Rețele sociale

ECONOMIE

România, sprijinită de Comisia Europeană și Banca Mondială în implementarea reformelor

Radio CECCAR FM

Direcția Generală de Sprijin pentru Reforme Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene (CE) și Banca Mondială (BM) oferă sprijin financiar și tehnic României în implementarea reformelor, inclusiv a celor stabilite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, cu scopul de a sprijini tranziția țării către un model economic mai durabil și prietenos cu mediul, care se bazează pe instituții publice mai puternice și un sector privat matur, au declarat, pentru Agerpres, reprezentanții celor două instituții.

Gallina A. Vincellete, director Politici Operaționale la Banca Mondială, a precizat că BM oferă României asistență financiară și tehnică care o ajută să elaboreze și să aplice politici economice coerente și să accelereze reforme structurale, inclusiv cele stabilite în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și nu numai, și să investească în furnizarea eficace de servicii publice de calitate.

„Banca Mondială este un partener de lungă durată al României, contribuind la creșterea sa transformatoare din ultimele trei decenii. Prin Cadrul de Parteneriat cu țara, ajutăm România să abordeze unele dintre cele mai complexe și multifațetate provocări de dezvoltare, reflectate și în cel mai recent diagnostic de țară. Scopul nostru este să sprijinim tranziția României către un model economic mai durabil și prietenos cu mediul, care se bazează pe instituții publice mai puternice, un sector privat matur și o societate mai rezilientă și mai incluzivă. În acest sens, oferim asistență financiară și tehnică care ajută România să elaboreze/aplice politici economice coerente și să accelereze reforme structurale, inclusiv cele stabilite în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și nu numai, să investească în furnizarea eficace de servicii publice de calitate și să atingă o convergență cu media veniturilor din Uniunea Europeană”, a spus Gallina Vincellete.

La rândul său, Mario Nava, director general DG REFORM, a subliniat că direcția a finanțat integral și a oferit sprijin tehnic pentru aproximativ 100 de reforme în domenii semnificative la nivelul UE și/sau care reprezintă domenii naționale cheie. „Direcția Generală Sprijin pentru Reforme Structurale (DG REFORM) este o direcție a Comisiei Europene care oferă sprijin statelor membre pentru conceperea și punerea în aplicare a reformelor structurale. Începând din 2017, prin intermediul Instrumentului de Sprijin Tehnic – IST (sau predecesorului său, Programul de Sprijin pentru Reforme Structurale), DG REFORM a sprijinit România în toate domeniile importante ale economiei, oferind sprijin tehnic pentru aproximativ 100 de reforme în domenii semnificative la nivelul UE și/sau care reprezintă domenii naționale cheie, cum ar fi: tranziția verde; transformarea digitală; administrația publică și guvernanța; competitivitatea; competențe, educație și formare; sănătate și îngrijirea pe termen lung; piața muncii, protecția socială și migrație; administrație fiscală și gestionarea finanțelor publice, sectorul financiar și accesul la finanțare”, a afirmat Nava.

El a adăugat că DG REFORM sprijină România pe parcursul întregului proces de reformă, oferind o combinație unică de expertiză din partea Comisiei Europene, a administrațiilor naționale ale statelor membre ale UE, a organizațiilor internaționale și/sau a sectorului privat. Astfel, de exemplu, IST sprijină România în ceea ce privește implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și 25 de reforme specifice care contribuie direct sau indirect la îndeplinirea jaloanelor din PNRR.

„Imediat după începerea războiului din Ucraina, României i s-a acordat sprijin tehnic pentru 2 proiecte – unul privind integrarea refugiaților ucraineni și altul pentru domeniul energetic, pentru a ajuta România să își reducă dependența de combustibilii fosili și să pregătească capitolul REPowerEU, care a devenit o parte importantă a PNRR. Sprijinul tehnic este acordat la cerere; trebuie să înceapă cu o cerere de sprijin din partea autorităților statelor membre și, prin urmare, oferă sprijin personalizat în domeniile în care România are cea mai mare nevoie de asistență. România este unul dintre cele patru state membre ale UE în care DG REFORM are un coordonator național rezident în Capitală, pe lângă unul la Bruxelles, pentru a oferi autorităților române cel mai bun sprijin. În plus, există o strânsă colaborare cu Autoritatea de Coordonare pentru Instrumentul de Sprijin Tehnic găzduită de Secretariatul General al Guvernului României”, a explicat directorul CE.

Pentru punerea în aplicare a proiectelor de sprijin tehnic, DG REFORM poate selecta organizații internaționale ca parteneri locali pentru a oferi sprijin statelor membre. Proiectele rămân finanțate integral din bugetul UE și sunt puse în aplicare în parteneriat și cu sprijinul deplin al DG REFORM. În România, DG REFORM și Banca Mondială au colaborat pentru a sprijini Guvernul României în mai multe domenii strategice, contribuind la consolidarea capacității instituționale în administrația publică, promovarea tranziției verzi și a celei digitale, precum și la creșterea economică incluzivă.

În contextul PNRR, sprijinul tehnic acordat Guvernului României se axează pe implementarea sistemului de management și de monitorizare a punerii în aplicare a planului, pentru a optimiza rezultatele acestuia. Unul dintre principalele rezultate ale acestui parteneriat constă în operaționalizarea platformei Status PNRR, o platformă web internă care facilitează colaborarea dintre Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, responsabil cu coordonarea PNRR, și toți coordonatorii de reforme și investiții din alte ministere.

„Platforma este inovatoare, în sensul că permite planificarea, monitorizarea și raportarea în timp real a măsurilor din PNRR, evidențiind riscurile potențiale și semnalând situațiile în care implementarea ar putea fi afectată. Suntem încântați să constatăm că toate instituțiile responsabile cu implementarea reformelor și a investițiilor din PNRR utilizează în prezent platforma pentru a-și planifica activitățile și a raporta progresele înregistrate în direcția atingerii jaloanelor și a țintelor angajate. Platforma poate fi extinsă în alte state membre ale UE”, a precizat Mario Nava.

Un alt exemplu de rezultat generat în cadrul parteneriatului dintre DG Reform și Banca Mondială este reprezentat de două proiecte care au sprijinit dezvoltarea și testarea Mecanismului de Alertă Timpurie în Educație (MATE) din România. Mecanismul identifică, sprijină și urmărește parcursul elevilor români aflați în risc de abandon școlar. În perioada 2020-2021, mecanismul a fost pilotat în peste 70 de școli și, în anul următor, a fost extins la nivel național de către Ministerul Educației. În anul școlar 2022-2023, MATE a fost utilizat de aproape 2.900 de școli din România pentru urmărirea activității școlare a peste 190.000 de elevi. Aproximativ 50% au fost identificați ca fiind expuși riscului de abandon școlar.

Mecanismul și informațiile pe care le furnizează stau la baza unor măsuri remediale implementate de Ministerul Educației cu fonduri din PNRR. În plus, proiectele au furnizat sprijin tehnic pentru dezvoltarea unui modul de formare online în ritm propriu, care să le permită cadrelor didactice să învețe cum să lucreze cu MATE. Peste 43.000 de cadre didactice din România au finalizat cursul până în prezent.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending