ECONOMIE
Granturi pentru digitalizarea IMM-urilor realizată prin huburi de inovare digitală europene (EDIH)
În Monitorul Oficial nr. 755 din 18 august 2023 a fost publicat Ordinul nr. 3.151/2023 al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene privind aprobarea Schemei de ajutor de stat „Finanțarea proiectelor pentru digitalizarea IMM-urilor realizată prin huburi de inovare digitală europene (EDIH)”, schemă care are ca obiectiv susținerea întreprinderilor mici și mijlocii pentru a aborda provocările digitale și pentru a îmbunătăți procesele de afaceri/producție, produsele/serviciile care utilizează tehnologii digitale. Potrivit actului normativ, „o astfel de susținere le-ar permite IMM-urilor să contribuie la dezvoltarea economiei, prin utilizarea eficientă a resurselor”. Ajutorul acordat în temeiul acestei scheme este sub formă de grant, în vederea accesării de servicii de consultanță în domeniul inovării și/sau servicii de sprijinire a inovării.
Ajutorul de stat se acordă unei IMM dacă sunt îndeplinite, cumulativ, toate condițiile și criteriile prevăzute în schemă, în limita bugetului disponibil, respectiv: ▪ are sediul sau o sucursală în România la momentul plății ajutorului; ▪ la momentul acordării ajutorului se încadrează în una dintre categoriile: microîntreprindere, întreprindere mică sau întreprindere mijlocie; ▪ nu se încadrează în categoria de întreprindere în dificultate; ▪ nu înregistrează obligații bugetare nete (diferența dintre obligațiile de plată restante la buget și sumele de recuperat de la buget): a) mai mari de 1/12 din obligațiile datorate în ultimele 12 luni – în cazul certificatului de atestare fiscală emis de ANAF; b) mai mari de 1/6 din totalul obligațiilor datorate în ultimul semestru – în cazul certificatului de atestare fiscală emis de autoritățile publice locale; ▪ nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale; ▪ nu face obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a organelor competente privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să fi fost deja executată și ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă; ▪ reprezentantul legal nu a fost condamnat printr-o hotărâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesională, pentru fraudă, corupție, participare la o organizație criminală sau la orice alte activități ilegale în detrimentul intereselor financiare ale comunităților europene; ▪ reprezentantul legal nu a comis în conduita sa profesională greșeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantă le poate justifica; ▪ reprezentantul legal nu este subiectul unui conflict de interese; ▪ reprezentantul legal nu este vinovat de inducerea gravă în eroare a Organismului Intermediar pentru Promovarea Societății Informaționale (OIPSI) și/sau a subadministratorilor de ajutor de stat prin furnizarea de informații incorecte în cursul participării la procesul de selecție a beneficiarilor de servicii EDIH; ▪ ajutorul acordat are efect stimulativ. Se consideră că ajutoarele au un efect stimulativ dacă beneficiarul a prezentat o cerere de ajutor scrisă înainte de începerea lucrului la proiectul sau activitatea respectivă. Cererea de ajutor conține cel puțin următoarele informații: a) denumirea întreprinderii și dimensiunea acesteia; b) descrierea procesului de transformare digitală a afacerii și a serviciilor vizate, precum și data începerii și a încheierii furnizării respectivelor servicii; c) locul de desfășurare; d) lista costurilor serviciilor; e) tipul de ajutor (grant) și valoarea ajutorului de stat (egală cu valoarea serviciilor acordate de către EDIH).
EDIH publică pe site-ul propriu lista cu serviciile disponibile a fi oferite către IMM, prețurile aferente, bugetul total alocat acestor servicii, detalierea criteriilor de selecție și detaliile organizatorice privind depunerea cererilor din partea IMM-urilor. EDIH are obligația de a transmite aceste informații în timp util administratorului, astfel încât acestea să fie disponibile în momentul lansării apelurilor și pe site-ul administratorului. Ulterior publicării acestor informații pe site-ul administratorului, EDIH lansează apeluri în cadrul cărora IMM-urile vor depune cereri de acordare a serviciilor vizate însoțite de următoarele documente: ▪ declarație privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii; ▪ declarație privind eligibilitatea societății în vederea acordării ajutorului de stat pentru inovare; ▪ declarație cu privire la evitarea dublei finanțări (se vor avea în vedere și ajutoarele de stat/minimis primite pentru aceleași cheltuieli eligibile prevăzute în prezenta schemă); ▪ declarație privind ajutoarele de stat pentru inovare primite de întreprinderea unică în cursul anului fiscal în care i se acordă ajutorul de stat în temeiul prezentei scheme, precum și al celor 2 ani fiscali anteriori (fie din fonduri naționale, fie din fonduri europene).
EDIH verifică cererile IMM-urilor și respectarea condițiilor de eligibilitate EDIH selectează IMM-urile, utilizând, în funcție specificul serviciilor oferite, unul sau mai multe criterii din lista următoare: ▪ maturitatea propunerii de colaborare; ▪ domeniul colaborării se regăsește în domeniile prioritare EDIH; ▪ prin colaborare se intenționează utilizarea uneia sau mai multor tehnologii digitale vizate de EDIH; ▪ „primul venit — primul servit”. EDIH va semna cu IMM-urile un contract de acordare a serviciilor ce fac obiectul ajutorului de stat. Valoarea ajutorului de stat va fi egală cu valoarea serviciilor prestate, conform prețurilor menționate în listele de prețuri din proiecte.
În temeiul acestei scheme se vor putea acorda ajutoare începând cu data publicării acesteia în Monitorul Oficial și până la 31 decembrie 2026. Valabilitatea schemei se poate prelungi și după data de 31 decembrie 2026, cu condiția prelungirii Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu punerea în concordanță a prevederilor schemei cu noile prevederi legale adoptate de Comisia Europeană și cu avizul Consiliului Concurenței. Plata ajutorului se efectuează până la data de 31 decembrie 2029, în limita bugetului alocat schemei de ajutor de stat.
Bugetul schemei este de 12.873.886,83 euro, echivalent în lei, și este asigurat din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) și bugetul de stat. Pentru conversia în lei a ajutorului se va utiliza cursul inforeuro.
Prin prezenta schemă se oferă finanțare doar pentru susținerea de servicii de consultanță în domeniul inovării și servicii de sprijinire a inovării. Intensitatea ajutorului este 100% din costurile eligibile, cu condiția ca valoarea totală a ajutoarelor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării să nu depășească 220.000 euro per întreprindere, pe durata oricărei perioade de trei ani. Furnizorul, prin subadministrator, va acorda ajutorul de stat sub formă de grant, a cărui valoare este egală cu valoarea serviciilor prestate. Ajutorul se acordă după ce subadministratorul va verifica, inclusiv în Registrul ajutoarelor de stat (RegAS), în baza declarației pe propria răspundere a IMM-ului, faptul că suma totală a ajutoarelor de stat pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și serviciile de sprijinire a inovării, pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, cumulată cu prevederile prezentei scheme de ajutor de stat, nu depășește pragul de 220.000 euro pe întreprindere.
Costurile eligibile pentru finanțare în temeiul acestei scheme sunt costurile aferente serviciilor de consultanță în domeniul inovării și/sau serviciilor de sprijinire a inovării. În cazul în care TVA plătită de beneficiarii de ajutor pentru serviciile de consultanță în domeniul inovării și/sau serviciile de sprijinire a inovării este nedeductibilă (complet sau parțial), partea nedeductibilă reprezintă o cheltuială eligibilă în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat. Aceste situații trebuie dovedite de beneficiari cu documente corespunzătoare.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil