Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 decembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Conferința ETAF cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE

În cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) miercuri, 29 noiembrie, la Bruxelles, consilierii fiscali, împreună cu reprezentanți ai OCDE, Comisia Europeană, Președinția spaniolă a Consiliului UE și Observatorul fiscal al UE, au cuantificat progresul realizat cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE. OCDE estimează că 55 de jurisdicții iau în prezent măsuri în vederea introducerii pilonului doi, adică o rată minimă efectivă de impozitare de 15% pentru companiile multinaționale mari.  În ceea ce privește UE, momentan Comisia este optimistă cu privire la faptul că statele membre UE vor transpune directiva într-o manieră cuprinzătoare până la sfârșitul anului. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a discuta despre unele provocări practice cu care se confruntă consilierii fiscali în implementarea noilor norme. Întorcându-ne la Pilonul I al acordului OCDE, care va realoca drepturile de impozitare ale întreprinderilor multinaționale din țările de origine ale acestora către piețele care generează profituri, vorbitorii au recunoscut în mare măsură că publicarea Convenției multilaterale (MLC) privind măsura Amount A este un pas înainte major, chiar dacă unele aspecte încă trebuie rezolvate. Vorbitorii au pus, de asemenea, punctul pe i, adică asupra incertitudinii actuale legate de semnătura Statelor Unite. Comisia a anunțat că nu va propune o directivă UE de implementare a Pilonului I în plus față de MLC, și a clarificat legătura dintre Pilonul I al OCDE și propunerea recentă Întreprinderi din Europa: Cadrul general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). În final, discuția a abordat votul recent pentru demararea negocierilor la nivelul ONU pentru o convenție cadru privind cooperarea internațională în domeniul fiscal, posibilul impact pe care aceasta l-ar putea avea asupra activității OCDE privind soluția celor doi piloni și importanța de a avea o poziție comună a UE în această privință. Conferința poate fi urmărită aici, iar un rezumat al discuției este disponibil aici.

Declarația ETAF cu privire la raționalizarea cerințelor de raportare ale UE

Luni, 27 noiembrie, ETAF a publicat răspunsul la consultarea publică a Comisiei Europene despre cum să raționalizezi dispozițiile de raportare derivate din legislația UE și presiunea acestora pe întreprinderi. Membrii ETAF consideră că dispozițiile de raportare DAC6 sunt cele mai problematice pentru profesia fiscală în acest moment. „Totuși, răspunsul nostru a evidențiat și alte dispoziții de raportare din legislațiile UE recent adoptate/implementate, care ar putea fi problematice. Acesta este, în special, cazul obligațiilor de raportare care rezultă din Directiva CbCR publică a UE care, combinată cu noile obligații de depunere, introduse de Directiva privind impozitul minim ar putea, în opinia noastră, să rezulte într-o dublă raportare. În plus față de obligațiile de raportare deja adoptate în legislația UE existentă, considerăm că ar trebui să se țină cont și de actele juridice care se află până în prezent, în procesul legislativ al UE, cum ar fi propunerea de directivă împotriva utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL) sau pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor (AML), pentru a evita lacunele în ceea ce privește raționalizarea obligațiilor de raportare”, a menționat ETAF.  În general, ETAF consideră că introducerea listelor albe, a valorilor pragurilor, a categoriilor sau a implementării graduale pentru a reduce sarcina administrativă a IMM-urilor în comparație cu cea a MNE-urilor sunt instrumente bune pentru a raționaliza dispozițiile de raportare.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 8 decembrie, la Bruxelles. Vor fi prezentate mai multe rapoarte de progres, dar nu se așteaptă niciun acord cu privire la niciuna dintre propunerile fiscale în lucru. Președinția spaniolă a Consiliului UE va prezenta, în special, un raport de progres referitor la pachetul ajustat pentru următoarea generație de resurse proprii prezentată în iunie 2023, care include o nouă resursă proprie bazată pe statisticile privind profiturile companiei. Consiliul Ecofin va aproba, de asemenea, raportul destinat Consiliului European în domeniul fiscalității. Raportul a subliniat faptul că Președinția spaniolă a acordat  prioritate la nivel înalt și a înregistrat progrese tehnice satisfăcătoare în ceea ce privește propunerea pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Totuși, raportul precizează că sunt impuse activități tehnice suplimentare înainte ca dosarul să poată fi depus Consiliului pentru aprobarea unei abordări generale. În ceea ce privește pachetul TVA în era digitală (ViDA), activitatea nu a putut fi finalizată, iar Președinția a rezumat progresul realizat într-un raport separat. Președinția spaniolă a început, de asemenea, analiza și activitatea tehnică referitoare la propunerile privind BEFIT, prețurile de transfer și sistemul fiscal bazat pe sediul social (HOT). În final, Miniștrii de finanțe ai UE vor aproba concluziile cu privire la progresul obținut de Grupul pentru Codul de conduită sub Președinția spaniolă.

Fără fum alb asupra propunerii UNSHELL

Grupul de lucru la nivel înalt al Consiliului UE pentru chestiuni fiscale s-a întâlnit joi, 23 noiembrie, pentru a discuta, printre alte dosare, propunerea de directivă de stabilire a unor norme împotriva utilizării abuzive a companiilor fictive (UNSHELL). În timpul ședinței, Președinția spaniolă ar fi testat ideea Comisiei Europene de a face din criteriile de substanță un standard minim, menținând în același timp unele consecințe fiscale în directivă. Totuși, se pare că această propunere nu ar fi primit sprijinul necesar din partea statelor membre, iar cele mai multe dintre acestea sunt în continuarea în favoarea ideii Germaniei de a face din dispoziția UNSHELL doar un schimb de informații, cu posibile consecințe fiscale în viitor. Comisia ar fi spus statelor membre că, în cazul în care păstrează această abordare în două etape, va trebui probabil să își retragă propunerea și să prezinte una nouă, bazată pe temeiul juridic corect. Președinția spaniolă nu intenționează să prezinte o nouă propunere de compromis statelor membre până la finalul mandatului său. Așadar, negocierile privind Directiva UNSHELL vor continua sub Președinția belgiană, care va începe la 1 ianuarie 2024.

Răspunsurile Comisiei Europene privind Rezoluția PE referitoare la Pandora Papers

Comisia Europeană a răspuns recent la rezoluția adoptată în iunie 2023 de Parlamentul European privind lecțiile învățate în urma dezvăluirilor din Pandora Papers. Rezoluția s-a concentrat pe rolul intermediarilor în facilitarea evaziunii fiscale și evitării obligațiilor fiscale, competiția dăunătoare în impozitarea veniturilor și averii și utilizarea companiilor fictive în scopuri fiscale abuzive. Una dintre solicitările eurodeputaților a fost să realizeze un studiu privind piața de consultanță fiscală pentru a avea informații actualizate cu privire la cota de piață a principalelor firme de contabilitate. Comisia a răspuns că, în prezent, ia în considerare posibilitatea de a compila ratele de concentrare a pieței la nivelul UE pe baza informațiilor existente în registrul EuroGroups. Comisia a transmis, de asemenea, că a lucrat la posibile instrumente suplimentare pentru ca statele membre să abordeze, prin inițiativa SAFE, aranjamentele fiscale din țări din afara UE care duc la evaziune fiscală sau la planificare fiscală agresivă. Totuși, a reamintit că, înainte de adoptarea și depunerea unei propuneri în acest sens, este esențial ca statele membre să ajungă la un acord politic în cadrul Consiliului cu privire la Directiva UNSHELL, care se ocupă de utilizarea abuzivă a entităților fictive în UE. Comisia a transmis, de asemenea, că discută în prezent cu statele membre și cu alte părți interesate despre impactul muncii de la distanță pentru lucrătorii transfrontalieri asupra alocării drepturilor de impozit pe venitul personal și a reședinței fiscale în UE, pentru a găsi soluții care să elimine distorsiunile de pe piața internă.

Parlamentul European a publicat proiectul de opinie privind BEFIT

Parlamentul European a publicat recent proiectul de opinie privind întreprinderile din Europa: Cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), elaborat de eurodeputatul Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria). Principala schimbare propusă de raportor este introducerea unei formule de alocare bazate pe factori semnificativi la sfârșitul perioadei de tranziție. Această formulă ar trebui să prevadă o alocare ponderată între factorii de muncă, bogăție și vânzări. Raportorul este de părere că numai o formulă bazată pe factori poate exploata pe deplin potențialul de armonizare a bazei de impozitare prin eliminarea necesității de stabilire a prețurilor de transfer pentru tranzacțiile din cadrul unui grup BEFIT. Evelyn Regner propune, de asemenea, reducerea pragului de venituri anuale (la 40 000 000 EUR) pentru grupurile de întreprinderi multinaționale după perioada de tranziție, astfel încât toate grupurile mari, astfel cum sunt definite în Directiva contabilă (Directiva 2013/34/UE), să intre în domeniul de aplicare al propunerii. În final, raportul sugerează introducerea unor norme mai stricte privind companiile străine controlate și limitarea stimulentelor fiscale. Votul în comisia ECON, referitor la această opinie fără caracter obligatoriu, este programat pentru 22 februarie 2024.

Eurodeputații adoptă poziția cu privire la propunerea DEBRA

Eurodeputații din Comisia ECON au adoptat marți, 28 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu privind propunerea pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Se pare că eurodeputații au adăugat proporționalitate la ajustările de capital în funcție de mărimea companiei, contrar textului inițial. Textul agreat ar prevedea că ajustarea de capitaluri proprii este deductibilă pentru zece perioade fiscale consecutive din baza de impozitare a oricărei întreprinderi mici sau mijlocii (IMM) sau a unui „grup de dimensiuni medii” supus impozitului pe profit, până la un maxim de 30% din profitul înainte de dobânzi, impozite, amortizarea activelor corporale și necorporale (EBITDA). Pentru companiile mari, numărul perioadelor fiscale consecutive ar fi limitat la șapte. Mai mult, eurodeputații fac apel la statele membre pentru a se asigura că, timp de până la trei perioade fiscale, contribuabilii pot amâna partea din ajustarea de capital care depășește procentele menționate anterior din EBITDA într-o perioadă fiscală, față de cinci în textul inițial. Opinia va fi votată în sesiunea plenară din ianuarie 2024. Propunerea DEBRA a fost prezentată în mai 2022, dar statele membre au decis să suspende discuțiile referitoare la propunere până când se vor cunoaște mai multe detalii despre planul Comisiei legat de un nou cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT).

Parlamentul European: Interpelare a președintei Grupului de lucru privind Codul de conduită

Joi, 30 noiembrie, subcomisia FISC a Parlamentului European a avut un schimb de idei cu María José Garde, președinte al Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor. Grupul pentru codul de conduită are sarcina de a identifica regimurile fiscale preferențiale care ar putea submina competitivitatea pieței interne. De la înființarea grupului, au fost evaluate 480 de regimuri preferențiale din statele membre ale UE și din teritoriile dependente ale acestora. Alte o sută treizeci de scheme au fost considerate dăunătoare și, prin urmare, au fost eliminate. În ceea ce privește jurisdicțiile non-UE, Grupul le enumeră pe cele care nu cooperează în scopuri fiscale, precum și pe cele care și-au luat angajamente privind buna guvernanță fiscală. Ședința a fost prilejul de a discuta despre eficiența Codului de conduită, revizuit la 8 noiembrie 2022, care lărgește domeniul de aplicare pentru a include nu numai măsurile fiscale preferențiale, ci și caracteristicile fiscale de aplicare generală. Discuția s-a concentrat pe impactul practic al reformei din 2022 și pe viitoarea evaluare de către Grup a criteriilor minime de impozitare. În special, aceasta a declarat că jurisdicțiile sunt în curs de implementare a celui de-al doilea pilon și că problema de a face din acesta un criteriu pentru procesul de înscriere pe lista neagră ar putea apărea doar după ce procesul de evaluare inter pares al OCDE va fi finalizat. Aceasta a mai spus că Grupul pentru codul de conduită își concentrează în prezent discuțiile asupra conceperii viitoarelor criterii de prezentare a informațiilor privind beneficiarii reali.

Investigație EPPO privind o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA

Parchetul European (EPPO) a anunțat luni, 27 noiembrie, că 59 de cercetări și alte măsuri de investigație au fost efectuate în opt țări, în cadrul unei acțiuni care vizează grupuri infracționale investigate pentru o fraudă de 85 de milioane de euro în domeniul TVA. Membrii unei organizații criminale, activă în comerțul internațional cu produse electronice de consum (în principal AirPods), sunt suspectați de evaziune fiscală prin intermediul unei fraude de tip „carusel” în materie de TVA, cu pierderi la bugetul UE și la bugetele naționale estimate de cel puțin 85 de milioane de euro. Suspecții au înființat companii în Germania și în alte state membre ale UE, precum și în țări din afara UE, pentru a comercializa bunurile printr-un lanț fraudulos de comercianți dispăruți – care dispăreau fără a-și îndeplini obligațiile fiscale. Ulterior, alte companii din lanțul fraudulos solicitau rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale. Investigația, cu numele de cod „Goliat”, a implicat Europol, agențiile fiscale germane și mai multe forțe de poliție naționale din Danemarca, Franța, Germania, Ungaria, Lituania, Țările de Jos, Suedia și Elveția. Unul dintre presupușii lideri ai grupărilor infracționale care fac obiectul anchetei a fost arestat la 22 noiembrie.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR publică în limba română primele două standarde de sustenabilitate emise de ISSB

Radio CECCAR FM

Raportarea de sustenabilitate: o nouă provocare pentru care profesia contabilă din România este pregătită.

În acest sens, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în calitate de membru al IFRS Sustainability Alliance și în baza acordului exclusiv de traducere semnat cu Fundația IFRS, pune gratuit la dispoziție, în limba română, a primelor două standarde în materie de sustenabilitate elaborate de International Sustainability Standards Board – IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate și IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă.

Prin publicarea IFS S1 și IFRS 2, ISSB a răspuns apelului părților interesate de a acționa, de a se concentra pe nevoile investitorilor și ale piețelor financiare, precum și de a utiliza cadrele generale și standardele existente și respectate ca bază pentru elaborarea noilor norme.

Obiectivul IFRS S1 Dispoziții generale pentru prezentarea informațiilor financiare cu privire la sustenabilitate este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile în materie de sustenabilitate care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Obiectivul IFRS S2 Prezentări de informații legate de climă este de a solicita unei entități să prezinte informații despre riscurile și oportunitățile sale legate de climă care le sunt utile utilizatorilor principali ai rapoartelor financiare cu scop general în luarea deciziilor referitoare la furnizarea de resurse entității.

Standardele sunt aplicabile pentru perioadele anuale de raportare care încep la 1 ianuarie 2024 sau ulterior acestei date.

Cele două documente sunt disponibile exclusiv pe website-ul Fundației IFRS.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

ETAF: Oficiali UE și practicieni fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE

Radio CECCAR FM

Miercuri, 17 aprilie 2024, oficiali UE, experți și consilieri fiscali au discutat despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) la Bruxelles. Evenimentul, care s-a desfășurat cu sala plină, a adunat și 1.800 de persoane online.

În discursul introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat de gândit cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani.

În timpul primului panel, moderat de Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, s-a purtat o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale sub următoarea conducere a Comisii Europene.

Benjamin Angel, director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a reamintit publicului că principala prioritate este adoptarea celor opt texte aflate în prezent în discuție. Acesta a afirmat că discuțiile vor fi reluate încă din timpul Președinției belgiene a Consiliului UE cu privire la propunerea de directivă pentru combaterea utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL). Deși nu este preconizată până la sfârșitul mandatului actual, este puțin probabil ca directiva privind Combaterea rolului facilitatorilor implicați în facilitarea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive în Uniunea Europeană (SAFE) să dispară complet de pe agenda următoarei Comisii Europene, a spus Angel. În opinia sa, ar putea crește în importanță și alte subiecte „la modă”, cum ar fi impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță.

Angel a mai declarat că nu se așteaptă nicio nouă propunere în domeniul fiscal în cadrul mandatului rămas, deoarece propunerea pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă (DAC) în materie fiscală, pentru a însoți implementarea celui de-al doilea pilon și pentru a evita raportarea multiplă pentru companiile care intră sub incidența acesteia, a fost suspendată deoarece lucrările privind îndrumările administrative sunt încă în desfășurare la OCDE. Însă a anunțat că în luna mai va fi lansată o evaluare onestă a eficienței modificărilor succesive aduse DAC (de la DAC1 până la DAC6).

Pentru eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), deplasarea spre dreapta a Parlamentului European după alegerile europene din 2024, prevăzută în sondaje, va duce la o mai mică presiune pentru o mai mare armonizare a impozitării. „Cred că limbajul coordonării, al schimbului de informații, al simplificării și al competitivității vor fi cuvintele-cheie în orice negociere fiscală în următorul mandat”, a spus aceasta.

Panayiotis Nicolaides, director de cercetare la Observatorul fiscal al UE, a subliniat că impozitarea este dictată de condițiile economice. Diferitele crize ar putea obliga statele membre să își majoreze veniturile fiscale și, în opinia sa, acesta va fi cu siguranță motorul viitoarelor politici fiscale. În acest sens, el a pledat pentru un impozit minim global pe averea netă a miliardarilor.

Bart Van Coile, președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili (ITAA), reprezentând profesia fiscală în dezbatere, și-a exprimat dorința pentru o „nouă Comisie Europeană care să se bazeze pe încrederea în contribuabili și intermediari, în special în consilierii fiscali și experții contabili care urmează coduri etice puternice de conduită”. El a mai subliniat faptul că legislatorii UE ar trebui să acorde prioritate prevenirii abaterilor comise de intermediarii neautorizați, simplificării legislației fiscale și respectării normelor pentru întreprinderi și consilieri fiscali și reducerii sarcinilor impuse contribuabililor care se confruntă cu reglementările în schimbare, în special pentru IMM-uri.

Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC, a abordat perspectivele consilierilor fiscali din UE. Membrii panelului au discutat în detaliu despre complexitatea legislației fiscale a UE și despre anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce cu 25% dispozițiile de raportare pentru companii.

Ana Xavier, șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, a invitat publicul să reflecteze asupra sursei poverii administrative în materie de impozitare, și anume fragmentarea sistemelor fiscale din Europa. Această fragmentare generează complexitate și costuri, care pot ajunge, în unele cazuri, până la 54 miliarde de euro pentru conformitatea cu impozitul pe profit din corporații, a spus ea.

Pentru Sean Bray, directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe, proiectarea fiscală și scopul acesteia sunt de o importanță capitală. El și-a exprimat regretul față de echitatea adesea trecută cu vederea și potențialul impact asupra scalabilității legislației fiscale complexe asupra companiilor, îndemnând la o discuție mai amplă despre aceste aspecte în context european.

Transparența și cererea tot mai mare de informații cu privire la strategia fiscală a companiilor au fost tratate de asemenea în cadrul panelului. Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului OCDE pentru Politici Fiscale și Administrație, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick, a reflectat asupra evoluției percepției fiscale în ultimii 15 ani, de la un „subiect tehnic obscur rezervat specialiștilor” la un aspect puternic examinat de societate și guverne. Această schimbare a dus la creșterea interesului politic și a exigențelor privind transparența, determinând întreprinderile să își regândească abordarea față de politica fiscală și de gestionare a riscurilor. Acesta a subliniat și importanța reputației și a datoriei față de societate, alături de conformitate, îndemnând companiile să se pregătească pentru viitoarele dispoziții privind transparența și să analizeze, la nivelul consiliului de administrație, modul în care se prezintă și poziția lor cu privire la aspectele fiscale.

Participanții au mai discutat despre impactul digitalizării și inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. În acest sens, Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), a declarat că trebuie să facem distincția între impactul direct asupra activității consilierilor fiscali și asupra interacțiunilor acestora cu autoritățile fiscale într-un mediu digital. Toma a recunoscut potențialul inteligenței artificiale pentru anumite sarcini repetitive de a spori eficiența, precizia și analiza predictivă în activitatea de consiliere fiscală, ceea ce ar putea duce la reducerea costurilor și la mai mult timp disponibil pentru consiliere strategică. Cu toate acestea, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la rolul viitor al consilierilor fiscali într-un mediu condus din ce în ce mai mult de inteligența artificială generativă, subliniind importanța formării continue și a organizațiilor profesionale pentru a se adapta la aceste tendințe tehnologice și pentru a asigura relevanța continuă a profesioniștilor din domeniul fiscal. Acest lucru este cu atât mai important cu cât consilierii fiscali vor fi cei care vor ajuta IMM-urile să se digitalizeze, a concluzionat Toma.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili

Radio CECCAR FM

Joi, 11 aprilie 2024, Corpul Experților Contabili și Contabili Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Facultatea de Administrarea Afacerilor (FABIZ) din cadrul ASE, un eveniment cu tema Accounting, the language of business, la care au participat peste 100 de studenți pasionați de domeniul financiar-contabil.

Evenimentul a explorat universul captivant al #smartaccounting, aducând în atenție diversificarea serviciilor în domeniu, importanța raționamentului profesional și a respectării Codului etic al profesioniștilor contabili. Discuțiile s-au concentrat pe necesitatea adaptării continue la tehnologiile emergente și pe rolul important al competențelor digitale în profilul profesionistului contabil modern.

Studenților le-au fost prezentate serviciile pe care le pot presta profesioniștii contabili membri CECCAR – vorbind aici inclusiv despre serviciile cu componentă de sustenabilitate. Importanța utilizării tehnologiei și inteligenței artificiale în contabilitate și cum aceste tehnologii pot transforma procesele contabile, crescând eficiența și aducând o mai mare valoare adăugată stakeholderilor, au fost subiecte care au captat atenția studenților.

Conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, expert contabil, a subliniat rolul profesionistului contabil în era digitală și provocările întâmpinate în adaptarea la noile normative. Totodată, ea le-a expus studenților modul în care profesia contabilă s-a transformat – de la activitățile de prelucrare a datelor financiare, profesioniștii contabili de astăzi furnizează servicii integrate, devenind consilieri de încredere ai antreprenorilor, care ajută în luarea deciziilor strategice la nivelul managementului. Vorbindu-le și prin prisma calității de reprezentant al CECCAR în Panelul internațional de educație contabilă din cadrul IFAC, Adriana Florina Popa abordat transformările în domeniul educației în domeniul financiar-contabil, amintind că CECCAR și-a adaptat programele de formare inițială și de formare continuă la standardele internaționale, pentru a răspunde cât mai eficient nevoii de dezvoltare a competențelor și abilităților profesioniștilor contabili și ale aspiranților la profesie la noile realități.

Oana Nicorescu, expert contabil și antreprenor, le-a vorbit tinerilor despre ce înseamnă antreprenoriatul în domeniul financiar-contabil, despre importanța experienței în calea către antreprenoriat, precum și despre aspecte tehnice cum ar fi indicatorii de performanță, conceptele de bază ale contabilității.

Ionuț-Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II le-a povestit studenților despre traseul său profesional: de la student la angajat, de la student la stagiar CECCAR, oferindu-le sfaturi utile despre cum pot trece cu brio de Examenul de acces la stagiu. Totodată, el le-a detaliat studenților informații despre utilitatea programului de stagiu, inclusiv pentru a înțelege mai bine activitatea pe care o desfășoară în cadrul societății de expertiză contabilă în care activează și cum cursurile de pregătire îl ajută să învețe să aplice mai eficient raționamentul profesional.

Acest eveniment a evidențiat nu doar importanța învățării continue, a adaptării la un mediu economic în schimbare, ci și angajamentul CECCAR de a sprijini formarea profesională continuă a profesioniștilor contabili, pregătindu-i să facă față provocărilor. Prin astfel de inițiative, CECCAR contribuie activ la modelarea viitorului profesiei contabile în România și la pregătirea noilor generații de profesioniști contabili fit for future.

Galerie foto

CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili
CECCAR și FABIZ dezvăluie tainele #smartaccounting pentru noua generație de profesioniști contabili


  

Continuare

Trending