Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 25 martie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Rezultatele reuniunii Consiliului European din perioada 21-22 martie

Liderii UE s-au întâlnit la Bruxelles joi și vineri, 21-22 martie. În prima zi a summitului, liderii UE au adoptat concluzii privind războiul din Ucraina, securitatea și apărarea, situația din Orientul Mijlociu, extinderea și reformele, migrația, pregătirea și reacția la situații de criză și semestrul european.  Concluziile reiterează hotărârea UE de a continua să ofere Ucrainei și poporului său tot sprijinul politic, financiar, economic, umanitar, militar și diplomatic necesar atât timp cât este necesar. Concluziile subliniază, de asemenea, că UE și statele sale membre ar trebui să accelereze și să intensifice furnizarea întregii asistențe militare necesare, inclusiv aprovizionarea Ucrainei cu muniție. În ceea ce privește Orientul Mijlociu, liderii UE și-au exprimat profunda îngrijorare cu privire la situația umanitară catastrofală din Gaza. Ei au cerut o pauză umanitară imediată care să conducă la o încetare a focului durabilă, eliberarea necondiționată a tuturor ostaticilor și furnizarea de asistență umanitară și au cerut guvernului israelian să nu demareze operațiunea terestră la Rafah, unde peste un milion de palestinieni se refugiază. În cele din urmă, ei au dat undă verde deschiderii negocierilor de aderare cu Bosnia și Herțegovina. În a doua zi, liderii au discutat despre relațiile externe și agricultură.

Comisia Europeană discută despre votul în unanimitate în materie de impozitare în comunicarea privind extinderea

Comisia Europeană a discutat despre posibilitatea de a trece de la votul în unanimitate la votul cu majoritate calificată (VMC) privind impozitele și alte aspecte, ca parte a unei comunicări privind reformele preliminare extinderii și revizuirile politicilor publicate miercuri, 20 martie. Având în vedere că Albania, Bosnia și Herțegovina, Georgia, Moldova, Muntenegru, Macedonia de Nord, Serbia, Turcia și Ucraina dețin statutul de candidate la UE, comunicarea analizează implicațiile unei Uniuni Europene mai mari în patru domenii principale: valori, politici, buget și guvernanță. „Întrebările privind capacitatea UE de a acționa există deja într-o Uniune de 27 de state membre. Acest lucru se referă în special la regulile privind votul în unanimitate în cadrul Consiliului. Dacă majoritatea deciziilor sunt luate acum cu majoritate calificată în Consiliu, în unele domenii, deciziile trebuie luate în unanimitate în Consiliu, așa cum este cazul impozitelor, al politicii externe și al anumitor aspecte sociale. Într-o Uniune mai mare, unanimitatea va fi și mai dificil de atins, cu riscuri sporite de blocare a deciziilor de către un singur stat membru”, a scris Comisia Europeană. Comunicarea reamintește că tratatele UE prevăd deja așa-numitele „clauze pasarelă” care permit trecerea de la votul în unanimitate, la votul cu majoritate calificată în cadrul Consiliului în domenii-cheie, care pot fi activate printr-o decizie unanimă fie din partea Consiliului Uniunii Europene, fie a Consiliului European. Recunoscând rezistența unor state membre care se tem de izolare în aspecte de interes național strategic esențial, Comisia Europeană a declarat că o posibilă cale de urmat ar putea fi combinarea activării „clauzelor pasarelă” cu măsuri de protecție adecvate, de exemplu, concluziile Consiliului European care prevăd posibilitatea ca unul sau mai multe state membre să invoce motive excepționale de interes național pentru a continua discuțiile cu scopul de a ajunge la o soluție satisfăcătoare sau să sesizeze Consiliul European pentru a delibera pe această temă. Comisia a declarat că va efectua revizuirile politicii de preaderare la începutul anului 2025 și va face propuneri de reformă substanțiale în sectoare individuale.

Comisia Europeană publică un raport economic privind impozitarea favorabilă creșterii economice într-un mediu cu inflație ridicată

Direcția generală de afaceri economice și monetare a Comisiei Europene a publicat miercuri, 20 martie, un raport economic care se concentrează pe provocările și posibilele soluții legate impozitarea recurentă a bunurilor imobile și a muncii în perioadele cu inflație ridicată. Autorii susțin că impozitele recurente pe proprietate sunt printre impozitele cel mai puțin dăunătoare creșterii. Dacă acestea se bazează pe valori ale proprietății, atunci sunt necesare actualizări periodice ale bazei fiscale pentru a păstra potențialul de venituri și eficiența economică, precum și tratamentul egal al contribuabililor. În același timp, actualizarea valorilor proprietăților ar putea duce la creșteri bruște și mari ale datoriilor privind impozitul când inflația este ridicată, ceea ce ar putea spori rezistența la reformele care vizează transferul impozitării către bunuri imobile. În opinia autorilor, practicile care vizează creșterea frecvenței și reducerea costului actualizării valorilor proprietăților și a scutirilor temporare de taxe pe proprietate pot contribui la depășirea acestei rezistențe crescute. Rezistența poate fi legată și de aspectele de lichiditate pentru numărul deloc mic de contribuabili care dețin proprietăți, dar au venituri relativ scăzute. Rezistența în aceste cazuri ar putea fi tratată prin posibilitatea amânării impozitelor sau prin măsuri de reducere a impozitelor specifice și testate pentru gospodăriile cu venituri mici, potrivit documentului. „Ideea de impozitare a muncii pentru persoanele cu venituri mici este, de asemenea, importantă pentru a sprijini creșterea favorabilă incluziunii, deoarece angajații cu venituri mici reacționează mai sensibil la stimulentele de muncă în marja de participare (adică decizia de a lucra sau nu)”, au constatat autorii.

Pascal Saint-Amans recomandă ca noile resurse pentru bugetul UE să fie mai extinse în ceea ce privește taxele la frontierele externe

Într-un raport privind politicile publicat joi, 21 martie, Pascal Saint-Amans, fost director al Centrului pentru politică și administrare fiscală (CTPA) din cadrul OCDE și membru nerezident al grupului de experți Bruegel, a examinat pachetul revizuit de noi propuneri de resurse proprii pentru bugetul UE în 2023 și a propus noi idei, inclusiv explorarea ideii de taxe la frontierele externe. „Dacă nu avansăm, punem în pericol capacitatea UE de a continua să-și finanțeze proiectele existente, în special într-un moment în care creșterea ratei dobânzii va îngreuna rambursarea atât a capitalului, cât și a dobânzii”, a scris Saint-Amans. În opinia sa, pachetul revizuit pentru 2023 este „pragmatic și avansează în direcția potrivită, dar nu merge suficient de departe”. Pascal Saint-Amans a salutat în special decizia Comisiei de a nu reveni la ideea unei taxe europene pentru serviciile digitale (DST) ca substitut al acordului OCDE. Dincolo de necesitatea urgentă de a conveni asupra acestui pachet, dezbaterea privind resursele proprii ar trebui să se concentreze, în opinia sa, pe întrebarea dacă UE va fi capabilă să-și construiască resurse proprii veritabile bazate pe politici fiscale comune. În acest sens, impozitul minim global de 15% ar fi putut oferi o oportunitate de a împărți în mod egal unele resurse la nivelul UE ca o resursă proprie veritabilă, a spus acesta. Dacă perspectiva unor noi resurse proprii provenite din impozite armonizate rămâne puțin probabilă din cauza cerinței de unanimitate în ceea ce privește deciziile privind aspectele fiscale, el a recomandat explorarea modului în care alte frontiere fiscale externe ale UE ar putea fi o modalitate de a trece la noi resurse proprii veritabile. De exemplu, în domeniul impozitului pe venitul persoanelor fizice, stabilirea unei taxe comune de ieșire pentru rezidenții țărilor UE care se mută în străinătate pentru a evita plata impozitelor pe câștigurile de capital ar putea servi scopului de a proteja bazele de impozitare ale țărilor UE și de a dezvolta o nouă resursă proprie, a spus el. Acest lucru ar putea fi luat în considerare și în domeniul impozitării averii sau al taxelor de succesiune. În loc să armonizeze taxele, ceea ce se dovedește dificil, concentrarea pe protejarea veniturilor membrilor UE prin frontiere comune ar putea dezlănțui o parte din potențial, a concluzionat Pascal Saint-Amans.

Un nou document de lucru al OCDE privind elaborarea regimurilor fiscale simplificate în anumite țări

Marți, 19 martie, OCDE a publicat un nou document de lucru care compilează informații privind regimurile fiscale simplificate existente într-un grup de țări OCDE și non-OCDE (Argentina, Brazilia, Columbia, Costa Rica, Franța, Ungaria, Italia, Mexic, Africa de Sud, Tunisia, Uruguay). Regimurile fiscale simplificate vizează încurajarea respectării obligațiilor fiscale și formalizării întreprinderilor prin reducerea costurilor de conformitate fiscală și prin perceperea unor rate de impozitare mai mici în comparație cu sistemul fiscal standard. Aceste regimuri vizează, de obicei, microîntreprinderile și întreprinderile mici și percep impozite pe o bază fiscală presupusă care încearcă să aproximeze veniturile impozabile prin mijloace indirecte. Ele pot fi deosebit de relevante în cazul în care venitul impozabil real este dificil sau costisitor de evaluat cu exactitate. Documentul identifică practicile comune adoptate în țările examinate și oferă mai multe exemple de bune practici observate în aceste regimuri. Documentul evidențiază, de asemenea, principalele provocări observate în general în regimurile fiscale simplificate studiate, care ar putea submina rolul acestor regimuri în stimularea formalizării întreprinderilor și în consolidarea respectării obligațiilor fiscale în timp. Potrivit autorilor, elaborarea și administrarea optime ale unui regim fiscal simplificat necesită o evaluare periodică și bazată pe dovezi pentru a verifica coerența regimului și dacă obiectivele acestuia au fost îndeplinite. „Regimurile fiscale simplificate necesită o atenție suplimentară din partea decidenților în materie de politică fiscală și a administrațiilor fiscale”, concluzionează OCDE.

David Bradbury va demisiona din funcția de director adjunct al CTPA de la OCDE

Directorul adjunct al Centrului OCDE pentru politică și administrare fiscală (CTPA), David Bradbury, a anunțat luni, 18 martie, într-o postare pe LinkedIn, că își părăsește poziția după aproape 10 de ani în cadrul organizației din motive personale și se întoarce în Australia. Bradbury a fost numit director adjunct al CTPA în aprilie 2023, când Manal Corwin a devenit director al CTPA. Dl Bradbury a jucat un rol esențial în realizarea proiectului BEPS al OCDE/G20 în 2015, a raportului interimar din 2018 al Grupului operativ privind economia digitală și a acordului fiscal internațional de referință din 2021, care a fost convenit de mai mult de 140 de jurisdicții și a dus la crearea impozitului minim global care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2024. „Următoarele trei luni, îmi respect angajamentul față de OCDE și îmi continui activitatea . Dincolo de asta, sunt încântat de perspectiva de a face față unor noi provocări și fac următorii pași în carieră cu o minte deschisă și o dorință continuă de a aduce o contribuție”, a scris David Bradbury.

Raportul anual al ETAF pentru 2023

Luni, 18 martie, European Tax Adviser Federation (ETAF) și-a publicat raportul anual în cadrul căruia își prezintă principalele activități desfășurate în 2023. „În această ediție, am pus accentul pe activitatea noastră privind pachetul de măsuri pentru combaterea spălării banilor, raționalizarea dispozițiilor de raportare fiscală ale UE, pachetul TVA-ul în era digitală, DAC8, propunerea pentru un sistem fiscal bazat pe sediul social (HOT) pentru IMM-uri, întreprinderile din Europa: Propunerea privind cadrul general pentru impozitare (BEFIT), noul cadru general propus pentru propunerea de „reducere mai rapidă și mai sigură a impozitelor reținute la sursă” (FASTER) și propunerea Directivei privind prețurile de transfer. 2023 a fost, de asemenea, un an plin de evenimente, cu două conferințe ETAF, participarea noastră la Simpozionul fiscal al UE și la conferințele anuale ale Observatorului fiscal al UE, congresele membrilor noștri, precum și alte întâlniri cu oficiali din domeniul fiscal și părți interesate.”, menționează ETAF.  „Privind în perspectivă anul 2024, un an crucial marcat de alegerile europene, ETAF își menține angajamentul de a promova norme fiscale echilibrate și juste, de a sprijini modernizarea sistemului fiscal internațional și de a promova profesii fiscale puternice, independente și reglementate în întreaga Europă”, a declarat președintele ETAF, Philippe Arraou.

