ECONOMIE
UE propune reforme majore pentru a simplifica uniunea vamală
Comisia Europeană a prezentat un set de propuneri pentru cea mai ambițioasă și mai cuprinzătoare reformă a uniunii vamale a UE de la înființarea acesteia în 1968, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Adoptând transformarea digitală, reforma va reduce procedurile vamale greoaie, înlocuind declarațiile tradiționale cu o abordare mai ingenioasă și bazată pe date în materie de supraveghere a importurilor. În același timp, autoritățile vamale vor dispune de instrumentele și resursele de care au nevoie pentru a evalua și a opri în mod corespunzător importurile care prezintă riscuri reale pentru UE, pentru cetățenii și economia sa.
„Uniunea vamală a UE s-a aflat în centrul integrării UE în ultimii 55 de ani. Având în vedere noile provocări și amenințări, ne dotăm astăzi cu un nou instrument pentru a accelera fluxurile comerciale și pentru a sprijini redresarea noastră economică. Această reformă cuprinzătoare va reduce birocrația și costurile de asigurare a conformității pentru întreprinderi, va crea mai multă transparență și certitudine pentru cetățenii UE atunci când își fac cumpărăturile online și va introduce procese mai simple și inovatoare pentru autorități”, a declarat comisarul pentru Economie, Paolo Gentiloni.
Potrivit Comisiei Europene, o nouă autoritate vamală a UE va fi responsabilă cu supravegherea unei platforme de date vamale a UE și va servi drept motor al noului sistem. În timp, platforma de date va înlocui infrastructura informatică vamală existentă în statele membre ale UE, ceea ce va permite economisirea a până la două miliarde de euro pe an în costuri de funcționare. Noua autoritate va contribui, de asemenea, la îmbunătățirea abordării UE în ceea ce privește gestionarea riscurilor și controalele vamale.
De asemenea, ca urmare a reformei uniunii vamale a UE, întreprinderile care doresc să introducă mărfuri în UE vor avea posibilitatea să înregistreze toate informațiile privind produsele și lanțurile lor de aprovizionare într-un mediu online unic: noua platformă de date vamale a UE. Această tehnologie de vârf va compila datele furnizate de întreprinderi și, prin învățare automată, inteligență artificială și intervenție umană, va oferi autorităților o vedere de ansamblu la 360 de grade asupra lanțurilor de aprovizionare și asupra circulației mărfurilor.
În același timp, întreprinderile vor trebui să interacționeze cu un portal unic pentru a-și transmite informațiile vamale și vor trebui să introducă datele doar o singură dată pentru mai multe transporturi. În unele cazuri, atunci când procedurile comerciale și lanțurile de aprovizionare sunt complet transparente, comercianții cei mai fiabili, și anume comercianții „Trust and Check” (Încredere și Control), vor putea să își pună mărfurile în circulație în UE fără nicio intervenție vamală activă. Categoria „Trust and Check” (Încredere și Control) consolidează programul privind operatorii economici autorizați (AEO) deja existent pentru comercianții fiabili.
Acest nou parteneriat cu întreprinderile este o premieră la nivel mondial. El reprezintă un nou instrument puternic de sprijinire a întreprinderilor, a comerțului și a autonomiei strategice deschise a UE. Platforma de date vamale a UE va permite importul de mărfuri în UE cu o intervenție vamală minimă, fără a compromite cerințele în materie de siguranță, securitate sau antifraudă.
În temeiul propunerilor, platforma de date se va deschide în 2028 pentru transporturile realizate în cadrul comerțului electronic, apoi, în 2032, se va deschide (pe bază de voluntariat) și celorlalți importatori, ceea ce va conduce la beneficii imediate și la simplificări. De asemenea, comercianții „Trust and Check” (Încredere și Control) vor putea să își vămuiască toate importurile la autoritățile vamale ale statului membru în care își au sediul, indiferent de locul în care mărfurile intră în UE. În 2035, o revizuire va evalua dacă această posibilitate poate fi extinsă la toți comercianții atunci când platforma va deveni obligatorie începând cu 2038.
Noul sistem propus va oferi autorităților vamale o imagine de ansamblu asupra lanțurilor de aprovizionare și asupra proceselor de producție a mărfurilor care intră în UE. Toate statele membre vor avea acces la date în timp real și vor fi în măsură să pună în comun informații pentru a răspunde la riscuri mai rapid, mai coerent și mai eficace.
Inteligența artificială va fi utilizată pentru a analiza și a monitoriza datele și pentru a anticipa problemele înainte chiar ca mărfurile să fi început să se îndrepte către UE. Acest lucru va permite autorităților vamale din UE să își concentreze eforturile și resursele acolo unde este cea mai mare nevoie de ele: pentru a împiedica intrarea în Uniune a mărfurilor nesigure sau ilegale și pentru a asigura respectarea numărului tot mai mare de acte legislative ale UE care interzic anumite mărfuri ce contravin valorilor europene comune- de exemplu în domenii precum schimbările climatice, defrișările, munca forțată, pentru a oferi doar câteva exemple. Acest lucru va contribui, de asemenea, la asigurarea colectării adecvate a taxelor și a impozitelor, în beneficiul bugetelor naționale și al bugetului UE.
Pentru a ajuta statele membre să acorde prioritate riscurilor adecvate și să își coordoneze controalele și inspecțiile, în special în perioade de criză, informațiile și expertiza vor fi puse în comun și evaluate la nivelul UE prin intermediul noii autorități vamale a UE care acționează pe baza datelor furnizate prin intermediul platformei de date vamale a UE. Noul sistem va îmbunătăți în mod substanțial cooperarea dintre autoritățile vamale, autoritățile de supraveghere a pieței și autoritățile de aplicare a legii la nivelul UE și la nivel național, inclusiv prin schimbul de informații realizat cu ajutorul platformei de date vamale.
În plus, reforma adoptată acum va oferi un rol central platformelor online, pentru a garanta că mărfurile vândute online în UE respectă toate obligațiile vamale. Aceasta este o abatere majoră de la sistemul vamal actual, care încredințează responsabilitatea consumatorilor individuali și transportatorilor. Platformele vor avea responsabilitatea de a se asigura că taxele vamale și TVA sunt plătite la cumpărare, astfel încât consumatorii să nu mai fie afectați de taxe ascunse sau de formalități administrative neașteptate la primirea coletului. Dat fiind că platformele online vor deveni importatori oficiali, consumatorii din UE vor avea siguranța că toate taxele au fost plătite și că achizițiile lor sunt sigure și în conformitate cu standardele etice, de siguranță și de mediu ale UE.
În același timp, reforma elimină actualul prag, puternic exploatat de autorii fraudelor, conform căruia mărfurile cu o valoare mai mică de 150 euro sunt scutite de taxe vamale. Până la 65% din aceste colete care intră în UE sunt în prezent subevaluate, pentru a se evita taxele vamale la import.
Reforma simplifică, de asemenea, calcularea taxelor vamale pentru cele mai curente mărfuri cu valoare redusă achiziționate în afara UE, reducând la doar patru miile de categorii de taxe vamale existente. Va fi astfel mult mai ușor să se calculeze taxele vamale pentru coletele mici, ajutând atât platformele, cât și autoritățile vamale să gestioneze mai bine miliardul de achiziții care intră în UE și care sunt realizate anual în cadrul comerțului electronic. De asemenea, se vor elimina posibilitățile de fraudă. Se preconizează că noul sistem de comerț electronic personalizat va aduce anual venituri vamale suplimentare de ordinul a un miliard de euro. Propunerile legislative vor fi transmise Parlamentului European și Consiliului Uniunii Europene pentru un acord, precum și Comitetului Economic și Social European spre consultare.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 4 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 4 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil