ECONOMIE
Procedura de acordare a garanțiilor pentru beneficiarii Investalim, publicată
În Monitorul Oficial nr. 46 din 18 ianuarie 2024 a fost publicat Ordinul nr. 499/2023 al MADR pentru aprobarea Procedurii privind acordarea garanțiilor pentru beneficiarii Programului național de dezvoltare și susținere a industriei alimentare INVESTALIM aferent perioadei 2023—2026, regulile de gestionare a plafonului de garantare, criteriile de eligibilitate pentru acordarea garanțiilor, garanțiile suplimentare aferente creditului, plata garanțiilor, recuperarea creanțelor, dispozițiile privind transparența, monitorizarea și raportarea, precum și a modelelor convenției de garantare și convenției de implementare.
Procedura reglementează acordarea de către Fondul de Garantare a Creditului Rural – IFN – S.A. (FGCR), de garanții în conformitate cu prevederile art. 23 din OUG nr. 65/2023 pentru aprobarea Programului național de dezvoltare și susținere a industriei alimentare Investalim aferent perioadei 2023-2026, precum și pentru finanțările pentru asigurarea cheltuielilor neeligibile, exclusiv TVA, contractate de către beneficiarii Programului de la instituții de credit.
Garanțiile emise de FGCR în conformitate cu prevederile OUG nr. 65/2023 au următoarele caracteristici: a) sunt exprese, irevocabile și necondiționate și pot fi acordate și plătite numai instituțiilor de credit cu care Fondul a semnat contracte de garantare în temeiul convenției de garantare; b) se plătesc la prima cerere în condițiile respectării prevederilor prezentei proceduri și ale convenției de garantare încheiate; c) au o valoare determinată; d) valoarea garanției FGCR se reduce proporțional cu procentul de garantare pe măsura rambursării creditului. Perioada de valabilitate a garanției se corelează cu scadența creditului prevăzută în solicitarea de garantare, la care se adaugă 60 de zile. Pentru riscul asumat, FGCR percepe instituțiilor de credit, respectiv beneficiarilor de garanții emise un comision de garantare stabilit conform prezentei proceduri și prevederilor convenției de garantare.
Pot beneficia de garanții, în conformitate cu prevederile OUG nr. 65/2023, întreprinderile care îndeplinesc cumulativ, la data înregistrării solicitării de garantare, următoarele criterii de eligibilitate: a) sunt înregistrate potrivit Legii societăților nr. 31/1990; b) dețin un acord pentru finanțare/acord pentru finanțare rectificat, emis de AFIR în conformitate cu prevederile OUG nr. 65/2023, precum și cu prevederile Procedurii de implementare a Programului Investalim aferent perioadei 2023-2026, aprobată prin HG nr. 844/2023; c) nu intră în categoria „întreprinderilor în dificultate” definite conform art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014; d) nu înregistrează obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central, conform certificatului de atestare fiscală; e) nu figurează cu credite restante în baza de date a Centralei Riscurilor de Credit sau, dacă acestea exista, instituția de credit la care sunt înregistrate restanțele confirmă achitarea acestora până la data aprobării garanției; f) nu se află în procedură de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității sau nu se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale; g) prezintă instituției de credit garanții, cu respectarea următoarelor cerințe minime: ▪ se includ în structura de garanții aferentă creditului cel puțin un contract de fideiusiune cu o persoană fizică având calitatea de asociat/acționar/ administrator/reprezentant legal al beneficiarului și o ipotecă imobiliară și/sau mobiliară asupra activelor corporale și/sau necorporale, eligibile și neeligibile, finanțate din credit, care, împreună cu garanția FGCR, acoperă în proporție de cel puțin 100% valoarea finanțării. În situația în care nu se pot institui ipoteci asupra bunurilor finanțate prin credit sau dacă valoarea alocată în garanție a acestora, împreună cu garanția FGCR, nu acoperă în proporție de cel puțin 100% valoarea finanțării, se instituie ipoteci și asupra altor bunuri imobile/mobile, inclusiv depozite bancare, sau imobile proprietatea beneficiarului și/sau a terților garanți, care să conducă la asigurarea gradului minim de acoperire cu garanții mai sus menționat. Toate ipotecile imobiliare/mobiliare prevăzute la acest punct vor fi de rang I. Condiția referitoare la rangul dreptului de ipotecă trebuie să fie îndeplinită inclusiv la data depunerii cererii de plată a garanției de către instituția de credit la FGCR. În situația în care, pe parcursul derulării creditului, persoanele fizice care au semnat contractele de fideiusiune își pierd calitatea de acționari/asociați/administratori/reprezentanți legali, instituția de credit va încheia un nou contract de fideiusiune cu noii acționari/asociați/administratori/ reprezentanți legali, iar dacă aceștia refuză rămâne în vigoare contractul de fideiusiune existent; ▪ în completarea garanțiilor minime prevăzute anterior, instituția de credit poate suplimenta structura de garanții cu alte garanții, respectiv cu garanții reale și/sau personale constituite de beneficiarul finanțării/terți garanți în favoarea instituției de credit și a FGCR, proporțional cu procentul de garantare; h) se încadrează într-o categorie de rating conform solicitării de garantare, care permite acordarea garanției, conform anexei nr. 2.8 la convenția de garantare; i) se încadrează în normele de creditare ale instituției de credit.
Beneficiarii pot fi întreprinderi nou-înființate sau întreprinderi în activitate, atât microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii, cât și întreprinderi mari, cu personalitate juridică.
Decizia de aprobare/respingere a emiterii garanției de către FGCR se face pe baza rezultatului analizei, a documentației prevăzute în convenția de garantare, precum și a respectării prevederilor legale din regulamentele BNRși cele ale OUG nr. 65/2023 și are la bază: a) evaluarea riscului de credit de către instituțiile de credit, în funcție de normele proprii de creditare și care au stat la baza analizei și aprobării de către acestea a creditelor pentru care se solicită emiterea garanției; b) categoria de rating a beneficiarilor; c) îndeplinirea cumulativă a criteriilor de eligibilitate menționate anterior; d) alte elemente pe care FGCR le identifică în analiza proprie, pe baza datelor furnizate de instituțiile de credit, care pot conduce la respingerea solicitării de garanție.
Plafonul de garantare în limita căruia se acordă de către FGCR garanții pentru beneficiarii Programului se constituie din expunerea de până la 5 ori a sumelor alocate de către MADR prin Convenția de implementare
Nivelul comisioanelor de garantare percepute de FGCR este cel aferent ratingului calculat de instituția de credit în conformitate cu normele sale interne pentru fiecare debitor, conform anexei nr. 2.8 la convenția de garantare. Pentru întreprinderile nou-înființate sau care nu au beneficiat de credite, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei cu privire la aplicarea art. 87 și 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanții, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 2008/C155/02, comisionul este stabilit la nivelul de 3,80% pe an. În situația în care, la sfârșitul anului, un beneficiar al unei garanții FGCR este încadrat de către instituția de credit într-o categorie de rating pentru care nu se pot acorda garanții sau pentru cei împotriva cărora s-a deschis procedura insolvenței, FGCR va percepe în anul următor nivelul maxim al comisionului de garantare, de 6,3% pe an. Pentru garanțiile existente în sold la 31 decembrie, nivelul comisionului de garantare este cel aferent ratingului debitorului valabil la sfârșitul anului precedent, comunicat de către instituția de credit către FGCR. Comisioanele de garantare cuvenite FGCR, acceptate și achitate de către instituția de credit, se recuperează de la beneficiari, urmărind ca această obligație să fie introdusă în contractele de credit.
Comisionul de garantare se calculează ca procent aplicat la valoarea/soldul garanției acordate și se plătește, anual, pentru creditele acordate de instituțiile de credit, proporțional cu perioada de creditare din an, iar pentru ultimul an, proporțional cu numărul de luni/zile de garantare aferente ultimului an, din care se scad 2 luni, la valoarea/soldul garanției acordate sau de la 31 decembrie. În situația creditelor pentru care instituțiile de credit nu raportează trageri din credit la 31 decembrie sau creditul nu a fost utilizat integral, comisionul anual de garantare se va calcula la valoarea garanției aprobate. Modul de calcul al comisionului de garantare se stabilește prin convenția de garantare.
În cazul neplății comisionului de garantare în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării aprobării, valabilitatea aprobării garanției încetează. O nouă garanție poate fi supusă aprobării doar în urma transmiterii unei noi solicitări de garantare, însoțită de documentele necesare actualizate. Dacă până la data de 1 aprilie nu se plătește comisionul de garantare datorat, după această dată se vor plăti penalități de 0,015% pe zi de întârziere. Dacă până la data de 30 aprilie comisionul de garantare și penalitățile datorate nu sunt plătite, răspunderea FGCR încetează și se va comunica instituției de credit prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fără nicio altă formalitate, chemare în judecată sau altă punere în întârziere ori intervenție a unui organ judiciar și fără a putea fi obligat la despăgubiri.
ECONOMIE
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie 2024, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.
Calendarul poate fi accesat AICI.
ECONOMIE
Termenul de depunere a proiectelor Programul Regional Vest a fost prelungit
Ca urmare a interesului ridicat manifestat de reprezentanții mediului de afaceri pentru finanțările deschise prin Programul Regional Vest, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) a decis prelungirea termenului de depunere a proiectelor în cadrul apelului pentru sprijinirea IMM-urilor, până în data de 30 septembrie 2024, ora 12:00.
„Autoritatea de Management pentru Programul Regional Vest 2021-2027 a luat decizia de a prelungi cu o lună acest termen pentru a veni în sprijinul solicitanților, astfel încât toți cei interesați să poată depune proiecte calitative”, se menționează într-un comunicat al ADR Vest.
Firmele din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș pot obține finanțări nerambursabile de până la 4 milioane de euro pentru dezvoltarea activităților de producție și până la 1 milion de euro pentru investiții în domeniul serviciilor. Peste 40 de milioane de euro au la dispoziție IMM-urile din Regiunea Vest în cadrul acestui apel.
Fondurile sunt destinate IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care activează în mediul urban sau în stațiunile turistice din Regiunea Vest.
Aceste finanțări le vor permite firmelor să realizeze investiții durabile și sustenabile pentru modernizarea sau extinderea spațiilor de lucru și achiziționarea de echipamente performante, eficiente energetic și care încorporează tehnologii avansate și procese inovative, prin care să își automatizeze procesele, devenind astfel mai competitive pe piață.
Ghidul de finanțare – Sprijin pentru IMM-uri, cu toate informațiile necesare pentru accesarea finanțărilor, este disponibil pe site-ul Programului Regional Vest, www.vest.ro. Pentru informații suplimentare, cei interesați pot contacta Biroul de HelpDesk al ADR Vest: telefon 0256-491.923, e-mail helpdesk@adrvest.ro.
Regiunea Vest beneficiază de 1,18 miliarde euro, fonduri europene, prin Programul Regional Vest 2021-2027, pentru investiții care sprijină creșterea economică, dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi.
ECONOMIE
O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice începe pe 6 septembrie
Programul „Casa Verde Fotovoltaice” 2024 începe pe 6 septembrie cu sesiunea de înscriere a instalatorilor, iar din 27 septembrie vor putea aplica și persoanele fizice pentru a primi finanțare, a anunțat, într-o conferință de presă, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Laurențiu-Adrian Neculaescu, citat de Agerpres.
„Ne pregătim de o nouă sesiune pentru Programul Casa Verde Fotovoltaice (…) Un calendar pentru sesiunea de anul acesta va începe cu data de 6 septembrie. În acea dată vom începe înscrierea instalatorilor, vom deschide o nouă sesiune de acreditare pentru noi firme care doresc să participe la Programul Casa Verde. Fac mențiunea pe această cale că firmele care au fost anul trecut acreditate de AFM rămân în continuare acreditate dacă doresc să participe și în sesiunea de anul acesta. Doar firmele noi care doresc să se înscrie în cadrul programului, pe data de 6 septembrie, își pot depune dosarele pentru acreditare. Avem câteva etape pentru validarea instalatorilor. Lista instalatorilor se va publica undeva pe 1 noiembrie. În paralel, vom demara și înscrierea persoanelor fizice. Așa cum avem astăzi un calendar estimativ, vom începe pe 27 septembrie înscrierea persoanelor fizice în aplicația aferentă Programului Casa Verde Fotovoltaice. Până pe data de 9 octombrie, după ce se vor finaliza înscrierile, persoanele fizice pot să-și aleagă instalatorii din lista publicată de Administrația Fondului pentru Mediu”, a menționat Neculaescu.
Acesta a adăugat că, pentru sesiunea din acest an, se estimează apariția a 67.000 de noi beneficiari ai programului „Casa Verde Fotovoltaice”.
„Vreau să mai precizez doar faptul că anul acesta estimăm undeva în jur de 67.000 de noi beneficiari ai programului Casa Verde Fotovoltaice, ceea ce înseamnă că vom ajunge la un număr total de aproximativ 200.000 de familii care au beneficiat în decursul a câțiva ani de acest program”, a spus șeful AFM.
În ceea ce privește regulile de participare în program, acestea nu s-au schimbat față de sesiunea anterioară,
„Vor fi aceleași documente minimale pentru înscrierea în cadrul programului, și anume: actul de identitate, certificatele fiscale atât de la impozite și taxe locale, cât și de la bugetul consolidat, din care să rezulte că persoana fizică nu are datorii, și extrasul de carte funciară. Aplicația prin intermediul căreia se vor face înscrierile a rămas aceeași de anul trecut. Am avut un feedback foarte bun. Aplicația a fost simplu de folosit și a funcționat foarte bine. Diferența este că anul acesta nu vom mai lăsa trei zile de înscriere pentru fiecare regiune. Înscrierile se vor face într-o singură zi pentru fiecare regiune, pentru că am observat de anul trecut că banii s-au consumat în câteva minute”, a afirmat Laurențiu-Adrian Neculaescu.
La rândul său, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a subliniat că sistemul fotovoltaic pentru care se poate acorda finanțare trebuie să aibă capacitate de minimum 3 kW.
„Vom finanța pe fiecare regiune în parte, la fel cum vom finanța, la fel ca în anul trecut, și unitățile de cult. Vom avea o sesiune separată pentru clădirile cu destinație spațiu de locuit pentru personalul clerical sau clădirea care are ca destinație spațiu în care se celebrează slujbele religioase. Cam acestea sunt noutățile programului”, a spus oficialul.
Bugetul alocat în acest an pentru Programul „Casa Verde Fotovoltaice„ se ridică la valoarea de 2 miliarde de lei.