Rețele sociale

ECONOMIE

Proiectul Programului de accelerare a dezvoltării IMM-urilor, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a lansat astăzi în dezbatere publică proiectul Programului de accelerare a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii. „Programul reprezintă o măsură de încurajare și de stimulare a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii în sectoarele prioritare de producție și are ca obiectiv susținerea investițiilor în sectoarele economice prioritare, creșterea volumului de activitate și a competitivității IMM din aceste sectoare, promovarea producției interne, precum și încurajarea digitalizării proceselor de producție și folosirea tehnologiilor verzi nepoluante”, precizează MAT.

Programul urmează să se implementeze în baza unei scheme transparente de ajutor de minimis; schema se va aplica pe întreg teritoriul României, în toate cele opt regiuni de dezvoltare.

Perioada de implementare a programului este 2023 – 2027 (5 ani), iar bugetul estimat pentru implementarea măsurii în anul 2023 este de 52,835 milioane lei.  Numărul estimat de  beneficiari în acest an este 500.

Potrivit documentului, vor putea beneficia de prevederile Programului societățile (întreprinderi mici și întreprinderi mijlocii) care îndeplinesc cumulativ, la data înscrierii în program, următoarele criterii de eligibilitate:

  • sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației sau în baza OUG nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri;
  • sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau întreprinderi mijlocii, definite conform prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii;
  • sunt înființate înainte de 31 decembrie 2020;
  • sunt companii 100% private, active pe piața internă (întreprinderea activă este entitatea care realizează bunuri sau servicii, înregistrează cheltuieli și întocmește bilanț contabil cu date financiare pozitive și diferite de zero);
  • sunt înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, au sediul social/punct de lucru și își desfășoară activitatea pe teritoriul României;
  • sunt considerate întreprinderi autonome, legate sau partenere;
  • desfășoară o activitate autorizată de producție într-unul din sectoarele eligibile. Codul CAEN Rev. 2 pentru care solicită finanțare este autorizat la momentul înscrierii în program. Solicitarea finanțării se face pe un singur cod CAEN;
  • nu au datorii la bugetul general consolidat, atât pentru sediul social, cât și pentru toate punctele de lucru, la momentul verificării administrative și de eligibilitate; Solicitanții care au datorii eșalonate nu sunt eligibili în cadrul programului;
  • respectă legislația europeană cu privire la cumulul ajutoarelor de minimis;
  • nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității la momentul înscrierii și nu intră într-una din stările menționate pe toată perioada de implementare a programului;
  • contractează un credit de investiții la una dintre băncile partenere, în condițiile instituției de credit și a prezentului program.

Finanțarea se acordă pe cod CAEN eligibil autorizat de cel puțin 12 luni la momentul înscrierii, întreprinderilor mici și întreprinderilor mijlocii  care desfășoară următoarele activități:

  • 10 Industria alimentară;
  • 11 Fabricarea băuturilor: eligibil doar codul CAEN 1107 – Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate;
  • 13 Fabricarea produselor textile;
  • 14 Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte;
  • 15 Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor;
  • 16 Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite;
  • 17 Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie;
  • 20 Fabricarea substanțelor și produselor chimice cu excepția 2011, 2051, 2053, 2059;
  • 21 Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice;
  • 22 Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice;
  • 23 Fabricarea altor produse din minerale nemetalice;
  • 24 Industria metalurgică;
  • 25 Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini utilaje și instalații – cu excepția societăților care desfășoară activități pe codurile CAEN aferente grupei 254 Fabricarea armamentului și muniției;
  • 26 Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice;
  • 27 Fabricarea echipamentelor electrice;
  • 28 Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a.;
  • 29 Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor;
  • 30 Fabricarea altor mijloace de transport cu excepția codului CAEN 3040;
  • 31 Fabricarea de mobilă;
  • 32 Alte activități industriale n.c.a.

Prin program se finanțează cererile de finanțare în următoarele condiții: credit pentru investiții eligibile acordat prin program de minimum 500.000 lei, din care maximum 100.000 de lei ajutor nerambursabil primă de capital, pentru diminuarea și reeșalonarea creditului.

Conform proiectului aflat în consultare publică, obiectul finanțării trebuie să se încadreze în una sau mai multe din următoarele categorii eligibile:

a) echipamente tehnologice sub forma activelor corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2. și 2.3. din H.G. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe;

b) echipamente/tehnologii/soluții/ sisteme/ specifice economisirii de energie, care utilizează sau generează energie regenerabilă, pentru a desfășura activitatea pentru care solicită finanțare;

c) tehnologii/echipamente/sisteme/soluții/servicii etc. de colectare, reciclare, reutilizare (achiziționare și instalare) care vizează productivitatea întreprinderii;

d) echipamente digitale/tehnologii/soluții/sisteme/aplicații (achiziționare și instalare) cu impact asupra economisirii de resurse/productivității întreprinderii – vizează productivitatea întreprinderii;

e) pachet digital care să conțină minimum un site de prezentare a activității sau magazin online, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, pentru operatorii economici care nu dețin alt site și care trebuie să fie funcțional la data depunerii cererii de decontare a ajutorului de minimis și pe toată perioada de monitorizare, cheltuieli de promovare a site-ului/magazinului on-line, un soft necesar desfășurării activității și semnătură electronică. Opțional și suplimentar, pachetul digital poate conține și echipamente IT tehnică de calcul tip PC, format din: unitate centrală, server, monitor, imprimantă /copiator /multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe necesare desfășurării activității, telefoane smart, tablete. Pachetul digital și/sau cheltuielile specificate la pct. b), c) sau d) reprezintă cheltuieli obligatorii în cadrul programului și sunt eligibile în procentaj de minimum 25% din valoarea grantului solicitat.

Mecanismul de acordare a sprijinului financiar este următorul:

  • MAT, în calitate de administrator al Programului, va semna cu instituțiile de credit interesate de participarea la program și selectate în cadrul perioadei de selecție, convenții de colaborare în conformitate cu legislația schemelor de ajutor de minimis și prezentei proceduri de implementare;
  • MAT împreună cu instituțiile de credit partenere selectate vor asigura publicitatea programului;
  • Cererile de creditare și finanțare vor fi depuse de către aplicanți la sediul instituției de credit pentru care optează, într-o perioadă de înscriere de 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii până la epuizarea bugetului alocat măsurii de sprijin;
  • Banca va emite tuturor aplicanților înscriși un număr de înregistrare a cererii de creditare și finanțare care va conține data și coodonatele depunerii (ora, minutul depunerii) și va afișa la sfârrșitul fiecărei zile de înscriere pe site-ul instituției lista aplicanților în ordinea înscrierii;
  • Instituția de credit va face o analiză a bancabilității aplicantului și va transmite către MAT în termenele specificate în convenția de colaborare, informațiile aplicanților acceptați de principiu la creditare, în vederea verificărilor administrative și de eligibilitate în cadrul programului de către MAT;
  • În funcție de numărul de aplicanți acceptați de principiu la creditare de către bancă și admiși de principiu la finanțare de către MAT, bugetul alocat programului pentru anul 2023 va fi repartizat proporțional fiecărei instituții de credit;
  • În cazul în care, bugetul repartizat fiecărei instituții de credit depășește valoarea solicitată de către aplicanții aferenți băncii, principiul accesului la finanțare va fi primul venit-primul servit;
  • MAT va transfera sumele aferente granturilor în conturi distincte de tranzit deschise la băncile partenere pe numele ministerului;
  • Banca va acorda beneficiarului creditul contractat într-un cont al beneficiarului deschis special pentru operațiuni pe program, cont de unde beneficiarul nu poate plăti facturi emise de furnizori, decât după acceptul băncii;
  • Banca va analiza și va emite bun de plată din contul dedicat programului asigurându-se de plata doar a cheltuielilor eligibile aprobate;
  • Perioada de creditare va fi stabilită între bancă și beneficiar, însă fără a depăși perioada de implementare a programului (5 ani). Banca parteneră va acorda creditele din resurse proprii, conform procedurilor și normelor interne proprii, cu o perioadă de grație de 12 luni pentru rambursarea creditului, la solicitarea beneficiarului;
  • După finalizarea investiției eligibile de către beneficieri, MAT va face vizite de certificare la fața locului și/sau online și va emite acordul de plată final al primei de capital instituțiilor de credit;
  • Modalitatea de diminuare și/sau reeșalonare a creditului investițional acordat va fi stabilită între bancă și beneficiar.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending