Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința Națională de Contabilitate și Fiscalitate

Radio CECCAR FM

Conferința Națională de Contabilitate și Fiscalitate

Interdependența dintre contabilitate, fiscalitate și sistemul bancar conduce la necesitatea unei abordări integrate, esențială pentru buna funcționare a economiei, și stă la baza tematicii primei ediții a Conferinței naționale de contabilitate și fiscalitate, eveniment organizat de CECCAR, în parteneriat cu Institutul Bancar Român.

Activitățile pe care experții contabili și contabilii autorizați le pot desfășura ca membri ai organismului profesional CECCAR includ lucrări cu caracter fiscal, iar din perspectiva experților contabili ca intermediari în domeniul fiscal vom aborda, cu acest prilej, modificările aduse Directivei 2011/16/UE, ce au ca termen de transpunere în legislația națională a statelor membre UE finalul anului viitor.

Evenimentul va reuni practicieni și reprezentanți ai instituțiilor publice din domeniile financiar-bancar și fiscal, iar prezentările și dezbaterile vor aborda subiectele în special din punctul de vedere al provocărilor contabile în respectivele arii de activitate.

Participarea la eveniment se echivalează cu cinci ore de pregătire profesională.

Accesați agenda evenimentului.

Accesați formularul de înregistrare.

PROFESIA CONTABILĂ

Masă rotundă privind viitorul profesiei contabile

Radio CECCAR FM

La 4 decembrie a.c., Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), împreună cu Asociația formată de American Institute of Certified Public Accountants (AICPA) și Chartered Institute of Management Accountants (CIMA), a organizat masa rotundă cu tema Viitorul profesiei contabilepentru a discuta despre tendințe în profesie și soluții la provocările care se arată în viitorul apropiat.

În contextul acordului de colaborare pe care CECCAR l-a semnat la începutul acestui an cu Asociația AICPA&CIMA, la eveniment a participat Sarah Gosh, co-președinte al Asociației ACIPA&CIMA și președinte al CIMA.

Cu această ocazie, participanții la eveniment au făcut schimb de informații și de bune practici pe fondul dezbaterilor axate pe necesitatea intensificării inovației și transformării în cadrul profesiei, pentru a se asigura că poate ține pasul cu cerințele unei lumi în continuă schimbare, precum și pe atragerea de noi talente în profesie.

Printre concluzii se află importanța păstrării relevanței profesiei, continuarea dezvoltării atractivității acesteia, dar și necesitatea reglementării profesiei în toate țările europene și nu numai, în contextul în care forța afacerilor vine de la profesioniștii contabili și de la smart accounting. Într-o lume în continuă schimbare, profesioniștii contabili trebuie să fie capabili să utilizeze eficient inteligența artificială, pentru a se adapta noilor provocări și oportunități din domeniu.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 decembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Conferința ETAF cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE

În cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) miercuri, 29 noiembrie, la Bruxelles, consilierii fiscali, împreună cu reprezentanți ai OCDE, Comisia Europeană, Președinția spaniolă a Consiliului UE și Observatorul fiscal al UE, au cuantificat progresul realizat cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE. OCDE estimează că 55 de jurisdicții iau în prezent măsuri în vederea introducerii pilonului doi, adică o rată minimă efectivă de impozitare de 15% pentru companiile multinaționale mari.  În ceea ce privește UE, momentan Comisia este optimistă cu privire la faptul că statele membre UE vor transpune directiva într-o manieră cuprinzătoare până la sfârșitul anului. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a discuta despre unele provocări practice cu care se confruntă consilierii fiscali în implementarea noilor norme. Întorcându-ne la Pilonul I al acordului OCDE, care va realoca drepturile de impozitare ale întreprinderilor multinaționale din țările de origine ale acestora către piețele care generează profituri, vorbitorii au recunoscut în mare măsură că publicarea Convenției multilaterale (MLC) privind măsura Amount A este un pas înainte major, chiar dacă unele aspecte încă trebuie rezolvate. Vorbitorii au pus, de asemenea, punctul pe i, adică asupra incertitudinii actuale legate de semnătura Statelor Unite. Comisia a anunțat că nu va propune o directivă UE de implementare a Pilonului I în plus față de MLC, și a clarificat legătura dintre Pilonul I al OCDE și propunerea recentă Întreprinderi din Europa: Cadrul general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). În final, discuția a abordat votul recent pentru demararea negocierilor la nivelul ONU pentru o convenție cadru privind cooperarea internațională în domeniul fiscal, posibilul impact pe care aceasta l-ar putea avea asupra activității OCDE privind soluția celor doi piloni și importanța de a avea o poziție comună a UE în această privință. Conferința poate fi urmărită aici, iar un rezumat al discuției este disponibil aici.

Declarația ETAF cu privire la raționalizarea cerințelor de raportare ale UE

Luni, 27 noiembrie, ETAF a publicat răspunsul la consultarea publică a Comisiei Europene despre cum să raționalizezi dispozițiile de raportare derivate din legislația UE și presiunea acestora pe întreprinderi. Membrii ETAF consideră că dispozițiile de raportare DAC6 sunt cele mai problematice pentru profesia fiscală în acest moment. „Totuși, răspunsul nostru a evidențiat și alte dispoziții de raportare din legislațiile UE recent adoptate/implementate, care ar putea fi problematice. Acesta este, în special, cazul obligațiilor de raportare care rezultă din Directiva CbCR publică a UE care, combinată cu noile obligații de depunere, introduse de Directiva privind impozitul minim ar putea, în opinia noastră, să rezulte într-o dublă raportare. În plus față de obligațiile de raportare deja adoptate în legislația UE existentă, considerăm că ar trebui să se țină cont și de actele juridice care se află până în prezent, în procesul legislativ al UE, cum ar fi propunerea de directivă împotriva utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL) sau pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor (AML), pentru a evita lacunele în ceea ce privește raționalizarea obligațiilor de raportare”, a menționat ETAF.  În general, ETAF consideră că introducerea listelor albe, a valorilor pragurilor, a categoriilor sau a implementării graduale pentru a reduce sarcina administrativă a IMM-urilor în comparație cu cea a MNE-urilor sunt instrumente bune pentru a raționaliza dispozițiile de raportare.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 8 decembrie, la Bruxelles. Vor fi prezentate mai multe rapoarte de progres, dar nu se așteaptă niciun acord cu privire la niciuna dintre propunerile fiscale în lucru. Președinția spaniolă a Consiliului UE va prezenta, în special, un raport de progres referitor la pachetul ajustat pentru următoarea generație de resurse proprii prezentată în iunie 2023, care include o nouă resursă proprie bazată pe statisticile privind profiturile companiei. Consiliul Ecofin va aproba, de asemenea, raportul destinat Consiliului European în domeniul fiscalității. Raportul a subliniat faptul că Președinția spaniolă a acordat  prioritate la nivel înalt și a înregistrat progrese tehnice satisfăcătoare în ceea ce privește propunerea pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Totuși, raportul precizează că sunt impuse activități tehnice suplimentare înainte ca dosarul să poată fi depus Consiliului pentru aprobarea unei abordări generale. În ceea ce privește pachetul TVA în era digitală (ViDA), activitatea nu a putut fi finalizată, iar Președinția a rezumat progresul realizat într-un raport separat. Președinția spaniolă a început, de asemenea, analiza și activitatea tehnică referitoare la propunerile privind BEFIT, prețurile de transfer și sistemul fiscal bazat pe sediul social (HOT). În final, Miniștrii de finanțe ai UE vor aproba concluziile cu privire la progresul obținut de Grupul pentru Codul de conduită sub Președinția spaniolă.

Fără fum alb asupra propunerii UNSHELL

Grupul de lucru la nivel înalt al Consiliului UE pentru chestiuni fiscale s-a întâlnit joi, 23 noiembrie, pentru a discuta, printre alte dosare, propunerea de directivă de stabilire a unor norme împotriva utilizării abuzive a companiilor fictive (UNSHELL). În timpul ședinței, Președinția spaniolă ar fi testat ideea Comisiei Europene de a face din criteriile de substanță un standard minim, menținând în același timp unele consecințe fiscale în directivă. Totuși, se pare că această propunere nu ar fi primit sprijinul necesar din partea statelor membre, iar cele mai multe dintre acestea sunt în continuarea în favoarea ideii Germaniei de a face din dispoziția UNSHELL doar un schimb de informații, cu posibile consecințe fiscale în viitor. Comisia ar fi spus statelor membre că, în cazul în care păstrează această abordare în două etape, va trebui probabil să își retragă propunerea și să prezinte una nouă, bazată pe temeiul juridic corect. Președinția spaniolă nu intenționează să prezinte o nouă propunere de compromis statelor membre până la finalul mandatului său. Așadar, negocierile privind Directiva UNSHELL vor continua sub Președinția belgiană, care va începe la 1 ianuarie 2024.

Răspunsurile Comisiei Europene privind Rezoluția PE referitoare la Pandora Papers

Comisia Europeană a răspuns recent la rezoluția adoptată în iunie 2023 de Parlamentul European privind lecțiile învățate în urma dezvăluirilor din Pandora Papers. Rezoluția s-a concentrat pe rolul intermediarilor în facilitarea evaziunii fiscale și evitării obligațiilor fiscale, competiția dăunătoare în impozitarea veniturilor și averii și utilizarea companiilor fictive în scopuri fiscale abuzive. Una dintre solicitările eurodeputaților a fost să realizeze un studiu privind piața de consultanță fiscală pentru a avea informații actualizate cu privire la cota de piață a principalelor firme de contabilitate. Comisia a răspuns că, în prezent, ia în considerare posibilitatea de a compila ratele de concentrare a pieței la nivelul UE pe baza informațiilor existente în registrul EuroGroups. Comisia a transmis, de asemenea, că a lucrat la posibile instrumente suplimentare pentru ca statele membre să abordeze, prin inițiativa SAFE, aranjamentele fiscale din țări din afara UE care duc la evaziune fiscală sau la planificare fiscală agresivă. Totuși, a reamintit că, înainte de adoptarea și depunerea unei propuneri în acest sens, este esențial ca statele membre să ajungă la un acord politic în cadrul Consiliului cu privire la Directiva UNSHELL, care se ocupă de utilizarea abuzivă a entităților fictive în UE. Comisia a transmis, de asemenea, că discută în prezent cu statele membre și cu alte părți interesate despre impactul muncii de la distanță pentru lucrătorii transfrontalieri asupra alocării drepturilor de impozit pe venitul personal și a reședinței fiscale în UE, pentru a găsi soluții care să elimine distorsiunile de pe piața internă.

Parlamentul European a publicat proiectul de opinie privind BEFIT

Parlamentul European a publicat recent proiectul de opinie privind întreprinderile din Europa: Cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), elaborat de eurodeputatul Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria). Principala schimbare propusă de raportor este introducerea unei formule de alocare bazate pe factori semnificativi la sfârșitul perioadei de tranziție. Această formulă ar trebui să prevadă o alocare ponderată între factorii de muncă, bogăție și vânzări. Raportorul este de părere că numai o formulă bazată pe factori poate exploata pe deplin potențialul de armonizare a bazei de impozitare prin eliminarea necesității de stabilire a prețurilor de transfer pentru tranzacțiile din cadrul unui grup BEFIT. Evelyn Regner propune, de asemenea, reducerea pragului de venituri anuale (la 40 000 000 EUR) pentru grupurile de întreprinderi multinaționale după perioada de tranziție, astfel încât toate grupurile mari, astfel cum sunt definite în Directiva contabilă (Directiva 2013/34/UE), să intre în domeniul de aplicare al propunerii. În final, raportul sugerează introducerea unor norme mai stricte privind companiile străine controlate și limitarea stimulentelor fiscale. Votul în comisia ECON, referitor la această opinie fără caracter obligatoriu, este programat pentru 22 februarie 2024.

Eurodeputații adoptă poziția cu privire la propunerea DEBRA

Eurodeputații din Comisia ECON au adoptat marți, 28 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu privind propunerea pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Se pare că eurodeputații au adăugat proporționalitate la ajustările de capital în funcție de mărimea companiei, contrar textului inițial. Textul agreat ar prevedea că ajustarea de capitaluri proprii este deductibilă pentru zece perioade fiscale consecutive din baza de impozitare a oricărei întreprinderi mici sau mijlocii (IMM) sau a unui „grup de dimensiuni medii” supus impozitului pe profit, până la un maxim de 30% din profitul înainte de dobânzi, impozite, amortizarea activelor corporale și necorporale (EBITDA). Pentru companiile mari, numărul perioadelor fiscale consecutive ar fi limitat la șapte. Mai mult, eurodeputații fac apel la statele membre pentru a se asigura că, timp de până la trei perioade fiscale, contribuabilii pot amâna partea din ajustarea de capital care depășește procentele menționate anterior din EBITDA într-o perioadă fiscală, față de cinci în textul inițial. Opinia va fi votată în sesiunea plenară din ianuarie 2024. Propunerea DEBRA a fost prezentată în mai 2022, dar statele membre au decis să suspende discuțiile referitoare la propunere până când se vor cunoaște mai multe detalii despre planul Comisiei legat de un nou cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT).

Parlamentul European: Interpelare a președintei Grupului de lucru privind Codul de conduită

Joi, 30 noiembrie, subcomisia FISC a Parlamentului European a avut un schimb de idei cu María José Garde, președinte al Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor. Grupul pentru codul de conduită are sarcina de a identifica regimurile fiscale preferențiale care ar putea submina competitivitatea pieței interne. De la înființarea grupului, au fost evaluate 480 de regimuri preferențiale din statele membre ale UE și din teritoriile dependente ale acestora. Alte o sută treizeci de scheme au fost considerate dăunătoare și, prin urmare, au fost eliminate. În ceea ce privește jurisdicțiile non-UE, Grupul le enumeră pe cele care nu cooperează în scopuri fiscale, precum și pe cele care și-au luat angajamente privind buna guvernanță fiscală. Ședința a fost prilejul de a discuta despre eficiența Codului de conduită, revizuit la 8 noiembrie 2022, care lărgește domeniul de aplicare pentru a include nu numai măsurile fiscale preferențiale, ci și caracteristicile fiscale de aplicare generală. Discuția s-a concentrat pe impactul practic al reformei din 2022 și pe viitoarea evaluare de către Grup a criteriilor minime de impozitare. În special, aceasta a declarat că jurisdicțiile sunt în curs de implementare a celui de-al doilea pilon și că problema de a face din acesta un criteriu pentru procesul de înscriere pe lista neagră ar putea apărea doar după ce procesul de evaluare inter pares al OCDE va fi finalizat. Aceasta a mai spus că Grupul pentru codul de conduită își concentrează în prezent discuțiile asupra conceperii viitoarelor criterii de prezentare a informațiilor privind beneficiarii reali.

Investigație EPPO privind o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA

Parchetul European (EPPO) a anunțat luni, 27 noiembrie, că 59 de cercetări și alte măsuri de investigație au fost efectuate în opt țări, în cadrul unei acțiuni care vizează grupuri infracționale investigate pentru o fraudă de 85 de milioane de euro în domeniul TVA. Membrii unei organizații criminale, activă în comerțul internațional cu produse electronice de consum (în principal AirPods), sunt suspectați de evaziune fiscală prin intermediul unei fraude de tip „carusel” în materie de TVA, cu pierderi la bugetul UE și la bugetele naționale estimate de cel puțin 85 de milioane de euro. Suspecții au înființat companii în Germania și în alte state membre ale UE, precum și în țări din afara UE, pentru a comercializa bunurile printr-un lanț fraudulos de comercianți dispăruți – care dispăreau fără a-și îndeplini obligațiile fiscale. Ulterior, alte companii din lanțul fraudulos solicitau rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale. Investigația, cu numele de cod „Goliat”, a implicat Europol, agențiile fiscale germane și mai multe forțe de poliție naționale din Danemarca, Franța, Germania, Ungaria, Lituania, Țările de Jos, Suedia și Elveția. Unul dintre presupușii lideri ai grupărilor infracționale care fac obiectul anchetei a fost arestat la 22 noiembrie.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 29 noiembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

ONU va lucra la o convenție cadru pentru cooperarea internațională în domeniul fiscal

Miercuri, 22 noiembrie, Comitetul economic și financiar al Adunării Generale a Națiunilor Unite (ONU) a adoptat o rezoluție care stabilește baza pentru o convenție cadru cu forță juridică a ONU privind cooperarea internațională în domeniul fiscal. OCDE a coordonat discuții internaționale în domeniul fiscal timp de decenii, dar s-a confruntat tot mai mult cu critici din partea țărilor în curs de dezvoltare, care argumentează că nu este suficient de incluzivă și că favorizează economiile mai bogate din rândul membrilor săi. În total, 125 de țări, inclusiv Brazilia, Rusia, India, China și Grupul Africa – care au redactat rezoluția – au votat în favoarea rezoluției, 48 de țări au votat împotrivă și 9 țări s-au abținut. Aceasta face apel la înființarea unui grup consultativ interguvernamental ad-hoc deschis, condus de statele membre, cu scopul de a elabora termeni de referință pentru o convenție cadru a Națiunilor Unite privind cooperarea internațională în domeniul fiscal, până în august 2024. Rezoluția solicită, de asemenea, comitetului să pregătească un raport de progres pe care Adunarea Generală a ONU îl va analiza la cea de-a 79-a sesiune din septembrie 2024. Contrar unei versiuni precedente a rezoluției, textul final nu conține nicio dată-țintă pentru finalizarea convenției în sine. Toate statele membre UE, precum și SUA și Marea Britanie, au votat împotriva rezoluției. În urma votului, secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, a emis o declarație în care a declarat că OCDE își păstrează angajamentul față de finalizarea activității sale în baza Pilonului II și față de asigurarea implementării ample și eficiente a acestui acord.

Eurodeputații cer UE să-și sporească normele AML în urma investigației confidențiale din Cipru

În urma investigației „Cyprus Confidential” a Consorțiului internațional pentru jurnalism de investigație (ICIJ), eurodeputații au dezbătut miercuri, 22 noiembrie, în sesiune plenară, cu Comisia Europeană și Consiliul UE, necesitatea de a spori normele UE de combatere a spălării banilor (AML). Mai exact, mulți deputați europeni au solicitat Președinției spaniole a Consiliului UE să prioritizeze finalizarea pachetului AML, făcând apel la un nivel înalt de ambiție. Mai mult, numeroși eurodeputați au solicitat, de asemenea, o mai bună armonizare a sancțiunilor la nivel european atunci când s-a discutat despre cei care au încălcat normele AML și pentru ca schemele de pașapoarte de aur să fie interzise în întreaga Europă. În timpul dezbaterii, Dubravka Šuica, vicepreședintele Comisiei Europene pentru Democrație și Demografie, a explicat că o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva Ciprului în luna iulie a anului trecut a fost deschisă de Comisia Europeană, care a considerat că a 5-a Directivă AML nu a fost implementată complet, cu o referire specifică la registrul beneficiarilor reali. Un astfel de registru ar putea ajuta la identificarea adevăraților proprietari ai structurilor corporative complexe și, prin urmare, este esențial, a declarat aceasta. Secretarul de stat spaniol pentru afaceri externe și globale, Ángeles Moreno Bau, și-a exprimat speranța că o înțelegere a pachetului legislativ referitoare la reglementarea pentru combaterea spălării banilor (AML) ar putea fi găsită înainte de sfârșitul acestui mandat parlamentar, ceea ce ar consolida semnificativ normele UE privind combaterea spălării banilor.

Parlamentul European a adoptat opinia cu privire la pachetul Vida

Miercuri, 22 noiembrie, Parlamentul European a adoptat în sesiune plenară opiniile cu privire la pachetul „TVA în era digitală” (ViDA). Cel mai important act legislativ actualizează regimul TVA al UE (Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată), adaptându-l la realitățile erei digitale actuale. Deși susțin în linii mari propunerea Comisiei, eurodeputații au propus o amânare cu un an pentru majoritatea elementelor prezentate de Comisie, pentru a permite întreprinderilor să aibă timp să se pregătească în întregime pentru normele pe care vor trebui să le respecte. Eurodeputații au introdus, de asemenea, unele modificări la propunerile Comisiei privind obligațiile platformelor online, în special cele active în domeniul cazării pe termen scurt. Eurodeputații au adoptat un al doilea raport, care aprobă pe deplin propunerea Comisiei, care aduce modificări Directivei 2006/112/CE privind normele în materie de TVA pentru persoanele impozabile care facilitează vânzările la distanță de bunuri importate. Într-un alt act legislativ care actualizează Regulamentul privind cooperarea administrativă și combaterea fraudei în domeniul TVA, deputații au solicitat o cooperare îmbunătățită între toți actorii implicați în lupta împotriva fraudei în domeniul TVA, în special EPPO, EUROFISC, EUROPOL și EUROJUST. De asemenea, aceștia afirmă că ar trebui îmbunătățită performanța sistemului de schimb de informații în materie de TVA (VIES).

Proiectul de opinie al Parlamentului European privind HOT, publicat

Parlamentul European a început să lucreze la propunerea pentru o directivă care stabilește Sistemul Fiscal bazat pe Sediul Social pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii (HOT). Scopul propunerii HOT este de a reduce sarcina administrativă legată de impozitare cu care se confruntă IMM-urile atunci când își deschid sedii permanente în alte state membre. Raportorul acestui dosar, europarlamentarul Lídia Pereira (EPP, Portugalia), a publicat recent proiectul său de raport, în care își propune să sporească ambiția propunerii „protejând în același timp fezabilitatea acestui nou sistem”. Ea propune, în special, amânarea cu un an (până în 2025, în loc de 2026) a termenului-limită pentru transpunerea directivei, argumentând că întreprinderile europene au nevoie de un semnal puternic de sprijin din partea UE în contextul complex și volatil de astăzi. Ea sugerează, de asemenea, limitarea cerințelor de eligibilitate în vederea extinderii accesului la sistem, menținând în același timp domeniul de aplicare și garantând o durată nedeterminată pentru aplicarea normelor (în locul unei limitări de 5 ani fiscali). În final, Lidia Pereira propune, de asemenea, scurtarea termenelor-limită pentru aplicațiile din partea IMM-urilor și ca autoritățile naționale să facă schimb de informații. Textul trebuie aprobat în Comisia ECON.

Statisticile OCDE privind impozitul pe profit arată că întreprinderile multinaționale continuă să raporteze profituri slab impozitate

Companiile multinaționale continuă să raporteze profituri slab impozitate, chiar și în jurisdicții cu rate ridicate ale impozitului pe profit, potrivit celui mai recent raport al OCDE privind  statisticile de impozitare a întreprinderilor, raport publicat marți, 21 noiembrie. Raportul arată o aliniere incorectă continuă a profiturilor MNE și a activității economice reale pe piețele din întreaga lume. Valoarea medie a veniturilor MNE per angajat în centrele de investiții este de 1 710 000 USD, comparativ cu 290 000 USD pentru toate celelalte jurisdicții. În timp ce aceste efecte ar putea reflecta unele considerente comerciale, ele indică probabil și existența practicilor de eroziune a bazei și de transfer al profitului (BEPS), evidențiind în continuare importanța implementării acordului fiscal global, a transmis OCDE. În aceeași zi, OCDE a publicat, de asemenea, un nou document de lucru însoțitor, intitulat „ratele efective de impozitare ale MNE-urilor: Noi dovezi cu privire la profitul global slab impozitat. Documentul de lucru arată că aproximativ 37,1% (2 411 miliarde USD) din profiturile nete globale (care totalizează 6 503 miliarde USD) sunt impozitate la rate efective de impozitare sub 15%. Chiar și în jurisdicțiile cu impozite mari se realizează mai mult de 20% din profiturile foarte slab impozitate – adică cele supuse unei rate efective de impozitare sub 5%. Conform OCDE, acest lucru este probabil rezultatul acordării de stimulente fiscale și alte concesii vizate.

Un nou raport OCDE/GAFI privind utilizarea abuzivă a cetățeniei și a rezidenței de către programele de finanțare

Grupul de Acțiune Financiară (GAFI) și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare economică (OCDE) au publicat în comun, miercuri, 22 noiembrie, un raport care analizează riscurile de spălare a banilor și de infracțiune financiară, asociate cu cetățenia și rezidența prin programe de finanțare (CBI/RBI), inclusiv riscurile legate de luarea de mită din străinătate, de fraudă, de corupție, și impactul acestora asupra integrității publice, impozitelor și migrației. Raportul subliniază modul în care programele CBI pot permite infractorilor o mai mare mobilitate globală și îi pot ajuta să-și ascundă identitatea și activitățile ilegale în spatele companiilor fictive din alte jurisdicții. Acesta subliniază vulnerabilitățile acestor programe complexe și internaționale de migrație a investițiilor, inclusiv utilizarea frecventă a intermediarilor, implicarea mai multor agenții guvernamentale, abuzul din partea facilitatorilor profesioniști și lipsa unei guvernanțe adecvate a programelor CBI/RBI.  Raportul propune măsuri și citează exemple de bună practică, ce îi pot ajuta pe decidenții politici și pe cei responsabili de gestionarea programelor de migrație a investițiilor să trateze aceste riscuri. De asemenea, subliniază modul în care guvernele pot include măsuri de atenuare a riscurilor, cum ar fi verificarea prealabilă pe mai multe niveluri în proiectarea programelor lor de migrație a investițiilor.

Azerbaidjan semnează Convenția BEPS

Luni, 20 noiembrie 2023, Azerbaidjan a semnat convenția multilaterală privind implementarea măsurilor din tratatul fiscal pentru prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor (Convenția BEPS), a anunțat OCDE. Măsurile incluse în Convenția BEPS se referă la abuzurile privind tratatele, la strategiile de evitare a creării unui „sediu permanent” și angajamentele privind tratamentul neuniform al elementelor hibride. Convenția BEPS îmbunătățește, de asemenea, mecanismul de soluționare a litigiilor, în special prin adăugarea unei prevederi opționale privind arbitrajul obligatoriu. Până în prezent, peste 1 200 de tratate încheiate între cele 85 de jurisdicții care au ratificat, acceptat sau aprobat Convenția BEPS au fost deja modificate prin Convenția BEPS. Alte 700 de tratate vor fi modificate după ratificarea Convenției BEPS de către toți semnatarii, potrivit OCDE.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

Trending