PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Arad: Simpozionul „Pavel Ciuce”, ajuns la cea de-a XX-a ediție
Cea de-a XX-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”, eveniment cu tradiție, organizat de filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, a avut loc în perioada 30 septembrie – 2 octombrie a.c., la Moneasa. Ediția din acest an a manifestării profesional-științifice a avut în prim-plan Rolul profesioniștilor contabili în dezvoltarea sustenabilă a afacerilor.
Modul în care profesia contabilă s-a adaptat noilor realități economice și a transformat provocările în oportunități, în condițiile în care aspectele legate de mediu, guvernanță și sociale devin tot mai importante pentru atragerea de noi investitori și derularea de afaceri sustenabile, precum și implicarea decisivă a profesioniștilor contabili, responsabili pentru prezentarea acestor informații, au fost subiectele dezbătute de membrii CECCAR cu prilejul acestui eveniment, alături de conducerea Corpului.
Lucrările prezentate de specialiști în domeniul financiar-contabil, cadre universitare cu experiență în formarea noilor generații de profesioniști contabili, reunite într-un volum colectiv, lansat cu prilejul manifestării, au aprofundat și au clarificat aspectele legate de sustenabilitate și responsabilitate corporativă, precum și noua paradigmă în ceea ce privește raportarea, respectiv raportarea integrată.
„Într-o societate aflată în continuă schimbare, în care fenomenele de globalizare la nivel mondial, dezvoltarea tehnologiilor informaționale și trecerea la era digitală joacă un rol important pentru evoluția mediului de afaceri, profesia contabilă a răspuns rapid acestor provocări și s-a adaptat acestor realități, transformând provocările în oportunități, fiind gata oricând pentru schimbare.
Situațiile actuale de criză au condus la reconsiderarea rolului profesionistului contabil, fiind necesar ca acesta să își păstreze competențele și relevanța pentru a fi gata de schimbări, iar profesia contabilă va trebui să fie pregătită pentru a îmbrățișa problematica sustenabilității într-un context global în care aspectele de mediu, societale și guvernamentale cer o soluție. Concentrarea pe reziliență și supraviețuirea afacerilor a devenit tot mai importantă ca urmare a problemelor pe care le-a cauzat pandemia de COVID-19, cu impact puternic asupra mediului de afaceri. Asistăm la trecerea de la raportarea financiară tradițională și servicii tradiționale de contabilitate la raportarea integrată, care oferă atât servicii financiare, cât și servicii nefinanciare, dar și abilități, și care presupune competențe specifice pe care să le dețină profesioniștii contabili.
Ținând seama de această tranziție, dar și de preocuparea tot mai mare privind problemele legate de sustenabilitate și responsabilitate corporativă, CECCAR, în calitate de organism profesional care gestionează profesia contabilă din România, s-a implicat și a ales să fie parte a soluției ce sprijină trecerea spre un viitor performant, sustenabil. CECCAR s-a implicat activ, întreprinzând o serie de acțiuni la diverse niveluri în contextul tendințelor și preocupărilor din ce în ce mai intense privind raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță). Prin numeroasele publicații, articole și studii relevante, organismul profesional a venit în sprijinul membrilor săi pentru a-i ajuta să înțeleagă modalitatea de trecere la raportarea informațiilor legate de sustenabilitate și raportare ESG, precum și la raportarea integrată. În anul 2020, CECCAR a fost primul organism profesional din Europa care a aderat la Sustainability Accounting Standards Board (SASB), devenind membru al principalei comunități globale pentru standarde de sustenabilitate, raportare și gândire integrate, IFRS Sustainability Alliance. Obiectivul acesteia este de a sprijini activitatea International Sustainability Standards Board (ISSB) al Fundației IFRS”, menționează președintele Consiliului superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, și președintele CECCAR Arad, prof. univ. dr. Dorel Mateș, în prefața volumului amintit.
Președintele Consiliului Filialei CECCAR Arad, prof. univ. dr. Dorel Mateș, a deschis lucrările simpozionului printr-un salut adresat participanților – membri ai Corpului și reprezentanți ai mediului de afaceri, instituțiilor de învățământ superior și instituțiilor publice cu care CECCAR colaborează la nivel central și local.
În continuare, referindu-se la tema dezbaterilor din acest an, președintele Consiliului superior al CECCAR, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, a subliniat că asistăm la transformarea imaginii profesionistului contabil din rolul său tradițional (socotitor, țiitor de registre) în unul modern, cu rol de consilier strategic care contribuie semnificativ la crearea de afaceri reziliente, sustenabile, ce pot face față cu succes oricăror provocări și schimbări. Președintele Consiliului superior al CECCAR a punctat că profesioniștii contabili pot avea un rol semnificativ în ceea ce privește raportarea informațiilor legate de sustenabilitate în scopul îmbunătățirii calității informațiilor legate de fiabilitate și a relevanței acestora atât pentru utilizatorii de informații financiar-contabile, cât și pentru organizație. Potrivit acestuia, este important ca profesioniștii contabili să înțeleagă cum să creeze valoare pentru organizație prin gândire integrată și cum să extindă gama de servicii, de data aceasta prin raportarea sustenabilității, acesta este fiind doar începutul unei provocări pe care membrii CECCAR sunt pregătiți să o înfrunte.
Oficialitățile prezente la eveniment și-au exprimat aprecierea pentru activitatea profesioniștilor contabili și au subliniat importanța rolului acestora pentru buna desfășurare a activității economice. Totodată, au evidențiat și colaborarea strânsă la nivel local și central între instituțiile publice și profesioniștii contabili.
Cu acest prilej, Marius Drăgănescu, șeful Administrației Județene a Finanțelor Publice Arad, și-a exprimat sprijinul pentru activitatea profesioniștilor contabili, pe care îi consideră „parteneri în desfășurarea activității organelor fiscale”.
De asemenea, rectorul Universității „Aurel Vlaicu” din Arad, prof. univ. dr. Ramona Lile, expert contabil, a amintit parteneriatul dintre universitate și CECCAR privind echivalarea disciplinelor de master și accesul la stagiul Corpului pentru obținerea calificării de expert contabil.
Conf. univ. dr. Delia David, reprezentant al Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad, a transmis salutul rectorului, prof. univ. dr. Coralia Cotoraci, și a subliniat legătura dintre curricula de formare a profesioniștilor contabili încă din stadiul de studenți și cerințele profesionale și necesitățile agenților economici.
Pe parcursul celor trei zile ale simpozionului au fost prezentate lucrările dedicate temei evenimentului:
- Abordarea sustenabilității în profesia contabilă din România, susținută de prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, conf. univ. dr. Adriana-Florina Popa;
- Analiza factorilor determinanți ai gap-ului de TVA, susținută de conf. univ. dr. Radu Ciobanu, conf. univ. dr. Adriana-Florina Popa și conf. univ. dr. Daniela-Nicoleta Sahlian;
- Noua modalitate de impozitare a proprietăților imobiliare – o măsură sustenabilă sau nu pentru mediul de afaceri din România, susținută de lect. univ. dr. Silviu Chiriac;
- Suprataxarea contractelor part-time, susținută de ec. jr. Marius Amzulescu;
- Rolul criptomonedelor în dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, susținută de conf. univ. dr. Alina-Mihaela Irimescu și prof. univ. dr. Corina-Grațiela Bâtcă-Dumitru;
- Raportarea non-financiară – element-cheie pentru afacerile din prezent și din viitor, susținută de dr. ec. Elena Stănciulescu și conf. univ. dr. Mihai Vuță;
- Cooperația – provocări pentru profesia contabilă, susținută de ec. Maria Mornea.
Galerie foto
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 21 de ore
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 20 de ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 21 de ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente