Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 6 decembrie 2023

Radio CECCAR FM

etaf

Conferința ETAF cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE

În cadrul unei conferințe organizate de European Tax Adviser Federation (ETAF) miercuri, 29 noiembrie, la Bruxelles, consilierii fiscali, împreună cu reprezentanți ai OCDE, Comisia Europeană, Președinția spaniolă a Consiliului UE și Observatorul fiscal al UE, au cuantificat progresul realizat cu privire la implementarea soluției pe doi piloni a OCDE. OCDE estimează că 55 de jurisdicții iau în prezent măsuri în vederea introducerii pilonului doi, adică o rată minimă efectivă de impozitare de 15% pentru companiile multinaționale mari.  În ceea ce privește UE, momentan Comisia este optimistă cu privire la faptul că statele membre UE vor transpune directiva într-o manieră cuprinzătoare până la sfârșitul anului. Totodată, conferința a reprezentat o ocazie de a discuta despre unele provocări practice cu care se confruntă consilierii fiscali în implementarea noilor norme. Întorcându-ne la Pilonul I al acordului OCDE, care va realoca drepturile de impozitare ale întreprinderilor multinaționale din țările de origine ale acestora către piețele care generează profituri, vorbitorii au recunoscut în mare măsură că publicarea Convenției multilaterale (MLC) privind măsura Amount A este un pas înainte major, chiar dacă unele aspecte încă trebuie rezolvate. Vorbitorii au pus, de asemenea, punctul pe i, adică asupra incertitudinii actuale legate de semnătura Statelor Unite. Comisia a anunțat că nu va propune o directivă UE de implementare a Pilonului I în plus față de MLC, și a clarificat legătura dintre Pilonul I al OCDE și propunerea recentă Întreprinderi din Europa: Cadrul general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT). În final, discuția a abordat votul recent pentru demararea negocierilor la nivelul ONU pentru o convenție cadru privind cooperarea internațională în domeniul fiscal, posibilul impact pe care aceasta l-ar putea avea asupra activității OCDE privind soluția celor doi piloni și importanța de a avea o poziție comună a UE în această privință. Conferința poate fi urmărită aici, iar un rezumat al discuției este disponibil aici.

Declarația ETAF cu privire la raționalizarea cerințelor de raportare ale UE

Luni, 27 noiembrie, ETAF a publicat răspunsul la consultarea publică a Comisiei Europene despre cum să raționalizezi dispozițiile de raportare derivate din legislația UE și presiunea acestora pe întreprinderi. Membrii ETAF consideră că dispozițiile de raportare DAC6 sunt cele mai problematice pentru profesia fiscală în acest moment. „Totuși, răspunsul nostru a evidențiat și alte dispoziții de raportare din legislațiile UE recent adoptate/implementate, care ar putea fi problematice. Acesta este, în special, cazul obligațiilor de raportare care rezultă din Directiva CbCR publică a UE care, combinată cu noile obligații de depunere, introduse de Directiva privind impozitul minim ar putea, în opinia noastră, să rezulte într-o dublă raportare. În plus față de obligațiile de raportare deja adoptate în legislația UE existentă, considerăm că ar trebui să se țină cont și de actele juridice care se află până în prezent, în procesul legislativ al UE, cum ar fi propunerea de directivă împotriva utilizării abuzive a entităților fictive (UNSHELL) sau pachetul de măsuri de combatere a spălării banilor (AML), pentru a evita lacunele în ceea ce privește raționalizarea obligațiilor de raportare”, a menționat ETAF.  În general, ETAF consideră că introducerea listelor albe, a valorilor pragurilor, a categoriilor sau a implementării graduale pentru a reduce sarcina administrativă a IMM-urilor în comparație cu cea a MNE-urilor sunt instrumente bune pentru a raționaliza dispozițiile de raportare.

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles

Miniștrii de finanțe ai UE se vor întâlni vineri, 8 decembrie, la Bruxelles. Vor fi prezentate mai multe rapoarte de progres, dar nu se așteaptă niciun acord cu privire la niciuna dintre propunerile fiscale în lucru. Președinția spaniolă a Consiliului UE va prezenta, în special, un raport de progres referitor la pachetul ajustat pentru următoarea generație de resurse proprii prezentată în iunie 2023, care include o nouă resursă proprie bazată pe statisticile privind profiturile companiei. Consiliul Ecofin va aproba, de asemenea, raportul destinat Consiliului European în domeniul fiscalității. Raportul a subliniat faptul că Președinția spaniolă a acordat  prioritate la nivel înalt și a înregistrat progrese tehnice satisfăcătoare în ceea ce privește propunerea pentru rambursarea mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă (FASTER). Totuși, raportul precizează că sunt impuse activități tehnice suplimentare înainte ca dosarul să poată fi depus Consiliului pentru aprobarea unei abordări generale. În ceea ce privește pachetul TVA în era digitală (ViDA), activitatea nu a putut fi finalizată, iar Președinția a rezumat progresul realizat într-un raport separat. Președinția spaniolă a început, de asemenea, analiza și activitatea tehnică referitoare la propunerile privind BEFIT, prețurile de transfer și sistemul fiscal bazat pe sediul social (HOT). În final, Miniștrii de finanțe ai UE vor aproba concluziile cu privire la progresul obținut de Grupul pentru Codul de conduită sub Președinția spaniolă.

Fără fum alb asupra propunerii UNSHELL

Grupul de lucru la nivel înalt al Consiliului UE pentru chestiuni fiscale s-a întâlnit joi, 23 noiembrie, pentru a discuta, printre alte dosare, propunerea de directivă de stabilire a unor norme împotriva utilizării abuzive a companiilor fictive (UNSHELL). În timpul ședinței, Președinția spaniolă ar fi testat ideea Comisiei Europene de a face din criteriile de substanță un standard minim, menținând în același timp unele consecințe fiscale în directivă. Totuși, se pare că această propunere nu ar fi primit sprijinul necesar din partea statelor membre, iar cele mai multe dintre acestea sunt în continuarea în favoarea ideii Germaniei de a face din dispoziția UNSHELL doar un schimb de informații, cu posibile consecințe fiscale în viitor. Comisia ar fi spus statelor membre că, în cazul în care păstrează această abordare în două etape, va trebui probabil să își retragă propunerea și să prezinte una nouă, bazată pe temeiul juridic corect. Președinția spaniolă nu intenționează să prezinte o nouă propunere de compromis statelor membre până la finalul mandatului său. Așadar, negocierile privind Directiva UNSHELL vor continua sub Președinția belgiană, care va începe la 1 ianuarie 2024.

Răspunsurile Comisiei Europene privind Rezoluția PE referitoare la Pandora Papers

Comisia Europeană a răspuns recent la rezoluția adoptată în iunie 2023 de Parlamentul European privind lecțiile învățate în urma dezvăluirilor din Pandora Papers. Rezoluția s-a concentrat pe rolul intermediarilor în facilitarea evaziunii fiscale și evitării obligațiilor fiscale, competiția dăunătoare în impozitarea veniturilor și averii și utilizarea companiilor fictive în scopuri fiscale abuzive. Una dintre solicitările eurodeputaților a fost să realizeze un studiu privind piața de consultanță fiscală pentru a avea informații actualizate cu privire la cota de piață a principalelor firme de contabilitate. Comisia a răspuns că, în prezent, ia în considerare posibilitatea de a compila ratele de concentrare a pieței la nivelul UE pe baza informațiilor existente în registrul EuroGroups. Comisia a transmis, de asemenea, că a lucrat la posibile instrumente suplimentare pentru ca statele membre să abordeze, prin inițiativa SAFE, aranjamentele fiscale din țări din afara UE care duc la evaziune fiscală sau la planificare fiscală agresivă. Totuși, a reamintit că, înainte de adoptarea și depunerea unei propuneri în acest sens, este esențial ca statele membre să ajungă la un acord politic în cadrul Consiliului cu privire la Directiva UNSHELL, care se ocupă de utilizarea abuzivă a entităților fictive în UE. Comisia a transmis, de asemenea, că discută în prezent cu statele membre și cu alte părți interesate despre impactul muncii de la distanță pentru lucrătorii transfrontalieri asupra alocării drepturilor de impozit pe venitul personal și a reședinței fiscale în UE, pentru a găsi soluții care să elimine distorsiunile de pe piața internă.

Parlamentul European a publicat proiectul de opinie privind BEFIT

Parlamentul European a publicat recent proiectul de opinie privind întreprinderile din Europa: Cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT), elaborat de eurodeputatul Evelyn Regner (Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților, Austria). Principala schimbare propusă de raportor este introducerea unei formule de alocare bazate pe factori semnificativi la sfârșitul perioadei de tranziție. Această formulă ar trebui să prevadă o alocare ponderată între factorii de muncă, bogăție și vânzări. Raportorul este de părere că numai o formulă bazată pe factori poate exploata pe deplin potențialul de armonizare a bazei de impozitare prin eliminarea necesității de stabilire a prețurilor de transfer pentru tranzacțiile din cadrul unui grup BEFIT. Evelyn Regner propune, de asemenea, reducerea pragului de venituri anuale (la 40 000 000 EUR) pentru grupurile de întreprinderi multinaționale după perioada de tranziție, astfel încât toate grupurile mari, astfel cum sunt definite în Directiva contabilă (Directiva 2013/34/UE), să intre în domeniul de aplicare al propunerii. În final, raportul sugerează introducerea unor norme mai stricte privind companiile străine controlate și limitarea stimulentelor fiscale. Votul în comisia ECON, referitor la această opinie fără caracter obligatoriu, este programat pentru 22 februarie 2024.

Eurodeputații adoptă poziția cu privire la propunerea DEBRA

Eurodeputații din Comisia ECON au adoptat marți, 28 noiembrie, o opinie fără caracter obligatoriu privind propunerea pentru reducerea tendinței de favorizare a îndatorării (DEBRA). Se pare că eurodeputații au adăugat proporționalitate la ajustările de capital în funcție de mărimea companiei, contrar textului inițial. Textul agreat ar prevedea că ajustarea de capitaluri proprii este deductibilă pentru zece perioade fiscale consecutive din baza de impozitare a oricărei întreprinderi mici sau mijlocii (IMM) sau a unui „grup de dimensiuni medii” supus impozitului pe profit, până la un maxim de 30% din profitul înainte de dobânzi, impozite, amortizarea activelor corporale și necorporale (EBITDA). Pentru companiile mari, numărul perioadelor fiscale consecutive ar fi limitat la șapte. Mai mult, eurodeputații fac apel la statele membre pentru a se asigura că, timp de până la trei perioade fiscale, contribuabilii pot amâna partea din ajustarea de capital care depășește procentele menționate anterior din EBITDA într-o perioadă fiscală, față de cinci în textul inițial. Opinia va fi votată în sesiunea plenară din ianuarie 2024. Propunerea DEBRA a fost prezentată în mai 2022, dar statele membre au decis să suspende discuțiile referitoare la propunere până când se vor cunoaște mai multe detalii despre planul Comisiei legat de un nou cadru general pentru impozitarea veniturilor (BEFIT).

Parlamentul European: Interpelare a președintei Grupului de lucru privind Codul de conduită

Joi, 30 noiembrie, subcomisia FISC a Parlamentului European a avut un schimb de idei cu María José Garde, președinte al Grupului de lucru privind Codul de conduită în domeniul impozitării întreprinderilor. Grupul pentru codul de conduită are sarcina de a identifica regimurile fiscale preferențiale care ar putea submina competitivitatea pieței interne. De la înființarea grupului, au fost evaluate 480 de regimuri preferențiale din statele membre ale UE și din teritoriile dependente ale acestora. Alte o sută treizeci de scheme au fost considerate dăunătoare și, prin urmare, au fost eliminate. În ceea ce privește jurisdicțiile non-UE, Grupul le enumeră pe cele care nu cooperează în scopuri fiscale, precum și pe cele care și-au luat angajamente privind buna guvernanță fiscală. Ședința a fost prilejul de a discuta despre eficiența Codului de conduită, revizuit la 8 noiembrie 2022, care lărgește domeniul de aplicare pentru a include nu numai măsurile fiscale preferențiale, ci și caracteristicile fiscale de aplicare generală. Discuția s-a concentrat pe impactul practic al reformei din 2022 și pe viitoarea evaluare de către Grup a criteriilor minime de impozitare. În special, aceasta a declarat că jurisdicțiile sunt în curs de implementare a celui de-al doilea pilon și că problema de a face din acesta un criteriu pentru procesul de înscriere pe lista neagră ar putea apărea doar după ce procesul de evaluare inter pares al OCDE va fi finalizat. Aceasta a mai spus că Grupul pentru codul de conduită își concentrează în prezent discuțiile asupra conceperii viitoarelor criterii de prezentare a informațiilor privind beneficiarii reali.

Investigație EPPO privind o fraudă transfrontalieră majoră în materie de TVA

Parchetul European (EPPO) a anunțat luni, 27 noiembrie, că 59 de cercetări și alte măsuri de investigație au fost efectuate în opt țări, în cadrul unei acțiuni care vizează grupuri infracționale investigate pentru o fraudă de 85 de milioane de euro în domeniul TVA. Membrii unei organizații criminale, activă în comerțul internațional cu produse electronice de consum (în principal AirPods), sunt suspectați de evaziune fiscală prin intermediul unei fraude de tip „carusel” în materie de TVA, cu pierderi la bugetul UE și la bugetele naționale estimate de cel puțin 85 de milioane de euro. Suspecții au înființat companii în Germania și în alte state membre ale UE, precum și în țări din afara UE, pentru a comercializa bunurile printr-un lanț fraudulos de comercianți dispăruți – care dispăreau fără a-și îndeplini obligațiile fiscale. Ulterior, alte companii din lanțul fraudulos solicitau rambursări de TVA de la autoritățile fiscale naționale. Investigația, cu numele de cod „Goliat”, a implicat Europol, agențiile fiscale germane și mai multe forțe de poliție naționale din Danemarca, Franța, Germania, Ungaria, Lituania, Țările de Jos, Suedia și Elveția. Unul dintre presupușii lideri ai grupărilor infracționale care fac obiectul anchetei a fost arestat la 22 noiembrie.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Întâlnire de lucru cu specialiști ai AJOFM pe tema stimulării ocupării forței de muncă

Radio CECCAR FM

În data de 26 august, membrii Filialei CECCAR Maramureș s-au reunit într-o întâlnire de lucru cu reprezentanții Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) pentru a discuta măsurile necesare stimulării ocupării forței de muncă în județ. Evenimentul a fost moderat de conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele filialei, și a beneficiat de participarea directorului executiv al AJOFM Maramureș, Mihaela Oana Oșanu, alături de Ștefania Elena Donca, inspector superior în cadrul Compartimentului de Statistică și Analiza Pieței Muncii.

În cadrul discuțiilor au fost abordate teme de interes atât pentru profesioniștii contabili, cât și pentru reprezentanții mediului de afaceri. Unul dintre subiectele centrale a fost angajarea absolvenților conform articolului 80 din Legea nr. 76/2002, care prevede facilități pentru angajatorii ce recrutează tineri absolvenți, cu scopul de a stimula integrarea acestora pe piața muncii. De asemenea, s-a pus accent pe măsurile de sprijin oferite angajatorilor care încadrează în muncă șomeri din categorii vulnerabile, cum ar fi persoanele peste 45 de ani, șomerii care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale, șomerii de lungă durată, tinerii NEETs (cu vârsta între 16 și 29 de ani), precum și persoanele cu dizabilități. Un alt punct important al întâlnirii a fost necesitatea stimulării angajatorilor în a încadra pe piața muncii șomeri aflați aproape de vârsta de pensionare.

Specialiștii instituției au oferit răspunsuri detaliate la solicitările profesioniștilor contabili, clarificând aspectele legislative și operaționale care pot influența activitatea companiilor în ceea ce privește recrutarea și integrarea pe piața muncii a acestor categorii de persoane. În urma discuțiilor a fost subliniată importanța colaborării continue între profesioniștii contabili și autoritățile publice pentru a asigura implementarea eficientă a măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă, contribuind astfel la dezvoltarea economică a județului Maramureș.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Proiectul formularului Notificare de conformare RO e-TVA în consultare publică

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea modelului și conținutului formularului ”Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și a procedurii de transmitere a notificării.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că prin OUG nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific, precum și alte măsuri fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 582 din 21 iunie 2024, s-au aprobat unele măsuri de implementare și utilizare a decontului precompletat RO e-TVA și valorificarea datelor și informațiilor prin implementarea unui sistem de guvernanță specific.

Prin OPANAF nr. 3775/2024 s-au aprobat modelul și conținutul formularului „Decont precompletat RO e-TVA”.

Potrivit prevederilor art. 5 din OUG nr. 70/2024, astfel cum a fost modificată și completată prin OUG nr. 87/2024 privind modificarea unor acte normative în domeniul e-Transport, e-TVA și e-Factura, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, în situația în care se identifică diferențe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA aprobat prin OPANAF nr. 3775/2024 și valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată (formular 300), ANAF notifică persoana impozabilă prin mijloace electronice.

Potrivit prevederilor art. 5 alin. (5) din OUG nr. 70/2024, cu modificările și completările ulterioare, modelul formularului “Notificare de conformare RO e-TVA” și procedura de transmitere se aprobă prin ordin al președintelui ANAF.

În acest context, a fost elaborat noul proiect de Ordin supus consultării publice. Formularul propus de „Notificare de conformare RO e-TVA”, precum și procedura de transmitere a notificării, respectă cerințele impuse de OUG nr. 70/2024, cu modificările și completările ulterioare.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR, în topul organizațiilor de la nivel mondial care contribuie la dezvoltarea unei profesii pregătite pentru viitor

Radio CECCAR FM

Corpul Experților Contabili și Contabililor din România se află în primele șase organizații membre ale International Federation of Accountants (IFAC) în ceea ce privește contribuția adusă la eforturile organismului internațional de dezvoltare a unei profesii pregătite pentru viitor prin traducerea și mediatizarea publicațiilor emise de Federație și Consiliile normalizatoare: IESBA, IAASB și IPSASB, potrivit unei informări emise de IFAC.

Poziționarea CECCAR subliniază implicarea activă a organismului profesional în promovarea profesiei, în dezvoltarea profesională continuă a membrilor prin punerea la dispoziție, în limba română, a materialelor elaborate de IFAC.

Conform informațiilor transmise de IFAC, anul acesta au fost publicate 364 de traduceri în 35 de limbi ale publicațiilor IFAC și ale materialelor de analiză, precum și ale standardelor IAASB, IESBA și IPSASB.

Continuare

Trending