Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Buletinul de știri ETAF din 28 ianuarie

Radio CECCAR FM

Grupul Verzilor/ALE a prezentat Raportul privind discrepanța de încasare a impozitelor 

În data de 22 ianuarie 2019, Grupul Verzilor/ALE din Parlamentul European a prezentat un studiu referitor la diferența dintre cotele nominale de impozitare și cotele efective de impozitare ale multinaționalelor în majoritatea țărilor UE. Conform acestui studiu, multinaționalele sunt impozitate cu o medie a cotelor efective de impozitare de numai 15%, față de cotele nominale de impozitare de 23%. Principalele motive de îngrijorare prezentate în raport sunt legate de diferențele dintre statele membre. În timp ce în Italia, cota efectivă de impozitare a multinaționalelor este de 30,4%, cu o medie a cotelor nominale de 31%, în Grecia aceasta este 28,4%, cu o cotă nominală de 24%, iar în Luxemburg cota efectivă de impozitare este de numai 2,2%, în ciuda unei cote nominale de 29%. Mai mult, potrivit raportului, impozitarea multinaționalelor este legată în mod negativ de mărimea acestora: cu cât companiile sunt mai mari, cu atât cotele efective de impozitare sunt mai reduse. Ca răspuns la studiu, Grupul Verzilor/ALE a cerut statelor membre să înceteze blocarea celor două reforme fiscale discutate în cadrul Consiliului UE: Directiva privind raportarea pentru fiecare țară în parte a situațiilor financiare ale întreprinderilor și Propunerea pentru o bază fiscală consolidată comună a întreprinderilor.

CESE privind sistemul definitiv de TVA

La 21 ianuarie 2019, Comitetul Economic și Social European (CESE) și-a publicat avizul privind punerea în aplicare a sistemului definitiv de TVA propus de Comisie. CESE a salutat propunerea Comisiei, considerând că aceasta este un pas important în vederea depășirii regimului de tranziție și pentru a trece la un sistem TVA la nivelul UE bazat pe principiul destinației pentru impozitarea bunurilor B2B. De asemenea, Comitetul a subliniat că sistemul propus va beneficia de dispoziții clare care stabilesc normele privind gestionarea datoriilor nerecuperabile și rambursările în cadrul Ghișeului Unic(OSS). Cu toate acestea, CESE a cerut Comisiei să analizeze modul în care un sistem comun atât pentru servicii, cât și pentru bunuri poate fi lansat cât mai curând posibil și a subliniat importanța continuării lucrărilor pentru a doua etapă, și anume tratarea în același mod a bunurilor și serviciilor în scopuri de TVA. Printre alte recomandări, CESE a solicitat să se pună în aplicare criterii clare și proporționale privind conceptul de „persoană impozabilă atestată” (CTP) în toate statele membre, pentru a facilita accesul cât mai larg la acest statut.

Consiliul se află încă în blocaj cu privire la raportarea pentru fiecare țară 

În data de 24 ianuarie 2019, reuniunea experților naționali ai Consiliului UE nu a reușit să facă progrese în ceea ce privește propunerea de raportare pentru fiecare țară în parte, ceea ce ar impune societăților să facă publice anumite date contabile, cum ar fi cifra lor de afaceri, profiturile sau impozitele plătite. Mai multe țări și-au exprimat rezervele cu privire la baza juridică a propunerii de Directivă a Comisiei, care a optat pentru dreptul societăților comerciale, oferind Parlamentului European o implicare egală cu cea a Consiliului în calitate de co-legiuitor. Cu toate acestea, aceste țări consideră că textul ar trebui negociat ca o propunere legislativă în materie fiscală, prin vot în unanimitate la nivelul Consiliului și doar prin consultarea Parlamentului European. De asemenea, orice schimbare a bazei legale a acestei propuneri de directivă trebuie să fie aprobată în unanimitate de către statele membre.

Comisia trimite Germania, Italia și Regatul Unit în fața Curții de Justiție

Prin pachetul său lunar de decizii în constatarea neîndeplinirii obligațiilor, Comisia Europeană urmărește acționarea în justiție a statelor membre care nu și-au îndeplinit obligațiile ce le revin în temeiul legislației UE. Aceste decizii, care vizează diverse sectoare și domenii de politică ale UE, au scopul de a asigura aplicarea corespunzătoare a legislației UE, în beneficiul cetățenilor și al întreprinderilor.

Potrivit Comisiei, Germania nu a respectat normele UE privind restituirea TVA, în timp ce Italia nu a modificat o lege care prevede o cotă de impozitare redusă pentru italienii care locuiesc în străinătate și cumpără prima lor locuință în Italia, iar Regatul Unit nu a respectat normele privind TVA pentru anumite piețe de mărfuri.

Audierea în Comisia TAX3 a situației Slovaciei cu privire la metodologia referitoare la discrepanța de încasare a impozitelor

La 24 ianuarie 2019, comisia TAX3 a Parlamentului European a organizat două audieri publice. În prima audiere, referitoare la infracțiunea financiară, evaziunea fiscală și evitarea obligațiilor fiscale în Slovacia, s-a discutat despre uciderea jurnalistului de investigație Jan Kuciak și a partenerei sale, Martina Kusnirova. Ladislav Hannike, directorul general al Secției de Luptă împotriva Fraudelor și Analiză de risc din cadrul Direcției Financiare din Slovacia a oferit o prezentare generală a modului în care introducerea măsurilor speciale de către autoritatea fiscală din Slovacia în 2012 a sporit lupta împotriva fraudei în materie de TVA. Reprezentanții Parchetului din Slovacia au subliniat activitatea intensă a procuraturii, 77 de persoane fiind urmărite penal pentru infracțiuni financiare împotriva UE, în special pentru frauda în materie de fonduri europene în anul 2018.

În cadrul celei de-a doua audieri a fost discutată Evaluarea discrepanței de încasare, document care analizează metodologiile folosite pentru a evalua nivelul evaziunii fiscale în interiorul UE. Gaetan Nicodeme, directorul Departamentului de Analiză economică, evaluare și sprijin pentru evaluarea impactului din cadrul DG TAXUD și reprezentant al proiectului Fiscalis a subliniat că cea mai comună metodă utilizată pentru evaluarea diferenței fiscale a impozitului pe profit este abordarea „de sus în jos”, adică, aceea care colectează date macroeconomice pentru a estima activitatea economică a unei anumite societăți și a impozitului pe care o întreprindere trebuie să îl plătească. Acesta a subliniat limitarea datelor disponibile și consensul redus între autoritățile fiscale ale statelor membre cu privire la metodologia aplicabilă. Annette Alstadsæter, Profesor în cadrul Facultății de Economie și Business de la Universitatea Norvegiană de Științe Umane a explicat situația evaziunii fiscale în țările scandinave, subliniind legătura cu activele ascunse în străinătate, în special în Elveția. La rândul său, Petr Janský, Pofesor asistent în economie la Universitatea din Praga a prezentat numeroase estimări cu privire la evaziunea fiscală a corporațiilor la nivel mondial, pe baza diverselor metodologii, explicând că datele actuale cuprind valori de aproximativ 150 miliarde de dolari până la 600 miliarde dolari, aceasta subliniind că aceste estimări nu iau în considerare evaziunea fiscală în țările în curs de dezvoltare din cauza lipsei de date de la autoritățile fiscale din aceste țări.

Amânarea deciziei cu privire la recuperarea taxelor neplătite de Apple către Irlanda

În anul 2016, Comisia Europeană a inițiat o investigație cu privire la ajutorul de stat oferit de către Irlanda companiei Apple, impunând statului membru să recupereze taxele neplătite de către companie în valoare de 14 miliarde de euro. Producătorul iPhone și oficialii de la Dublin au contestat această decizie sperând că acest caz să se finalizeze înaintea celorlalte cazuri similare referitoare la ajutoarele de stat care implică afaceri fiscale precum cazul Fiat în Luxemburg și Starbucks în Olanda. Irlanda și Apple se tem că aceste cazuri ar putea complica procesul în care sunt implicate creând un precedent în defavoarea lor.

Recent, Polonia a intervenit, prezentând o opinie care susține argumentele Comisiei și întârziind astfel finalizarea cazului cu încă câteva luni.  Curtea de Justiție permite statelor membre să își prezinte opiniile fără ca implicarea lor directă să fie necesară. Astfel, Polonia va primi acces la documente confidențiale, ceea ce oferă posibilitatea Guvernului să afle dacă poate revendica o parte din taxele neplătite de către Apple.

Prioritățile Grupului S&D pentru perioada următoare de alegeri

Miercuri, 23 ianuarie a.c, grupul S&D din Parlamentul European a publicat cinci recomandări pentru Uniunea Europeană în domeniul combaterii fraudelor fiscale și strategiilor de evitare a impozitării. De asemenea, recomandările vor fi incluse în programul electoral al grupului, printre acestea regăsindu-se: stabilirea ratei minime efective de impozitare pentru corporații la 18%, în locul nivelului actual de 15%;  analizarea cu exactitate a diferențelor dintre impozitele datorate și veniturile efectiv încasate (discrepanța de încasare); propunerea de norme menite să pună capăt practicilor fiscale dăunătoare; continuarea propunerii recente de eliminare treptată a votului în unanimitate în cadrul Consiliului; îmbunătățirea criteriilor cu privire la lista europeană a paradisurilor fiscale, inclusiv a acelora cu cote de impozitare zero. Mai mult, grupul S&D a prezentat un studiu realizat de profesorul Murphy de la City University din Londra, cu privire la așa-numitul decalaj fiscal. Conform raportului, Italia, Franța și Germania sunt cele mai afectate de acest fenomen în cifre absolute.

Pentru a consulta Buletinul de știri complet, vă rugăm să accesați site-ul ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending