Rețele sociale

ECONOMIE

Interzicerea emiterii de avize de transport de lemne de la locul recoltării pe timpul nopții

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), o HG care aduce modificări și completări la HG nr. 497/2020, prin care este reglementată funcționarea sistemului informatic de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase, SUMAL 2.0. Astfel, au fost modificate și completate Normele referitoare la proveniența, circulația și comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spațiilor de depozitare a materialelor lemnoase și al instalațiilor de prelucrat lemn rotund, precum și cele privind proveniența și circulația materialelor lemnoase destinate consumului propriu al proprietarului și a unor măsuri de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn.

SUMAL 2.0 – sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase – a fost pus în funcțiune la 31 ianuarie 2021, HG 497/2020 fiind actul normativ care reglementează funcționarea acestuia.

Astfel, potrivit unui comunicat al MMAP, cea mai importantă modificare legislativă ce va avea un impact benefic în ceea ce privește lupta cu tăierile ilegale este interzicerea emiterii  avizelor de însoțire în SUMAL, de la locul recoltării (din pădure), în intervalul orar 20:00-07:00, în perioada octombrie-martie și, respectiv, 22:00-06:00 în perioada aprilie-septembrie.

„Aceste modificări ale SUMAL 2.0 erau necesare  pentru a avea o rigurozitate și mai mare în utilizarea acestuia, iar implementarea noilor funcționalități aduce un plus acestui sistem informatic extrem de important. Datele din SUMAL ne arată că, în 2021, au fost emise aproximativ 50.000 de avize de transport de la locul recoltării, în intervalul orar vizat de noua restricție. Prin interzicerea pe timp de noapte a emiterii avizelor de însoțire în SUMAL 2.0, de la locul recoltării, reducem și mai mult riscul de a avea exploatări ilegale din păduri. Totodată, prin PNRR, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor beneficiază de un buget de 46 milioane de euro pentru dezvoltarea SUMAL 2.0 în următorii ani. Astfel, vor fi realizate: un sistem național de monitorizare video, un sistem de implementare a imaginilor satelitare, precum și un sistem de integrare a suprafețelor de vegetație forestieră. O altă modificare foarte importantă se referă la extinderea accesului la aplicația SUMAL2.0 Control pentru personalul silvic din cadrul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură și din cadrul structurilor teritoriale de specialitate ale acesteia și pentru organele de cercetare penală ale poliției judiciare specializate pe domeniul silvic”,  a declarat ministrul mediului, apelor și pădurilor, Barna Tánczos.

Alte modificări legislative vizează:  clarificarea introducerii în categoria materialelor lemnoase a lemnului asupra căruia se realizează prelucrări suplimentare (vopsire, lăcuire, impregnare, îmbinare, încleiere), produsele finite și semifinite, PAL-ul, mobila, aceste categorii neîndeplinind condițiile prevăzute de lege de a fi încadrate ca materiale lemnoase; ♦ detalierea și extinderea situațiilor și modalităților de emitere a avizelor de însoțire a materialelor lemnoase; ♦ reglementarea procedurii de prelungire a termenului de executare a contractului de transport naval sau feroviar din cauze neimputabile operatorului de transport; ♦ reglementarea  procedurii de valorificare a materialelor lemnoase pentru care se constată diferențe în plus față de toleranțele admise între volumul înscris în avizul de însoțire și volumul recepționat și destinația veniturilor rezultate din valorificarea acestor materiale lemnoase; ♦ reglementarea de noi situații în care materialele lemnoase nu au proveniență legală; ♦ reglementarea procedurii de  identificare de către agenții constatatori a materialelor lemnoase abandonate sau reținute/confiscate în vederea stabilirii deținătorilor de drept ai acestora; ♦ reglementarea modului în care se realizează transportul materialelor lemnoase care fac obiectul exportului, transportului intracomunitar rutier, transportului succesiv cu mai multe mijloace de transport, transbordarea, achiziția de materiale lemnoase de la mai mulți proprietari și transportul cu același mijloc de transport pentru mai mulți beneficiari; ♦ se detaliază modul în care se realizează operațiunile de încărcare și descărcare  în/din vagoane sau în/din nave; ♦ Anexa nr. 1 se completează cu definiția tocăturii certificabile și necertificabile și a lemnului semifabricat, pentru punerea în corelare cu prevederile Legii nr. 197/2020, în ceea ce privește definirea materialelor lemnoase; ♦ Anexa nr. 2 s-a modificat prin includerea de informații suplimentare necesare unui control corespunzător; ♦ Anexa nr. 3 s-a modificat prin redefinire ca proces-verbal de inventariere a materialelor lemnoase, utilizat pentru toate situațiile de măsurare și s-a eliminat avizul gărzii forestiere, deoarece această structură nu este parte la măsurătorile realizate; ♦ Anexa nr. 6 s-a modificat prin instituirea de valori minime și maxime pentru factorii de cubaj utilizați la calculul volumului materialelor lemnoase transportate în forme geometrice, pentru determinarea unui volum mai precis și pentru acoperirea tuturor situațiilor întâlnite în practică.

Demersul legislativ a fost necesar pentru punerea în acord a conținutului cu prevederile noului Cod Silvic, aprobat prin Legea nr. 197/2020.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending