Rețele sociale

ECONOMIE

Două scheme de ajutor de stat pentru investiții în domeniul energiei verzi

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 146 din 14 februarie 2022 a fost publicată HG nr. 195/2022 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate promovării producției de energie din surse regenerabile mai puțin exploatate, respectiv biomasă, biogaz, energie geotermală, și a Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor în cogenerare de înaltă eficiență.

♦ SCHEMA DE AJUTOR DE STAT privind sprijinirea investițiilor destinate promovării producției de energie din surse regenerabile mai puțin exploatate, respectiv biomasă, biogaz, energie geotermalăPotrivit actului normativ, prin realizarea acestor investiții se urmărește o creștere estimată cu aproximativ 60 MW a capacității instalate de producere a energiei electrice și energiei termice din biomasă, biogaz și energie geotermală.

Schema de ajutor de stat se adresează întreprinderilor mari, mijlocii sau mici, microîntreprinderilor, inclusiv întreprinderilor nou-înființate, ale căror conturi nu au fost aprobate, care au înscrisă în statutul societății activitatea privind producerea de energie electrică/termică, corespunzătoare diviziunii 35: „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat” din codurile CAEN, și unităților administrativ-teritoriale/subdiviziunilor administrativ-teritoriale/asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, care au depus la autoritatea responsabilă cereri de finanțare scrise de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din Ghidul solicitantului pentru sprijinirea investițiilor în capacități de producere energie electrică și/sau termică din biomasă/biogaz și energie geotermală pentru POIM, aplicabil obiectivului specific 6.1, respectiv obiectivul specific 10.2. Schema se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni: a) realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei electrice și/sau termice din biomasă și biogaz; b) realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei termice din apă geotermală. Schema se aplică numai instalațiilor noi de producere sau de modernizare a celor existente.

Potențialii beneficiari pot fi întreprinderile care produc energie electrică și/sau termică din biomasă și/sau biogaz, respectiv energie termică din energie geotermală și unitățile administrativ-teritoriale/subdiviziunile administrativ-teritoriale/ asociațiile de dezvoltare intercomunitară care realizează/ modernizează instalații ce produc energie electrică din biomasă și/sau biogaz — inclusiv în cogenerare, cu excepția situațiilor prevăzute de acest act normativ. Beneficiarii pot depune proiecte numai individual.

Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să fie implementate pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud, Sud-Vest, Centru; să vizeze una dintre următoarele acțiuni: 1. realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei electrice și/sau termice din biomasă și/sau biogaz; 2. realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei termice pe bază de energie geotermală; 3. perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data „demarării lucrărilor” și 31 decembrie 2023; investiția/investițiile din cadrul proiectului să nu fi beneficiat de finanțare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare: studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuție.

Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică pe durata valabilității Regulamentului, respectiv până la data de 31 decembrie 2023.

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este de 21 milioane de euro, echivalent în lei, și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională, aferente unei rate de cofinanțare de 85%, și fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat, aferente unei rate de cofinanțare de 15%, în cadrul axei prioritare 6, obiectivul specific 6.1 – Creșterea producției de energie din resurse regenerabile mai puțin exploatate – biomasă, biogaz, geotermal – producție și fonduri europene nerambursabile prin Fondul European de Dezvoltare Regională — REACT-EU, aferente unei rate de cofinanțare de 100% în cadrul axei prioritare 10, obiectivul specific 10.2 – Creșterea eficienței energetice și utilizarea surselor regenerabile de energie în vederea pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei, după caz, din POIM. Bugetul este defalcat pe ani, astfel: pentru 2022 – 20,5 milioane euro; 2023 – 500.000 euro. Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație. Bugetul schemei de ajutor de stat reflectă sumele alocate prin POIM, la care se adaugă sumele din supracontractare.

Ajutorul maxim care se poate acorda pentru un proiect de investiții nu poate depăși 15 milioane euro.

♦ SCHEMA DE AJUTOR DE STAT privind sprijinirea investițiilor în cogenerare de înaltă eficiență. Actul normativ menționează că  implementarea acestei scheme va conduce la realizarea următoarelor obiective: a) economii în consumul de combustibili/energie primară prin procese de cogenerare de înaltă eficiență; b) evitarea emisiilor de carbon aferente combustibililor fosili. Obiectivul se calculează prin indicatorul „Reducerea gazelor cu efect de seră – scădere anuală estimată”. Prin realizarea acestor proiecte se urmărește creșterea cu aproximativ 50 MWe a puterii instalate în cogenerare de înaltă eficiență.

Schema se adresează beneficiarilor întreprinderi mari, mijlocii sau mici, inclusiv microîntreprinderi, care au depus la autoritatea responsabilă cereri de finanțare scrise de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din Ghidul solicitantului pentru sprijinirea investițiilor în cogenerare de înaltă eficiență, pentru POIM, aplicabil obiectivului specific 6.4, respectiv obiectivului specific 10.2, după caz. Potențialul beneficiar trebuie să dea o declarație pe propria răspundere privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii. Schema se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni: a) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență, maximum 8 MWe, pe gaz natural și biomasă la nivelul întreprinderilor; b) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență care utilizează gaze reziduale provenite din procese industriale la nivelul întreprinderilor. Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică numai pentru capacitățile nou-instalate sau renovate. Noua unitate de cogenerare trebuie să asigure economii globale de energie primară în comparație cu producerea separată de energie termică și de energie electrică, astfel cum se prevede în Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare. Îmbunătățirea unei unități de cogenerare existente sau conversia unei unități existente de generare de energie electrică într-o unitate de cogenerare are drept rezultat economii de energie primară în comparație cu situația inițială.

Potențialii beneficiari sunt societățile din industrie/administratorul unui parc industrial sau distribuitorul de energie termică al unui parc industrial cu consumuri energetice de peste 200 tep/an, care pot dovedi un necesar util de energie termică pentru procesele industriale cu o durată de minimum 4.000 – 5.000 h/an și care necesită simultan și o cantitate suficientă de energie electrică ce poate fi asigurată de grupuri de cogenerare, cu excepția situațiilor prevăzute în actul normativ. Beneficiarii pot depune proiecte numai individual, iar nu în parteneriat încheiat exclusiv în scopul depunerii aplicațiilor de finanțare.

Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să fie implementate în regiunile de dezvoltare Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud, Sud-Vest, Centru și să vizeze una dintre următoarele acțiuni: a) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență, maximum 8 MWe, pe gaz natural și biomasă la nivelul întreprinderilor; b) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență care utilizează gaze reziduale provenite din procese industriale la nivelul întreprinderilor. Perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data „demarării lucrărilor” și 31 decembrie 2023. Investițiile din cadrul proiectului nu trebuie să fi beneficiat de finanțare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare: studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuție.

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este echivalentul în lei al sumei de 60,98 milioane euro și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională, aferente unei rate de cofinanțare de 85% și fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat, aferente unei rate de cofinanțare de 15%, în cadrul axei prioritare 6, obiectivul specific 6.4 și fonduri europene nerambursabile prin Fondul European de Dezvoltare Regională — REACT-EU, aferente unei rate de cofinanțare de 100% în cadrul axei prioritare 10, obiectivul specific 10.2, după caz, din POIM. Bugetul este defalcat indicativ pe ani, astfel: pentru anul 2022 – 60 milioane euro, pentru 2023 – 980.000 euro. Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație. Bugetul schemei de ajutor de stat reflectă sumele alocate prin POIM, la care se adaugă sumele din supracontractare. Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul schemei este de 10 întreprinderi.

Ajutorul maxim care se poate acorda pentru un proiect de investiții nu poate depăși 15.000.000 de euro.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending