Rețele sociale

ECONOMIE

MFP propune o serie de modificări și completări la Programul „IMM LEASING de echipamente și utilaje”

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de OUG pentru modificarea și completarea OUG nr.118/2020 privind Programul „IMM LEASING de echipamente și utilaje”, pe care l-a lansat în consultare publică pe site-ul instituției.

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de OUG pentru modificarea și completarea OUG nr.118/2020 privind Programul „IMM LEASING de echipamente și utilaje”, pe care l-a lansat în consultare publică pe site-ul instituției. Potrivit inițiatorilor, prin acest proiect, se urmărește clarificarea unor termeni și expresii din OUG nr. 118/2020, precum și introducerea unor dispoziții care să faciliteze operaționalizarea mai facilă a Programului, fiind aduse următoarele modificări și completări:

▪ clarificarea definițiilor aferente beneficiarului programului, contractului de garantare, finanțării de tip leasing și leasingului financiar, pe de o parte pentru a fi aliniate terminologiei utilizate în OG nr. 51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing, iar, pe de altă parte, pentru că structura garanțiilor din cadrul Programului trebuie să reflecte particularitățile produsului de leasing financiar;

▪ clarificarea noțiunii de leasing financiar, care face obiectul Programului, în sensul că aceasta se referă la transmiterea dreptului de folosință asupra bunurilor mobile noi și second hand destinate beneficiarilor eligibili;

▪ asigurarea faptului că Statul Român beneficiază de o garanție reală mobiliară constituită asupra bunului obiect al leasingului financiar, precum și securizarea încasării sumelor cuvenite ca urmare a valorificării activului. Astfel, au fost eliminate prevederile referitoare la garanțiile colaterale din OUG nr. 118/2020 și a fost introdusă obligația finanțatorului de distribuire a sumelor rezultate din valorificarea activelor, care este garantată cu o ipotecă legală mobiliară constituită asupra activului finanțat prin contractul de leasing;

▪ se introduce posibilitatea ca finanțatorii să solicite beneficiarului garanții accesorii finanțării garantate sub forma biletelor la ordin avalizate emise de beneficiar;

▪ se introduce obligația finanțatorului de a încheia polițe de asigurare a bunurilor mobile care fac obiectul contractului de leasing financiar, în condițiile prevederilor art. 9 lit. f) din OG nr. 51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing. Polițele de asigurare se vor încheia la valoarea acceptată de  societatea de asigurare, dar nu mai puțin decât valoarea rezultată din rapoartele de evaluare întocmite de evaluatori autorizați de Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România (ANEVAR) a bunurilor mobile pentru bunurile second-hand și respectiv valoarea de asigurare a bunului mobil pentru bunurile noi;

▪ clarificarea faptului că doar modificările notificate de beneficiar finanțatorului privind structura acționariatului/asociaților și schimbarea sediului social al beneficiarului sunt notificate către FNGCIMM de către finanțator;

▪ introducerea unor dispoziții privind valorificarea bunurilor din contractul de leasing financiar, având în vedere calitatea acestuia de proprietar. Potrivit noilor prevederi, finanțatorul va depune toate diligențele pentru reposedarea și valorificarea echipamentelor, utilajelor si bunurilor mobile finanțate prin leasing financiar, care fac obiectul contractului de garantare. De asemenea, este reglementată procedura de distribuire a sumelor provenite din valorificarea bunurilor care fac obiectul contractului de leasing financiar, precum și cea referitoare la sumele rezultate din executarea garanțiilor accesorii, cât și din încasările amiabile. În final, sunt introduse dispoziții în privința recuperării creanțelor bugetare de către organele fiscale în paralel cu procedura de executare a garanțiilor demarată de către finanțator;

 stabilirea competențelor pentru recuperarea a creanțelor bugetare rezultate din plata garanțiilor emise pentru finanțările acordate în cadrul programului, inclusiv introducerea unor noi precizări cu privire la eliminarea situațiilor în care atât finanțatorii, cât și organele fiscale din subordinea ANAF demarează simultan procedura de valorificare a aceluiași bun.

Conform Notei de fundamentare, „modificările și completările propuse conduc la crearea unui cadru mult mai funcțional de implementare a programului, adaptat atât cerințelor sectorului IMM în contextul actual, cât și derulării corespunzătoare a acestuia de către societătile de leasing financiar din România. Dreptul de proprietate al companiei de leasing asupra activului finanțat prin program conferă acesteia o veritabilă garanție cu rol semnificativ pentru acordarea finanțării, pe de o parte, iar, pe de altă parte, facilitează reposedarea bunurilor mobile achiziționate în cadrul programului. Societățile de leasing au o vastă expertiză referitoare la valorificarea bunurilor în situația în care un beneficiar intră în incapacitate de plată sau nu își îndeplinește obligațiile de plată, fapt ce determină creșterea capacității de recuperare a creanțelor și scurtarea timpului de recuperare. Statului roman îi crește gradul de securizare a încasării sumelor cuvenite ca urmare a valorificării activului achiziționat prin program, având în vederea că beneficiază de o garanție reală mobiliară constituită asupra bunului obiect al leasingului financiar”.

Proiectul de OUG și Nota de fundamentare pot fi consultate  pe site-ul MFP, la rubrica Transparență decizională.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending