ECONOMIE
ANAF a restituit, în luna martie, TVA în valoare de aproape patru miliarde de lei
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat joi, 2 aprilie a.c., că, în luna martie 2020, a restituit TVA în valoare de aproape patru miliarde de lei, aferente unui număr de 24.526 deconturi (față de 1,6 miliarde de lei media rambursărilor din primele două luni ale anului 2020).
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat joi, 2 aprilie a.c., că, în luna martie 2020, a restituit TVA în valoare de aproape patru miliarde de lei, aferente unui număr de 24.526 deconturi (față de 1,6 miliarde de lei media rambursărilor din primele două luni ale anului 2020).
De la data declarării stării de urgență, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin relocarea personalului implicat în acțiunile de control suspendate. Totodată, ANAF a desfășurat campanii în rândul contribuabililor care au solicitat rambursarea de TVA, pentru a fi pregătite cu rapiditate compensările și restituirile de taxe, necesare în derularea procedurii de rambursare.
„În vederea implementării mecanismului de rambursare care vizează soluționarea rapidă a deconturilor de TVA, ANAF a elaborat un proiect de act normativ care se află în prezent în circuitul de avizare internă”, precizează Agenția, într-un comunicat.
În această perioadă, ANAF a suspendat acțiunile de control fiscal, cu excepția verificărilor aferente soluționării rambursărilor de TVA cu control anticipat, a acțiunilor de control care pot fi continuate prin utilizarea unor mijloace de comunicare la distanță.
De asemenea, inspectorii din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF sunt împuterniciți să se deplaseze pe teren pentru a verifica respectarea interdicțiilor stabilite prin ordonanțele militare. Controalele efectuate în baza ordonanțelor militare sunt verificări specifice, atribuite temporar, doar pe durata valabilității acestora. În urma verificărilor derulate, inspectorii DGAF au constat în cazul a 11 contribuabili încălcarea măsurilor dispuse prin ordonanțele militare, aplicând amenzi în sumă de 674.000 lei.
Situațiile în care există indicii de evaziune fiscală, ca urmare a analizei de risc, precum și cele sesizate de cetățeni, vor fi investigate de DGAF prin utilizarea activităților specifice de la distanță. În mod excepțional, pentru instrumentarea unor cazuri flagrante, inspectorii DGAF vor acționa pe teren pentru a aplica legea, cu respectarea normelor de protecție sanitară care se impun în această perioadă și a drepturilor contribuabililor verificați.
În ceea ce privește activitatea de soluționare a contestațiilor, conducerea ANAF a aprobat ca, pe perioada stării de urgență, susținerea contestației să poată fi realizată în fața organelor de soluționare a contestațiilor și prin intermediul mijloacelor electronice de comunicare la distanță/telefon, iar Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF menține legătura permanent cu contribuabilii pentru găsirea celor mai bune soluții. Procedura de soluționare contestații va continua în perioada stării de urgență, iar minutele întocmite cu ocazia susținerii contestației, în care sunt consemnate susținerile contestatorului, vor fi comunicate de către ANAF tot prin mijloace de comunicare electronică.
ANAF mai informează că, în ceea ce privește scutirea de taxe vamale și TVA pentru importuri destinate combaterii COVID-19, Ministerul Finanțelor Publice a solicitat Comisiei Europene autorizarea pentru a putea aplica scutiri de taxe vamale și TVA pentru importurile destinate prevenirii și combaterii răspândirii coronavirusului COVID-19, iar Comisia Europeană urmează să emită decizia de aprobare la finalul acestei săptămâni.
Totodată, Guvernul a aprobat prin OUG nr. 33 din 26 martie 2020, ca în cazul persoanelor impozabile, înregistrate în scopuri de TVA, să nu se facă plata efectivă la organele vamale a TVA pentru importul de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare, care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19. Organele vamale nu solicită plata TVA în vamă pentru importurile acestor produse pe toată durata stării de urgență și 30 de zile de la data încetării acesteia.
Taxa aferentă acestor importuri realizate în cursul perioadei fiscale se evidențiază de către importatori în decontul de TVA, atât ca taxã colectatã, cât și ca taxă deductibilă.
ECONOMIE
MF propune noi modificări la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, o serie de modificări și completări la Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
În ceea ce privește Codul fiscal, amendamentele propuse prin noul proiect de act normativ vizează Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale. Astfel, se are în vedere introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice. Totodată, se propune exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, avându-se în vedere faptul că pentru aceste produse se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025 -2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024.
De asemenea, proiectul aflat în consultare publică urmează să completeze art. 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu un nou alineat, alin. (41 ) în sensul că un subiect de drept fiscal care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare fiscală poate fi înregistrat din oficiu de organul fiscal central și la solicitarea unui notar public în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în considerarea faptului că, potrivit actelor normative de organizare și funcționare a activității notariale, notarii publici sunt învestiți să îndeplinească un serviciu de interes public și trebuie să identifice persoanele fizice/juridice, iar codul de identificare fiscală este un element de identificare a acestora.
„Neimplementarea măsurilor propuse va conduce la efecte negative asupra îndeplinirii țintelor asumate și consecințe agravante asupra derulării procesului privind impozitarea pe proprietate”, subliniază inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.
ECONOMIE
Proiectul Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire a salariului minim, în consultare publică
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat în transparență decizională proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, document care – potrivit Notei de fundamentare – cuprinde „reglementări în vederea stabilirii unei proceduri cât mai clare și concrete pentru aplicarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, astfel încât să se asigure că salariații au acces la o protecție a salariului minim, sub forma unui salariu minim legal adecvat sau sub forma unor salarii și condiții decente de muncă, stabilite în temeiul unor contracte colective de muncă, acorduri colective sau alte acorduri scrise”.
Astfel, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește și se actualizează cu evoluția ratei inflației și cu evoluția productivității muncii prognozate, potrivit unei formule de calcul. De asemenea, proiectul de act normativ prevede că, în situația în care raportul dintre valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată prognozat aplicând formula și câștigul salarial mediu brut lunar este mai mic de 52%, se negociază în cadrul Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social într-o marjă cuprinsă între rezultatul formulei și evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ de 47%-52% al ponderii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut.
În aplicarea Procedurii menționate, MMSS are ca atribuții, pe de o parte stabilirea, implementarea, monitorizarea și evaluarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și, pe de altă parte, prezentarea Raportului anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată realizat de instituția mai sus menționată și înaintarea recomandării ministerului către Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social în vederea stabilirii și actualizării valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată. „În cadrul acestui proces, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va beneficia de expertiza unei instituții de cercetare specializate în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii”, precizează inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.
Totodată, actul normativ prevede etapele Calendarului anual de implementare și de funcționare a mecanismului de stabilire a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, cu implicarea partenerilor sociali atât în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale cât și în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social.
ECONOMIE
CE propune un portal unic de declarații digitale în vederea reducerii sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor
Comisia Europeană (CE) a propus crearea unui portal unic de declarații digitale pentru întreprinderile care prestează servicii și care trimit temporar lucrători într-un alt stat membru, cunoscut sub numele de „lucrători detașați”, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Piața unică a UE numără 5 milioane de lucrători detașați. Una dintre principalele bariere administrative cu care se confruntă angajatorii lor este gestionarea unei documentații multiple și diverse în fiecare stat membru”, se menționează în comunicat.
Statele membre vor putea utiliza interfața publică în mod voluntar. În statele membre care aleg să facă acest lucru, noul portal unic pentru declarații digitale va reduce costurile administrative pentru întreprinderi atunci când își detașează lucrătorii în străinătate. Acest lucru va contribui la obiectivul Comisiei de a reduce sarcina de raportare a întreprinderilor cu 25%, astfel cum se subliniază în comunicarea sa privind „Competitivitatea pe termen lung a UE”, menținând totodată pe deplin nivelul ridicat existent de protecție a drepturilor lucrătorilor detașați consacrat în legislația UE și în legislația națională. Propunerea va permite, de asemenea, o mai bună respectare a normelor existente, permițând asigurarea unei mobilități echitabile, în conformitate cu standarde ridicate de protecție a lucrătorilor. Pentru a spori transparența, statele membre pot trimite o copie a declarației și lucrătorilor detașați.
Potrivit reprezentanților CE, instrumentul propus de Comisie va contribui la reducerea sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor. Un portal unic pentru declarații digitale va permite prestatorilor de servicii să utilizeze un singur formular în loc să utilizeze 27 de formulare naționale diferite. În medie, acest lucru va reduce cu 73% timpul petrecut cu declarațiile. Acest formular unic va fi disponibil în toate limbile oficiale ale UE. Informațiile solicitate sunt raționalizate la aproximativ 30 de puncte de date. Acesta va oferi un ghișeu unic ușor de utilizat pentru declararea lucrătorilor detașați în UE. Acest lucru va facilita respectarea de către întreprinderi a obligațiilor de declarare către autoritățile naționale competente.
Totodată, un alt beneficiu va fi consolidarea cooperării între statele membre. Noul portal va face parte din Sistemul de informare al pieței interne (IMI). În prezent, statele membre utilizează deja IMI atunci când lansează cereri de informații sau solicită asistență reciprocă pentru a monitoriza respectarea normelor privind detașarea lucrătorilor. Noua interfață publică se va baza, de asemenea, pe soluțiile tehnice deja instituite pentru declarația electronică a lucrătorilor detașați din transportul rutier, în cazul în care o interfață publică electronică, care este, de asemenea, conectată la IMI, este deja disponibilă din 2022.
De asemenea, s-a avut în vedere sprijinirea protecției lucrătorilor. Simplificarea procesului de depunere și actualizare a declarațiilor de detașare va reduce cazurile de nerespectare a normelor privind detașarea și va spori transparența detașărilor. Aceasta va facilita efectuarea unor inspecții eficace și specifice de către statele membre, contribuind la protecția drepturilor lucrătorilor detașați.
-
ECONOMIEacum 4 zile
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
-
ECONOMIEacum o săptămână
Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport
-
ECONOMIEacum 4 zile
BNR: Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni din 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională
-
ECONOMIEacum o săptămână
ARB, Poliția Română și DNSC avertizează asupra riscului de fraudă în perioada Black Friday
-
ECONOMIEacum 4 zile
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în august
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF: Datoria guvernamentală a crescut, în august
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Mehedinți: Conferință regională despre rolul profesiei contabile în managementul afacerilor sustenabile