PROFESIA CONTABILĂ
Simpozion pe teme de fiscalitate, la Ialomița
Filiala CECCAR Ialomița a organizat, la 15 noiembrie, simpozionul cu tema Autonomia financiară a comunităților locale – impozite și taxe locale. Aflat la a doua ediție, simpozionul s-a desfășurat în sala de cursuri „Ion Mărculescu” a filialei Ialomița și a fost organizat în parteneriat cu Liceul „Alexandru Ioan Cuza” și Primăria Municipiului Slobozia. Elevi ai clasei a XII-a de profil economic a liceului amintit au fost cei care au susținut și moderat această acțiune, sub tutela profesoarei Stela Oancea. Întâlnirea s-a concentrat pe informarea elevilor cu privire la mecanismele de funcționare a administrației și pe importanța fiscalității în societate. Acțiunea și-a propus, totodată, să-i ajute pe elevi să conștientizeze impactul economic și social al disciplinelor pe care le studiază.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai autorităților locale, elevi ai claselor cu profil economic, cadre didactice și profesioniști contabili. Printre invitați s-au aflat Victor Moraru, președintele Consiliului Județean Ialomița, Marian Nedu, consilier județean și om de afaceri, Carmen Popescu, șef adjunct al Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Ialomița, Virginia Adam, directorul Direcției Impozite și Taxe a Primăriei Municipiului Slobozia, Gina Brihac, șeful Trezoreriei Ialomița, Luminița Mihalache, profesor, Corina Lisofchi, cadru didactic, Doina Stancu, șef de catedră și expert contabil, Mariana Mihăescu, profesor discipline de specialitate și expert contabil, Camelia Malama, vicepreședinte al Consiliului Superior al CECCAR, membri ai filialei.
Simpozionul a fost structurat în trei sesiuni și a abordat subiecte din sfera fiscalității, cu accent pe impozitele directe și indirecte, dar și pe fundamentarea veniturilor bugetelor locale, nivelul și structura acestora și pe contribuția mediului de afaceri – prin plata impozitelor și taxelor. Cu acest prilej, elevii clasei de specialitate amintite au prezentat referate.
Dialogul profesioniștilor cu elevii a clarificat modul în care se constituie aceste bugete, fiind prezentate totodată modalități de gestionare eficientă a acestora. Carmen Popescu, șef adjunct al AJFP Ialomița, a precizat rolul pe care reprezentanții din teritoriu ai Ministerului Finanțelor Publice îl au în acest proces. De asemenea, au fost prezentate de către trezorierul-șef al Trezoreriei Slobozia, Gina Brihac, rolul, obligațiile și sarcinile pe care le are această instituție. Directorul Direcției Impozite și Taxe din cadrul Primăriei Slobozia, Virginia Adam, a prezentat gradul de încasare a sumelor care constituie bugetul municipiului Slobozia, proveniența acestora și modalitatea construirii bugetului local.
În intervenția sa, Victor Moraru, președintele Consiliului Județean Ialomița, și-a manifestat bucuria de a participa la această acțiune, a felicitat filiala CECCAR pentru inițiativă și a încurajat desfășurarea de astfel de acțiuni în parteneriat cu toate instituțiile din județ, pentru ca noua generație să cunoască și să înțeleagă mecanismele de funcționare a administrației. De asemenea, a subliniat necesitatea ca elevii să pună în practică informațiile teoretice acumulate.
Reprezentanții mediului de afaceri local au subliniat aportul lor la toate categoriile de bugete, inclusiv cel local, subliniind nivelul ridicat al contribuțiilor. Totodată, au făcut referire la condițiile în care contribuția poate crește, respectiv ca autoritățile locale și cele județene să ofere condiții de dezvoltare acestui sector.
Elevii au fost felicitați pentru temele expuse, pentru modul de abordare, organizatorii exprimându-și speranța că deschiderea pe care au arătat-o îi va convinge că materiile pe care le studiază în prezent sunt baza dezvoltării lor ulterioare și toate noțiunile prezentate sunt utile în viața de zi cu zi. De asemenea, s-a subliniat că este important ca elevii să conștientizeze că noțiuni abstracte precum linii bugetare, bugete, impozite sau taxe sunt lucruri care fac parte din cotidian, și nu sunt doar lecții învățate la școală.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Întâlnire de lucru cu specialiști ai AJOFM pe tema stimulării ocupării forței de muncă
În data de 26 august, membrii Filialei CECCAR Maramureș s-au reunit într-o întâlnire de lucru cu reprezentanții Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) pentru a discuta măsurile necesare stimulării ocupării forței de muncă în județ. Evenimentul a fost moderat de conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele filialei, și a beneficiat de participarea directorului executiv al AJOFM Maramureș, Mihaela Oana Oșanu, alături de Ștefania Elena Donca, inspector superior în cadrul Compartimentului de Statistică și Analiza Pieței Muncii.
