ECONOMIE
ADR demarează competiția internațională „Digital Challenge”
Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), în parteneriat cu Asociația pentru Știință, Tehnologie și Întreprinzători Inovativi (ȘTII), cu suportul Mastercard România, al Academiei Europene a Regiunilor (AER) și al Asociației „Suport Regiunea Centru”, lansează proiectul „Digital Challenge”, ce își propune să dezvolte aptitudinile tinerilor în domeniul IT.
„Proiectul «Digital Challenge» se concentrează pe formarea resursei umane în domeniul IT, facilitând transferul de know-how de la specialiști către tineri și promovând parteneriate solide între mediul universitar, mediul preuniversitar și mediul economic. Implementarea acestui proiect va contribui la transmiterea cunoștințelor actuale către generațiile viitoare și la construcția unui viitor al competenței și performanței. Obiectivul principal al proiectului «Digital Challenge» este de a dezvolta abilitățile digitale ale copiilor și tinerilor, creând astfel un liant între generații. Acest obiectiv va fi atins prin organizarea unor evenimente specifice, care includ un concurs internațional anual online, o conferință internațională și o sesiune de comunicări științifice”, se arată într-un comunicat de presă al instituției, citat de Agerpres. Competiția internațională „Digital Challenge” se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 14 și 26 de ani și include domenii precum programare, proiectare 3D, modelare 3D și aeromodelism.
„Internetul este prezent pretutindeni și intră în viețile tinerilor încă din primii ani de viață – de la jocurile care îi ajută să învețe să citească până la primele conturi pe social media și interacțiunea online. Și, mai nou, chiar și școala online. Iar competențele digitale îi ajută să se dezvolte pe toate planurile. Competențele digitale le permit tinerilor să interpreteze și să aplice părțile teoretice, să facă legăturile atât de utile pentru integrarea în societate după absolvirea liceului/facultății și să îi ajute la începutul carierei. Digitalizarea României trebuie făcută de la firul ierbii, să vorbim cu cei care ar trebui să adopte această digitalizare, cu elevii, cu studenții”, a declarat Dragoș Tohănean, vicepreședinte al ADR.
Conferința internațională, care va avea loc fizic și va fi transmisă live, va reuni câștigătorii concursului și va oferi sesiuni de prezentări susținute de speakeri de marcă. De asemenea, va exista o secțiune dedicată prezentărilor companiilor și instituțiilor partenere, precum și workshop-uri care abordează tematica proiectului. Această conferință are scopul de a facilita legături între specialiști și aspiranți în domeniile IT, aerospațial sau conexe.
„Importanța dezvoltării de programe educaționale în colaborare cu mediul academic, sectorul privat și autoritățile publice este esențială pentru crearea unei societăți funcționale și inovatoare. Mediul academic aduce expertiza în pedagogie și dezvoltarea de programe educaționale de calitate, sectorul privat aduce expertiza în tehnologie și inovație, iar autoritățile publice furnizează suport financiar și infrastructura necesară. Consider că, doar prin expertiza oferită de aceste entități, se poate asigura o pregătire eficientă a tinerilor pentru provocările viitorului”, a afirmat Silvia-Daniela Pohrib, președinta Asociației Suport Regiunea Centru.
Prin intermediul acestui proiect, participanții vor avea la dispoziție o platformă de exprimare a creativității și a abilităților lor în domeniul digital.
„Transferul de expertiză de la specialiști către tineri reprezintă o provocare reală în ziua de azi. Nevoia unei dezvoltări rapide a capacității de inovare și a absorbției de tehnologie, precum și necesitatea de experiență și pregătire practică a tinerilor în diverse domenii noi, sunt aspecte esențiale în această ecuație. În calitate de vicepreședinte al Asociației pentru Știință, Tehnologie și Întreprinzători Inovativi, recunosc aceste provocări și îmi asum rolul în promovarea soluțiilor și inițiativelor care să faciliteze acest transfer de expertiză către tineri”, a afirmat Bogdan Panait, vicepreședinte al Asociației pentru Știință, Tehnologie și Întreprinzători Inovativi.
În cadrul proiectului, este programată o sesiune de comunicări științifice, dedicată studenților, masteranzilor, doctoranzilor și cadrelor didactice din mediul universitar, care va fi indexată într-o bază de date internațională.
„Competențele digitale sunt o abilitate esențială în societatea digitală și, totodată, un factor major pentru adoptarea plăților electronice. Există însă un decalaj puternic între nivelul de conectivitate, România fiind în topul țărilor europene ce oferă acces la internet de mare viteză și nivelul de pregătire al populației din punct de vedere digital, unde ocupăm ultimul loc în UE, conform datelor Comisiei Europene. Soluția sunt inițiativele educaționale, precum Digital Challenge, pentru că abilitățile digitale se învață și ține de fiecare dintre noi să conștientizăm importanța tehnologiei în toate aspectele vieții noastre de zi cu zi – de la accesul la informație, la cum lucrăm, cum facem cumpărături”, a subliniat Elena Dincă, Head of Sales for Financial Institutions, Merchants and Government Segments, Mastercard.
Înscrierile în concurs vor avea loc în perioada 1 iulie – 30 septembrie 2023, iar între 1 și 20 octombrie vor fi stabilite comisiile de evaluare (specialiști plus reprezentanți companii/instituții), evaluare proiecte. Ulterior, în zilele de 21 și 22 octombrie 2023, va fi organizată conferința de prezentare a proiectelor câștigătoare, premierea, susținerea sesiunilor de prezentări ale speakerilor, prezentări companii/instituții și workshop-uri.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 4 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 4 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil