Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 decembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Conferința ETAF cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE

În cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) miercuri, 29 noiembrie, la Bruxelles, consilierii fiscali, împreună cu reprezentanți ai OCDE, Comisia Europeană, Președinția spaniolă a Consiliului UE și Observatorul fiscal al UE, au cuantificat progresul realizat cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE. OCDE estimează că 55 de jurisdicții iau în prezent măsuri în vederea introducerii pilonului doi, adică o rată minimă efectivă de impozitare de 15% pentru companiile multinaționale mari.  În ceea ce privește UE, momentan Comisia este optimistă cu privire la faptul că statele membre UE vor transpune directiva într-o manieră cuprinzătoare până la sfârșitul anului. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a discuta despre unele provocări practice cu care se confruntă consilierii fiscali în implementarea noilor norme. Întorcându-ne la Pilonul I al acordului OCDE, care va realoca drepturile de impozitare ale întreprinderilor multinaționale din țările de origine ale acestora către piețele care generează profituri, vorbitorii au recunoscut în mare măsură că publicarea Convenției multilaterale (MLC) privind măsura Amount A este un pas înainte major, chiar dacă unele aspecte încă trebuie rezolvate. Vorbitorii au pus, de asemenea, punctul pe i, adică asupra incertitudinii actuale legate de semnătura Statelor Unite. Comisia a anunțat că nu va propune o directivă UE de implementare a Pilonului I în plus față de MLC, și a clarificat legătura dintre Pilonul I al OCDE și propunerea recentă Întreprinderi din Europa: Cadrul general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). În final, discuția a abordat votul recent pentru demararea negocierilor la nivelul ONU pentru o convenție cadru privind cooperarea internațională în domeniul fiscal, posibilul impact pe care aceasta l-ar putea avea asupra activității OCDE privind soluția celor doi piloni și importanța de a avea o poziție comună a UE în această privință. Conferința poate fi urmărită aici, iar un rezumat al discuției este disponibil aici.

Declarația ETAF cu privire la raționalizarea cerințelor de raportare ale UE

Luni, 27 noiembrie, ETAF a publicat răspunsul la consultarea publică a Comisiei Europene despre cum să raționalizezi dispozițiile de raportare derivate din legislația UE și presiunea acestora pe întreprinderi. Membrii ETAF consideră că dispozițiile de raportare DAC6 sunt cele mai problematice pentru profesia fiscală în acest moment. „Totuși, răspunsul nostru a evidențiat și alte dispoziții de raportare din legislațiile UE recent adoptate/implementate, care ar putea fi problematice. Acesta este, în special, cazul obligațiilor de raportare care rezultă din Directiva CbCR publică a UE care, combinată cu noile obligații de depunere, introduse de Directiva privind impozitul minim ar putea, în opinia noastră, să rezulte într-o dublă raportare. În plus față de obligațiile de raportare deja adoptate în legislația UE existentă, considerăm că ar trebui să se țină cont și de actele juridice care se află până în prezent, în procesul legislativ al UE, cum ar fi propunerea de directivă împotriva utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL) sau pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor (AML), pentru a evita lacunele în ceea ce privește raționalizarea obligațiilor de raportare”, a menționat ETAF.  În general, ETAF consideră că introducerea listelor albe, a valorilor pragurilor, a categoriilor sau a implementării graduale pentru a reduce sarcina administrativă a IMM-urilor în comparație cu cea a MNE-urilor sunt instrumente bune pentru a raționaliza dispozițiile de raportare.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 8 decembrie, la Bruxelles. Vor fi prezentate mai multe rapoarte de progres, dar nu se așteaptă niciun acord cu privire la niciuna dintre propunerile fiscale în lucru. Președinția spaniolă a Consiliului UE va prezenta, în special, un raport de progres referitor la pachetul ajustat pentru următoarea generație de resurse proprii prezentată în iunie 2023, care include o nouă resursă proprie bazată pe statisticile privind profiturile companiei. Consiliul Ecofin va aproba, de asemenea, raportul destinat Consiliului European în domeniul fiscalității. Raportul a subliniat faptul că Președinția spaniolă a acordat  prioritate la nivel înalt și a înregistrat progrese tehnice satisfăcătoare în ceea ce privește propunerea pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Totuși, raportul precizează că sunt impuse activități tehnice suplimentare înainte ca dosarul să poată fi depus Consiliului pentru aprobarea unei abordări generale. În ceea ce privește pachetul TVA în era digitală (ViDA), activitatea nu a putut fi finalizată, iar Președinția a rezumat progresul realizat într-un raport separat. Președinția spaniolă a început, de asemenea, analiza și activitatea tehnică referitoare la propunerile privind BEFIT, prețurile de transfer și sistemul fiscal bazat pe sediul social (HOT). În final, Miniștrii de finanțe ai UE vor aproba concluziile cu privire la progresul obținut de Grupul pentru Codul de conduită sub Președinția spaniolă.

Fără fum alb asupra propunerii UNSHELL

Grupul de lucru la nivel înalt al Consiliului UE pentru chestiuni fiscale s-a întâlnit joi, 23 noiembrie, pentru a discuta, printre alte dosare, propunerea de directivă de stabilire a unor norme împotriva utilizării abuzive a companiilor fictive (UNSHELL). În timpul ședinței, Președinția spaniolă ar fi testat ideea Comisiei Europene de a face din criteriile de substanță un standard minim, menținând în același timp unele consecințe fiscale în directivă. Totuși, se pare că această propunere nu ar fi primit sprijinul necesar din partea statelor membre, iar cele mai multe dintre acestea sunt în continuarea în favoarea ideii Germaniei de a face din dispoziția UNSHELL doar un schimb de informații, cu posibile consecințe fiscale în viitor. Comisia ar fi spus statelor membre că, în cazul în care păstrează această abordare în două etape, va trebui probabil să își retragă propunerea și să prezinte una nouă, bazată pe temeiul juridic corect. Președinția spaniolă nu intenționează să prezinte o nouă propunere de compromis statelor membre până la finalul mandatului său. Așadar, negocierile privind Directiva UNSHELL vor continua sub Președinția belgiană, care va începe la 1 ianuarie 2024.

Răspunsurile Comisiei Europene privind Rezoluția PE referitoare la Pandora Papers

Comisia Europeană a răspuns recent la rezoluția adoptată în iunie 2023 de Parlamentul European privind lecțiile învățate în urma dezvăluirilor din Pandora Papers. Rezoluția s-a concentrat pe rolul intermediarilor în facilitarea evaziunii fiscale și evitării obligațiilor fiscale, competiția dăunătoare în impozitarea veniturilor și averii și utilizarea companiilor fictive în scopuri fiscale abuzive. Una dintre solicitările eurodeputaților a fost să realizeze un studiu privind piața de consultanță fiscală pentru a avea informații actualizate cu privire la cota de piață a principalelor firme de contabilitate. Comisia a răspuns că, în prezent, ia în considerare posibilitatea de a compila ratele de concentrare a pieței la nivelul UE pe baza informațiilor existente în registrul EuroGroups. Comisia a transmis, de asemenea, că a lucrat la posibile instrumente suplimentare pentru ca statele membre să abordeze, prin inițiativa SAFE, aranjamentele fiscale din țări din afara UE care duc la evaziune fiscală sau la planificare fiscală agresivă. Totuși, a reamintit că, înainte de adoptarea și depunerea unei propuneri în acest sens, este esențial ca statele membre să ajungă la un acord politic în cadrul Consiliului cu privire la Directiva UNSHELL, care se ocupă de utilizarea abuzivă a entităților fictive în UE. Comisia a transmis, de asemenea, că discută în prezent cu statele membre și cu alte părți interesate despre impactul muncii de la distanță pentru lucrătorii transfrontalieri asupra alocării drepturilor de impozit pe venitul personal și a reședinței fiscale în UE, pentru a găsi soluții care să elimine distorsiunile de pe piața internă.

Parlamentul European a publicat proiectul de opinie privind BEFIT

Parlamentul European a publicat recent proiectul de opinie privind întreprinderile din Europa: Cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), elaborat de eurodeputatul Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria). Principala schimbare propusă de raportor este introducerea unei formule de alocare bazate pe factori semnificativi la sfârșitul perioadei de tranziție. Această formulă ar trebui să prevadă o alocare ponderată între factorii de muncă, bogăție și vânzări. Raportorul este de părere că numai o formulă bazată pe factori poate exploata pe deplin potențialul de armonizare a bazei de impozitare prin eliminarea necesității de stabilire a prețurilor de transfer pentru tranzacțiile din cadrul unui grup BEFIT. Evelyn Regner propune, de asemenea, reducerea pragului de venituri anuale (la 40 000 000 EUR) pentru grupurile de întreprinderi multinaționale după perioada de tranziție, astfel încât toate grupurile mari, astfel cum sunt definite în Directiva contabilă (Directiva 2013/34/UE), să intre în domeniul de aplicare al propunerii. În final, raportul sugerează introducerea unor norme mai stricte privind companiile străine controlate și limitarea stimulentelor fiscale. Votul în comisia ECON, referitor la această opinie fără caracter obligatoriu, este programat pentru 22 februarie 2024.

Eurodeputații adoptă poziția cu privire la propunerea DEBRA

Eurodeputații din Comisia ECON au adoptat marți, 28 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu privind propunerea pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Se pare că eurodeputații au adăugat proporționalitate la ajustările de capital în funcție de mărimea companiei, contrar textului inițial. Textul agreat ar prevedea că ajustarea de capitaluri proprii este deductibilă pentru zece perioade fiscale consecutive din baza de impozitare a oricărei întreprinderi mici sau mijlocii (IMM) sau a unui „grup de dimensiuni medii” supus impozitului pe profit, până la un maxim de 30% din profitul înainte de dobânzi, impozite, amortizarea activelor corporale și necorporale (EBITDA). Pentru companiile mari, numărul perioadelor fiscale consecutive ar fi limitat la șapte. Mai mult, eurodeputații fac apel la statele membre pentru a se asigura că, timp de până la trei perioade fiscale, contribuabilii pot amâna partea din ajustarea de capital care depășește procentele menționate anterior din EBITDA într-o perioadă fiscală, față de cinci în textul inițial. Opinia va fi votată în sesiunea plenară din ianuarie 2024. Propunerea DEBRA a fost prezentată în mai 2022, dar statele membre au decis să suspende discuțiile referitoare la propunere până când se vor cunoaște mai multe detalii despre planul Comisiei legat de un nou cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT).

Parlamentul European: Interpelare a președintei Grupului de lucru privind Codul de conduită

Joi, 30 noiembrie, subcomisia FISC a Parlamentului European a avut un schimb de idei cu María José Garde, președinte al Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor. Grupul pentru codul de conduită are sarcina de a identifica regimurile fiscale preferențiale care ar putea submina competitivitatea pieței interne. De la înființarea grupului, au fost evaluate 480 de regimuri preferențiale din statele membre ale UE și din teritoriile dependente ale acestora. Alte o sută treizeci de scheme au fost considerate dăunătoare și, prin urmare, au fost eliminate. În ceea ce privește jurisdicțiile non-UE, Grupul le enumeră pe cele care nu cooperează în scopuri fiscale, precum și pe cele care și-au luat angajamente privind buna guvernanță fiscală. Ședința a fost prilejul de a discuta despre eficiența Codului de conduită, revizuit la 8 noiembrie 2022, care lărgește domeniul de aplicare pentru a include nu numai măsurile fiscale preferențiale, ci și caracteristicile fiscale de aplicare generală. Discuția s-a concentrat pe impactul practic al reformei din 2022 și pe viitoarea evaluare de către Grup a criteriilor minime de impozitare. În special, aceasta a declarat că jurisdicțiile sunt în curs de implementare a celui de-al doilea pilon și că problema de a face din acesta un criteriu pentru procesul de înscriere pe lista neagră ar putea apărea doar după ce procesul de evaluare inter pares al OCDE va fi finalizat. Aceasta a mai spus că Grupul pentru codul de conduită își concentrează în prezent discuțiile asupra conceperii viitoarelor criterii de prezentare a informațiilor privind beneficiarii reali.

Investigație EPPO privind o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA

Parchetul European (EPPO) a anunțat luni, 27 noiembrie, că 59 de cercetări și alte măsuri de investigație au fost efectuate în opt țări, în cadrul unei acțiuni care vizează grupuri infracționale investigate pentru o fraudă de 85 de milioane de euro în domeniul TVA. Membrii unei organizații criminale, activă în comerțul internațional cu produse electronice de consum (în principal AirPods), sunt suspectați de evaziune fiscală prin intermediul unei fraude de tip „carusel” în materie de TVA, cu pierderi la bugetul UE și la bugetele naționale estimate de cel puțin 85 de milioane de euro. Suspecții au înființat companii în Germania și în alte state membre ale UE, precum și în țări din afara UE, pentru a comercializa bunurile printr-un lanț fraudulos de comercianți dispăruți – care dispăreau fără a-și îndeplini obligațiile fiscale. Ulterior, alte companii din lanțul fraudulos solicitau rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale. Investigația, cu numele de cod „Goliat”, a implicat Europol, agențiile fiscale germane și mai multe forțe de poliție naționale din Danemarca, Franța, Germania, Ungaria, Lituania, Țările de Jos, Suedia și Elveția. Unul dintre presupușii lideri ai grupărilor infracționale care fac obiectul anchetei a fost arestat la 22 noiembrie.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

PULSAR 2024: Promovarea educației în raportarea sustenabilității

Radio CECCAR FM


În perioada 5-7 iunie 2024, Ulcinj, Muntenegru, a fost gazda celei de-a noua ediții a evenimentului organizat de Banca Mondială – Centre for Financial Reporting Reform, în cadrul programului PULSAR. Evenimentul, intitulat 9th Joint Education and Financial Reporting Communities of Practice Workshop, a reunit experți în educație și raportare financiară pentru a discuta și a explora cele mai recente tendințe și inovații în domeniu.

CECCAR, cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, a fost reprezentat la eveniment prin conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, speaker în cadrul panelului Sustainability Reporting and Accountancy Education: Proposed revisions to the International Education Standards (IESs). Alături de Michelle Cardwell, reprezentant IFAC, Adriana Popa a prezentat perspectiva Panelului Internațional de Educație Contabilă (IPAE – UFAC), subliniind importanța adaptării standardelor educaționale pentru a răspunde cerințelor moderne de sustenabilitate.

Lansat în 2017, Programul PULSAR este o inițiativă regională și la nivel de țară destinată celor 13 țări beneficiare din Europa și Asia Centrală. Obiectivul său este de a sprijini îmbunătățirea contabilității sectorului public și a cadrelor de raportare financiară, aliniate la standardele internaționale, precum și a încuraja bunele practici pentru a crește responsabilitatea, transparența și performanța guvernamentală. Programul este susținut de Austria, Elveția și Banca Mondială, care oferă sprijin instituțional și mobilizează resursele necesare pentru implementarea activităților.

Într-un context global în care cererea pentru informații despre sustenabilitate este în creștere, competențele în raportarea și asigurarea sustenabilității devin esențiale pentru profesioniștii contabili. Aceste competențe includ o înțelegere profundă a principiilor de sustenabilitate, capacitatea de a colecta și analiza date relevante și abilitatea de a comunica eficient rezultatele către părțile interesate.

Participarea CECCAR la reuniunea PULSAR 2024 a subliniat angajamentul continuu al organismului profesional de a rămâne la curent cu cele mai recente dezvoltări în educația contabilă și raportarea sustenabilității, asigurându-ne că suntem pregătiți să răspundem cerințelor unui mediu de afaceri în continuă schimbare.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 iunie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Rezultatele provizorii ale alegerilor europene din 2024

Alegerea membrilor în Parlamentul European pentru anul 2024-2029 a avut loc de miercuri, 6 iunie, până duminică, 9 iunie, în toate statele membre ale UE. Pe baza ultimelor rezultate naționale provizorii sau finale disponibile, publicate de Parlamentul European luni, 10 iunie, la ora 10.38, componența provizorie a noului Parlament European este următoarea: Partidul Popular European (PPE): 184; Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților (S&D): 139; Renew Europe: 79; Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR): 73; Identitate și Democrație (ID): 58; Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană: 52; Grupul Stângii: 36; membri neafiliați: 45; membri nou-aleși care nu sunt aliați cu niciunul dintre grupurile politice înființate în Parlamentului care își încheie mandatul: 54. PPE a ieșit mai puternic decât înainte și va reprezenta acum 25,56% dintre locuri, în timp ce grupul S&D și-a consolidat poziția drept a doua familie politică europeană ca mărime. După cum s-a preconizat în sondaje, Renew Europe a pierdut un număr semnificativ de locuri (-23), dar ar putea să-și păstreze locul al treilea, în timp ce ECR este pe cale să devină a patra forță politică și ID a cincea. Pe locul șase, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană a pierdut, de asemenea, un număr semnificativ de locuri (-19), în timp ce Grupul Stângii a pierdut doar un singur loc. Cifrele preliminare sugerează o prezență la vot estimată la nivel UE de 51%. Proiecția componenței Parlamentului se bazează pe structura Parlamentului care își încheie mandatul și a grupurilor sale politice, fără a aduce atingere componenței finale a următorului Parlament în cadrul sesiunii sale constitutive, care va avea loc între 16 și 19 iulie și în care deputații își vor alege președintele și vicepreședinții. Eurodeputații nou-aleși vor trebui acum să fie supuși unei verificări a eligibilității lor, și anume, că nu dețin o altă funcție incompatibilă cu calitatea de membru al Parlamentului European. Va începe și constituirea grupurilor politice. Rezultatele vor continua să fie actualizate și publicate aici, unde veți găsi, de asemenea, detalierea în funcție de țară.

Comisia Europeană pregătește o evaluare a Directivei ATAD

Luni, 3 iunie, Comisia Europeană a informat părțile interesate că pregătește o evaluare a Directivei privind combaterea evaziunii fiscale (ATAD) din 2016, care stabilește norme standard minime pentru abordarea celor mai comune forme de planificare fiscală agresivă și practici de evitare a obligațiilor fiscale care afectează în mod direct funcționarea pieței interne. Evaluarea este prevăzută chiar de directivă, iar rezultatele sunt așteptate pentru al treilea trimestru al anului 2025. În contextul activității Comisiei privind raționalizarea dispozițiilor de raportare ale UE, ETAF a susținut că, odată cu introducerea pilonului doi, ar trebui să se renunțe la majoritatea informațiilor solicitate de ATAD 2016 pentru companiile multinaționale care ating pragurile pilonului doi pentru a evita duplicarea. În special, relația dintre pilonul doi și norma CFC ATAD ar trebui clarificată în opinia noastră, deoarece ambele urmăresc același obiectiv, și anume prevenirea transferului profitului în țările cu un nivel redus de impozitare, și se suprapun în aria lor de aplicare. De asemenea, ar trebui să se analizeze mai atent dovezile care trebuie furnizate în conformitate cu normele privind neconcordanțele antihibride stabilite în ATAD1 și ATAD2.

Comisia Europeană anunță o nouă platformă pentru buna guvernanță fiscală

Comisia Europeană a anunțat vineri, 7 iunie, că a hotărât să continue activitatea Platformei sale pentru buna guvernanță fiscală sub forma unui nou grup de experți. De la înființarea sa în 2013, Platforma pentru buna guvernanță fiscală reunește părțile interesate din sectorul neguvernamental și guvernamental și creează un cadru general pentru consultare și schimb de opinii. Acesta permite un dialog în domeniul bunei guvernanțe fiscale și în alte domenii conexe, de exemplu în domeniul impozitării transfrontaliere, al planificării fiscale agresive, al dublei impuneri și al dublei neimpozitări. Actualul mandat se încheie la 17 iunie 2024. Comisia susține că noua Platformă va continua să lucreze cu sarcini revizuite pentru a reflecta asupra evoluțiilor în materie de transparență fiscală și asupra agendei privind impozitarea echitabilă. Grupul va fi format din reprezentanți ai autorităților fiscale ale statelor membre, ai asociațiilor de întreprinderi, ai organizațiilor societății civile și ai mediului academic. Solicitarea de candidaturi pentru organizațiile neguvernamentale interesate va fi publicată în curând aici.

Comisia Europeană încearcă să relanseze negocierile UNSHELL cu o nouă abordare

Comisia Europeană se pare că va discuta cu statele membre o nouă abordare a propunerii sale de directivă privind utilizarea abuzivă a entităților fictive (UNSHELL) în cadrul unei reuniuni a Grupului de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale, care va avea loc marți, 11 iunie. Se pare că noua abordare nu mai include un test de substanță economică și ar limita obligațiile de raportare la entitățile care prezintă un risc ridicat de a fi utilizate în scheme fiscale abuzive. Propunerea ar include în continuare indicatori de risc în funcție de care entitățile ar trebui să se autoevalueze. Dacă sunt îndepliniți patru dintre acești indicatori sau dacă este îndeplinit indicatorul legat de persoana care deține funcția de conducere, care include faptul de a nu fi rezident fiscal în statul membru al entității, precum și alte două criterii, entitatea va fi considerată ca având risc ridicat. O entitate cu risc ridicat ar trebui să raporteze autorităților indicatorii pe care i-a întâlnit și informații despre acționarii și beneficiarii reali. De asemenea, noua abordare nu mai include consecințe fiscale comune. În schimb, aceasta ar crea obligația statelor membre de a utiliza informațiile schimbate și de a lua măsuri administrative, cum ar fi auditurile fiscale, pentru a identifica posibilele scheme de abuz și pentru a aplica normele naționale antiabuz în consecință.

Experții fiscali discută calea de urmat pentru resursele proprii ale UE

Miercuri, 5 iunie, în cadrul unui eveniment Bruegel, un grup de experți fiscali la nivel înalt, format din Gerassimos Thomas, directorul general al DG TAXUD al Comisiei Europene, Fabrizia Lapecorella, secretar general adjunct al OCDE, Pascal Saint-Amans, cercetător nerezident la Bruegel, și Edwin Visser, partener la PwC, a discutat despre modul în care UE poate îmbunătăți eficiența fiscală și poate stabili noi resurse pe fondul presiunilor pentru competitivitate, echitate fiscală și tranziție verde. Vorbitorii și-au exprimat opinia cu privire la pachetul ajustat de noi resurse proprii ale UE, prezentat de Comisie în 2021 și 2023. În 2021, Comisia a propus trei surse de venituri: – una bazată pe veniturile din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), una bazată pe resursele generate de mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și una bazată pe acordul OCDE/G20 privind pilonul 1. În 2023, Comisia a propus unele ajustări ale propunerilor privind resursele proprii bazate pe ETS și CBAM, precum și o nouă resursă proprie statistică și temporară bazată pe profiturile întreprinderilor, până când se va ajunge la un acord cu privire la propunerea BEFIT. În această privință, Saint-Amans regretă faptul că Comisia nu a considerat pilonul doi ca fiind un posibil candidat. Thomas a răspuns că Pilonul doi a fost considerat o ajustare unică, în timp ce Comisia căuta resurse proprii mai stabile. Comisia, a adăugat el, are „alte idei” pentru noi resurse proprii care ar putea fi lansate în contextul următoarei runde a procesului cadrului general financiar multianual al UE (CFM). Vorbitorii au analizat lista posibilelor surse candidate pentru resurse proprii ale UE, de la impozitarea averii, aviație și impozitarea transportului maritim până la taxele de ieșire. Mai mulți vorbitori au remarcat, de asemenea, că implementarea Pilonului doi reprezintă o oportunitate de a simplifica sistemul fiscal, de a evalua posibilele duplicări sau suprapuneri cu normele fiscale existente în UE și de a prezenta mai multe reglementări fiscale favorabile contribuabililor. Evenimentul poate fi vizionat aici.

Noul raport al Observatorului fiscal al UE privind transparența fiscală a întreprinderilor

Joi, 6 iunie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou raport, elaborat de Giulia Aliprandi și Kane Borders, privind promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor prin raportare pentru fiecare țară în parte (CbCR). Cei doi cercetători au colectat rapoartele CbCR disponibile public și le-au compilat într-o singură bază de date, ceea ce arată că marile multinaționale, în special din Europa de Vest, sunt deschizătoare de drumuri ca editori primari ai unor astfel de rapoarte. Cu toate acestea, marile companii multinaționale care publică CbCR reprezintă mai puțin de 2% dintre companiile mari, rămânând astfel goluri mari, deoarece multinaționalele americane și firmele din economii majore precum China și Rusia au doar câteva prezentări de informații CbCR disponibile, au descoperit cercetătorii. Raportul subliniază că un pas important în promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor este intrarea în vigoare la începutul anului 2024 a Directivei CbCR UE cu caracter de normă, care va face obligatorie publicarea CbCR-ului nu numai pentru multinaționalele europene, ci și pentru cele străine. Raportul estimează în special că aproape o treime dintre întreprinderile multinaționale mari din SUA vor fi obligate să publice mai multe informații financiare dezagregate decât au fost puse vreodată la dispoziția publicului până acum. Cu toate acestea, directiva are limitări serioase, potrivit celor doi cercetători, care sugerează o serie de îmbunătățiri. Aceștia pledează, în special, în favoarea unei prezentări complete de informații, pentru fiecare țară în parte, a unei extinderi a informațiilor care trebuie prezentate pentru a include cel puțin variabilele dispuse de standardul OCDE, a extinderii ariei de aplicare personale pentru a include toate întreprinderile multinaționale cu sediul în afara UE care au o reprezentanță în UE, indiferent de mărimea acestora, a creării unei baze de date centrale în toate statele membre și a eliminării „clauzei privind măsurile de protecție”, care în prezent acordă firmelor o anumită libertate de apreciere pentru a stabili dacă anumite informații sunt considerate dăunătoare, permițând astfel omiterea temporară a unor astfel de informații din rapoartele CbC.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Întâlnire de lucru a profesioniștilor contabili cu specialiști ai AJFP – luni, 10 iunie, ora 15.00

Radio CECCAR FM

Luni, 10 iunie, sediul Filialei CECCAR Brăila va găzdui o întâlnire profesională a experților contabili și contabililor autorizați cu specialiști ai Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP). Reuniunea va avea loc începând cu ora 15.00.

Dezbaterile cu reprezentanții AJFP vor aborda noutățile legislative din domeniul fiscal aplicabile în activitatea agenților economici, precum și aspecte punctuale puse în discuție de participanți. „Întâlnirea are ca obiectiv dezbaterea unor aspecte cu care se confrunta în practică membrii CECCAR, a unor subiecte de interes din domeniul fiscal”, au transmis reprezentanții filialei.

Pentru mai multe informații, vă puteți adresa Filialei CECCAR Brăila.

Continuare

Trending