Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 29 noiembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

ONU va lucra la o convenție cadru pentru cooperarea internațională în domeniul fiscal

Miercuri, 22 noiembrie, Comitetul economic și financiar al Adunării Generale a Națiunilor Unite (ONU) a adoptat o rezoluție care stabilește baza pentru o convenție cadru cu forță juridică a ONU privind cooperarea internațională în domeniul fiscal. OCDE a coordonat discuții internaționale în domeniul fiscal timp de decenii, dar s-a confruntat tot mai mult cu critici din partea țărilor în curs de dezvoltare, care argumentează că nu este suficient de incluzivă și că favorizează economiile mai bogate din rândul membrilor săi. În total, 125 de țări, inclusiv Brazilia, Rusia, India, China și Grupul Africa – care au redactat rezoluția – au votat în favoarea rezoluției, 48 de țări au votat împotrivă și 9 țări s-au abținut. Aceasta face apel la înființarea unui grup consultativ interguvernamental ad-hoc deschis, condus de statele membre, cu scopul de a elabora termeni de referință pentru o convenție cadru a Națiunilor Unite privind cooperarea internațională în domeniul fiscal, până în august 2024. Rezoluția solicită, de asemenea, comitetului să pregătească un raport de progres pe care Adunarea Generală a ONU îl va analiza la cea de-a 79-a sesiune din septembrie 2024. Contrar unei versiuni precedente a rezoluției, textul final nu conține nicio dată-țintă pentru finalizarea convenției în sine. Toate statele membre UE, precum și SUA și Marea Britanie, au votat împotriva rezoluției. În urma votului, secretarul general al OCDE, Mathias Cormann, a emis o declarație în care a declarat că OCDE își păstrează angajamentul față de finalizarea activității sale în baza Pilonului II și față de asigurarea implementării ample și eficiente a acestui acord.

Eurodeputații cer UE să-și sporească normele AML în urma investigației confidențiale din Cipru

În urma investigației „Cyprus Confidential” a Consorțiului internațional pentru jurnalism de investigație (ICIJ), eurodeputații au dezbătut miercuri, 22 noiembrie, în sesiune plenară, cu Comisia Europeană și Consiliul UE, necesitatea de a spori normele UE de combatere a spălării banilor (AML). Mai exact, mulți deputați europeni au solicitat Președinției spaniole a Consiliului UE să prioritizeze finalizarea pachetului AML, făcând apel la un nivel înalt de ambiție. Mai mult, numeroși eurodeputați au solicitat, de asemenea, o mai bună armonizare a sancțiunilor la nivel european atunci când s-a discutat despre cei care au încălcat normele AML și pentru ca schemele de pașapoarte de aur să fie interzise în întreaga Europă. În timpul dezbaterii, Dubravka Šuica, vicepreședintele Comisiei Europene pentru Democrație și Demografie, a explicat că o procedură de constatare a neîndeplinirii obligațiilor împotriva Ciprului în luna iulie a anului trecut a fost deschisă de Comisia Europeană, care a considerat că a 5-a Directivă AML nu a fost implementată complet, cu o referire specifică la registrul beneficiarilor reali. Un astfel de registru ar putea ajuta la identificarea adevăraților proprietari ai structurilor corporative complexe și, prin urmare, este esențial, a declarat aceasta. Secretarul de stat spaniol pentru afaceri externe și globale, Ángeles Moreno Bau, și-a exprimat speranța că o înțelegere a pachetului legislativ referitoare la reglementarea pentru combaterea spălării banilor (AML) ar putea fi găsită înainte de sfârșitul acestui mandat parlamentar, ceea ce ar consolida semnificativ normele UE privind combaterea spălării banilor.

Parlamentul European a adoptat opinia cu privire la pachetul Vida

Miercuri, 22 noiembrie, Parlamentul European a adoptat în sesiune plenară opiniile cu privire la pachetul „TVA în era digitală” (ViDA). Cel mai important act legislativ actualizează regimul TVA al UE (Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată), adaptându-l la realitățile erei digitale actuale. Deși susțin în linii mari propunerea Comisiei, eurodeputații au propus o amânare cu un an pentru majoritatea elementelor prezentate de Comisie, pentru a permite întreprinderilor să aibă timp să se pregătească în întregime pentru normele pe care vor trebui să le respecte. Eurodeputații au introdus, de asemenea, unele modificări la propunerile Comisiei privind obligațiile platformelor online, în special cele active în domeniul cazării pe termen scurt. Eurodeputații au adoptat un al doilea raport, care aprobă pe deplin propunerea Comisiei, care aduce modificări Directivei 2006/112/CE privind normele în materie de TVA pentru persoanele impozabile care facilitează vânzările la distanță de bunuri importate. Într-un alt act legislativ care actualizează Regulamentul privind cooperarea administrativă și combaterea fraudei în domeniul TVA, deputații au solicitat o cooperare îmbunătățită între toți actorii implicați în lupta împotriva fraudei în domeniul TVA, în special EPPO, EUROFISC, EUROPOL și EUROJUST. De asemenea, aceștia afirmă că ar trebui îmbunătățită performanța sistemului de schimb de informații în materie de TVA (VIES).

Proiectul de opinie al Parlamentului European privind HOT, publicat

Parlamentul European a început să lucreze la propunerea pentru o directivă care stabilește Sistemul Fiscal bazat pe Sediul Social pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii (HOT). Scopul propunerii HOT este de a reduce sarcina administrativă legată de impozitare cu care se confruntă IMM-urile atunci când își deschid sedii permanente în alte state membre. Raportorul acestui dosar, europarlamentarul Lídia Pereira (EPP, Portugalia), a publicat recent proiectul său de raport, în care își propune să sporească ambiția propunerii „protejând în același timp fezabilitatea acestui nou sistem”. Ea propune, în special, amânarea cu un an (până în 2025, în loc de 2026) a termenului-limită pentru transpunerea directivei, argumentând că întreprinderile europene au nevoie de un semnal puternic de sprijin din partea UE în contextul complex și volatil de astăzi. Ea sugerează, de asemenea, limitarea cerințelor de eligibilitate în vederea extinderii accesului la sistem, menținând în același timp domeniul de aplicare și garantând o durată nedeterminată pentru aplicarea normelor (în locul unei limitări de 5 ani fiscali). În final, Lidia Pereira propune, de asemenea, scurtarea termenelor-limită pentru aplicațiile din partea IMM-urilor și ca autoritățile naționale să facă schimb de informații. Textul trebuie aprobat în Comisia ECON.

Statisticile OCDE privind impozitul pe profit arată că întreprinderile multinaționale continuă să raporteze profituri slab impozitate

Companiile multinaționale continuă să raporteze profituri slab impozitate, chiar și în jurisdicții cu rate ridicate ale impozitului pe profit, potrivit celui mai recent raport al OCDE privind  statisticile de impozitare a întreprinderilor, raport publicat marți, 21 noiembrie. Raportul arată o aliniere incorectă continuă a profiturilor MNE și a activității economice reale pe piețele din întreaga lume. Valoarea medie a veniturilor MNE per angajat în centrele de investiții este de 1 710 000 USD, comparativ cu 290 000 USD pentru toate celelalte jurisdicții. În timp ce aceste efecte ar putea reflecta unele considerente comerciale, ele indică probabil și existența practicilor de eroziune a bazei și de transfer al profitului (BEPS), evidențiind în continuare importanța implementării acordului fiscal global, a transmis OCDE. În aceeași zi, OCDE a publicat, de asemenea, un nou document de lucru însoțitor, intitulat „ratele efective de impozitare ale MNE-urilor: Noi dovezi cu privire la profitul global slab impozitat. Documentul de lucru arată că aproximativ 37,1% (2 411 miliarde USD) din profiturile nete globale (care totalizează 6 503 miliarde USD) sunt impozitate la rate efective de impozitare sub 15%. Chiar și în jurisdicțiile cu impozite mari se realizează mai mult de 20% din profiturile foarte slab impozitate – adică cele supuse unei rate efective de impozitare sub 5%. Conform OCDE, acest lucru este probabil rezultatul acordării de stimulente fiscale și alte concesii vizate.

Un nou raport OCDE/GAFI privind utilizarea abuzivă a cetățeniei și a rezidenței de către programele de finanțare

Grupul de Acțiune Financiară (GAFI) și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare economică (OCDE) au publicat în comun, miercuri, 22 noiembrie, un raport care analizează riscurile de spălare a banilor și de infracțiune financiară, asociate cu cetățenia și rezidența prin programe de finanțare (CBI/RBI), inclusiv riscurile legate de luarea de mită din străinătate, de fraudă, de corupție, și impactul acestora asupra integrității publice, impozitelor și migrației. Raportul subliniază modul în care programele CBI pot permite infractorilor o mai mare mobilitate globală și îi pot ajuta să-și ascundă identitatea și activitățile ilegale în spatele companiilor fictive din alte jurisdicții. Acesta subliniază vulnerabilitățile acestor programe complexe și internaționale de migrație a investițiilor, inclusiv utilizarea frecventă a intermediarilor, implicarea mai multor agenții guvernamentale, abuzul din partea facilitatorilor profesioniști și lipsa unei guvernanțe adecvate a programelor CBI/RBI.  Raportul propune măsuri și citează exemple de bună practică, ce îi pot ajuta pe decidenții politici și pe cei responsabili de gestionarea programelor de migrație a investițiilor să trateze aceste riscuri. De asemenea, subliniază modul în care guvernele pot include măsuri de atenuare a riscurilor, cum ar fi verificarea prealabilă pe mai multe niveluri în proiectarea programelor lor de migrație a investițiilor.

Azerbaidjan semnează Convenția BEPS

Luni, 20 noiembrie 2023, Azerbaidjan a semnat convenția multilaterală privind implementarea măsurilor din tratatul fiscal pentru prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor (Convenția BEPS), a anunțat OCDE. Măsurile incluse în Convenția BEPS se referă la abuzurile privind tratatele, la strategiile de evitare a creării unui „sediu permanent” și angajamentele privind tratamentul neuniform al elementelor hibride. Convenția BEPS îmbunătățește, de asemenea, mecanismul de soluționare a litigiilor, în special prin adăugarea unei prevederi opționale privind arbitrajul obligatoriu. Până în prezent, peste 1 200 de tratate încheiate între cele 85 de jurisdicții care au ratificat, acceptat sau aprobat Convenția BEPS au fost deja modificate prin Convenția BEPS. Alte 700 de tratate vor fi modificate după ratificarea Convenției BEPS de către toți semnatarii, potrivit OCDE.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP

Radio CECCAR FM

La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.

Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.

În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.

Galerie foto

CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici CECCAR Maramureș, la aniversarea a 20 de ani a Colegiului Consilierilor Juridici

file with image and text inside it

Loading…

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Radio CECCAR FM

Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat  cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.

Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.

În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.

De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.

Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.

Galerie foto

CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil

Radio CECCAR FM

CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.

Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.

Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.

Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.

Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.

Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va  contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.

Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.

Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.

Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.

Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.

Continuare

Trending