Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR: Legea prevenției, în sprijinul mediului de afaceri

Radio CECCAR FM

Proiectul legii prevenției, lansat de curând în dezbatere publică de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat,  presupune prevenirea de la aplicarea automată a sancțiunilor pentru faptele care constituie contravenții, prin întocmirea unui plan de remediere/conformare, astfel încât contribuabilul să beneficieze de un termen în care să aibă posibilitatea să corecteze neregulile constatate și să se conformeze dispozițiilor legale.

CECCAR consideră această lege oportună în condițiile în care, mai ales în materie fiscală, de cele mai multe ori sancțiunile au ca obiect contravenții săvârșite ca urmare a interpretării eronate a unor articole de lege. Menționăm aici Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, un act normativ complex și nu de puține ori interpretabil în anumite aspecte, fapt pentru care contribuabilii pot săvârși cu ușurință contravenții.

Cu alte cuvinte, prevederile proiectului legii prevenției oferă entităților la care sunt constatate nereguli un termen de remediere, tratament de care vor putea beneficia doar o dată în decurs de 3 ani. Astfel, la prima abatere, agentul constatator avertizează în scris entitatea la care s-au constatat neregulile și întocmește un plan de remediere. Controlul se va repeta doar după depășirea termenului de remediere, iar sancțiunea se va aplica doar dacă se constată din nou abaterea. Agentul constatator încheie un proces-verbal de constatare și sancționare a contravenției prin care se aplică sancțiunea avertismentului și la care anexează respectivul plan de remediere. În această situație, nu se aplică sancțiuni complementare.

Conform proiectului, termenul de remediere poate fi de maximum 90 de zile calendaristice, stabilit de comun acord de către agentul constatator împreună cu contravenientul. În acest termen contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate și îndeplinirii obligațiilor legale. Din punctul nostru de vedere, termenul de 90 de zile este unul rezonabil, oferind posibilitatea contribuabilului să își revizuiască tratamentul aplicat asupra unor activități astfel încât să se conformeze cu reglementările legale. Totodată, având în vedere că agentul constatator va prezenta în planul de organizare și măsuri și termene de remediere, considerăm util ca acesta să prezinte informații concrete despre măsurile pe care trebuie să le întreprindă contribuabilul pentru a se conforma, nu doar simple mențiuni ale textului de lege încălcat.

Considerăm că un alt aspect benefic îl constituie faptul că autoritățile administrației publice centrale și locale cu atribuții de control, constatare și sancționare a contravențiilor au obligația ca în termen de 6 luni să elaboreze și să difuzeze materiale documentare și ghiduri și/sau să aloce pe pagina de internet secțiuni special dedicate informării publice privind drepturile și obligațiile acestor autorități în desfășurarea activităților de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor contravenționale, precum și privind drepturile și obligațiile persoanelor care sunt supuse acestor activități.

Textul proiectului de lege mai menționează că instituțiile publice și instituțiile publice locale cu atribuții de control, pe domeniile de competență, au obligația să îndrume operatorii economici, persoanele fizice, instituțiile publice, respectiv instituțiile publice locale pentru aplicarea corectă și unitară a prevederilor legale care fac obiectul activității de control. În acest sens, considerăm această îndrumare oportună, dar totodată sugestia noastră ar fi ca aceste instituții să actualizeze periodic materialele menționate mai sus în care să fie prezentate abaterile constatate de către agenți și rezoluții privind aplicarea corectă a dispozițiilor legale în acest sens.

În final concluzionăm că o astfel de legislație este oportună pentru antreprenori, manageri și alți responsabili de societăți, pentru mediul de afaceri în ansamblu, care va putea evita o serie întreagă de sancțiuni primite din partea ANAF ori din partea altor organisme de control.

CECCAR

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 4 iulie a.c., Filiala CECCAR Dâmbovița va fi gazda conferinței cu tema Noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate. Ce interes pentru profesia contabilă?. Evenimentul se va concentra pe noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate, un subiect de mare relevanță în contextul schimbărilor legislative europene care vizează o transparență crescută și responsabilitate socială sporită în activitatea corporativă.

Discuțiile vor aborda implicațiile Directivei (UE) 2022/2.464, cunoscută sub numele de Directiva privind Raportarea Corporativă de Durabilitate (CSRD), care marchează un punct de cotitură în politica de sustenabilitate a UE. Aceasta directivă impune întreprinderilor o mai mare rigurozitate în raportarea aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), în scopul de a alinia practicile de business cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Uniunii Europene pentru 2050. De asemenea, discuțiile se vor axa pe modul în care CSRD integrează raportarea de durabilitate cu cea financiară, introducând cerința ca declarațiile de durabilitate să fie auditate și certificate.

Evenimentul va oferi profesioniștilor contabili oportunitatea de a înțelege mai bine noile reglementări și de a discuta provocările și oportunitățile ce decurg din acestea. Prin participarea la această conferință, membrii CECCAR vor putea să își aprofundeze cunoștințele și să se pregătească eficient pentru rolul esențial pe care îl vor juca în implementarea și verificarea rapoartelor de durabilitate ale întreprinderilor. Conferința va include sesiuni de discuții și schimb de experiențe, oferind o platformă valoroasă pentru dialog și colaborare între profesioniștii contabili, reprezentanți ai autorităților de reglementare și experți în politici de sustenabilitate.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

Radio CECCAR FM

În perioada 6-7 iunie 2024, a avut loc cea de-a 18-a ediție a conferinței internaționale Taxation in Europe, organizată la Budapesta cu sprijinul Asociației Experților Fiscali Certificați din Ungaria. Conferința s-a concentrat pe tema actualizărilor în domeniul fiscalității, reunind experți și practicieni din întreaga Europă pentru a discuta provocările și soluțiile moderne în domeniul fiscal.

CECCAR, cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, a fost reprezentat la eveniment prin conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, care a participat, în calitate de speaker, la masa rotundă dedicată actualităților legislației privind digitalizarea TVA în diverse țări membre ale Uniunii Europene. Adriana Popa a prezentat practicile României în ceea ce privește facturarea electronică, oferind detalii despre cadrul legal, experiențele acumulate până în prezent și sarcinile viitoare.

De asemenea, Adriana Florina Popa a vorbit despre serviciile digitale furnizate de autoritatea fiscală contribuabililor. Scopul conferinței a fost de a oferi soluții pentru factorii de decizie în domeniul politicii fiscale, legiuitori, practicieni fiscali interni și cei care reprezintă interesele naționale în negocierile internaționale, pentru a gestiona provocările teoretice și practice ale noilor schimbări complexe în domeniul fiscal.

Participarea reprezentantului CECCAR la acest eveniment subliniază angajamentul și expertiza profesiei contabile reglementate din România în adoptarea și implementarea soluțiilor digitale în domeniul fiscal, contribuind la dezvoltarea și armonizarea practicilor fiscale la nivel european.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

Radio CECCAR FM

CECCAR Filiala Brăila, în parteneriat cu Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP), a organizat, la 19 iunie a.c., o masă rotundă cu tema Aspecte punctuale, problemele cu care se confruntă profesioniștii contabili, spețe întâlnite în activitatea profesională. Iuliana Panaitescu, președintele CECCAR Brăila, Cornel Iscu, coordonatorul filialei, precum și membri ai Consiliului filialei au fost alături de profesioniștii contabili la întâlnirea organizată în sistem hibrid.

Din partea AJFP au participat la eveniment Mihaela Ciorășteanu, șef administrație, Nicoleta Ciobanu, șef administrație adjunct colectare, și Mariana Lozneanu, șef Birou asistență pentru contribuabili, ce au prezentat membrilor CECCAR aspecte legislative cu aplicabilitate generală în activitatea agenților economic: sistemul e-Factura, sistemul RO e-Transport, declarația SAF-T. În plus, au fost aduse clarificări privind completarea și declararea veniturilor în Declarația unică și a plății contibuției de sănătate.

Alte teme importante discutate au vizat gestionarea Declarației de trezorerie, înțelegerea noilor reglementări fiscale pentru bunurile de lux și procedurile pentru rectificările declarațiilor fiscale. S-au abordat, de asemenea, aspecte privind noile regimuri fiscale pentru 2024, care afectează veniturile din vânzarea proprietăților de către dezvoltatorii imobiliari persoane fizice, și tranziția de la microîntreprindere la sistemul pe profit, inclusiv modalitățile de recuperare a pierderilor fiscale.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili

PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene

PROFESIA CONTABILĂacum 11 ore

CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP

ECONOMIEacum 12 ore

APIA: Apicultorii pot depune cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului, până la 31 iulie inclusiv

ECONOMIEacum 12 ore

A fost stabilită Procedura de implementare a Programului național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM

ECONOMIEacum 12 ore

APIA eliberează adeverințe fermierilor crescători de animale care doresc să acceseze credite bancare

ECONOMIEacum 12 ore

Modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”, publicate în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 13 ore

31 iulie, termenul-limită pentru depunerea cererilor privind ajutoarele la motorină și în sectorul creșterii animalelor

ECONOMIEacum 13 ore

ANCOM avertizează asupra riscului de roaming involuntar în județele de graniță

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână

Economia la bani mărunți – Ediția din 04.07.2024

ECONOMIEacum o săptămână

Profesia contabilă, la ceas aniversar: 103 ani de la înființarea celui mai mare organism profesional din România. Era smart accounting: Contabilitatea, de la A la AI

ECONOMIEacum o săptămână

Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, publicat în Monitorul Oficial

Trending