ECONOMIE
Curtea de Conturi Europeană verifică protejarea drepturilor pasagerilor aerieni
Curtea de Conturi Europeană a lansat un audit pentru a evalua dacă Executivul comunitar a protejat, în mod eficace, drepturile cetățenilor care au călătorit cu avionul sau care au rezervat zboruri în timpul crizei provocate de coronavirus, informează un comunicat de presă al gardianului finanțelor UE, informează Agerpres.
Auditorii vor examina dacă normele actuale privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian sunt adecvate scopului și dacă sunt suficient de reziliente pentru a face față unei astfel de crize. Aceștia vor verifica dacă Comisia a monitorizat măsura în care drepturile pasagerilor au fost respectate în timpul pandemiei și dacă aceasta a acționat în consecință. În plus, se va evalua dacă statele membre au luat în considerare drepturile pasagerilor atunci când au acordat ajutoare de stat de urgență sectorului călătoriilor și al transporturilor.
„În vremuri de COVID-19, UE și statele membre au trebuit să găsească un echilibru între protejarea drepturilor pasagerilor care utilizează transportul aerian și sprijinirea companiilor aeriene aflate în dificultate. Auditul Curții va verifica dacă drepturile a milioane de pasageri din UE nu au devenit «victime colaterale» în lupta pentru salvarea companiilor aeriene care se confruntă cu dificultăți”, a afirmat Annemie Turtelboom, membră a Curții care conduce acest audit.
Curtea de Conturi Europeană subliniază că statele membre au permis companiilor aeriene o mai mare flexibilitate în ceea ce privește rambursarea pasagerilor ale căror zboruri au fost anulate. În plus, Comisia a emis orientări și recomandări privind voucherele, inclusiv referitoare la faptul că voucherele nu afectează dreptul pasagerilor la rambursare în numerar. „Cu toate acestea, pasagerii ale căror zboruri fuseseră anulate au fost adesea presați de companiile aeriene să accepte vouchere în loc să beneficieze de o rambursare în numerar. În alte cazuri, companiile aeriene nu au rambursat pasagerii la timp sau nu au oferit nicio rambursare”, subliniază Curtea de Conturi.
Raportul Curții de Conturi Europene este prevăzut pentru publicare înainte de vacanța de vară, scopul acestuia fiind de a veni în sprijinul pasagerilor care utilizează transportul aerian în perioada de criză și de a lansa un efort general de restabilire a încrederii în aviație.
La rândul său, Comisia Europeană a anunțat, la începutul acestei săptămâni, că a demarat o anchetă în coordonare cu rețeaua de cooperare în materie de protecție a consumatorilor (CPC) cu privire la practicile companiilor aeriene în cazurile de anulare a zborurilor, ca urmare a dificultăților întâmpinate de pasageri la rambursarea în numerar.
ECONOMIE
MF propune noi modificări la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, o serie de modificări și completări la Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
În ceea ce privește Codul fiscal, amendamentele propuse prin noul proiect de act normativ vizează Titlul VIII – Accize și alte taxe speciale. Astfel, se are în vedere introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru operatorii economici din domeniul alcoolului și băuturilor alcoolice. Totodată, se propune exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru vinuri, băuturi fermentate, produse intermediare și alcool etilic, avându-se în vedere faptul că pentru aceste produse se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025 -2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024.
De asemenea, proiectul aflat în consultare publică urmează să completeze art. 83 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală cu un nou alineat, alin. (41 ) în sensul că un subiect de drept fiscal care nu și-a îndeplinit obligația de înregistrare fiscală poate fi înregistrat din oficiu de organul fiscal central și la solicitarea unui notar public în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, în considerarea faptului că, potrivit actelor normative de organizare și funcționare a activității notariale, notarii publici sunt învestiți să îndeplinească un serviciu de interes public și trebuie să identifice persoanele fizice/juridice, iar codul de identificare fiscală este un element de identificare a acestora.
„Neimplementarea măsurilor propuse va conduce la efecte negative asupra îndeplinirii țintelor asumate și consecințe agravante asupra derulării procesului privind impozitarea pe proprietate”, subliniază inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.
ECONOMIE
Proiectul Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire a salariului minim, în consultare publică
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat în transparență decizională proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, document care – potrivit Notei de fundamentare – cuprinde „reglementări în vederea stabilirii unei proceduri cât mai clare și concrete pentru aplicarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, astfel încât să se asigure că salariații au acces la o protecție a salariului minim, sub forma unui salariu minim legal adecvat sau sub forma unor salarii și condiții decente de muncă, stabilite în temeiul unor contracte colective de muncă, acorduri colective sau alte acorduri scrise”.
Astfel, salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se stabilește și se actualizează cu evoluția ratei inflației și cu evoluția productivității muncii prognozate, potrivit unei formule de calcul. De asemenea, proiectul de act normativ prevede că, în situația în care raportul dintre valoarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată prognozat aplicând formula și câștigul salarial mediu brut lunar este mai mic de 52%, se negociază în cadrul Consiliului National Tripartit pentru Dialog Social într-o marjă cuprinsă între rezultatul formulei și evaluarea gradului de adecvare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, în funcție de nivelul orientativ de 47%-52% al ponderii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată în câștigul salarial mediu brut.
În aplicarea Procedurii menționate, MMSS are ca atribuții, pe de o parte stabilirea, implementarea, monitorizarea și evaluarea mecanismului de stabilire și actualizare a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată și, pe de altă parte, prezentarea Raportului anual privind actualizarea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată realizat de instituția mai sus menționată și înaintarea recomandării ministerului către Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social în vederea stabilirii și actualizării valorii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată. „În cadrul acestui proces, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale va beneficia de expertiza unei instituții de cercetare specializate în analiza și evaluarea de impact a politicilor din domeniul pieței muncii”, precizează inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.
Totodată, actul normativ prevede etapele Calendarului anual de implementare și de funcționare a mecanismului de stabilire a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată, cu implicarea partenerilor sociali atât în Comisia de dialog social din cadrul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale cât și în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social.
ECONOMIE
CE propune un portal unic de declarații digitale în vederea reducerii sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor
Comisia Europeană (CE) a propus crearea unui portal unic de declarații digitale pentru întreprinderile care prestează servicii și care trimit temporar lucrători într-un alt stat membru, cunoscut sub numele de „lucrători detașați”, a anunțat Executivul comunitar, într-un comunicat. „Piața unică a UE numără 5 milioane de lucrători detașați. Una dintre principalele bariere administrative cu care se confruntă angajatorii lor este gestionarea unei documentații multiple și diverse în fiecare stat membru”, se menționează în comunicat.
Statele membre vor putea utiliza interfața publică în mod voluntar. În statele membre care aleg să facă acest lucru, noul portal unic pentru declarații digitale va reduce costurile administrative pentru întreprinderi atunci când își detașează lucrătorii în străinătate. Acest lucru va contribui la obiectivul Comisiei de a reduce sarcina de raportare a întreprinderilor cu 25%, astfel cum se subliniază în comunicarea sa privind „Competitivitatea pe termen lung a UE”, menținând totodată pe deplin nivelul ridicat existent de protecție a drepturilor lucrătorilor detașați consacrat în legislația UE și în legislația națională. Propunerea va permite, de asemenea, o mai bună respectare a normelor existente, permițând asigurarea unei mobilități echitabile, în conformitate cu standarde ridicate de protecție a lucrătorilor. Pentru a spori transparența, statele membre pot trimite o copie a declarației și lucrătorilor detașați.
Potrivit reprezentanților CE, instrumentul propus de Comisie va contribui la reducerea sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor. Un portal unic pentru declarații digitale va permite prestatorilor de servicii să utilizeze un singur formular în loc să utilizeze 27 de formulare naționale diferite. În medie, acest lucru va reduce cu 73% timpul petrecut cu declarațiile. Acest formular unic va fi disponibil în toate limbile oficiale ale UE. Informațiile solicitate sunt raționalizate la aproximativ 30 de puncte de date. Acesta va oferi un ghișeu unic ușor de utilizat pentru declararea lucrătorilor detașați în UE. Acest lucru va facilita respectarea de către întreprinderi a obligațiilor de declarare către autoritățile naționale competente.
Totodată, un alt beneficiu va fi consolidarea cooperării între statele membre. Noul portal va face parte din Sistemul de informare al pieței interne (IMI). În prezent, statele membre utilizează deja IMI atunci când lansează cereri de informații sau solicită asistență reciprocă pentru a monitoriza respectarea normelor privind detașarea lucrătorilor. Noua interfață publică se va baza, de asemenea, pe soluțiile tehnice deja instituite pentru declarația electronică a lucrătorilor detașați din transportul rutier, în cazul în care o interfață publică electronică, care este, de asemenea, conectată la IMI, este deja disponibilă din 2022.
De asemenea, s-a avut în vedere sprijinirea protecției lucrătorilor. Simplificarea procesului de depunere și actualizare a declarațiilor de detașare va reduce cazurile de nerespectare a normelor privind detașarea și va spori transparența detașărilor. Aceasta va facilita efectuarea unor inspecții eficace și specifice de către statele membre, contribuind la protecția drepturilor lucrătorilor detașați.
-
ECONOMIEacum 7 zile
BNR menține dobânda-cheie la nivelul de 6,50% pe an
-
ECONOMIEacum 7 zile
BNR: Rata anuală a inflației va crește ușor în ultimele luni din 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională
-
ECONOMIEacum 7 zile
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în august
-
ECONOMIEacum 7 zile
MF: Datoria guvernamentală a crescut, în august
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR Mehedinți: Conferință regională despre rolul profesiei contabile în managementul afacerilor sustenabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
BNR a urcat la 4,9% prognoza de inflație pentru finalul acestui an; 3,5% pentru 2025