Rețele sociale

ECONOMIE

Noi reglementări privind Sistemul Național Electronic de Plată Online

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 920 din 27 septembrie 2021 a fost publicată Decizia nr. 34/2021 a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României pentru aprobarea normelor metodologice și tehnice de aplicare a HG nr. 1.235/2010 privind Sistemul național electronic de plată online.

În actul normativ se precizează că dezvoltarea, implementarea, administrarea și operarea Sistemului Național Electronic de Plată Online (SNEP) se realizează de către Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR). Adresa de internet la care este disponibil SNEP este www.ghiseul.ro. Intervalul orar zilnic de plată prin acest sistem pentru contribuabil este 00,00-24,00, de luni până duminică.

În vederea furnizării de servicii de acceptare de plăți electronice prin intermediul SNEP, instituțiile de credit vor încheia o convenție cu operatorul sistemului. În vederea încheierii convenției, instituția de credit acceptatoare va transmite operatorului SNEP o cerere de înregistrare în acest sens. Operatorul SNEP are obligația de a încheia convenția cu instituțiile de credit în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la solicitarea instituției de credit, în condițiile în care instituția de credit acceptatoare va respecta cerințele obligatorii din convenție. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la semnarea convenției, operatorul SNEP are obligația activării contului instituției de credit și de a transmite acesteia, prin mijloace securizate, informațiile de autentificare. În termen de maximum 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoștință de către operatorul SNEP asupra înregistrării instituției de credit, acesta are obligația de a actualiza lista tuturor instituțiilor de credit prin intermediul SNEP, disponibilă public pe pagina de internet www.ghiseul.ro.

Înregistrarea instituției de credit acceptatoare se face de către operatorul SNEP. După activarea contului, instituția de credit acceptatoare înregistrată poate utiliza următoarele servicii puse la dispoziție de SNEP: a) modificarea datelor de acces proprii; b) descărcarea fișierelor cu tranzacțiile autorizate potrivit art. 14 alin. (3) din prezentele norme.

Instituțiile publice beneficiare/entitățile beneficiare ale plăților își selectează instituția de credit acceptatoare de plăți electronice, cu respectarea legislației în vigoare. La cererea de înregistrare în SNEP, instituțiile publice beneficiare/ entitățile beneficiare ale plăților vor transmite, operatorului SNEP o cerere privind înregistrarea în SNEP.

În documentațiile de atribuire elaborate de instituțiile publice beneficiare/entitățile beneficiare în vederea selectării instituției de credit acceptatoare de plăți electronice se vor avea în vedere următoarele cerințe minime și obligatorii: a) comisionul perceput de instituția de credit acceptatoare, aferent efectuării plății electronice, se va oferta procentual, iar nivelul maximal al acestuia, indicat în documentația de atribuire, nu va depăși 1% din valoarea tranzacției, dar nu va fi mai mare de 30 de lei în situația în care prin aplicarea cotei de 1% rezultă o sumă mai mare de 30 de lei; b) instituția de credit acceptatoare de plăți electronice selectată efectuează tranzacțiile din SNEP utilizând standardele de securitate în vigoare pentru astfel de plăti; c) instituțiile de credit selectate de către instituțiile publice beneficiare/entitățile beneficiare ale plăților vor fi din rândul celor deja înregistrate în SNEP.

Condițiile privind constituirea și actualizarea în SNEP a informațiilor referitoare la contribuabili, precum și accesul la acestea sunt următoarele:  instituția publică/entitatea beneficiară a plății are obligația ca, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la activarea contului său în SNEP, să furnizeze în format electronic, prin mijloacele puse la dispoziție de SNEP, informațiile referitoare la toți contribuabilii care au CNP/NIF/CIF valid și au obligații de plată către instituția publică respectivă; ▪ instituția publică/entitatea beneficiară a plății are obligația ca, ulterior activării contului său în SNEP, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la luarea la cunoștință a modificării informațiilor privind contribuabilii persoane fizice care au CNP, contribuabilii persoane juridice și persoanele fizice autorizate care dețin CIF sau NIF valid și au obligații de plată către instituția publică respectivă, să asigure în format electronic, prin mijloacele puse la dispoziție de SNEP, actualizarea acelor informații în sistem.

Datele de acces necesare pentru autentificarea contribuabililor în SNEP sunt puse la dispoziția contribuabililor de către distribuitorii de date de acces prin unul dintre următoarele mijloace, după caz: ▪ prin generare electronică la ghișeul instituției publice beneficiare/entității beneficiare/instituției de credit; ▪ prin mijloace electronice securizate. Prin acceptarea elementelor de identificare și autentificare în SNEP, contribuabilul își asumă responsabilitatea controlului acestora și a luării măsurilor necesare pentru a preveni pierderea, dezvăluirea sau utilizarea neautorizată.

Instituțiile publice beneficiare/entitățile beneficiare au obligația de a furniza SNEP informațiile aferente obligațiilor de plată ale contribuabililor potrivit următoarei structuri: ▪ denumirea și CIF-ul instituției publice beneficiare/entității beneficiare; ▪ CNP pentru contribuabili persoane fizice și NIF sau CIF pentru persoane fizice autorizate și persoane juridice al persoanelor care au obligația de plată; ▪ numele și prenumele persoanei fizice/persoanei fizice autorizate/persoanei juridice care are obligația de plată; ▪ domiciliul legal al persoanei fizice sau sediul persoanei fizice autorizate/persoanei juridice care are obligația de plată așa cum figurează în evidențele instituției publice beneficiare/entității beneficiare, după caz; ▪ tipul obligației de plată; ▪ codificarea internă a veniturilor – informație opțională; ▪ detalii privind obligația de plată; ▪ suma de plată; ▪ data la care a fost actualizată obligația de plată de către instituția publică beneficiară/entitatea beneficiară; ▪ numărul de evidență a plății, după caz; ▪ codul IBAN, după caz.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending