Rețele sociale

ECONOMIE

UE a ajuns la un acord pentru a înceta să mai transfere deșeuri către țările care nu le pot procesa

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană a salutat vineri acordul politic la care au ajuns Parlamentul European și Consiliul cu privire la transferurile de deșeuri, care va asigura faptul că UE își asumă o mai mare responsabilitate pentru deșeurile sale și nu exportă provocările legate de mediu către țări terțe, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres.

Exportul de deșeuri de plastic din UE către țări care nu sunt membre ale OCDE va fi interzis. Numai în cazul în care sunt îndeplinite condiții stricte de mediu, fiecare țară poate primi astfel de deșeuri la cinci ani de la intrarea în vigoare a noilor norme. Având în vedere problemele globale legate de creșterea cantităților de deșeuri de plastic și provocările legate de gestionarea durabilă a acestora, prin această măsură legiuitorii UE vizează prevenirea degradării mediului și a poluării în țările terțe cauzate de deșeurile de plastic generate în UE.

Alte deșeuri adecvate pentru reciclare vor fi exportate din UE către țări care nu sunt membre ale OCDE numai atunci când acestea se asigură că le pot gestiona în mod durabil. În același timp, va fi mai ușor să transporte deșeurile în vederea reciclării în UE datorită procedurilor digitalizate moderne. De asemenea, se va consolida aplicarea legii și cooperarea în combaterea traficului de deșeuri. Noua lege va completa noua Directivă privind infracțiunile împotriva mediului, pentru care s-a ajuns, de asemenea, la un acord politic.

“Odată intrate în vigoare, noile norme vor garanta că deșeurile sunt transferate pentru a fi utilizate ca resursă, sporind securitatea aprovizionării cu materii prime pentru industrie. Întreprinderile și autoritățile naționale vor beneficia de proceduri mai eficiente și digitalizate. De asemenea, vom intensifica răspunsul UE împotriva traficului de deșeuri, combătând una dintre cele mai dăunătoare infracțiuni împotriva mediului”, a declarat comisarul european pentru mediu, oceane și pescuit, Virginijus Sinkevicius.

Măsurile adoptate privind exportul de deșeuri vor stabili standardul în ceea ce privește prevenirea problemelor de mediu și de sănătate publică din țările terțe cauzate de gestionarea nesustenabilă a deșeurilor, care au fost generate în altă parte. Acest nou regulament va permite exportul de deșeuri către țări care nu sunt membre ale OCDE numai dacă aceste țări informează Comisia că sunt dispuse să importe deșeurile și că au capacitatea de a le gestiona într-un mod durabil. În ceea ce privește deșeurile de plastic, nu va fi permis niciun export către țări care nu sunt membre ale OCDE la 2,5 ani de la intrarea în vigoare a noii legi, cu excepția cazului în care țara poate îndeplini condiții stricte – în acest caz, importurile ar fi permise, dar numai la cinci ani de la intrarea în vigoare a noilor norme.

De asemenea, Comisia va monitoriza exporturile de deșeuri către țările OCDE și va lua măsuri în cazul în care astfel de exporturi creează probleme de mediu în țara de destinație. În plus, toate întreprinderile din UE care exportă deșeuri în afara UE vor trebui să se asigure că instalațiile care le primesc fac obiectul unui audit independent care să arate că gestionează aceste deșeuri într-un mod rațional din punct de vedere ecologic.

UE va moderniza procedurile actuale de expediere a deșeurilor, făcându-le mai digitale. Procedurile accelerate pentru anumite instalații eligibile desemnate de statele membre vor fi, de asemenea, simplificate și mai eficiente. Acest lucru va facilita reintrarea deșeurilor în economia circulară în întreaga UE, fără a reduce nivelul necesar de control pentru astfel de transporturi.

Pentru a intensifica răspunsul UE împotriva traficului de deșeuri, va exista o cooperare mai strânsă între statele membre ale UE și sancțiuni mai disuasive împotriva infractorilor implicați în comerțul ilicit cu deșeuri. Comisia va fi în măsură să acționeze pe teren pentru a sprijini investigațiile statelor membre cu privire la infracțiunile transnaționale legate de traficul de deșeuri, cu implicarea directă a Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF) cu privire la aceste aspecte.

Traficul de deșeuri este una dintre cele mai grave infracțiuni împotriva mediului din prezent, afectând mediul, dar și întreprinderile legitime. În plus, există o legătură clară între traficul de deșeuri și criminalitatea organizată. Se consideră că până la o treime din totalul expedierilor de deșeuri sunt ilegale, generând anual un profit ilicit substanțial.

Parlamentul European și Consiliul UE vor trebui acum să adopte în mod oficial regulamentul, în conformitate cu acordul politic la care s-a ajuns. Odată adoptat în mod oficial, regulamentul va intra în vigoare în a 20-a zi de la data publicării în Jurnalul Oficial.

ECONOMIE

FMI a revizuit în jos, la 1,9%, estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 2,8% cât prognoza în aprilie, până la 1,9%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres. Conform noilor prognoze ale FMI, după o creștere de 2,1% anul trecut, avansul economiei românești va încetini la 1,9% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,3% în 2025. În primăvară, FMI estima un avans de 2,8% al PIB-ului României în 2024, cifre revizuite de asemenea în scădere, față de un avans de 3,8% prognozat în toamna anului trecut.

De asemenea, instituția financiară internațională se așteaptă la o continuare a agravării deficitului de cont curent al României, până la 7,5% din PIB în 2024, de la un nivel de 7,1% din PIB, prognozat în aprilie. În plus. FMI previzionează o reducere ușoară a deficitului de cont curent, până la 7% din PIB în 2025, față de o scădere până la 6,8% cât estima în primăvară. Potrivit prognozelor FMI, deficitului de cont curent al României va rămâne la un nivel ridicat inclusiv în 2029, când se va situa la 5,9% din PIB.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală a prețurilor de 5,3%, urmată de una de 3,6% în 2025, după un avans al prețurilor de 10,4% în 2023. Comparativ, în aprilie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 6% în 2024 și una de 4% în 2025.

În privința ratei șomajului, FMI estimează că acesta va rămâne stabilă la un nivel de 5,6% în 2024, urmând a se reduce ușor la 5,4% în 2025.

La nivel global, Fondul Monetar Internațional și-a menținut nemodificate estimările privind creșterea economiei mondiale în 2024, la 3,2%, dar și-a redus prognozele pentru 2025, la 3,2%, din cauza unei încetiniri așteptate pentru principalele state emergente.

„Riscurile s-au intensificat și unele sunt mai importante”, a avertizat economistul-șef al FMI, Pierre-Olivier Gourinchas, potrivit căruia „tensiunile geopolitice și fragmentarea economiei, ar putea antrena o creștere a prețurilor, în special la energie”.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), care se desfășoară săptămâna aceasta la Washington.

La București, în luna septembrie, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a modificat în scădere la 2,8%, de la 3,4% anterior, proiecția de creștere economică pentru anul acesta, Produsul Intern Brut urmând să se cifreze la aproape 1.769 miliarde de lei.

Continuare

ECONOMIE

Eurostat: Italia, Ungaria și România, cele mai ridicate deficite guvernamentale din UE, în 2023

Radio CECCAR FM

Deficitul guvernamental în Uniunea Europeană a crescut de la 3,2% din PIB în 2022 la 3,5% în 2023, cel mai ridicat deficit fiind înregistrat anul trecut în Italia (-7,2%), urmată de Ungaria (-6,7%) și România (-6,5%), arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În zona euro, deficitul guvernamental a crescut de la 3,5% din PIB în 2022 la 3,6% în 2023.

Anul trecut, toate statele membre ale UE, exceptând Danemarca (3,3%), Cipru (2%), Irlanda (1,5%) și Portugalia (1,2%), au raportat un deficit guvernamental, iar zece state membre ale UE au înregistrat în 2023 deficite guvernamentale mai mari de 3% din PIB.

De asemenea, Eurostat a publicat și datele privind datoria guvernamentală. Astfel, la finele trimestrului patru din 2023, ponderea datoriei guvernamentale în PIB în Uniunea Europeană se situa la 80,8%, de la un nivel de 82,5% în ultimul trimestru din 2022, în timp ce în zona euro ponderea datoriei guvernamentale în PIB la finele trimestrului patru din 2023 se situa la 87,4%, de la un nivel de 89,5% în ultimul trimestru din 2022.

La finele trimestrului patru din 2023, cel mai scăzut raport datorie-PIB se înregistra în Estonia (20,2%), urmată de Bulgaria (22,9%), Luxemburg (25,5%), Suedia (31,5%), Danemarca (33,6%) și Lituania (37,3%). 13 state membre au înregistrat în 2023 o pondere a datoriei guvernamentale în PIB mai mare de 60%, cel mai ridicat nivel fiind în Grecia (163,9%), urmată de Italia (134,8%), Franța (109,9%), Spania (105,1%) și Belgia (103,1%). În cazul României, datele Eurostat arată că deficitul guvernamental a crescut de la o valoare de 88,653 miliarde de lei în 2022 (6,4% din PIB) la 104,850 miliarde de lei (6,5% din PIB) în 2023. Aceasta, în condițiile în care cheltuielile guvernamentale au scăzut de la 40,4% din PIB în 2022 la 40,3% din PIB anul trecut, iar veniturile au scăzut de la 34% din PIB la 33,7% din PIB. România înregistra la finele trimestrului patru din 2023 un raport datorie-PIB de 48,9%, de la 47,9% în 2022.

Continuare

ECONOMIE

Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și persoane juridice cu activități în sectorul petrol și gaze

Radio CECCAR FM

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, informează Agerpres. Proiectul modifică și completează în acest sens Codul fiscal.

Conform proiectului, instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit, persoane juridice străine, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: * 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; * 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Potrivit actului normativ, cifra de afaceri cuprinde: venituri din dobânzi, din dividende, din taxe și comisioane, precum și câștigurile sau pierderile din derecunoașterea activelor nefinanciare și a activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare deținute în vederea tranzacționării, din activele financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din contabilitatea de acoperire. De asemenea, cifra de afaceri mai cuprinde diferențele de curs de schimb și alte venituri din exploatare.

Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial: pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.

Acesta se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.

Proiectul prevede, de asemenea, reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

„Persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”, prevede actul normativ adoptat, care stabilește o formulă de calcul pentru acest impozit.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial și se determină ca „diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”.

Aceste prevederi nu se aplică contribuabililor care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare, transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați, licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Camera Deputaților este for decizional pentru acest act normativ. Proiectul urmează să fie transmis Președintelui României, pentru promulgare.

Continuare

Trending