Rețele sociale

ECONOMIE

În 2020, pe piața europeană a muncii, va fi un deficit de peste 670.000 de profesioniști în IT

Radio CECCAR FM

În numai 10 ani, numărul de specialiști IT&C din Europa a crescut cu mai mult de 40%, iar cererea de competențe în domeniul digital continuă să crească într-un ritm alert în 2020, așa că analiștii preconizează că piața europeană a muncii va înregistra un deficit de peste 670.000 de profesioniști IT, transmite Mediafax.

În prezent este nevoie de personal calificat, mai mult decât oricând, pentru a permite Europei să își consolideze competitivitatea la nivel global, ținând cont că inovarea în domeniul digital a devenit un factor-cheie, arată un studiu Codecool.

Întrucât decalajele ce țin de salarii și de ratele de angajare încep să dispară în Estul și Vestul Europei, noi provocări precum competențele diferențiate, schimbările profesionale și lipsa aptitudinilor de comunicare din domeniul IT trebuie să fie gestionate printr-un sistem complex de educație și formare profesională.

Codecool a publicat un studiu referitor la rata de angajare, salariile și alte aspecte-cheie din domeniul IT din Europa ale cărui rezultate evidențiază nevoia stringentă de a descoperi noi principii de cooperare între factorii de decizie europeni, întreprinderi, învățământul superior și actorii din sectorul educației private, pentru a putea genera forță de muncă de calitate în acest sector.

În 2018, circa 8,9 milioane de profesioniști au lucrat ca specialiști în domeniul IT&C în Uniunea Europeană – ceea ce reprezintă peste 3,9% din forța totală de muncă din țările participante la studiu. Acest lucru înseamnă că, în numai 10 ani, numărul de specialiști IT&C din Europa a crescut cu mai mult de 40%. În timp ce acțiunile de angajare sunt în continuare cele mai ridicate în Europa Occidentală, majoritatea statelor din Europa Centrală și de Est, precum Cehia, Slovenia și Ungaria deja depășesc sau se apropie de media europeană.

În timp ce extinderea ocupării forței de muncă în domeniul IT dovedește că Europa ține pasul cu liga mondială, cererea de competențe în domeniul digital continuă să crească într-un ritm alert. În 2020, se preconizează că piața europeană a muncii va înregistra un deficit de peste 670.000 de profesioniști IT.

Numărul de respondenți care susțin că au întâmpinat dificultăți în angajarea de forță de muncă digitală în Europa Centrală și de Est continuă să crească, Ungaria depășind media (60%), în timp ce România (45%) și Polonia (37%) se apropie cu pași repezi – nu într-o manieră pozitivă.

Ca urmare a creșterii constante a cererii de pe piață, salariile din domeniul IT sunt extrem de competitive pe tot globul. Cu toate acestea, câștigurile depind fundamental de factori precum țară, sex, vârstă, nivel de educație și tipul de job. Salariile sunt de asemenea mai ridicate în cadrul companiilor mari, iar freelancerii tind să câștige mai mult decât angajații din firme. După cum arată statisticile, Europa este în continuare împărțită în două în ceea ce privește nivelul salariilor în domeniul IT. În același timp, creșterea salariilor în Estul Europei este cu mult peste nivelul inflației ceea ce înseamnă o mărire reală a salariului de peste două ori mai mare decât rata din Europa de Vest. Industria IT a crescut recent în Europa de Est cu 7%, datorită cererii semnificative pentru serviciile IT tradiționale din Europa Occidentală și din SUA.

Concret, în România, salariile în domeniul IT au crescut cu o rată anuală compusă de 11,53%. În Ungaria, conform ultimului sondaj al companiei Hays, salariile inginerilor de software de pe posturile de junior sunt de aproximativ 1672 de euro în medie, crescând exponențial cu experiența dobândită. Profesioniștii din domeniul IT din Polonia pot fi la fel de mulțumiți, întrucât câștigă de două ori mai mult decât angajații din industria construcțiilor și din sectorul de afaceri, având un salariu mediu de 1914 euro.

În ceea ce privește nevoia de a forma profesioniști calificați în domeniul IT în număr cât mai mare, aproape toată Europa se confruntă cu aceleași provocări. Educația și formarea axate pe competențe devin din ce în ce mai importante deoarece un număr considerabil de posturi noi în zona IT necesită cunoștințe de management și comunicare, precum și cunoștințe lingvistice și experiență în managementul de proiect din diferite industrii, pe lângă cunoștințele de programare. Potrivit Eurostat, mai mult de două treimi din totalul specialiștilor IT au finalizat un nivel terțiar (ceea ce înseamnă clasificarea internațională standard în domeniul educației) al studiilor în Uniunea Europeană, care oferă cunoștințe aprofundate, în timp ce programa este mai puțin flexibilă și orientată către practică.

“Abordarea generală față de profesiile din domeniul IT s-a schimbat semnificativ în ultimii ani. Pe măsură ce nivelul salariului mediu crește anual, domeniul IT devine din ce în ce mai atractiv pentru angajații de pe piețe diferite, ceea ce duce la un număr tot mai mare al reconversiilor profesionale. Acești nou intrați pe piața de IT sunt mai mult decât capabili să aducă în ecuație toate abilitățile de comunicare menționate mai sus, însă este necesară deținerea cel puțin la nivel de începător a abilităților de programare. În acest punct intră în acțiune sectorul privat, acesta putând ajuta la ocuparea posturilor vacante cu candidați proaspăt pregătiți, ce pot fi modelați în continuare conform abilităților și cunoștințelor specifice companiei”, subliniază Balázs Vinnai, fondator Codecool.

Codecool este o școală de codare de generație nouă, ce deține 5 campusuri în 3 țări – Ungaria, Polonia și România.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending