Rețele sociale

ECONOMIE

CE a îmbunătățit previziunile privind creșterea economiei României în acest an și în anul viitor

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană (CE) a îmbunătățit estimările privind creșterea PIB-ului României în acest an și anul viitor și a menținut proiecția privind inflația pentru 2023, conform previziunilor economice de primăvară, citate de Agerpres.

Economia românească ar urma să înregistreze o creștere de 3,2% în 2023 și de 3,5% în 2024, potrivit Executivului european, care avertizează, însă, că întârzierile în implementarea PNRR ar putea reduce investițiile.

În previziunile de iarnă, Comisia Europeană estima un avans al PIB-ului României de 2,5% în 2023 și de 3% în 2024.

Cât privește inflația, actualele estimări indică un nivel de 9,7% în 2023 și la 4,6% în 2024, după ce, în previziunile anterioare, CE prognoza o inflație de 9,7% anul acesta și de 5,5% anul viitor.

„Creșterea economiei ar urma să continue, deși într-un ritm mai lent decât în 2022, din cauza inflației persistente, a înăspririi condițiilor de finanțare și a creșterii mai reduse a partenerilor comerciali. Inflația ar urma să atingă nivelul de vârf în 2023, iar indicele prețurilor de consum va rămâne peste ținta de inflație în 2023 – 2024”, previzionează Executivul comunitar.

Șomajul ar urma să scadă doar marginal, menținând înăsprirea pieței forței de muncă și creșterea ridicată a salariilor.

Deficitul bugetar ar urma să se situeze la 4,7% din PIB în 2023 și să scadă la 4,4% din PIB în 2024, datorită creșterii solide a veniturilor, în urma modificării Codului fiscal și a nivelului robust al PIB-ului nominal și a scăderii cheltuielilor ca procentaj din PIB. Nivelul datoriei ca procentaj din PIB ar urma să se situeze la 45,6% în 2023 și să ajungă la 46,1% din PIB în 2024, estimează Comisia Europeană.

În 2022, economia a înregistrat o creștere de 4,7%, datorită consumului privat solid și a investițiilor robuste. În viitor, inflația ridicată, înăsprirea condițiilor de finanțare și un avans economic mai lent al partenerilor comerciali ar urma să încetinească creșterea. În pofida acestor turbulențe, creșterea consumului privat ar urma să rămână pozitivă, datorită majorării salariilor și a pensiilor, precum și a extinderii plafonării prețului energiei până în 2025. De asemenea, schemele guvernamentale de sprijin și o piață a muncii rezilientă vor sprijini activitatea economică.

Înăsprirea politicii monetare se va menține, cu o rată a dobânzii de 7%, afectând fluxul de creditare către economie și investiții. Totuși, planificatele investiții din PNNR și intrările altor fonduri europene vor compensa impactul înăspririi condițiilor de finanțare. Investițiile ar urma să sprijine semnificativ creșterea economiei în 2023 și 2024, consideră sursa citată.

Executivul comunitar estimează că exporturile nete nu vor contribui la creșterea economiei. În pofida subvenționării prețului energiei și îmbunătățirii condițiilor comerciale, cererea internă solidă va menține balanța comercială negativă. Deficitul de cont curent ar urma să se situeze la 7,6% din PIB în 2023 și la 7,4% din PIB în 2024.

În pofida creșterii economice solide, perspectivele de pe piața muncii rămân limitate, deoarece îmbătrânirea populației și migrația în masă afectează negativ crearea de locuri de muncă. Totuși, integrarea pe piața muncii a persoanelor care au fugit de războiul din Ucraina și acordarea vizelor pentru muncitorii din afara UE ar putea acționa ca factori atenuanți. Rata șomajului ar urma să scadă ușor, la 5,4% în 2023 și 5,1% în 2024. Majorările de salarii au fost solide, în special în sectorul privat, dar pe ansamblul economiei rămân sub indicele armonizat al prețurilor de consum. Înăsprirea pieței forței de muncă, necesitatea de a face față scăderii puterii de cumpărare și inflația ridicată ar trebui să contribuie la majorări solide de salarii în 2023 și 2024, prognozează Executivul comunitar.

Indicele armonizat al prețurilor de consum a atins nivelul de vârf în noiembrie și apoi a scăzut până la 12,2% în martie, în urma reducerii prețurilor energiei. Datorită schemei de plafonare a prețului energiei, nu sunt așteptate schimbări majore ale acestei componente. Totuși, inflația de bază a continuat să crească, în urma majorărilor de prețuri la alimentele procesate și servicii. Deficitul bugetar ar urma să scadă la 4,7% din PIB în 2023, de la 6,2% din PIB în 2022. Creșterea robustă a PIB-ului nominal și taxele ridicate din energie ar urma să majoreze veniturile guvernamentale în 2023. Cheltuielile ar urma să crească mai puțin decât PIB-ul nominal, determinate de o moderare a salariilor în sectorul public. Investițiile publice ca procentaj din PIB ar urma să crească, reflectând țintele interne bugetare ambițioase și intrările masive de fonduri europene. Plățile suplimentare către pensionari, amendarea Codului Fiscal, schema de compensare a prețului energiei și legislația pentru limitarea cheltuielilor guvernamentale în 2023 sunt luate în calcul la realizarea acestor previziuni, informează Comisia Europeană. Costul bugetar net al măsurilor de sprijin energetic în previziunile de primăvară ale Executivului comunitar sunt estimate la 0,3% din PIB în 2023, față de 0,4% din PIB în 2022.

Deficitul ar urma să scadă la aproximativ 4,4% din PIB în 2024, în urma scăderii ponderii în PIB a cheltuielilor. De asemenea, creșterea cheltuielilor de capital ar urma să încetinească.

Datoria guvernamentală ar urma să se reducă la 45,6% din PIB în 2023, în urma scăderii deficitului, înainte de a crește la 46,1% din PIB în 2024. Riscurile la adresa perspectivei fiscale sunt înclinate în sens negativ. O creștere economică mai redusă, viitorul ciclu electoral, posibile presiuni de creștere a salariilor în sectorul public, indexarea pensiilor, care în 2024 va încorpora inflația ridicată din 2022, ar putea avea ca rezultat deficite bugetare mai ridicate, avertizează Comisia Europeană.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending