Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința Națională a CECCAR. Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR, cu 93% din voturile valabil exprimate

Radio CECCAR FM

Profesioniști contabili, reprezentanți ai conducerii filialelor și ai conducerii centrale s-au reunit, la 8 aprilie a.c., la București, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Lucrările Conferinței, desfășurate conform reglementărilor în vigoare, au fost structurate în 19 puncte înscrise pe ordinea de zi referitoare la activitatea desfășurată de CECCAR în 2016, precum și la obiectivele prevăzute pentru anul în curs.

Cu acest prilej s-au reconfirmat încrederea și susținerea manifestate de membrii CECCAR față de activitatea desfășurată de organismul profesional, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova fiind reales în funcția de președinte al Consiliului Superior al CECCAR pentru mandatul 2018-2022, 92,8% din voturile valabil exprimate fiind în favoarea candidatului.

La moment de bilanț al anului trecut, președintele CECCAR a declarat, făcând o retrospectivă a celor trei ani de mandat (reamintim că prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a fost ales președinte al Consiliului Superior al CECCAR în luna octombrie 2014, în cadrul Conferinței Naționale Extraordinare a Corpului): „După cum știți, am parcurs o perioadă destul de agitată, însă am avut surpriza foarte plăcută să întâlnesc o echipă extraordinară. Colegii din Biroul Permanent, din Consiliul Superior, președinții de filială, toți colegii ați înțeles demersurile noastre de intrare în normalitate. Fără suportul tuturor nu am fi reușit să facem schimbările necesare. Am început un drum destul de greu: o structură care necesita îmbunătățiri, atât din punctul de vedere al organizării, cât și din cel al reglementărilor, relații deficitare de comunicare cu instituțiile statului. Dar cu perseverență, cu implicare și dăruire am reușit să ajungem unde suntem astăzi.

Aș vrea să punctez câteva lucruri pe care am reușit să le realizăm. Primul este îmbunătățirea serviciilor către membri, pentru că reprezintă principalul nostru obiectiv, ca organism profesional. Și aici mă refer la partea de formare profesională, la partea de comunicare, socializare, de reglementări interne, care de multe ori ne creau probleme. Am făcut pași în această direcție, însă mai sunt încă foarte multe de făcut. Avem de revizuit aproape toate standardele, Regulamentul auditului de calitate. La toate acestea se lucrează deja și sperăm ca împreună să le putem creiona astfel încât viața noastră, ca membri ai CECCAR, să fie mult mai ușoară.

Un alt aspect pe care am pus accentul a fost îmbunătățirea relațiilor cu autoritățile de reglementare. Astăzi avem un dialog bun cu Ministerul Finanțelor Publice, ANAF, Ministerul Justiției. Acestea sunt semne că lucrurile se îndreaptă spre direcția bună. Suntem prezenți în grupurile de lucru ale MFP, avem întâlniri periodice cu reprezentanți ai ministerului.

După cum ați observat, ne-am axat pe identificarea în timp real a tuturor modificărilor legislative și punerea lor în dezbatere. Am avut multe puncte de vedere transmise instituțiilor abilitate, care au fost luate în calcul. Consider foarte important faptul că la nivelul ANAF este luată în calcul modificarea Formularului 010, cu declararea modului de organizare a contabilității. Toate noutățile legislative le puteți consulta pe site-ul CECCAR, la rubrica Legislație. Veți găsi acolo atât proiectele de acte normative care sunt în dezbatere publică – și ne dorim ca la fiecare act care este în dezbatere publică să primim feedback de la dumneavoastră –, cât și actele normative care sunt publicate și care au incidență asupra profesiei sau activității mediului de afaceri, pentru că trebuie să fim la curent cu tot ceea ce se întâmplă”.

Cu referire la serviciile pe care CECCAR le oferă membrilor, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova a menționat că „întreprindem toate demersurile necesare pentru a ne alinia serviciile oferite membrilor la cerințele erei digitale. La începutul acestui an am lansat o nouă platformă de raportare. Au existat câteva probleme din cauza estimării eronate privind timpul necesar realizării, platforma fiind foarte complexă, dar ne exprimăm convingerea că aceasta va ușura viața tuturor. La anul, pe lângă varianta online, va exista obligatoriu fișierul pdf inteligent care va fi depus la CECCAR, astfel încât toate preluările în baza de date să se facă în timp real. De asemenea, am dezvoltat și testăm o platformă cu fișa personală a fiecărui membru – fiecare utilizator va avea username și parole unice, care vor permite accesul la toate resursele informatice online pe care Corpul le va dezvolta. Veți avea acces la situația cotizațiilor, situația cursurilor, opțiunile de curs. De asemenea, dorim ca pentru fiecare membru să facem o pagină de prezentare și, bineînțeles, să renunțăm la acele carnete vechi, să facem o nouă legitimație, cu cod de bare sau cu QR code, astfel încât orice potențial client să poată obține foarte ușor informații profesionale despre dumneavoastră. Sigur, datele personale vor putea fi accesate doar cu username și parolă. De asemenea, la conferința de la Brașov, din ianuarie, am promis că dezvoltăm o platformă de consultanță. Aceasta este în curs de finalizare și îi vom anunța lansarea după Sărbătorile Pascale. Va fi disponibilă pe domeniul qa.ceccar.ro (questions & answers). Colaboratori consultanți vor răspunde întrebărilor dumneavoastră adresate prin intermediul acestei platforme, care sperăm să fie foarte utilă pentru membrii CECCAR. Totodată, aceasta va funcționa și pe sistemul forum, sub coordonarea unui consultant, pentru că și dezbaterile între colegi sunt foarte utile. Totodată, revista Contabilitatea, expertiza și auditul afacerilor va fi online începând cu numărul viitor, accesul fiind permis la fel, cu username și parolă. Iată că încercăm să venim cât mai aproape de dumneavoastră, adaptând serviciile noastre cerințelor erei digitale, încercând astfel să vă oferim sprijinul de care aveți nevoie.

De asemenea, ne-am aplecat în această perioadă asupra îmbunătățirii relațiilor cu mediul de afaceri, și aici menționez colaborarea foarte bună cu UGIR și CNIPMMR”.

Cu privire la măsurile pe care CECCAR le are în vedere pentru eliminarea concurenței neloiale din piață, președintele Corpului a precizat că se va colabora atât cu ONRC, cât și cu celelalte organisme profesionale (CAFR și CCF) care reglementează activitățile profesionale desfășurate în baza codului CAEN 6920, astfel încât în cel mai scurt timp rezultatele să fie vizibile.

„Am început diversificarea modului de formare profesională, așa cum ați văzut la filiala București. Ne dorim ca seminarele gratuite să fie seminare profesionale cu recunoaștere de ore de formare profesională, astfel încât această formare să nu se mai facă strict în cadrul cursurilor PNDPC. Astfel de seminare aduc informații foarte utile profesioniștilor contabili și ne ajută și pe noi să creionăm punctele de vedere transmise instituțiilor de reglementare cu privire la proiectele de acte normative cu incidență în activitatea pe care noi o desfășurăm. Am reușit să atragem lectori care, o dovedesc feedbackurile, sunt foarte apreciați de dumneavoastră, iar acest proces va continua. Ne dorim ca lectorii să fie specialiști care au atât abilități didactice, pentru acuratețe în transmiterea informațiilor, cât și experiență practică, pentru a veni în sprijinul activității desfășurate de dumneavoastră”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova.

Cum este de așteptat la orice moment de bilanț, planurile de viitor ocupă un loc foarte important, și aici subliniem faptul că în discursul rostit în cadrul Conferinței Naționale, președintele Consiliului Superior al CECCAR a enunțat că se are în vedere schimbarea Legii contabilității în sensul revenirii acesteia la forma care exista până în 2007, pentru organizarea și ținerea contabilității, forma actuală referindu-se la organizarea și conducerea contabilității. De asemenea, cu privire la cadrul legislativ, domnia sa a menționat necesitatea modificării reglementărilor în domeniu, făcând trimitere la recenta modificare a legii avocaților care a dat dreptul Uniunii Barourilor să stabilească tarife unice. „Din punctul meu de vedere este obligatoriu ca măcar pentru serviciile care țin de serviciul judiciar să nu se refuze o modificare în acest sens, pentru că s-ar face o discriminare. Și noi, ca experți contabili judiciari, suntem parte a sistemului judiciar, așa cum sunt și avocații”, a adăugat președintele CECCAR.

„Îmi doresc pentru noi, profesioniștii contabili membri CECCAR, să avem același statut cu cel al colegilor noștri din Franța, din Italia, din Germania: să fim mâna dreaptă a antreprenorului, omul fără de care să nu se ia decizii într-o companie. Acest lucru depinde și de noi, fiind necesar să ne lărgim aria competențelor pe care le deținem, să înțelegem că vremea serviciilor tradiționale a cam trecut. Automatizările au preluat o mare parte dintre activitățile pe care noi le făceam înainte. Nu trebuie să ne rezumăm la a preda clientului o balanță și o declarație. Trebuie să înțelegem că pentru el mult mai util este să îi creăm un tablou de bord și să îi furnizăm acele informații care să îl ajute în gestiunea afacerii sale”, a mai declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, cu ocazia Conferinței Naționale a CECCAR.

Gabriel Radu - președintele Camerei Auditorilor Financiari din România (CAFR)Președintele Camerei Auditorilor Financiari din România, Gabriel Radu, a luat cuvântul în calitate de invitat în cadrul ședinței, declarând: „Este o onoare pentru mine să fiu astăzi alături de dumneavoastră. Așa cum am spus de fiecare dată, la origine sunt contabil. Am iubit această profesie și o iubesc. Vreau să vă spun cu sufletul foarte deschis că sunt mândru că fac parte din această comunitate. Au fost perioade ușoare, au fost perioade mai grele, în care profesiile de expert contabil și contabil autorizat au rămas acolo unde le este locul la nivel economic. Din partea Consiliului CAFR vă transmit un mesaj de deschidere, de conlucrare și, nu în ultimul rând, de parteneriat. Acest parteneriat, care a început în urmă cu mai bine de un an, s-a materializat vizibil pentru dumneavoastră într-o serie de proiecte, iar multe dintre ele urmează să apară. Așa cum spunea și domnul președinte (al CECCAR – n.r.) suntem preocupați să venim către dumneavoastră cu informații, să ajutăm membrii și, cel mai important, să lucrăm pentru membri. Vă felicit pentru tot ceea ce faceți! Multe lucruri, inclusiv bune practici, le-am preluat de la dumneavoastră. Mult succes în lucrări, multă forță de muncă!”.

Lucrările Conferinței Naționale a CECCAR s-au desfășurat în conformitate cu ordinea de zi, reamintind că au fost supuse atenției și aprobării participanților documente referitoare la activitatea economico-financiară a CECCAR. De asemenea, au fost adoptate Programul de activitate al CECCAR pentru anul 2017, politicile de gestiune financiară, bugetul de venituri și cheltuieli și bugetul activității de investiții pentru anul în curs, Raportul Comisiei Superioare de Disciplină, Raportul privind Adunările generale desfășurate la nivelul filialelor, Raportul privind alegerile pentru funcțiile de președinți ai consiliilor filialelor, informarea privind structura Organigramei Corpului la nivel central, lista pentru acordarea titlurilor de „Președinte de onoare”,  „Expert contabil de onoare”, „Contabil autorizat de onoare”. Totodată, s-au desfășurat alegeri pentru completarea Comisiei Superioare de Disciplină și a Comisiei de cenzori. S-a validat, de asemenea, Hotărârea Consiliului Superior al CECCAR nr. 17/389 din 2017.

În finalul reuniunii, au avut loc discuții și s-au formulat propuneri pe marginea materialelor prezentate.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Vrancea: Tinerii din Focșani și Panciu se pregătesc pentru „Campionatul de contabilitate”

Radio CECCAR FM

În perioada 16-23 octombrie 2024, CECCAR Filiala Vrancea a organizat o serie de întâlniri cu elevi ai claselor a XI-a, filieră tehnologică, profil Servicii, din cadrul Liceului Teoretic „Ioan Slavici” din Panciu și Colegiul Economic „Mihail Kogălniceanu” din Focșani. Aceste întâlniri, la care au participat președintele Consiliului filialei, Georgeta Gorghiu, coordonatorul filialei, Mihaela Oțelea-Antonesi, și Alexandru George Gorghiu, expert contabil, au avut ca scop prezentarea organismului profesional și a oportunităților de carieră în domeniul financiar-contabil. Cei trei au subliniat rolul educației financiar-contabile în pregătirea viitoarei generații de profesioniști contabili, adaptată cerințelor viitorului.

Elevilor le-au fost prezentate modalitățile de acces în profesie, avantajele obținerii calificărilor de expert contabil și contabil autorizat, precum și aspecte referitoare la practicarea unei profesii liberale.

În cadrul acestor întâlniri, s-a discutat și despre Concursul de cultură și educație financiar-contabilă, o inițiativă a Ministerului Educației și CECCAR care își propune să aducă o nouă perspectivă asupra domeniului financiar-contabil în rândul tinerilor. În plus, tinerii au oportunitatea de a-și demonstra și dezvolta cunoștințele teoretice și aplicative într-un cadru competitiv stimulativ.

CECCAR, promotor al educației financiar-contabile, se implică permanent, alături de sistemul educațional din România, în dezvoltarea de mecanisme care să contribuie la formarea de noi generații de liber-profesioniști în domeniul financiar-contabil, caracterizați de valori precum competență, independență, integritate, etică.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Ialomița: Seminar cu tema Amnistia fiscală și alte modificări legislative, în colaborare cu AJFP

Radio CECCAR FM

CECCAR Filiala Ialomița a organizat un seminar hibrid pe tema Amnistia fiscală și alte modificări legislative. Alături de experți contabili și contabili autorizați, evenimentul profesional a beneficiat de participarea reprezentanților Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP), Raluca Bratcovschi și Mihai Badea, șef serviciu.

În cadrul seminarului au fost discutate aspecte importante legate de aplicabilitatea amnistiei fiscale, inclusiv condițiile în care persoanele fizice, persoanele fizice autorizate și persoanele juridice pot beneficia de aceste prevederi. De asemenea, s-a analizat modul în care amnistia se poate aplica în cazul eșalonărilor aflate în derulare, detaliindu-se criteriile necesare pentru accesarea acestor facilități fiscale de către contribuabili aflați în această situație.

Președintele Consiliului Filialei CECCAR Ialomița, Camelia Malama, a subliniat importanța unei abordări unitate a legislației la nivel local și național de către toate părțile interesate. Seminarul a oferit un cadru interactiv, în care participanții au avut ocazia să adreseze întrebări specialiștilor AJFP și să dezbată implicațiile acestor modificări legislative pentru entitățile cu datorii restante.

Astfel, s-a subliniat că această inițiativă legislativă ar putea reprezenta un punct de plecare pentru corectarea erorilor fiscale, oferind entităților economice oportunitatea de a-și regulariza debitele restante cu costuri minime.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 28 octombrie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Principalele aspecte ce reies din răspunsurile scrise ale comisarilor desemnați

Răspunsurile scrise ale comisarilor europeni desemnați la întrebările adresate de Parlamentul European au fost publicate miercuri, 23 octombrie. Aceste răspunsuri prezintă angajamentele fiecărui comisar desemnat, sub rezerva confirmării lor de către Parlamentul European. În răspunsurile sale scrise, Stéphane Séjourné (Franța), vicepreședinte executiv desemnat pentru prosperitate și strategie industrială, se angajează să elaboreze o strategie privind piața unică axată pe eliminarea barierelor administrative și de reglementare și pe simplificarea cadrului legislativ. De asemenea, intenționează să introducă un pașaport dedicat IMM-urilor pentru a reduce sarcinile administrative și pentru a crea un set armonizat și simplificat de norme în întreaga UE (așa-numitul „al 28-lea regim”) pentru a stimula creșterea în rândul IMM-urilor inovatoare. În răspunsurile sale, Valdis Dombrovskis (Letonia), comisarul desemnat pentru economie și productivitate, punere în aplicare și simplificare, se angajează să coordoneze eforturile tuturor comisarilor privind reducerea, punerea în aplicare și simplificarea sarcinilor. Accentul său inițial va fi pus pe urmărirea principalelor priorități identificate în rapoartele recente realizate de Draghi și Letta, precum și pe consultarea publică a Comisiei Europene privind reducerea birocrației. În acest scop, Comisia va introduce două instrumente noi: „Dialoguri privind punerea în aplicare” cu părțile interesate, pe care fiecare comisar le va organiza cel puțin de două ori pe an, și „verificări ale realității” pentru a evalua modul în care normele sunt aplicate pe teren de către întreprinderi și administrații. Wopke Hoekstra (Țările de Jos), comisarul desemnat pentru climă și impozitare, afirmă în răspunsurile sale scrise că își va începe mandatul prin testarea acquisului fiscal actual al UE pentru a identifica și trata inconsecvențele, cum ar fi suprapunerile, contradicțiile sau reglementările depășite. El sprijină propunerile actuale și va lucra îndeosebi pentru relansarea discuțiilor în cadrul Consiliului privind indemnizația pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Hoekstra și-a exprimat, de asemenea, disponibilitatea de a examina și alte aspecte fiscale legate de criptoactive și impozitarea sectorului financiar, dacă este necesar. El se angajează să colaboreze cu statele membre pentru a promova o abordare mai echilibrată și mai coerentă a impozitării în materie de mediu. Următoarea etapă a procesului de confirmare vor fi audierile parlamentare, programate să aibă loc în perioada 4-12 noiembrie, înainte de votul final asupra întregului colegiu al comisarilor în plen, la 27 noiembrie.

ViDA ar putea intra pe masa miniștrilor de finanțe ai UE la 5 noiembrie pentru o decizie

Președinția maghiară a Consiliului UE ar fi asigurat acordul Estoniei cu privire la un proiect de compromis pentru partea finală a pachetului privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost blocat luni de zile din cauza regulii privind furnizorii desemnați, în cadrul reuniunii grupului de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale, care a avut loc joi, 24 octombrie. Norma privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Într-un efort de a depăși impasul, Ungaria a prezentat o nouă propunere de compromis care îmbunătățește și mai mult exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) a IMM-urilor, permițând statelor membre să excludă IMM-urile din regimul furnizorilor desemnați, fără a fi nevoie să justifice decizia în fața comitetului TVA. Compromisul ar introduce, de asemenea, o perioadă de tranziție în care regula ar fi voluntară de la 1 iulie 2028 și obligatorie de la 1 ianuarie 2030. Președinția maghiară va solicita acum ambasadorilor UE sprijinul politic la 30 octombrie și, ca urmare, va înainta proiectul de compromis miniștrilor de finanțe ai UE în cadrul reuniunii lor din 5 noiembrie. Acest lucru deschide calea către adoptarea mult-așteptată a pachetului complet, care include, de asemenea, dispoziții privind facturarea electronică și înregistrarea unică în scopuri de TVA, deja convenite provizoriu în luna mai. Parlamentul European, care a emis o opinie cu privire la ViDA în noiembrie 2023, va fi invitat să emită o nouă opinie din cauza diferențelor substanțiale dintre propunerea inițială a Comisiei și textul convenit de statele membre.

Secretarul general al OCDE transmite raportul său fiscal miniștrilor de finanțe ai G20

Secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, a prezentat joi, 24 octombrie, raportul său fiscal tradițional miniștrilor de finanțe din G20, în cadrul reuniunii lor de la Washington. Raportul evidențiază evoluțiile recente ale reformei fiscale internaționale începând cu iulie 2024, inclusiv actualizările privind soluția pe doi piloni pentru tratarea provocărilor fiscale generate de digitalizarea economiei. Acesta acoperă, de asemenea, progresele înregistrate în ceea ce privește punerea în aplicare a standardelor minime BEPS și transparența fiscală, precum și actualizările privind politica fiscală, impozitarea, inegalitatea și administrarea fiscală. Textul Convenției multilaterale privind valoarea A din pilonul unu este stabil și aproape că a obținut consens deplin între membrii cadrului general incluziv. Activitatea rămasă se concentrează pe rafinarea consensului privind valoarea B, potrivit raportului. În acest stadiu, aspectele tratate sunt în primul rând politice, și nu tehnice, iar negocierile sunt în curs de desfășurare. În comunicatul lor, cei G20 de miniștri au încurajat membrii cadrului general incluziv al OCDE să finalizeze negocierile privind un pachet final pentru pilonul 1 prin rezolvarea aspectelor rămase referitoare la un cadru genera pentru valoarea B, permițând finalizarea Convenției multilaterale și deschiderea spre semnare cât mai curând posibil. Miniștrii G20 și-au exprimat, de asemenea, interesul de a discuta potențialele domenii de cooperare pentru a asigura impozitarea eficace a persoanelor cu o avere foarte mare, fără a se angaja în acțiuni specifice. În cele din urmă, ei au încurajat „discuțiile constructive” la Națiunile Unite pentru a elabora o convenție-cadru, dar au avertizat că trebuie să vizeze un consens amplu, să se coordoneze cu organismele internaționale existente care lucrează în domeniul fiscal și să încerce să evite duplicarea inutilă a eforturilor.

Eurodeputații dezbat raportul Letta privind viitorul pieței unice

Luni, 21 octombrie, Parlamentul European s-a reunit în sesiune plenară pentru a asculta o prezentare a lui Enrico Letta cu privire la raportul său intitulat Mult mai mult decât o simplă piață. Enrico Letta subliniază necesitatea urgentă de a aprofunda integrarea pieței financiare pentru a crea o nouă paradigmă pentru dezvoltare economică și inovare. Punctul central al viziunii lui Enrico Letta privind consolidarea pieței unice a fost necesitatea unei mai bune integrări a sectoarelor telecomunicațiilor și energiei, precum și crearea unei uniuni veritabile a piețelor de capital. Enrico Letta a subliniat, de asemenea, problema deficitului de investiții în Europa, menționând că 300 miliarde de euro din banii deponenților europeni sunt investiți în SUA în fiecare an – fonduri care ar putea stimula în schimb inovarea în vederea atingerii obiectivelor din cadrul Acordului verde. Îndeosebi, propunerile inedite ale raportului au inclus crearea unui așa-numit al 28-lea regim și instituirea unei a cincea libertăți bazate pe libera circulație a cercetării, inovării și educației pe piața unică. În urma prezentării sale, eurodeputații s-au angajat într-o dezbatere, în care mulți deputați au lăudat diagnosticul lui Enrico Letta cu privire la problemele pieței unice. Un punct de vedere comun în rândul eurodeputaților a fost importanța reducerii birocrației, a prevenirii transferului de active în altă țară, a plasării vieții de zi cu zi a cetățenilor UE în centrul tuturor transformărilor, a punerii în aplicare corespunzătoare a măsurilor existente și a promovării circulației ideilor și cunoștințelor în Europa. Eurodeputații au subliniat, de asemenea, necesitatea de a acționa rapid potrivit recomandărilor dlui Letta, recunoscând în același timp că ar putea fi o provocare fără un comisar unic responsabil pentru piața internă în noua Comisie Europeană. În plus, s-a subliniat în mod repetat că, deși Enrico Letta sugerează introducerea unei a cincea libertăți de circulație în Europa, unele țări își închid din nou frontierele.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending