ECONOMIE
Violeta Alexandru: Luni, 24 august, începem primele plăți pentru 41,5% din salariul brut pentru angajații care au revenit în activitate după șomajul tehnic
Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, a anunțat că luni, 24 august a.c., vor începe plățile a 41,5% din salariul brut pentru angajații care au revenit în activitate după șomajul tehnic.
Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, a anunțat că luni, 24 august a.c., vor începe plățile a 41,5% din salariul brut pentru angajații care au revenit în activitate după șomajul tehnic, informează Agerpres. „Imediat după ce rectificarea bugetară a fost publicată, în 3 zile am parcurs toate procedurile pentru ca banii să ajungă la AJOFM pentru plata măsurii de 41,5% din câștigul salarial al fiecărei persoane aflate anterior în șomaj tehnic. Toate procedurile acestea, de regulă, durează cam 10 zile, nu țin doar de Ministerul Muncii. Ce trebuie reținut este că suntem în continuare determinați să sprijinim angajatorii și angajații, poate mai mult decât o fac alte țări membre UE. Știm că au în continuare nevoie. Măsurile luate și acțiunile de la nivelul Ministerului Muncii sunt, din martie până acum (și nu s-a terminat!), ca … pe front. Cu toată mobilizarea posibilă, cu toți colegii care au putut și au vrut să se implice. Luni intrând banii în conturi, vom începe primele plăți pentru 41,5%. Am vrut acest lucru. S-a tras tare pentru a nu mai trece nicio zi. Am scurtat la maxim prin muncă multă”, a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.
Potrivit ministrului, procesarea dosarelor pentru Măsura 41,5% a fost mult mai complicată decât a fost cea pentru plata șomajului tehnic, mult mai sigură pentru administrație, din perspectiva controlului Curții de Conturi, dar mult mai complexă. „Angajatorii trebuie să facă dovada plății contribuțiilor, unii trimit ceea ce trebuie, alții – nu. Cu aproape fiecare se discută personal. Sunt, în medie, 3-4 schimburi de mesaje cu angajatorii. Aceasta fiind perioada în care se procesează cererile pentru prima lună de acordare – iunie. Presupun că următoarea etapă va fi puțin mai ușoară”, a scris ministrul Muncii pe pagina de socializare.
Violeta Alexandru a menționat că vede câteva probleme, în urma discuțiilor cu echipa AMOFM București, unde procentajul solicitărilor corecte la data depunerii este sub 30%, respectiv faptul că angajatorii depun documente incomplete/incorecte, nu atașează sau atașează incomplet documentele necesare verificării plății contribuțiilor, lipsesc ordinele de plată, deși obligația este prevăzută în cerere, faptul că în multe situații, angajatorii comunică conturi eronate sau închise, fiind necesară o corespondență suplimentară cu aceștia, în multe cazuri, Declarația D112 la luna iunie cuprinde atât contribuțiile lunii iunie, cât și contribuțiile aferente șomajului tehnic pe luna mai.
De asemenea, sunt angajatori care au sume mari de plată pentru contribuții și atașează multe OP-uri (chiar și de ordinul sutelor), iar aceste OP-uri trebuie adunate și verificate cu Declarația D112, sunt angajatori care depun aceeași solicitare de două sau chiar de mai multe ori și se verifică solicitare cu solicitare pentru a se înlătura dublurile.
„Deși este prevăzut foarte clar în Ordonanță faptul că un angajator cu mai multe obiecte de activitate trebuie să opteze pentru una dintre cele 2 măsuri (șomaj tehnic sau măsura 41,5%), totuși depun pentru ambele măsuri”, a subliniat Violeta Alexandru.
Ea a atras atenția că perioada de procesare este cu atât mai lungă cu cât sunt mai multe omisiuni/erori. „Toate aceste operațiuni în paralel cu elaborarea (prin verificarea tuturor persoanelor pentru care se solicită șomaj tehnic sau 41,5%) unei noi cereri de rambursare de la Comisia Europeană. Pentru că vreau ca în paralel să se poată obține bani europeni dacă tot se pot obține pentru aceste măsuri. Tot noi le facem și pe acestea”, a punctat ministrul Muncii.
ECONOMIE
Formularul 112 a fost actualizat
Prin Ordinul comun nr. 6330/1587/1630/3121/2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, noul model al formularului 112 a fost elaborat ținându-se cont, printre altele, de faptul că la data de 1 septembrie 2024 a intrat în vigoare Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, noile prevederi de la art. 27, art. 28 și art. 115 impunând actualizarea modelului și conținutului „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
De asemenea – se mai menționează în documentul citat – la art. 27 și art. 28 din Legea nr. 360/2023 se preiau anumite dispoziții din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la locurile de muncă în condiții deosebite și în condiții speciale și totodată se instituie noi locuri de muncă în astfel de condiții.
Totodată, potrivit art. 115 din Legea nr. 360/2023, competența achitării ajutorului de deces revine în exclusivitate caselor teritoriale de pensii astfel că, începând cu data de 1 septembrie 2024, agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București nu mai au temei legal să achite această prestație de asigurări sociale indiferent că este vorba despre asigurat, inclusiv șomer, sau membru de familie al acestuia.
În acest context, a fost promovat acest nou act normativ care cuprinde următoarele modificări:
- Modificarea „Anexei 1.1. – Anexa angajator” a formularului, prin: ▪ eliminarea casetei „Ajutoare de deces”, situată sub Secțiunea E.3., care se completa de agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București; ▪ eliminarea Secțiunii G – „Date informative privind ajutoarele de deces acordate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă și a municipiului București”;
- Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” (Anexa nr. 2 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a denumirii acestora pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale datorată în cazul condițiilor deosebite și speciale de muncă de către persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
- Actualizarea Nomenclatorului „Indicativ condiții speciale/deosebite” (Anexa nr. 5 la ordin), prin modificarea corespunzătoare a temeiului legal în cazul unora dintre condițiile deosebite și speciale de muncă și prin completarea de noi indicative corespunzătoare noilor condiții deosebite și speciale de muncă introduse de Legea nr. 360/2023;
- Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.
Aceste prevederi se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii septembrie 2024.
ECONOMIE
Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025
Prin Legea nr. 254/2024 publicată în Monitorul Oficial nr. 1006 din 8 octombrie 2024, a fost modificat art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, referitor la aplicarea cotei reduse de TVA.
Astfel, potrivit noului act normativ, cota redusă de 9% se aplică asupra bazei de impozitare pentru livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, semințe, hrana pentru albine, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepția: 1) băuturilor alcoolice; 2) băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; 3) alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică, cozonacul, biscuiții și hrana pentru albine.
Prevederile prezentei legi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
ECONOMIE
Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit
Astăzi a fost publicat, în Monitorul Oficial nr. 1018 din 11 octombrie 2024, OMF nr. 6.251/2024 privind modificarea și completarea OMF nr. 3.044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art. 294 alin. (5) lit. a)—b1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
În Referatul de aprobare a actului normativ, MF reamintește că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a fost completat art. 294 din lege, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.
În vederea asigurării unui tratament TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.
Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.
Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către aceste societăți inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
În acest context a fost promovat OMF nr. 6.251/2024, publicat astăzi în Monitorul oficial, act normativ prin care a fost modificat și completat OMF nr. 3044/2024.
-
ECONOMIEacum 7 zile
ANAF a publicat Ghidul privind anularea unor obligații bugetare
-
ECONOMIEacum 3 zile
Noi modificări la Codul fiscal, de la 1 ianuarie 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Maramureș: Tehnologia și rolul determinant al profesioniștilor contabili în noua eră digitală – E-Fiscalitate, un pas spre normalitate?
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR Maramureș, reprezentat la un eveniment de referință pentru criminalistică și expertiza judiciară, la Chișinău
-
ECONOMIEacum 3 zile
Procedura de restituire a TVA, actualizată pentru entitățile nonprofit
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 08.10.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Formularul 112 a fost actualizat
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.09.2024