ECONOMIE
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 7 din 4.04.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 7 din 4.04.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
CAPITOLUL I
Instituirea măsurii de carantinare în orașul Țăndărei,
județul Ialomița
● Art. 1. – Se instituie, pe perioada stării de urgență, măsura de carantinare în orașul Țăndărei, județul Ialomița.
● Art. 2. – În localitatea carantinată prevăzută la art. 1 sunt
permise intrarea, respectiv ieșirea pentru:
a) transportul de marfă, indiferent de natura acestuia, al materiilor prime și resurselor necesare desfășurării activităților economice în localitatea carantinată, precum și aprovizionării populației;
b) persoanele care nu locuiesc în zona carantinată, dar care desfășoară activități economice sau în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale, sanitar, situațiilor de urgență, administrației publice locale, asistenței și protecției sociale, judiciar, serviciilor de utilitate publică, energetic, agriculturii, alimentației publice, alimentării cu apă, comunicațiilor și transporturilor.
● Art. 3. – Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, precum și operatorii economici din domeniul transportului feroviar de persoane nu vor comercializa bilete/abonamente sau alte titluri de călătorie pentru transportul călătorilor în localitatea carantinată decât dacă sunt respectate dispozițiile art. 2.
● Art. 4. – În localitatea carantinată potrivit art. 1 se aplică în mod corespunzător toate interdicțiile și restricțiile stabilite prin ordonanțele militare emise în perioada stării de urgență.
● Art. 5. – Se împuternicește Centrul Județean de Coordonare și Conducere a Intervenției Ialomița (CJCCI) pentru a stabili completări și derogări în ceea ce privește dispozițiile prevăzute la art. 2, cu acordul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.
● Art. 6. – (1) Organele cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale vor stabili măsuri specifice de prevenire și limitare a intrării, respectiv ieșirii persoanelor în/din localitatea carantinată.
(2) Autoritățile administrației publice locale și județene vor aduce la cunoștință obligațiile ce le revin persoanelor, referitoare la deplasarea și accesul în/din localitatea carantinată.
(3) Aplicarea măsurilor de verificare, control și acces în/dinspre localitatea carantinată se realizează de către personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne în colaborare cu cele ale Ministerului Apărării Naționale.
● Art. 7. – Consiliul Județean Ialomița, primarul și Consiliul Local al Orașului Țăndărei vor lua măsuri pentru a asigura funcționarea serviciilor de protecție și asistență socială, funcționarea corespunzătoare a serviciilor de utilități publice, precum și aprovizionarea cu alimente de bază pentru persoanele fără susținători sau altă formă de ajutor și care nu se pot deplasa de la locuință/gospodărie.
● Art. 8. – Este strict interzisă intrarea/ieșirea în/din orașul Țăndărei, județul Ialomița, prin alte zone și căi de acces decât cele deschise circulației publice de pe drumurile europene, naționale, județene și comunale.
CAPITOLUL II
Alte măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
● Art. 9. – (1) Se suspendă toate zborurile efectuate de operatorii economici aerieni spre Austria, Belgia, Confederația Elvețiană, Statele Unite ale Americii, Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Regatul Țărilor de Jos, Turcia și Iran și din aceste țări către România, pentru toate aeroporturile din România, pentru o perioadă de 14 zile.
(2) Măsura se aplică începând cu data de 5 aprilie 2020, ora 23,00, ora României.
(3) Se prelungește măsura suspendării zborurilor efectuate de operatorii economici aerieni spre Franța și Germania și din aceste țări către România, pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 8 aprilie 2020.
(4) Măsurile prevăzute la alin. (1) și (3) nu se aplică zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfă și corespondență, umanitare sau care asigură servicii medicale de urgență, precum și aterizărilor tehnice necomerciale.
● Art. 10. – (1) Sunt permise zborurile efectuate de toți operatorii aerieni prin curse neregulate (charter), pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state, cu avizul autorităților competente din țara de destinație.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică lucrătorilor care își desfășoară activitatea în domeniul sanitar și al asistenței sociale.
● Art. 11. – Se suspendă transportul rutier internațional de persoane prin servicii regulate, servicii regulate speciale și servicii ocazionale în trafic internațional, pentru toate cursele efectuate de către operatorii de transport spre Italia, Spania, Franța, Germania, Austria, Belgia, Confederația Elvețiană, Regatul Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord, Regatul Țărilor de Jos și Turcia și din aceste țări către România, pe toată perioada stării de urgență.
● Art. 12. – La intrarea în România, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, care nu prezintă simptome asociate COVID-19, completează o declarație pe propria răspundere, al cărei model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, prin care își asumă locația unde pot fi contactați în perioada dintre curse. Aceștia nu se supun măsurilor de izolare la domiciliu/ carantinare, cu condiția asigurării de către angajator a
materialelor individuale de protecție împotriva COVID-19.
● Art. 13. – Prevederile art. 12 se aplică în mod corespunzător conducătorilor autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone care de deplasează în interesul desfășurării profesiei din România într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un alt stat al Uniunii Europene în România, ca stat de rezidență a conducătorului auto, indiferent dacă deplasarea se face la bordul autovehiculului de transport marfă sau prin mijloace individuale sau în cont propriu. Aceștia trebuie să prezinte, la intrarea în România, o adeverință de salariat, asumată de angajator.
● Art. 14. – (1) Conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, care tranzitează teritoriul României, nu sunt obligați să completeze, la intrarea pe teritoriul României, declarația epidemiologică, dacă respectă următoarele condiții minimale:
a) utilizează doar coridoare de tranzit și puncte pentru trecerea frontierei de stat situate la capetele acestor coridoare, aprobate de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și Ministerul Afacerilor Interne, fiind interzisă abaterea de la acestea;
b) tranzitarea teritoriului României se face într-un interval de timp minim, fără a depăși 48 de ore de la intrarea în România, incluzând și perioadele de staționare pentru odihna zilnică normată;
c) staționarea autovehiculului se realizează exclusiv în parcări situate pe coridoarele de tranzit, marcate în mod corespunzător.
(2) În cazul nerespectării condițiilor prevăzute la alin. (1), conducătorul autovehiculului va fi obligat să intre în carantină 14 zile, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea sa. Autovehiculul poate fi preluat, în acest caz, de un reprezentant al deținătorului.
(3) La intrarea în România, conducătorul auto este obligat să aplice, pe părțile vitrate ale autovehiculului (parbriz), un colant special pus la dispoziție de Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, respectiv să păstreze asupra sa formularul de tranzit al cărui model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.
● Art. 15. – Prevederile art. 5 din Ordonanța militară nr. 3/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 24 martie 2020, nu se aplică mecanicilor de locomotivă și personalului feroviar.
● Art. 16. – (1) Ministerele cu rețea sanitară proprie și autoritățile administrației publice locale vor asigura, la cerere, spații hoteliere destinate repausului dintre ture sau gărzi personalului din sistemul public sanitar, în vederea prevenirii răspândirii virusului COVID-19.
(2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I.
● Art. 17. – (1) Personalul gărzilor forestiere teritoriale și județene sau cu atribuții de control/de pază pe linie silvică va participa în dispozitivele de ordine publică și control al circulației pe drumurile publice, împreună cu personalul Ministerului Afacerilor Interne și al Ministerului Apărării Naționale, în vederea desfășurării activităților/controalelor specifice pe linie de control silvic.
(2) Controalele specifice se fac în punctele de control existente, în funcție de personalul disponibil la nivelul gărzilor forestiere sau cu atribuții de control/de pază pe linie silvică.
CAPITOLUL III
Dispoziții finale
● Art. 18. – (1) Sunt abilitate să asigure aplicarea și respectarea prevederilor prezentei ordonanțe militare:
a) Poliția Română, Jandarmeria Română și poliția locală, pentru măsurile prevăzute la art. 2 și 8;
b) Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, pentru măsurile prevăzute la art. 3 și 9;
c) Poliția de Frontieră Română, pentru măsurile prevăzute la art. 11 și 13;
d) Poliția Română, Poliția de Frontieră Română și Jandarmeria Română, poliția locală, direcțiile de sănătate publică și conducătorii autorităților administrației publice locale, pentru măsura prevăzută la art. 12;
e) Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Jandarmeria Română și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, pentru măsura prevăzută la art. 14.
(2) Nerespectarea măsurilor prevăzute la art. 2, 3, 8, 9 și 11-14 atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, în conformitate cu prevederile art. 27 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999, cu modificările și completările ulterioare.
(3) Personalul instituțiilor prevăzute la alin. (1) este împuternicit să constate contravenții și să aplice sancțiuni, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999, cu modificările și completările ulterioare.
● Art. 19. – Prevederile art. 4 din Ordonanța militară nr. 4/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 29 martie 2020, își încetează aplicabilitatea.
● Art. 20. – (1) Prezenta ordonanță militară se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația de a informa publicul, prin mesaje difuzate regulat, pentru cel puțin două zile de la data publicării, despre conținutul prezentei ordonanțe militare.
ECONOMIE
MF propune noi modificări la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, o serie de modificări și completări la Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
În ceea ce privește Codul fiscal, amendamentele propuse prin noul proiect de act normativ vizează Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale. Astfel, se are în vedere introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice. Totodată, se propune exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, avându-se în vedere faptul că pentru aceste produse se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025 -2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024.
De asemenea, proiectul aflat în consultare publică urmează să completeze art. 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu un nou alineat, alin. (41 ) în sensul că un subiect de drept fiscal care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare fiscală poate fi înregistrat din oficiu de organul fiscal central și la solicitarea unui notar public în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în considerarea faptului că, potrivit actelor normative de organizare și funcționare a activității notariale, notarii publici sunt învestiți să îndeplinească un serviciu de interes public și trebuie să identifice persoanele fizice/juridice, iar codul de identificare fiscală este un element de identificare a acestora.
„Neimplementarea măsurilor propuse va conduce la efecte negative asupra îndeplinirii țintelor asumate și consecințe agravante asupra derulării procesului privind impozitarea pe proprietate”, subliniază inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.
ECONOMIE
Proiectul Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire a salariului minim, în consultare publică
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat în transparență decizională proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, document care – potrivit Notei de fundamentare – cuprinde „reglementări în vederea stabilirii unei proceduri cât mai clare și concrete pentru aplicarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, astfel încât să se asigure că salariații au acces la o protecție a salariului minim, sub forma unui salariu minim legal adecvat sau sub forma unor salarii și condiții decente de muncă, stabilite în temeiul unor contracte colective de muncă, acorduri colective sau alte acorduri scrise”.
Astfel, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește și se actualizează cu evoluția ratei inflației și cu evoluția productivității muncii prognozate, potrivit unei formule de calcul. De asemenea, proiectul de act normativ prevede că, în situația în care raportul dintre valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată prognozat aplicând formula și câștigul salarial mediu brut lunar este mai mic de 52%, se negociază în cadrul Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social într-o marjă cuprinsă între rezultatul formulei și evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ de 47%-52% al ponderii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut.
În aplicarea Procedurii menționate, MMSS are ca atribuții, pe de o parte stabilirea, implementarea, monitorizarea și evaluarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și, pe de altă parte, prezentarea Raportului anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată realizat de instituția mai sus menționată și înaintarea recomandării ministerului către Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social în vederea stabilirii și actualizării valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată. „În cadrul acestui proces, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va beneficia de expertiza unei instituții de cercetare specializate în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii”, precizează inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.
Totodată, actul normativ prevede etapele Calendarului anual de implementare și de funcționare a mecanismului de stabilire a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, cu implicarea partenerilor sociali atât în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale cât și în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social.
ECONOMIE
CE propune un portal unic de declarații digitale în vederea reducerii sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor
Comisia Europeană (CE) a propus crearea unui portal unic de declarații digitale pentru întreprinderile care prestează servicii și care trimit temporar lucrători într-un alt stat membru, cunoscut sub numele de „lucrători detașați”, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Piața unică a UE numără 5 milioane de lucrători detașați. Una dintre principalele bariere administrative cu care se confruntă angajatorii lor este gestionarea unei documentații multiple și diverse în fiecare stat membru”, se menționează în comunicat.
Statele membre vor putea utiliza interfața publică în mod voluntar. În statele membre care aleg să facă acest lucru, noul portal unic pentru declarații digitale va reduce costurile administrative pentru întreprinderi atunci când își detașează lucrătorii în străinătate. Acest lucru va contribui la obiectivul Comisiei de a reduce sarcina de raportare a întreprinderilor cu 25%, astfel cum se subliniază în comunicarea sa privind „Competitivitatea pe termen lung a UE”, menținând totodată pe deplin nivelul ridicat existent de protecție a drepturilor lucrătorilor detașați consacrat în legislația UE și în legislația națională. Propunerea va permite, de asemenea, o mai bună respectare a normelor existente, permițând asigurarea unei mobilități echitabile, în conformitate cu standarde ridicate de protecție a lucrătorilor. Pentru a spori transparența, statele membre pot trimite o copie a declarației și lucrătorilor detașați.
Potrivit reprezentanților CE, instrumentul propus de Comisie va contribui la reducerea sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor. Un portal unic pentru declarații digitale va permite prestatorilor de servicii să utilizeze un singur formular în loc să utilizeze 27 de formulare naționale diferite. În medie, acest lucru va reduce cu 73% timpul petrecut cu declarațiile. Acest formular unic va fi disponibil în toate limbile oficiale ale UE. Informațiile solicitate sunt raționalizate la aproximativ 30 de puncte de date. Acesta va oferi un ghișeu unic ușor de utilizat pentru declararea lucrătorilor detașați în UE. Acest lucru va facilita respectarea de către întreprinderi a obligațiilor de declarare către autoritățile naționale competente.
Totodată, un alt beneficiu va fi consolidarea cooperării între statele membre. Noul portal va face parte din Sistemul de informare al pieței interne (IMI). În prezent, statele membre utilizează deja IMI atunci când lansează cereri de informații sau solicită asistență reciprocă pentru a monitoriza respectarea normelor privind detașarea lucrătorilor. Noua interfață publică se va baza, de asemenea, pe soluțiile tehnice deja instituite pentru declarația electronică a lucrătorilor detașați din transportul rutier, în cazul în care o interfață publică electronică, care este, de asemenea, conectată la IMI, este deja disponibilă din 2022.
De asemenea, s-a avut în vedere sprijinirea protecției lucrătorilor. Simplificarea procesului de depunere și actualizare a declarațiilor de detașare va reduce cazurile de nerespectare a normelor privind detașarea și va spori transparența detașărilor. Aceasta va facilita efectuarea unor inspecții eficace și specifice de către statele membre, contribuind la protecția drepturilor lucrătorilor detașați.
-
ECONOMIEacum 4 zile
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
-
ECONOMIEacum o săptămână
Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport
-
ECONOMIEacum 4 zile
BNR: Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni din 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională
-
ECONOMIEacum o săptămână
ARB, Poliția Română și DNSC avertizează asupra riscului de fraudă în perioada Black Friday
-
ECONOMIEacum 4 zile
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în august
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF: Datoria guvernamentală a crescut, în august
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Giurgiu: Seminar cu tema Asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, în colaborare cu Casa Județeană de Pensii