În cadrul discuțiilor au fost abordate teme de interes atât pentru profesioniștii contabili, cât și pentru reprezentanții mediului de afaceri. Unul dintre subiectele centrale a fost angajarea absolvenților conform articolului 80 din Legea nr. 76/2002, care prevede facilități pentru angajatorii ce recrutează tineri absolvenți, cu scopul de a stimula integrarea acestora pe piața muncii. De asemenea, s-a pus accent pe măsurile de sprijin oferite angajatorilor care încadrează în muncă șomeri din categorii vulnerabile, cum ar fi persoanele peste 45 de ani, șomerii care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale, șomerii de lungă durată, tinerii NEETs (cu vârsta între 16 și 29 de ani), precum și persoanele cu dizabilități. Un alt punct important al întâlnirii a fost necesitatea stimulării angajatorilor în a încadra pe piața muncii șomeri aflați aproape de vârsta de pensionare.
Specialiștii instituției au oferit răspunsuri detaliate la solicitările profesioniștilor contabili, clarificând aspectele legislative și operaționale care pot influența activitatea companiilor în ceea ce privește recrutarea și integrarea pe piața muncii a acestor categorii de persoane. În urma discuțiilor a fost subliniată importanța colaborării continue între profesioniștii contabili și autoritățile publice pentru a asigura implementarea eficientă a măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă, contribuind astfel la dezvoltarea economică a județului Maramureș.
PROFESIA CONTABILĂ
Proiectul formularului Notificare de conformare RO e-TVA în consultare publică
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului ”Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și a procedurii de transmitere a notificării.
ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că prin OUG nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024, s-au aprobat unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific.
Prin OPANAF nr. 3775/2024 s-au aprobat modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”.
Potrivit prevederilor art. 5 din OUG nr. 70/2024, astfel cum a fost modificată și completată prin OUG nr. 87/2024 privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, în situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA aprobat prin OPANAF nr. 3775/2024 și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată (formular 300), ANAF notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice.
Potrivit prevederilor art. 5 alin. (5) din OUG nr. 70/2024, cu modificările și completările ulterioare, modelul formularului “Notificare de conformare RO e-TVA” și procedura de transmitere se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.
În acest context, a fost elaborat noul proiect de Ordin supus consultării publice. Formularul propus de „Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și procedura de transmitere a notificării, respectă cerințele impuse de OUG nr. 70/2024, cu modificările și completările ulterioare.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR, în topul organizațiilor de la nivel mondial care contribuie la dezvoltarea unei profesii pregătite pentru viitor
Corpul Experților Contabili și Contabililor din România se află în primele șase organizații membre ale International Federation of Accountants (IFAC) în ceea ce privește contribuția adusă la eforturile organismului internațional de dezvoltare a unei profesii pregătite pentru viitor prin traducerea și mediatizarea publicațiilor emise de Federație și Consiliile normalizatoare: IESBA, IAASB și IPSASB, potrivit unei informări emise de IFAC.
Poziționarea CECCAR subliniază implicarea activă a organismului profesional în promovarea profesiei, în dezvoltarea profesională continuă a membrilor prin punerea la dispoziție, în limba română, a materialelor elaborate de IFAC.
Conform informațiilor transmise de IFAC, anul acesta au fost publicate 364 de traduceri în 35 de limbi ale publicațiilor IFAC și ale materialelor de analiză, precum și ale standardelor IAASB, IESBA și IPSASB.
-
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână
Economia la bani mărunți – Ediția din 22.08.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice începe pe 6 septembrie
-
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână
Economia la bani mărunți – Ediția din 29.08.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Termenul de depunere a proiectelor Programul Regional Vest a fost prelungit
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Maramureș: Întâlnire de lucru cu specialiști ai AJOFM pe tema stimulării ocupării forței de muncă
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie