Rețele sociale

ECONOMIE

MF propune noi măsuri în vederea creșterii interesului investitorilor pe piața de capital

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, în transparență decizională, un proiect de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a unor prevederi din Regulamentul (UE) 2020/1503 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 și a Directivei (UE) 2019/1937. Proiectul are în vedere, în esență, crearea cadrului legal privind furnizorii de servicii de finanțare participativă.

Potrivit inițiatorilor, finanțarea participativă reprezintă un tip de activitate în cadrul căreia un furnizor de servicii de finanțare participativă, fără a-și asuma el însuși riscuri, administrează o platformă digitală, deschisă publicului, pentru a pune în legătură sau pentru a facilita punerea în legătură a potențialilor investitori sau împrumutători cu mediul de afaceri care caută finanțare. O astfel de finanțare ar putea consta în împrumuturi, achiziționarea de valori mobiliare sau alte instrumente admise în scopul finanțării participative.

Prin proiectul de OUG se are în vedere modificarea următoarelor acte normative:  Legea nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare; ▪ OUG nr.32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare; ▪ OUG nr.93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară; ▪ Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative; ▪ Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată; ▪ Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare; ▪ Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiții alternative și pentru modificarea și completarea unor acte normative; ▪ Legea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor.

Inițiatorii menționează, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că „reglementarea furnizorilor de servicii de finanțare participativă reprezintă un obiectiv strategic în ecuația momentului, generat de schimbările paradigmei economice în conjunctura pandemică internațională, precum și pentru asigurarea protecției operatorilor și investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive și frauduloase”. Prin promovarea acestei OUG se dorește implementarea unor mecanisme de verificare și autorizare corecte și eficiente care să asigure monitorizarea acestor activități, precum și atragerea unor noi jucători pe piața de capital din România.

Prin  proiect se are în vedere, între altele, modificarea Legii nr.346/2004 prin completarea definiției „investitori instituționali” din cuprinsul legii ca urmare a necesității de facilitare a accesului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), la finanțarea de către unele dintre categoriile de clienți profesionali prevăzute de Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare. În acest sens, propunerea are în vedere includerea clienților profesionali menționați la art. 2 alin. (1) lit. a) din Anexa nr. 2 a Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, în categoria investitorilor instituționali în scopul facilitării accesului IMM-urilor la finanțarea de către aceste entități.

Prin modificarea și completarea OUG nr.32/2012, prin acest proiect se are în vedere, de asemenea, armonizarea prevederilor legislației specifice domeniului fondurilor de investiții și administratorilor acestora cu prevederile Legii nr.31/1990 aplicabile în materia reprezentării legale (în speță reprezentarea administratorului unic persoana juridică al unei societăți pe acțiuni).

Totodată, proiectul de ordonanță de urgență propune și revizuirea cadrului legal primar ce vizează regimul contravențional și sancționatoriu prevăzut în OUG nr.32/2012, Legea nr.74/2015, Legea nr.126/2018 și Legea nr.243/2019, aplicabile în domeniul Organismelor de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare (OPCVM), Fondurilor de Investiții Alternative (FIA), Administratorilor de Fonduri de Investiții Alternative (AFIA), Societăților de Servicii de Investiții Financiare (SSIF), operatorilor de piață, depozitarului central etc., în vederea completării regimului legal contravențional și sancționatoriu instituit prin legislația pieței de capital și a alinierii/armonizării măsurilor contravenționale și sancționatorii impuse prin aceste legi, îmbunătățindu-se astfel gradul de omogenitate al legislației specifice pieței de capital.

În ceea ce privește modificarea și completarea Legii nr.74/2015 prin proiect se au în vedere:  introducerea unei noi categorii de investitori eligibili pentru a investi în anumite tipuri de FIA (de exemplu, investitori semi-profesionali) ce au fost definiți în acest sens la nivelul proiectului de ordonanță de urgență; ▪ introducerea unor prevederi cu privire la posibilitatea AFIA înregistrați/ autorizați de a distribui titluri de participare ale FIAIP din România pe care le administrează către investitorii semiprofesionali; ▪ modificarea prevederilor privind administrarea transfrontalieră în vederea clarificării modalităților de desfășurare a acestei activități (de exemplu, administrare transfrontalieră atât prin sucursală, cât și direct); ▪ armonizarea cu prevederile Legii nr.31/1990 aplicabile în materia reprezentării permanente (în speță: în cazul AFIA care administrează un FIA de tip societate de investiții, persoanele din conducerea efectivă a AFIA sunt considerate reprezentanți permanenți în sensul art.153^13 alin.(2) din Legea societăților nr.31/1990). În acest sens, se asigură posibilitatea persoanelor ce alcătuiesc conducerea efectivă a unei AFIA de a fi reprezentanți permanenți, în sensul Legii nr.31/1990; ▪ revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de lege.

În ceea ce privește modificarea Legii nr.24/2017, prin proiect se intenționează completarea cadrului legislativ incident societăților ale căror acțiuni sunt tranzacționate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacționare (SMT) sau sistem organizat de tranzacționare (SOT) cu anumite prevederi specifice privind exercitarea anumitor drepturi ale acționarilor, precum și implicarea pe termen lung a acestora în cadrul emitenților. Acestea vizează în principal identificarea acționarilor, transmiterea de informații, facilitarea exercitării drepturilor acționarilor, transparența investitorilor instituționali, administratorii de active și consilierii de vot.

În ceea ce privește introducerea în acest act normativ a unor modificări și completări la Legea nr. 88/2021 referitoare la definiția regăsită în Directiva 97/9 pentru noțiunea de „investment business” și folosirea, în privința terminologiei în limba română, a sintagmei „operațiuni de investiții”, inițiatorii precizează că se urmărește armonizarea cadrului legal european cu cel național, precum și clarificarea scopului legii și transpunerea fidelă a Directivei 97/9, care specifică faptul că prin directivă este obligatoriu a fi acoperite instrumentele încredințate în legătură cu „operațiunile de investiții” („investment business”), respectiv serviciile și activitățile principale și serviciul auxiliar de păstrare în siguranță-custodie; introducerea de aspecte privind modalitatea de determinare și colectare a contribuțiilor participanților, precum și pentru asigurarea unei administrări a Fondului în ceea ce privește numărul membrilor CA similar modalității de administrare a Fondului de Garantare a Asiguraților și, totodată, asigurarea reprezentativității tipurilor de participanți la fond, inclusiv instituții de credit.

În concluzie – subliniază MF – măsurile anterior descrise vizează creșterea interesului investitorilor pentru realizarea de investiții pe piața de capital din România și corespund cu strategia ASF în ceea ce privește procesul de actualizare a legislației pieței de capital, în vederea adaptării la legislația europeană aflată în continuă dinamică, acest proces vizând atât modificarea și completarea legislației primare, cât și a reglementărilor secundare.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending