PROFESIA CONTABILĂ
Conducerea centrală a CECCAR, prezentă la o întâlnire profesională desfășurată la Dolj
Conducerea centrală a CECCAR, reprezentată de președintele Corpului, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, și de directorul general executiv, lect. univ. dr. Florin Dobre, a participat la o întâlnire de lucru cu membri ai Filialei CECCAR Dolj, care a avut loc la sfârșitul lunii trecute. La acțiune au fost prezenți președintele filialei, conf. univ. dr. Cristian Drăgan, Cezar Dragomir, consilier în cadrul Biroului local de expertize tehnice judiciare al Tribunalului Dolj, membri ai Comisiei de disciplină și ai Consiliului filialei, auditorul de calitate Ion Nicolaescu și directorul executiv, Florin Lascu.
Acesta din urmă a făcut cunoscute invitaților acțiunile desfășurate în ultima perioadă de conducerea filialei, menite să vină în sprijinul membrilor. Conducerea filialei a avut întrevederi cu membri ai Comisiei pentru buget, finanțe și bănci din Camera Deputaților pentru a înainta unele propuneri legislative în domeniu care vin în sprijinul mediului economic județean, propuneri ce urmăresc diminuarea riscului ca persoane neavizate să efectueze servicii contabile pentru entitățile doljene. Inițiativa a venit ca urmare a analizei efectuate de conducerea filialei, potrivit căreia la nivel județean există o pondere destul de mare a societăților la care situațiile financiare sunt semnate de persoane care nu dețin acest drept din punct de vedere legal.
Membrii prezenți la întâlnire au abordat unele aspecte profesionale pe care le-au dezbătut împreună cu președintele și directorul general executiv. S-au menționat standardele profesionale, conducerea Corpului precizând că acestea sunt în plin proces de revizuire, urmând ca noile ediții să fie puse la dispoziția membrilor imediat ce vor fi finalizate. De asemenea, membrii și-au exprimat nemulțumirea față de atitudinea instanțelor de a nu aproba cererile justificate de majorare a onorariilor, care au fost stabilite inițial la un nivel scăzut. Cu privire la aceasta, președintele CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, a declarat că face obiectul modificărilor care sunt avute în vedere pentru revizuirea Standardului profesional nr. 35, inclusiv posibilitatea ca expertul să poată respinge numirea în cazul stabilirii de către instanță a unui onorariu care nu reflectă activitatea ce urmează să se desfășoare pentru întocmirea și depunerea raportului de expertiză contabilă judiciară. De asemenea, președintele Corpului a reamintit că expertul contabil reprezintă sursa de informații necesare dezvoltării afacerii, fiind astfel indispensabil managerului. În încheiere, a apreciat activitatea desfășurată de filiala Dolj, evidențiind buna colaborare cu instituțiile statului, inclusiv cu organele fiscale de la nivel județean.
ECONOMIE
Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate
Luni, 30 septembrie, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Dăruiește Viață și Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Marie S. Curie”, evenimentul Împreună, pentru proiecte de succes, un eveniment care nu doar că a adus laolaltă profesioniști contabili și antreprenori, ci a unit suflete și valori comune în efortul de a contribui la binele copiilor. „Acesta nu este doar un simplu eveniment, ci un moment de reflecție și un punct de plecare pentru noi inițiative care să contribuie la binele celor mici. Ne unește o cauză nobilă – aceea de a oferi copiilor șansa la o viață sănătoasă și plină de speranță. (…) În copilărie, fiecare zi este o speranță pentru viitor, iar această speranță depinde nu doar de ei, ci mai ales de noi, cei maturi – de acțiunile și inacțiunile noastre”, a transmis, în deschiderea evenimentului, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR.
Peste 50 de profesioniști contabili, inclusiv experți contabili care se află în topul național al membrilor CECCAR, și reprezentanți ai mediului de afaceri au participat la discuții și au vizitat noua clădire a Spitalului „Marie Curie”, construită de Dăruiește Viață cu sprijinul donatorilor și sponsorilor (inițiativa #NoiFacemUnSpital). Această realizare a fost posibilă prin implicarea profesioniștilor contabili din întreaga țară.
S-a vorbit, cu acest prilej, și despre rolul important ce îi revine statului în acest parteneriat, prin instituirea de măsuri care să contribuie la sprijinirea mediului de afaceri pentru a face bine în societate. „Apreciem măsurile existente, dar se sime nevoia extinderii acestora. Pentru îndeplinirea obiectivelor de responsabilitate față de societate este nevoie de un sistem fiscal care să încurajeze capitalismul responsabil. Parteneriatul stat – profesionist contabil – antreprenor – societate civilă poate crea un model nou de afaceri, în care binele social devine un element central. (…) Este momentul să promovăm capitalismul responsabil, un model de afaceri în care profitul merge mână în mână cu impactul pozitiv asupra comunităților noastre. Noi, profesioniștii contabili, suntem oamenii cifrelor, dar și magicienii care le dăm valoare, adică le transformăm în profit pentru investitori și bunăstare pentru comunitate”, este de părere Robert Șova.
A fost reiterată importanța creșterii numărului de companii care folosesc facilitățile fiscale ce le permit susținerea cauzelor sociale:
- direcționarea impozitului pe profit, potrivit prevederilor art. 25, al (4) lit i), Titlul IV din Legea 227/2015 privind Codul fiscal;
- redirecționarea impozitului pe profit prin declarația 177, potrivit prevederilor art. 42, al (4) lit i), Titlul IV din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.
Despre acestea, Robert Șova a spus: „Ar trebui să ne asumăm împreună creșterea la 100% a gradului de utilizare a acestor facilități fiscale”.
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a transmis un mesaj de apreciere a susținerii cauzelor care „cultivă speranță și încredere în sufletele pacienților copii și în familiile lor”, prezentat de Melania Preda – expert contabil.
Din partea Asociației Dăruiește Viață, Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu au vorbit despre proiectul de succes care astăzi le oferă unora dintre copiii internați în Spitalul „Marie Curie” condiții optime de tratament în spații moderne, condiții care îi pot ajuta să uite, în unele momente, că se află în spital. Conform unor estimări prezentate de Asociație, doar 50% dintre companii folosesc facilitatea de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit. „Fără acești magicieni ai cifrelor (n.r. profesioniștii contabili) noi nu am fi fost astăzi aici, nu am fi putut spune: #Noi am făcut un Spital! (…) Dar nu ne oprim și ne propunem să facem și un Campus Medical Pediatric. Oameni ca dumneavoastră au decis să ne susțină sau să-și convingă prietenii care au companii, șefii care puteau decide și, astfel, noi să putem construi atât de multe lucruri în țară. Cred că așa se construiește speranța în România și cred că așa putem continua împreună, pentru că dumneavoastră decideți să ne susțineți, iar noi decidem să creăm proiecte cu impact în România”, a declarat Carmen Uscatu, una dintre fondatoarele Asociației. „Spitalul Marie Curie funcționează, în prezent, în două secole – o parte din clădire este învechită, în timp ce alta găzduiește secții vitale, cum ar fi blocul operator, terapia intensivă, neurochirurgia și oncologia. Ne propunem să construim un campus medical de secol XXI, cu spații de cazare pentru pacienți din afara Bucureștiului, infrastructură modernă, cercetare medicală și spații de învățare pentru studenți și rezidenți. Vrem să creăm un loc unde medicina de top să devină realitate și sunt convinsă că putem face asta împreună”, a completat Oana Gheorghiu – de asemenea, fondatoare Dăruiește Viață.
Despre abisul dintre condițiile din vechea și noua clădire a spitalului a vorbit chiar mama unei fetițe în vârstă de un an și două luni, care este internată de 10 luni în secția de neurochirurgie.
Daniel Buzatu, managerul Spitalului „Marie Curie”, și medicul Radu Tăbăcaru, șeful secției de Terapie Intensivă, au completat imaginea impactului direct pe care aceste proiecte le au asupra vieții pacienților. Condițiile din spital influențează nu doar pacienții, ci și activitatea medicilor. Nu trebuie să uităm că adevărata putere a implicării în proiecte sociale este chiar speranța la o viață mai bună, pentru care medicii se luptă în fiecare spital.
Reprezentanți ai organizațiilor participante, prof. univ. dr. Iulia David Sobolevschi, din partea Academiei de Studii Economice București, Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF), conf. univ. dr. Marcel Vulpoi – expert contabil, CEO al celei mai mari societăți de expertiză contabilă din România cu capital integral românesc, și Adriana Eftimie, secretar general al Confederației Antreprenorilor și Investitorilor din România (CAIR), au vorbit despre importanța utilizării responsabile a mecanismelor fiscale pentru susținerea proiectelor care CONTează, în cazul de față transformându-le în investiții pentru speranța la o viață sănătoasă a celor mici.
CECCAR va continua să susțină mediul de afaceri în utilizarea facilităților fiscale pentru a scrie povești de succes, oferind sprijinul necesar pentru o implicare responsabilă și conștientă în proiectele sociale care fac diferența, a inițiativelor care schimbă vieți în bine.
Galerie foto
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 30 septembrie 2024
Pachetul ViDA a fost blocat
Joi, 26 septembrie, Grupul de lucru la nivel înalt privind aspectele fiscale a discutat pachetul privind TVA în era digitală (ViDA), care încă s-ar confrunta cu un blocaj din cauza opoziției Estoniei față de un regim obligatoriu de furnizori desemnați. Acest regim ar face ca platformele de ride-sharing și de cazare pe termen scurt să fie responsabile de colectarea TVA. Președinția maghiară a Consiliului UE a sugerat discutarea ideii Estoniei propusă la începutul anului de Președinția belgiană de a limita la IMM-uri regimul bazat pe exprimarea opțiunii de a participa (opt-in), spre deosebire de exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out). Dacă unele state membre și-au exprimat deschiderea față de propunerea Estoniei, un grup mai mare s-a opus acesteia, favorizând compromisul belgian pentru o exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out). Cu toate acestea, Estonia sprijină exprimarea opțiunii de a nu participa la scară largă, și nu limitată la IMM-uri.
OCDE a emis un model de acord pentru implementarea valorii B din Pilonul 1
Joi, 26 septembrie, cadrul general incluziv OCDE/G20 privind BEPS a publicat un model de acord privind autoritatea competentă (MCAA) pentru a facilita implementarea angajamentului său politic privind valoarea B din Pilonul 1. La începutul acestui an, cadrul general incluziv a emis un raport privind valoarea B din Pilonul 1. Acest raport oferă un cadru general simplificat și optimizat de stabilire a prețurilor pentru activitățile de marketing și distribuție de bază, despre care se preconizează că va reduce litigiile privind prețurile de transfer și costurile de conformitate și va spori certitudinea fiscală atât pentru administrațiile fiscale, cât și pentru contribuabili. În iunie 2024, au fost publicate îndrumări suplimentare privind valoarea B, inclusiv definiția jurisdicției reglementate pentru angajamentul politic din cadrul general incluziv privind valoarea B, permițând jurisdicțiilor să înceapă implementarea. Sunt în curs de desfășurare lucrări privind pachetul Pilonul 1, inclusiv cadrul general privind valoarea B, astfel cum se indică în declarația copreședinților cadrului general incluziv din 30 mai 2024.
20 de state membre ale UE și-au stabilit prioritățile privind piața unică pentru noua Comisie
Într-un document neoficial comun pregătit pentru Consiliul Competitivitate joi, 26 septembrie, 20 state membre ale UE (Austria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia și Suedia) și-au stabilit prioritățile pentru noua Comisie Europeană în cadrul pieței unice. Semnatarii afirmă că noua strategie privind piața unică, care urmează să fie publicată în iunie 2025, trebuie să stabilească acțiuni concrete pe termen scurt și mediu pentru facilitarea comerțului transfrontalier. În general, acestea susțin că ar trebui acordată prioritate simplificării și armonizării suplimentare a normelor UE, precum și, dacă este posibil, aplicării principiului recunoașterii reciproce. Noua Comisie trebuie să simplifice condițiile de desfășurare a activităților comerciale și să continue să reducă birocrația, în principal prin simplificarea și digitalizarea procedurilor, inclusiv prin intensificarea utilizării datelor, depășind reducerea cu 25% a dispozițiilor de raportare care a fost anunțată. Cele 20 de state membre ale UE solicită în mod explicit Comisiei să se concentreze asupra calității, consecvenței și implementării, mai degrabă decât asupra volumului de norme.
