ECONOMIE
Primele garanții solicitate în cadrul Programului IMM INVEST 2021 au fost aprobate
10.006 IMM-uri s-au înscris până acum pe platforma www.imminvest.ro: peste 8.200 au aplicat pentru IMM Invest și peste 1.700 pentru Agro IMM Invest.
Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM) anunță că primele garanții solicitate în cadrul Programului IMM INVEST 2021 și Subprogramului AGRO IMM INVEST au fost aprobate. Un număr record de 10.006 IMM-uri s-au înscris deja pe platforma www.imminvest.ro: peste 8.200 IMM-uri au aplicat pentru IMM Invest și peste 1.700 pentru Agro IMM Invest. Suma totală solicitată de catre cele 10.006 IMM este de 12,7 miliarde lei.
„Primele garanții în cadrul Programului IMM INVEST 2021 au fost aprobate, ca urmare a publicării tuturor prevederilor legale necesare implementarii Programului, legate de nivelul comisioanelor de risc și administrare, modelele convențiilor de lucru și mecanismul financiar de transfer al sumelor aferente granturilor cuvenite beneficiarilor în cadrul Schemei de ajutor de stat”, se menționează în comunicatul FNGCIMM.
În cadrul programului IMM INVEST etapa 2021 au fost introduse noi categorii de beneficiari, precum profesiile liberale, fermierii și întreprinderile mici cu capitalizare de piață medie (întreprinderi care, împreună cu întreprinderile pe care le controlează și întreprinderea/întreprinderile care are/au controlul direct sau indirect asupra lor, au între 250 și 500 de angajați și o cifră de afaceri anuală ce nu depășește 100 de milioane euro sau al căror bilanț anual nu depășește 86 de milioane euro).
FNGCIMM a semnat actele adiționale la convențiile de garantare cu băncile partenere în Programul IMM INVEST ediția 2021, iar platforma pe care întreprinzătorii se pot înscrie pentru a accesa Programul IMM Invest și subprogramul AGRO IMM INVEST – https://www.imminvest.ro/ este deschisă pentru înscrieri. Întreprinzătorii pot consulta starea propriei solicitări accesând site-ul FNGCIMM – https://www.fngcimm.ro/informatii-solicitari-garantii-imm. „Aplicația web-plafon care oferă platforma comună prin care se derulează procesul de verificare a documentației aferente solicitărilor de garantare între FNGCIMM și bănci este operațională și digitalizată, ceea ce permite asigurarea unui flux rapid de analiză și aprobare a solicitărilor de finanțare garantată”, se menționează în comunicat.
„FNGCIMM IFN SA a operaționalizat primele 5 măsuri pentru mediul de afaceri din Programul de Guvernare. Acum este momentul ca întreprinzătorii care doresc să își dezvolte afacerile să se înscrie în IMM Invest și să se alăture celor peste 25.500 de IMM-uri participante în anul 2020 care au beneficiat de facilitățile pe care le oferă cel mai de succes program economic, lansat de Guvernul României. Având în vedere solicitările pe care le-am primit din toate domeniile de activitate și din toate sectoarele economice, în ediția din acest an, am extins categoriile de beneficiari eligibili, prin includerea întreprinderior mici cu capitalizare de piață medie, a fermierilor, a profesioniștilor și a formelor de organizare a profesiilor liberale, care pot accesa acum credite de investiții și credite pentru capital de lucru, beneficiind de granturi pentru plata dobânzilor și a comisioanelor de risc și garantare. Împreună cu partenerii bancari, oferim cea mai ieftină finanțare-garantată disponibilă pe piață și, în același timp, depunem toate eforturile să asigurăm cea mai rapidă infuzie de capital, la care pot apela IMM-urile. Măsurile implementate de către FNGCIMM IFN SA în cadrul Programului de Guvernare respectiv, IMM Invest – accesul la capital financiar cu un plafon de garantare de 14 miliarde lei, AgroIMM Invest – accesul fermierilor la capital financiar cu un plafon de garantare 1 miliard lei, IMM Factor – schema de garantare de către stat a creditului comercial plafon de garantare 1 miliard lei , IMM Leasing – accesul la leasing financiar, cu un plafon de garantare de 2 miliarde lei, Noua Casă – plafon de garantare 1,5 miliarde lei și OUG 37 – amânarea ratelor, precum și înființarea Fondului de capital de risc pentru reziliență economică, devin pilonii de relansare a economiei românești și reprezintă răspunsul Guvernului, al Ministerului de Finanțe și al FNGCIMM IFN SA la necesitățile crizei actuale, care a adus multe provocări, dar și multe oportunități de resetare a sectorului IMM și de deschidere a sistemului bancar catre finanțarea economiei”, a declarat Dumitru Nancu, directorul general al FNGCIMM.
Pentru accesarea IMM INVEST sau a subprogramului AGRO IMM INVEST, beneficiarii vor selecta una dintre cele 22 de bănci participante în cadrul Programului IMM Invest: Banca Transilvania, BCR, CEC Bank, Raiffeisen Bank, BRD – Groupe Societe Generale, Unicredit Bank, Alpha Bank, Intesa Sanpaolo Romania, Exim Bank, OTP Bank, Banca Romaneasca, ING Bank, First Bank, Credit Agricole Bank, Patria Bank, Libra Internet Bank, Porsche Bank, Procredit Bank, Vista Bank, Idea Bank, Garanti Bank și Techventures Bank.
În cadrul schemei de ajutor de stat asociate Programului IMM INVEST și a Subprogramului AGRO IMM INVEST, ajutorul de stat acoperă plata dobânzii datorate de beneficiarii Programului/Subprogramului pe o perioadă de 8 luni de la data acordării creditului, fără a se depăși data de 30 iunie 2022, precum și valoarea integrală a comisionului de administrare și a comisionului de risc datorat pe întreaga durată de derulare a creditului garantat.
ECONOMIE
Au fost stabilite Normele metodologice de aplicare a prevederilor articolului V din Legea nr.126/2024
Prin HG nr. 1.490/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 1175 din 25 noiembrie 2024, au fost stabilite Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. V din Legea nr. 126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu privire la autoritatea vamală competentă, identificarea, păstrarea, depozitarea, valorificarea sau ridicarea mijloacelor de transport reținute până la plata amenzii, precum și identificarea proprietarilor acestora.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, aceste Norme vor asigura aplicarea unitară a prevederilor Legii nr.126/2024 prin care au fost stabilite noi măsuri referitoare la regimul juridic al mijloacelor de transport reținute de reprezentanții autorității vamale, respectiv intrarea în proprietatea privată a statului și condițiile de valorificare a mijloacelor de transport reținute.
Legea nr.126/2024 privind unele măsuri pentru consolidarea capacității de combatere a evaziunii fiscale stabilește, la articolul V, regimul juridic al mijloacelor de transport reținute de reprezentanții autorității vamale ca urmare a sancționării faptei de sustragere de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal.
Potrivit reprezentanților Guvernului, intervenția legislativă a devenit necesară pe fondul îngreunării activității structurilor autorității vamale ca urmare a blocării spațiilor deținute cu un număr foarte mare de mijloace de transport reținute în temeiul art. 653 alin. (2) din Regulamentul de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin HG nr.707/2006, potrivit căruia „în cazul în care contravenția prevăzută la alin.(1) lit.a) are ca obiect produse accizabile, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, confiscarea bunurilor sustrase de la controlul vamal și reținerea mijlocului de transport folosit la săvârșirea contravenției până la plata amenzii.”
ECONOMIE
Activele nete ale fondurilor de investiții au crescut în octombrie cu 1,1%, până la 48,5 miliarde de lei
Activele nete ale celor 247 de fonduri deschise și închise, locale și străine, au crescut în luna octombrie, față de luna anterioară, cu 1,1% până la nivelul de 48,5 miliarde de lei (9,7 miliarde de euro), iar de la începutul anului au crescut cu 22%, conform unui comunicat al Asociației Administratorilor de Fonduri citat de Agerpres. Intrările nete ale lunii au totalizat 546 milioane de lei (109,7 milioane euro).
Cele mai performante 5 fonduri în ultimele 12 luni au înregistrat randamente anuale nete între 27,2% și 29,3%; pe un orizont de 36 de luni, cele mai performante 5 fonduri au avut randamente cuprinse între 50,3% și 94,8%, obținute de-a lungul ultimilor 3 ani de zile (față de luna octombrie 2021).
Activele nete ale celor 94 de fonduri deschise locale au crescut în luna octombrie cu 1,8%, până la 26,4 miliarde de lei (5,3 miliarde de euro), iar de la începutul anului au crescut cu 29,6%.
Fondurile deschise locale au înregistrat în luna octombrie intrări nete de 549 milioane de lei (110,4 milioane euro), fiind vizate fondurile de obligațiuni și instrumente cu venit fix (+404,0 milioane lei), cele reunite sub categoria „alte fonduri” (+108,9 milioane lei) și cele diversificate (+47,7 milioane lei) în vreme ce fondurile de acțiuni au avut ieșiri nete (-11,6 milioane lei).
Activele nete exprimate în lei ale celor 117 fonduri deschise străine distribuite în România au crescut în luna octombrie cu 0,7% față de luna precedentă, până la 2,1 miliarde lei (0,43 miliarde euro) iar de la începutul anului au crescut cu 15,5%.
Fondurile deschise străine distribuite în România, având o pondere de 7,4% în totalul activelor fondurilor deschise de investiții, au înregistrat în luna octombrie intrări 17,8 milioane lei (3,6 milioane euro).
Activele nete ale celor 36 de fonduri de investiții alternative au crescut cu 0,3% în luna octombrie, până la 19,9 miliarde lei (4 miliarde euro), iar de la începutul anului au crescut cu 13,8%; fondurile de investiții alternative locale au avut ieșiri nete de 21 milioane lei (4,2 milioane euro) în luna raportată.
ECONOMIE
Noi modificări privind măsurile fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice
Prin OMF nr. 6557/2024, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 1172/25.11.2024, a fost stabilită Procedura de punere în aplicare a prevederilor art. VIII și IX din OUG nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene. Actul normativ stabilește procedura de plată eșalonată a sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2024, având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială și/sau a unor daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din aparatul propriu al Ministerului Finanțelor și din instituțiile publice aflate în subordinea acestuia. Prevederile noului ordin se aplică și tranșelor neplătite până la data de 31 decembrie 2023 aferente sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială și/sau a unor daune-interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eșalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, care fac obiectul plății eșalonate, conform legii.
Plata sumelor datorate în temeiul hotărârilor judecătorești se realizează astfel: a) în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plătește 5% din valoarea titlului executoriu; b) în al doilea an se plătește 10% din valoarea titlului executoriu; c) în al treilea an se plătește 25% din valoarea titlului executoriu; d) în al patrulea an se plătește 25% din valoarea titlului executoriu; e) în al cincilea se plătește 35% din valoarea titlului executoriu.
Termenul privind eșalonarea anuală la plată se calculează de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie, iar plata fiecărei tranșe din valoarea titlului executoriu se realizează într-un an calendaristic. La sumele eșalonate se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie. În situația în care, prin hotărârile judecătorești menționate, s-a dispus actualizarea sumelor acordate cu indicele prețurilor de consum, comunicat de Institutul Național de Statistică sau orice altă modalitate de actualizare, se aplică în mod corespunzător dispozițiile hotărârii judecătorești.
În ceea ce privește tranșele aferente sumelor acordate prin hotărârile judecătorești menționate în acest Ordin, care fac obiectul plății eșalonate conform legii, neplătite până la data de 31 decembrie 2023, acestea se plătesc eșalonat, începând cu anul 2024, astfel: a) în primul an se plătește 5% din valoarea tranșelor neplătite; b) în al doilea an se plătește 10% din valoarea tranșelor neplătite; c) în al treilea an se plătește 25% din valoarea tranșelor neplătite; d) în al patrulea an se plătește 25% din valoarea tranșelor neplătite; e) în al cincilea an se plătește 35% din valoarea tranșelor neplătite. Sumele se actualizează cu indicele prețurilor de consum, comunicat de Institutul Național de Statistică. La sumele actualizate se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 5 zile
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
-
ECONOMIEacum 7 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 6 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 7 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator