Rețele sociale

ECONOMIE

Schimburile comerciale bilaterale româno-americane au crescut cu aproape 20% în primul semestru din 2023

Radio CECCAR FM

Schimburile comerciale bilaterale româno-americane au crescut cu 19,8% în primul semestru al acestui an, la 2,691 miliarde dolari (de la 2,247 miliarde dolari în perioada corespunzătoare din 2022), relevă un material documentar transmis de Ambasada României în SUA. În intervalul analizat, exporturile au avansat de la 1,710 miliarde dolari în 2022, la 1,999 miliarde dolari (+16,9%), în timp ce importurile s-au majorat cu 28,9%, de la 536,8 milioane dolari la 692,4 milioane dolari.

De asemenea, balanța comercială bilaterală a cunoscut o îmbunătățire semnificativă – în avantajul comerțului românesc – avansând cu 11,4%, de la un sold pozitiv de 1,173 miliarde dolari anul trecut, la 1,307 miliarde dolari pe primele șase luni ale anului curent. „Având în vedere aceste date statistice preliminare (date oferite de Statistica SUA), se poate estima un nivel al schimburilor comerciale bilaterale româno-americane, la finele acestui an, de cel puțin 5,5 miliarde dolari (nou record al relației)”, precizează reprezentanții Ambasadei României în SUA.

Potrivit sursei citate, principalele grupe de mărfuri exportate de țara noastră pe piața americană, în primul semestru al anului 2023, au fost reprezentate de: ▪ mașini și echipamente electrice (24,7% din totalul exporturilor românești, respectiv 462,0 milioane dolari, cu o creștere de 37,5% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut); ▪ mașini și echipamente mecanice (14,1%, respectiv 264,5 milioane dolari, +15,2%); ▪ articole din fier sau oțel (8,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 167,3 milioane dolari, +85,5%); ▪ cauciuc și articole din cauciuc (7,9% din totalul exporturilor românești, respectiv 147,6 milioane dolari, +38,6%); ▪ fier și oțel (7,3% din totalul exporturilor românești, respectiv 136,9 milioane dolari, -29,9%); ▪ produse farmaceutice (5,7% din totalul exporturilor românești, respectiv 106,4 milioane dolari, +70%; ▪ instrumente de măsură și control (4,4% din totalul exporturilor românești, respectiv 83,1 milioane dolari, +38,6%); ▪ articole de îmbrăcăminte, nu din cele tricotate sau croșetate (3,8% din totalul exporturilor românești, respectiv 70,8 milioane dolari, +5,9%); ▪ vehicule, altele decât cele pe cale rulantă (3,4% din totalul exporturilor românești, respectiv 63,9 milioane dolari, +35,3%); ▪ lemn și articole din lemn (2,8% din totalul exporturilor românești, respectiv 53,6 milioane dolari, -58,7%).

483 de articole tarifare (la nivel de 4 cifre) au făcut obiectul exporturilor românești de pe piața americană. Principalele produse românești exportate pe piața americană, în primul semestrul al anului 2023, au fost: ▪ tuburi și țevi, fără sudură, din fier sau oțel, cu 134,9 milioane dolari (cu o creștere de 126% față de primele 6 luni din 2022) și cu 7,2% din totalul importurilor americane din România; ▪ produse semifabricate din oțel aliat, cu 124,2 milioane dolari (-31,7% față de primele 6 luni din 2022) și cu 6,6% din totalul importurilor americane din România; ▪ anvelope radiale pneumatice noi, din cauciuc, cu 122,6 milioane dolari (+38,2%) și cu 6,5% din totalul importurilor americane din România; ▪ mașini pentru recepția, conversia și transmiterea sau regenerarea vocii, a imaginilor sau a altor date, cu 109,9 milioane dolari (+55,5%) și cu 5,8% din totalul importurilor americane din România; ▪ medicamente nespecificate, sub formă de doze, cu 106,3 milioane dolari (+136%) și cu 5,7% din totalul importurilor americane din România; ▪ alte utilaje de la subpoziția tarifară 8543, cu 69,4 milioane dolari (+36,7%) și cu 3,7% din totalul importurilor americane din România; ▪ alte plăci, panouri, console, birouri, dulapuri, echipate cu aparate pentru control electric, cu 65,3 milioane dolari (+69,9%) și cu 3,5% din totalul importurilor americane din România; ▪ rulmenți cu role conice, inclusive ansambluri cu conuri și role, cu 64,6 milioane dolari (+18,8%) și cu 3,4% din totalul importurilor americane din România; ▪ părți și accesorii pentru motoare de vehicule (de la pozițiile tarifare 8701 până la 8705), cu 62,5 milioane dolari (+38,1%) și cu 3,3% din totalul importurilor americane din România; ▪ comutatoare, cu 44,3 milioane dolari (+2%) și cu 2,3% din totalul importurilor americane din România.

Principalele grupe de mărfuri importate de țara noastră din SUA, în primul semestru al anului curent, au fost reprezentate de: ▪ mașini și echipamente electrice (cu 141,2 milioane dolari, reprezentând 24,6% din totalul produselor exportate de SUA în România, grupă de produse care înregistrează o creștere de 49,1% comparativ cu perioada corespunzătoare a anului 2022); ▪ mașini și echipamente mecanice (cu 71,6 milioane dolari, reprezentând 12,5% din totalul produselor exportate de SUA în România, +15,7%); ▪ vehicule, altele decât cele pe cale rulantă (cu 66,8 milioane dolari, reprezentând 11,6% din totalul produselor exportate de SUA în România, +71,2%); ▪ echipamente și dispozitive optice, fotografice sau cinematografice, instrumente de măsură și control (cu 52,8 milioane dolari, reprezentând 9,2% din totalul produselor exportate de SUA în România, +15,6%); ▪ fier și oțel (cu 28,6 milioane dolari, reprezentând 5% din totalul produselor exportate de SUA în România, grupă de produse care înregistrează o creștere de aproape 10 ori comparativ cu perioada corespunzătoare a anului 2022); ▪ aeronave și părți din acestea (cu 28,3 milioane dolari, reprezentând 4,9% din totalul produselor exportate de SUA în România, +187%); ▪ plastic și articole din plastic (cu 23,3 milioane dolari, reprezentând 4% din totalul produselor exportate de SUA în România, +41,5%) și ▪ restul produselor (cu 124,4 milioane dolari, reprezentând 21,7% din totalul produselor exportate de SUA în România).

Conform documentului citat, 489 articole tarifare (la nivel de 4 cifre) au făcut obiectul importurilor românești de pe piața americană. Principalele produse americane exportate pe piața românească, în primul semestrul al anului 2023, au fost reprezentate de: ▪ părți de televizoare, radio și aparate radar, cu 39,9 milioane dolari (cu o creștere de peste 32 ori față de primele 6 luni din 2022) și cu 6,9% din totalul exporturilor americane în România; ▪ mașini pentru recepția, conversia și transmisia sau regenerarea vocii, imaginii sau alte date, cu 31,0 milioane dolari (+35,2%) și cu 5,4% din totalul exporturilor americane în România; ▪ alte tractoare, pentru utilizare în agricultură, cu 27,9 milioane dolari (+99,4%) și cu 4,8% din totalul exporturilor americane în România; ▪ produse plate din oțel inox, cu lățimea sub 600 mm, cu 25,6 milioane dolari (cu o creștere de aproape 270 de ori față de primele 6 luni din 2022) și cu 4,5% din totalul exporturilor americane în România; ▪ cabluri isolate din fibră optică sau fibre acoperite individual, cu 25,3 milioane dolari (cu o creștere de aproape 6 ori față de primele 6 luni din 2022) și cu 4,4% din totalul exporturilor americane în România; ▪ avioane civile, motoare, echipamente și piese, cu 127,8 milioane dolari (+166%) și cu 4,2% din totalul exporturilor americane în România.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending