Rețele sociale

ECONOMIE

CE: O abordare comună la nivelul UE pentru aplicații de depistare a contactelor în sprijinul eliminării treptate a măsurilor de izolare

Statele membre ale UE, cu sprijinul Comisiei Europene (CE), au elaborat un set de instrumente la nivelul UE pentru utilizarea aplicațiilor mobile de depistare a contactelor și de avertizare ca răspuns la pandemia de COVID-19.

Radio CECCAR FM

Statele membre ale UE, cu sprijinul Comisiei Europene (CE), au elaborat un set de instrumente la nivelul UE pentru utilizarea aplicațiilor mobile de depistare a contactelor și de avertizare ca răspuns la pandemia de COVID-19, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. Aceasta face parte dintr-o abordare comună coordonată de sprijinire a eliminării treptate a măsurilor de izolare.

De la izbucnirea pandemiei de COVID-19, statele membre, cu sprijinul Comisiei, au evaluat diverse soluții digitale din perspectiva eficacității, a securității, a protecției vieții private și a protecției datelor pentru a face față crizei. Dacă respectă pe deplin normele UE și sunt bine coordonate, aplicațiile de depistare a contactelor pot avea un rol esențial în toate fazele gestionării crizei, în special când va fi momentul să se elimine treptat măsurile de distanțare socială. Acestea pot completa depistarea manuală existentă a contactelor și pot contribui la întreruperea lanțului de transmitere a virusului. Setul de instrumente este însoțit de orientări privind protecția datelor pentru astfel de aplicații mobile.

„Instrumentele digitale vor fi esențiale pentru protejarea cetățenilor, pe măsură ce vom elimina treptat măsurile de izolare. Aplicațiile mobile ne pot avertiza cu privire la riscurile de infecție și pot sprijini autoritățile din domeniul sănătății să depisteze contactele, ceea ce este esențial pentru a întrerupe lanțurile de transmitere. Trebuie să acționăm cu diligență, creativitate și flexibilitate în demersurile noastre de «redeschidere» a societăților noastre. Trebuie să aplatizăm în continuare curba – și să o menținem la un nivel scăzut. Fără tehnologii digitale sigure și conforme cu normele, abordarea noastră nu va fi eficientă”, a declarat Stella Kyriakides, comisarul pentru sănătate și siguranță alimentară.

Anunțul Executivului comunitar este prima versiune a unui set de instrumente comun la nivelul UE, dezvoltate în regim de urgență și de colaborare de către Rețeaua de e-sănătate, cu sprijinul Comisiei Europene. Acesta oferă statelor membre un ghid practic pentru implementarea aplicațiilor de depistare a contactelor și de avertizare. Setul de instrumente stabilește cerințele esențiale pentru aplicațiile respective:

  • ar trebui să respecte pe deplin normele UE privind protecția datelor și a vieții private, precizate în orientările prezentate în urma consultării Comitetului european pentru protecția datelor;
  • ar trebui aprobate de autoritățile din domeniul sănătății publice și implementate în strânsă coordonare cu acestea;
  • ar trebui să fie instalate în mod voluntar și dezinstalate de îndată ce nu mai sunt necesare;
  • ar trebui să vizeze exploatarea celor mai recente soluții tehnologice de protecție a vieții private; vor fi probabil bazate pe tehnologia de proximitate Bluetooth și nu permit localizarea persoanelor;
  • ar trebui să se bazeze pe date anonimizate: aplicațiile pot alerta persoanele care au fost o anumită perioadă de timp în apropierea unei persoane infectate să se testeze sau să se autoizoleze, fără a dezvălui identitatea persoanelor infectate;
  • ar trebui să fie interoperabile în întreaga UE, astfel încât cetățenii să fie protejați chiar și atunci când traversează frontierele;
  • ar trebui să se bazeze pe orientări epidemiologice acceptate și să reflecte cele mai bune practici în materie de securitate cibernetică și accesibilitate;
  • ar trebui să fie sigure și eficace. 

Deși aceste aplicații permit o depistare mai ușoară, mai rapidă și mai eficientă decât sistemele tradiționale bazate pe interviuri cu pacienții infectați, depistarea manuală va continua să vizeze cetățenii care ar putea fi mai vulnerabili la infecție, dar care sunt mai puțin susceptibili să aibă un telefon inteligent, cum ar fi persoanele în vârstă sau persoanele cu handicap.

În versiunile viitoare ale setului de instrumente poate fi dezvoltată o abordare comună a altor funcționalități, în special cu privire la informații și urmărirea simptomelor.

Etapele următoare. Setul de instrumente reflectă cele mai recente bune practici în materie de utilizare a aplicațiilor mobile de depistare a contactelor și de avertizare pentru combaterea crizei. Acesta face parte dintr-un proces în curs în cadrul căruia statele membre colaborează pentru a proiecta și a perfecționa în următoarele săptămâni și luni utilizarea acestui set și a altor instrumente practice. Această primă versiune va fi îmbunătățită ținând cont de experiența statelor membre.

Până la 30 aprilie 2020, autoritățile din domeniul sănătății publice vor evalua eficacitatea aplicațiilor la nivel național și transfrontalier. Statele membre ar trebui să raporteze cu privire la acțiunile lor până la 31 mai 2020 și să pună aceste măsuri la dispoziția altor state membre și a Comisiei în vederea unei evaluări inter pares. Comisia va evalua progresele înregistrate și va publica rapoarte periodice începând din iunie 2020 și pe tot parcursul crizei, recomandând acțiuni sau eliminarea treptată a măsurilor care nu mai par necesare.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending