ECONOMIE
Roaming gratuit în UE până în 2032
Comisia Europeană (CE) a salutat acordul politic la care au ajuns Parlamentul European (PE) și statele membre ale UE cu privire la noul Regulament privind roamingul. „Noul regulament va prelungi până în 2032 sistemul existent, care prevede că cetățenilor nu li se pot aplica taxe suplimentare pentru apelurile efectuate sau datele utilizate în timpul călătoriilor în interiorul UE, și va oferi, de asemenea, noi avantaje consumatorilor”, se menționează într-un comunicat al Executivului comunitar.
Cetățenii vor putea să efectueze apeluri, să transmită mesaje text și să utilizeze datele mobile atunci când călătoresc în interiorul UE fără costuri suplimentare și la același nivel de calitate ca în țara lor de origine; vor avea un acces mai bun la comunicațiile de urgență, indiferent de locul în care se află în Europa și vor avea dreptul să primească informații clare referitoare la situația în care li s-ar putea percepe taxe suplimentare accidentale pentru un serviciu utilizat în roaming. Regulamentul va intra în vigoare la 1 iulie 2022.
Noul regulament privind roamingul
În februarie 2021, Comisia a prezentat o propunere referitoare la un nou Regulament privind roamingul. Noile norme le vor oferi călătorilor europeni posibilitatea de a avea acces la „roaming la prețurile de pe piața națională” până în 2032 și vor introduce avantaje și protecții suplimentare pentru consumatori:
▪ O calitate îmbunătățită
Consumatorii vor beneficia de acces la serviciile de roaming atunci când călătoresc, la același nivel de calitate cu care sunt obișnuiți în țara lor de origine. Consumatorii care au de obicei acces la servicii 5G în țara lor de origine vor putea să beneficieze de servicii 5G și în roaming, ori de câte ori acestea sunt disponibile. În cazul în care sunt identificați factori specifici care ar putea avea un impact asupra calității experienței de roaming, operatorii vor avea obligația să își informeze prompt clienții cu privire la acest lucru.
▪ Prevenirea aplicării unor tarife neașteptat de ridicate
În timpul călătoriilor în străinătate, cetățenii s-ar putea afla în situația în care au nevoie să sune la numerele naționale de telefon dedicate serviciilor pentru clienți, la serviciile de asistență sau la societățile de asigurări. Aceste servicii sunt, în general, gratuite sau taxate la un preț scăzut atunci când apelul se efectuează în țara de origine, în schimb, dacă apelul este efectuat din străinătate, consumatorilor li se percep adesea taxe suplimentare și aceștia pot avea surprize neplăcute la primirea facturii. De acum înainte, operatorii vor fi obligați să își informeze în mod adecvat clienții cu privire la taxele suplimentare care li se pot aplica atunci când se află în străinătate, astfel încât aceștia să poată face alegeri în cunoștință de cauză cu privire la utilizarea serviciilor respective.
Călătorii pot avea surpriza unor facturi deosebit de ridicate atunci când telefonul lor se conectează la alte rețele decât cele terestre, de exemplu în timpul unei călătorii cu avionul sau pe mare. Noul regulament garantează o mai bună informare a consumatorilor și o întrerupere automată a acestor servicii atunci când factura ajunge la un cost de 50 euro sau la o altă sumă maximă definită în prealabil. Operatorii le pot oferi consumatorilor servicii suplimentare, cum ar fi posibilitatea de a nu folosi serviciile de roaming în timpul călătoriei cu avionul sau pe mare.
▪ O mai bună informare cu privire la comunicațiile de urgență și un acces îmbunătățit la acestea
Accesul la serviciile de comunicații de urgență este esențial pentru salvarea de vieți omenești. Noul regulament asigură un acces îmbunătățit și gratuit al cetățenilor la comunicațiile de urgență, incluzând și opțiunea de localizare a apelantului. Operatorii se vor asigura că cetățenii sunt informați că au posibilitatea de a apela serviciile de urgență utilizând numărul „112”, numărul european unic pentru apelurile de urgență, și că au la dispoziție și alte mijloace de accesare a serviciilor de urgență, de exemplu mesajele text în timp real sau aplicațiile disponibile pentru persoanele cu handicap. Până în iunie 2023, operatorii îi vor informa automat pe clienți, prin intermediul unui mesaj text, cu privire la mijloacele alternative pe care le au la dispoziție pentru a accesa serviciile de urgență.
▪ Asigurarea sustenabilității pentru operatori: plafoane mai mici pentru tarifele cu ridicata
Noul Regulament privind roamingul stabilește tarife cu ridicata mai mici. Acestea sunt costurile facturate de operatorii de telefonie mobilă din țara-gazdă în schimbul accesului la rețelele lor și care permit operatorilor de telefonie mobilă vizitatori și clienților lor să beneficieze de servicii de roaming în străinătate.
Plafoanele pentru tarifele cu ridicata sunt stabilite la un nivel care să le permită operatorilor să acopere și să recupereze costul furnizării serviciilor de roaming către consumatori la prețurile de pe piața națională.
Pentru serviciile de date, noul regulament stabilește următoarele plafoane pentru tarifele cu ridicata:
2 euro/GB în 2022, 1,8 euro/GB în 2023, 1,55 euro/GB în 2024, 1,3 euro/GB în 2025, 1,1 euro/GB în 2026 și 1 euro/GB începând din 2027.
Pentru apelurile vocale: 0,022 euro/min. în perioada 2022-2024 și 0,019 euro/min. începând din 2025.
Pentru mesajele SMS: 0,004 euro/SMS în perioada 2022-2024 și 0,003 euro/SMS începând din 2025.
Reducerea tarifelor cu ridicata este în avantajul consumatorilor, deoarece acestea ar trebui să asigure faptul că toți operatorii sunt în măsură să ofere abonamente de roaming competitive, în conformitate cu principiul „roaming la prețurile de pe piața națională”.
Etapele următoare. Normele urmează să intre în vigoare la 1 iulie 2022, în timp util pentru ca cetățenii să poată beneficia în continuare, în roaming, de prețurile practicate pe piețele naționale. CE ar trebui, de asemenea, să evalueze măsurile referitoare la comunicațiile în interiorul UE (apelurile și SMS-urile din țara de origine către un alt stat membru) și să verifice dacă și în ce măsură există în continuare o nevoie de a se reduce plafoanele pentru a-i proteja pe consumatori.
Reamintim că roamingul gratuit a fost introdus în UE în 2017. De atunci, volumul apelurilor, al mesajelor text și al comunicațiilor de date ale călătorilor europeni în afara granițelor naționale a crescut, dar s-au constatat și unele neajunsuri. În cel mai recent sondaj Eurobarometru din februarie 2021, 33% dintre respondenții care au indicat că au efectuat călătorii în străinătate au semnalat o încetinire a vitezei serviciilor de internet pe dispozitivele mobile față de viteza disponibilă în mod normal în țara lor de origine, iar 28% au indicat că au avut un standard de rețea mai scăzut în străinătate (și anume, acces la o rețea 3G în loc de 4G). În plus, un studiu realizat de Centrul Comun de Cercetare a constatat că unui procentaj de 25% dintre consumatori li s-a întâmplat cel puțin o dată ca serviciile accesate în roaming să fie mai proaste decât în țara lor de origine, chiar și atunci când condițiile de rețea ar fi fost suficiente pentru a asigura o calitate mai bună.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 4 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 4 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil