Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 21 septembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Comisia Europeană a emis propunerea BEFIT

Comisia Europene a emis marți, 12 septembrie 2023, propunerea Întreprinderile din Europa:Cadrul pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). Scopul acestei propuneri este de a reduce costurile de conformitate pentru întreprinderile mari care operează în mai multe state membre și de a face mai simplă detectarea de către autoritățile fiscale naționale a impozitelor datorate de drept. Acest lucru va fi realizat prin introducerea unui nou set unic de norme care va ajuta la stabilirea bazei fiscale pentru grupurile de companii. Mai precis:

1. companiile care sunt membre ale aceluiași grup își vor calcula baza fiscală în conformitate cu un set comun de norme;
2. bazele fiscale ale tuturor membrilor din grup vor fi agregate într-o singură bază fiscală;
3. fiecare membru al grupului BEFIT va avea un procent din baza fiscală agregată calculată pe baza mediei rezultatelor impozabile din ultimii trei ani fiscali.

Propunerea se fundamentează pe acordul fiscal internațional OCDE/G20 pentru un nivel minim global al impozitării și Directiva privind Pilonul II adoptată la sfârșitul lui 2022. Normele propuse ar fi obligatorii pentru grupurile care operează în UE cu venituri anuale combinate de cel puțin 750 de milioane de euro și în care societatea-mamă deține cel puțin 75% din drepturile de proprietate sau din drepturile la profit. Normele ar fi discreționare pentru grupurile mici, care pot alege să se conformeze atât timp cât întocmesc situații financiare consolidate. În cazul în care propunerea este adoptată de Consiliu, ar trebuie să intre în vigoare la 1 iulie 2023.

Comisia Europeană a prezentat Pachetul de sprijin pentru IMM-uri

La 12 septembrie 2023 Comisia Europeană a publicat Pachetul de sprijin pentru IMM-uri cuprins din Regulamentul privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale și o Directivă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Regulamentul privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale își propune să trateze întârzierile în efectuarea plăților care compromit fluxul de numerar al IMM-urilor și afectează negativ competitivitatea și reziliența lanțurilor de aprovizionare. Noile norme ar abroga Directiva privind combaterea întârzierii din 2011 și ar înlocui-o cu un regulament. Propunerea introduce o limită de plată maximă mai strictă de 30 de zile, elimină ambiguitățile și tratează lacunele legale din directiva curentă. Textul propus are ca scop, totodată, să asigure o plată automată a dobânzii acumulate și a comisioanelor compensatorii și introduce măsuri de aplicare și rectificare pentru a proteja companiile împotriva plăților întârziate. Avantajul propunerii HOT va fi faptul că IMM-urile care operează transfrontalier prin prezențe permanente trebuie să interacționeze doar cu o administrație fiscală, respectiv cea a sediului social, în loc să se conformeze cu sisteme fiscale multiple. Totuși, acest lucru nu se aplică pentru grupurile de companii cu subsidiare independente. Comisia își propune să sporească certitudinea și corectitudinea fiscală, să reducă costurile de conformitate și distorsionările din piață care influențează deciziile de afaceri, minimizând în același timp riscul de impozitare dublă și supraimpozitare, precum și numărul litigiilor fiscale.

Discursul Președintelui Comisiei privind Starea Uniunii pentru anul 2023

La 13 septembrie 23, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a susținut, la sediul Parlamentului European din Strasbourg, discursul privind Starea Uniunii pentru anul 2023. Cu privire la obstacolele care îngreunează activitățile de afaceri, aceasta a subliniat că întreprinderile mici nu au capacitatea de a face față unei administrații complexe sau sunt ținute pe loc din cauza proceselor îndelungate. Acest lucru a generat deseori situații în care IMM-urile au mai puțin timp pentru activitățile de afaceri și ratează oportunități de creștere. Astfel, Ursula von der Leyen a anunțat că, până la finalul anului, Comisia va desemna un reprezentant al IMM-urilor europene care să raporteze direct Președintelui Comisiei despre provocările cu care IMM-urile se confruntă în mod obișnuit. Aceasta a adăugat că pentru fiecare nou act legislativ se va desfășura o verificare a competitivității de către un Consiliu independent, iar luna viitoare Comisia va face primele propuneri legislative pentru reducerea obligațiilor de raportare la nivelul UE cu 25%.

Statele G20 rămân angajate în implementarea rapidă a soluției pe doi piloni

Între 9 și 10 septembrie 2023 a avut loc summitul liderilor G20, găzduit de India, unde s-a adoptat Declarația de la New Delhi, care stabilește obiective referitoare la numeroase aspecte globale. Referitor la impozitarea internațională, liderii G20 au decis să implementeze rapid reformele fiscale globale, care implică un cadru general privind impozitarea economiei digitale și un impozit minim global pentru întreprinderi. „Reafirmăm angajamentul nostru de a continua cooperarea pentru un sistem fiscal internațional just, sustenabil și modern adecvat nevoilor secolului 21. Rămânem angajați în implementarea rapidă a pachetului fiscal internațional pe doi piloni”, se specifică în document. Liderii au salutat progresul semnificativ realizat în ceea ce privește Pilonul I, una dintre componentele-cheie ale reformei fiscale globale, inclusiv livrarea unui text al unei Convenții Multilaterale (MLC). Se preconizează că acest document fiscal multilateral va fi pregătit pentru semnare în a doua jumătate a lui 2023. În plus, se înregistrează progrese și legat de Pilonul II. Declarația a precizat că liderii au recunoscut măsurile luate de diverse țări pentru a implementa Normele de combatere a erodării bazei globale (GloBE) ca abordare comună.

Raportul fiscal al secretarului general al OCDE adresat liderilor G20

La 11 septembrie 2023, Raportul fiscal al secretarului general al OCDE a fost livrat liderilor G20. Raportul prezintă ultimele evoluții legate de reforma fiscală internațională din noiembrie 2022. Raportul precizează că s-a atins un punct important la cea de-a cincisprezecea Ședință plenară a Cadrului Incluziv G20/OCDE privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor (BEPS) la 11 iulie 2023, întrucât 138 de membri ai Cadrului Incluziv au aprobat o Declarație de rezultat referitoare la soluția pe doi piloni pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei (soluție pe doi piloni). Raportul include și o Declarație de rezultat care rezumă pachetul de livrabile elaborat de Cadrul Incluziv pentru a trata elementele rămase ale soluției pe doi piloni: un text al unei Convenții Multilaterale (MLC), măsura „Amount B” a Pilonului I, modelul de prevedere bazată pe tratat (STTR) alături de cadrul de implementare și un plan de acțiuni cuprinzător pregătit de OCDE pentru a sprijini implementarea rapidă și coordonată a soluției pe doi piloni. „Acesta este punctul culminant al unui volum de muncă enorm pentru implementarea acordului de referință din octombrie 2021 și reflectă colaborarea și compromisurile dintre toate părțile din timpul negocierilor”, se precizează în raport.

Parlamentul European a aprobat Directiva DAC8

În timpul ședinței plenare din Strasbourg din 13 septembrie 2023 eurodeputații au aprobat un raport care sprijină propunerea Comisiei Europene pentru cea de-a opta Directivă privind cooperarea administrativă (DAC8). DAC8 va impune platformelor și furnizorilor de servicii legate de criptoactive să raporteze administrațiilor fiscale veniturile obținute din investiții în criptoactive, care vor face schimb de informații cu statele membre. Miniștrii de finanțe europeni au convenit asupra DAC8 în mai 2023, cu mai puțin de șase luni după ce propunerea a fost emisă de Comisia Europeană. Totuși, eurodeputații au dezaprobat faptul că Consiliul nu a așteptat opinia fără caracter obligatoriu a Parlamentului European înainte de a încheia un acord. Raportul include amendamente care sporesc dispozițiile ca statele membre să comunice cu Comisia referitor la eficacitatea măsurilor Directivei și subliniază practicile fiscale dăunătoare și potențialele abuzuri din jurul criptoactivelor pe care Directiva încearcă să le prevină. Raportul sprijină propunerea Comisie și invită Consiliul să solicite punctul de vedere al Parlamentului European, care deține doar un rol consultativ în aspectele fiscale, referitor la măsura în care intenționează să se abată de la textul aprobat și „să modifice substanțial” propunerea Comisiei. Poziția Parlamentului European va fi înaintată Consiliului, Comisiei și parlamentelor naționale.

OCDE – Reforme de politică fiscală pentru anul 2023

La 13 septembrie 2023, OCDE a publicat cea de-a opta ediție a documentului Reforme de politică fiscală: OECD și economii partenere selectate, o publicație anuală care furnizează informații comparative cu privire la reformele fiscale de la nivelul țărilor și monitorizează evoluțiile politice în timp. Raportul monitorizează evoluțiile privind politica fiscală în timp și descrie ultimele tendințe în materie de reformă fiscală. Ediția din acest an se concentrează pe reformele fiscale care au fost introduce și anunțate în timpul anului calendaristic 2022 în 75 de jurisdicții membre ale Cadrului Incluziv al OCDE/G20 privind erodarea bazei impozabile și transferul profiturilor, inclusiv toate țările OCDE. Raportul examinează contextul macroeconomic și al veniturilor fiscale și schimbările care au fost făcute în politica fiscală și furnizează totodată o perspectivă a evoluțiilor privind tendințele în materie de reformă fiscală la nivelul categoriilor fiscale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending