPV), accesând link-ul https://formularespv-pf.anaf.ro.

Ca urmare a depunerii Chestionarelor menționate, ANAF analizează îndeplinirea condițiilor de rezidență fiscală în funcție de situația concretă a fiecărei persoanei, stabilește rezidența fiscală și transmite contribuabililor Notificări privind îndeplinirea condițiilor de rezidență.

Cei interesați pot găsi informații suplimentare cu privire la stabilirea rezidenței fiscale pe website-ul ANAF, secțiunea „Asistență contribuabili”, rubrica „Servicii oferite contribuabililor” subsecțiunea „Ghiduri curente și alte materiale informative” fiind incluse în „Ghidul privind rezidența fiscală a persoanelor fizice” (material publicat în limba română și limba engleză). Ghidul poate fi accesat aici.

Contribuabilii pot beneficia de asistență telefonică cu privire la modalitatea de completare și de depunere a chestionarelor privind stabilirea rezidenței fiscale prin apelarea Call-center-ului ANAF la nr. de telefon +4 031.403.91.60.

Continuare

ECONOMIE

ANOFM organizează Bursa locurilor de muncă pentru absolvenți, la 14 octombrie 2022

CECCAR FM

Publicat

pe

Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) anunță organizarea bursei locurilor de muncă pentru absolvenți la data de 14 octombrie 2022. Evenimentul va avea loc la nivelul tuturor agențiilor județene și Agenției Municipale pentru Ocuparea Forței de Muncă București și are ca scop facilitarea accesului absolvenților la locurile de muncă disponibile și interacțiunea directă cu agenții economici.

Potrivit unui comunicat al instituției, în județul Iași, acțiunea va avea loc la data de 7 octombrie 2022 în Sala FOAIER a Casei de Cultură a Studenților din Iași și la Pașcani la Casa de Cultură „Mihail Sadoveanu”.

„Bursa locurilor de muncă pentru absolvenți reprezintă o oportunitate de a cunoaște mai bine piața muncii, ofertele de locuri de muncă, pentru ca aceștia să poată alege un loc de muncă conform pregătirii lor profesionale. La acest eveniment, sunt așteptate și celelalte categorii de persoane care nu au loc de muncă sau care doresc schimbarea acestuia”, a declarat Florin Cotoșman, președinte ANOFM.

„Locațiile de desfășurare a bursei în București și în țară, programul, numărul estimativ al locurilor de muncă oferite de angajatori, precum și alte detalii, vor fi anunțate în timp util, de aceea, recomandăm persoanelor interesate să urmărească site-ul (www.anofm.ro) și pagina de facebook (www.facebook.com/fiiinformat/) ale Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă. Totodată, agenții economici care doresc să participe la această acțiune organizată la nivel național se pot adresa agențiilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă în raza cărora au sediul, datele de contact ale acestora fiind disponibile pe pagina www.anofm.ro, la secțiunea Contact/Contact AJOFM”, se menționează în comunicatul Agenției.

Participarea la „Bursa locurilor de muncă pentru absolvenți” este gratuită atât pentru angajatori, cât și pentru persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă.

Continuare

ECONOMIE

CNIPMMR a lansat cea de-a 20-a ediție a Cartei Albe a IMM-urilor din România

CECCAR FM

Publicat

pe

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a lansat astăzi „Carta Albă a IMM-urilor din România”, ediția nr. 20.

„Lucrarea reprezintă cea mai aprofundată analiză a sectorului IMM din România ce prezintă situația de ansamblu a mediului de afaceri în anii 2021 și 2022, dificultățile cu care se confruntă IMM-urile, nevoile și sursele lor de finanțare, modalitatea în care inovează, intenția de accesare de fonduri nerambursabile sau criteriile de care țin cont în alegerea partenerului de business, constituind baza pentru propuneri de strategii cu privire la viitoarele direcții de susținere și dezvoltare ale mediului de afaceri românesc”, menționează reprezentanții CNIPMMR, într-un comunicat.

În cadrul ediției din acest an a Cartei Albe a IMM-urilor din România, respondenții au relevat că principalele evoluții contextuale cu influență negativă asupra activității lor sunt: situația economică mondială (68,32%), insuficienta capacitate a guvernului, parlamentului etc. de a gestiona problemele economice (59,39%), predictibilitatea redusă a mediului de afaceri (57,12% ), birocrația excesivă (52,82%), pandemia COVID-19 (44,90%).

Principalele dificultăți în activitatea IMM-urilor identificate în cadrul lucrării prezentate de prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu, sunt: inflația (45,82%), incertitudinile evoluțiilor viitoare (43,36%), birocrația (40,90%), calitatea slabă a infrastructurii (33,43%), concurența neloială (33,33%), corupția (32,06%), creșterea nivelului cheltuielilor salariale (31,76%), fiscalitatea excesivă (31,56%)

Printre alte aspecte semnalate în cadrul lucrării lansate astăzi se regăsesc următoarele:  21,02% dintre organizații au estimat că evoluția mediului de afaceri va fi favorabilă dezvoltării business-urilor lor; ▪ 28,08% dintre IMM-uri nu intenționează să acceseze fondurile structurale în 2022; ▪ 40,00% se vor autofinanța în anul 2022 .

„Carta Albă a IMM-urilor din România reprezintă o analiză fanion nu numai pentru mediul de afaceri și România, ea fiind folosită de instituțiile internaționale atunci când fundamentează propunerile pentru România”, a declarat, în cadrul evenimentului, președintele CNIPMMR, Florin Jianu.

Continuare

CECCAR BUSINESS MAGAZINE

CECCAR TV

Buletin legislativ

CECCAR BUSINESS REVIEW

ceccar.ro

Trending

  • http://southcast01.ceccarfm.ro:8000/
  • CECCAR FM