CJUE a emis o hotărâre potrivit căreia relația de confidențialitate avocat-client trebuie protejată în solicitarea de informații fiscale
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis joi, 26 septembrie, în cauza C‑432/23 (hotărâre disponibilă doar în limba franceză momentan), că o solicitare de informații fiscale care cere unei firme de avocatură să dezvăluie informații despre relația sa cu clienții încalcă relația de confidențialitate avocat-client. Curtea a subliniat despre consilierea juridică, indiferent de domeniu, că este protejată de articolul 7 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, care protejează comunicările dintre avocați și clienți. Cauza a implicat o firmă de avocatură din Luxemburg, FSCS, care a primit o solicitare din partea autorităților fiscale din Luxemburg de a furniza documente cu privire la serviciile pe care le-a oferit unei companii spaniole, în urma unei solicitări din partea autorităților fiscale spaniole în temeiul Directivei UE 2011/16 (DAC6). Autoritățile luxemburgheze au solicitat toate documentele disponibile, inclusiv contractele și comunicările referitoare la structurile de investiții corporative. Firma de avocatură a refuzat, argumentând cu privire la consultanță că se referă la aspecte corporative, nu fiscale. Legea luxemburgheză permite avocaților să nu prezinte informații, cu excepția cazului în care acestea se referă la aspecte fiscale, dar autoritatea fiscală luxemburgheză a amendat firma. În urma mai multor recursuri, cauza a fost trimisă la CJUE, care a fost de partea firmei de avocatură. Curtea a decis că legile interne care exclud consilierea fiscală din relația de confidențialitate avocat-client încalcă articolul 7 din Carta drepturilor fundamentale a UE și că astfel de ordine încalcă dreptul esențial la comunicări confidențiale avocat-client. În plus, Curtea a clarificat faptul că, deși DAC6 prezintă obligații privind schimbul de informații între statele membre ale UE, aceasta nu prevalează asupra protecției drepturilor fundamentale în temeiul Cartei. Statele membre trebuie să se asigure că legislația lor privind colectarea informațiilor respectă aceste măsuri de protecție. Prin urmare, Curtea a concluzionat că solicitarea de informații a încălcat relația de confidențialitate profesională și legală și nu a putut fi justificată.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Seminar cu tema Noutăți în materia legislației muncii în anul 2024, în colaborare cu Inspectoratul Teritorial de Muncă
Filiala CECCAR Maramureș a organizat, la 26 septembrie 2024, un seminar cu tema Noutăți legislative în materia legislației muncii în anul 2024, care l-a avut ca invitat special pe Mircea Onea, consilier în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureș (ITM). La eveniment au participat membri din filialele Maramureș și Bistrița-Năsăud, care au discutat despre principalele modificări legislative apărute în acest an. Președintele Filialei CECCAR Maramureș, conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, a subliniat importanța acestor întâlniri pentru actualizarea cunoștințelor profesioniștilor contabili și pentru a le oferi sprijin în aplicarea corectă a noilor legi.
Printre subiectele abordate s-au numărat modificările aduse legislației privind încadrarea și detașarea străinilor în România, noile reglementări privind activitatea de voluntariat și asistența socială, precum și actualizarea Clasificării activităților din economia națională. De asemenea, s-au discutat reglementările referitoare la prestatorii casnici, munca de noapte și salariul minim brut pe țară.
Participanții au apreciat prezentările și au avut ocazia să adreseze întrebări despre impactul acestor schimbări legislative asupra activității lor zilnice. Sesiunea de întrebări și răspunsuri a fost un prilej pentru a clarifica aspectele practice ale noilor reglementări.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.09.2024
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 24.09.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna octombrie
-
ECONOMIEacum 3 zile
Achiziție de utilaje prin Baza de date cu prețuri de referință a AFIR
-
ECONOMIEacum 5 zile
BERD a scăzut la 1,4% estimările privind creșterea economiei românești în 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Maramureș: Seminar cu tema Noutăți în materia legislației muncii în anul 2024, în colaborare cu Inspectoratul Teritorial de Muncă
-
ECONOMIEacum 4 zile
Rezervele valutare administrate de BNR au crescut în septembrie cu peste 2,5 miliarde euro