Conferința ETAF din 17 aprilie 2024Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele de viitor pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

13:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

13:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

14:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

15:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând! Conferința va fi, transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

ECONOMIE

Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate

Radio CECCAR FM


Luni, 30 septembrie, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, în colaborare cu Dăruiește Viață și Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Marie S. Curie”, evenimentul Împreună, pentru proiecte de succes, un eveniment care nu doar că a adus laolaltă profesioniști contabili și antreprenori, ci a unit suflete și valori comune în efortul de a contribui la binele copiilor. „Acesta nu este doar un simplu eveniment, ci un moment de reflecție și un punct de plecare pentru noi inițiative care să contribuie la binele celor mici. Ne unește o cauză nobilă – aceea de a oferi copiilor șansa la o viață sănătoasă și plină de speranță. (…) În copilărie, fiecare zi este o speranță pentru viitor, iar această speranță depinde nu doar de ei, ci mai ales de noi, cei maturi – de acțiunile și inacțiunile noastre”, a transmis, în deschiderea evenimentului, prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR.

Peste 50 de profesioniști contabili, inclusiv experți contabili care se află în topul național al membrilor CECCAR, și reprezentanți ai mediului de afaceri au participat la discuții și au vizitat noua clădire a Spitalului „Marie Curie”, construită de Dăruiește Viață cu sprijinul donatorilor și sponsorilor (inițiativa #NoiFacemUnSpital). Această realizare a fost posibilă prin implicarea profesioniștilor contabili din întreaga țară.

S-a vorbit, cu acest prilej, și despre rolul important ce îi revine statului în acest parteneriat, prin instituirea de măsuri care să contribuie la sprijinirea mediului de afaceri pentru a face bine în societate. „Apreciem măsurile existente, dar se sime nevoia extinderii acestora. Pentru îndeplinirea obiectivelor de responsabilitate față de societate este nevoie de un sistem fiscal care să încurajeze capitalismul responsabil. Parteneriatul stat – profesionist contabil – antreprenor – societate civilă poate crea un model nou de afaceri, în care binele social devine un element central. (…) Este momentul să promovăm capitalismul responsabil, un model de afaceri în care profitul merge mână în mână cu impactul pozitiv asupra comunităților noastre. Noi, profesioniștii contabili, suntem oamenii cifrelor, dar și magicienii care le dăm valoare, adică le transformăm în profit pentru investitori și bunăstare pentru comunitate”, este de părere Robert Șova.

A fost reiterată importanța creșterii numărului de companii care folosesc facilitățile fiscale ce le permit susținerea cauzelor sociale:

  • direcționarea impozitului pe profit, potrivit prevederilor art. 25, al (4) lit i), Titlul IV din Legea 227/2015 privind Codul fiscal;
  • redirecționarea impozitului pe profit prin declarația 177, potrivit prevederilor art. 42, al (4) lit i), Titlul IV din Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Despre acestea, Robert Șova a spus: „Ar trebui să ne asumăm împreună creșterea la 100% a gradului de utilizare a acestor facilități fiscale”.

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a transmis un mesaj de apreciere a susținerii cauzelor care „cultivă speranță și încredere în sufletele pacienților copii și în familiile lor”, prezentat de Melania Preda – expert contabil.

Din partea Asociației Dăruiește Viață, Carmen Uscatu și Oana Gheorghiu au vorbit despre proiectul de succes care astăzi le oferă unora dintre copiii internați în Spitalul „Marie Curie” condiții optime de tratament în spații moderne, condiții care îi pot ajuta să uite, în unele momente, că se află în spital. Conform unor estimări prezentate de Asociație, doar 50% dintre companii folosesc facilitatea de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit. „Fără acești magicieni ai cifrelor (n.r. profesioniștii contabili) noi nu am fi fost astăzi aici, nu am fi putut spune: #Noi am făcut un Spital! (…) Dar nu ne oprim și ne propunem să facem și un Campus Medical Pediatric. Oameni ca dumneavoastră au decis să ne susțină sau să-și convingă prietenii care au companii, șefii care puteau decide și, astfel, noi să putem construi atât de multe lucruri în țară. Cred că așa se construiește speranța în România și cred că așa putem continua împreună, pentru că dumneavoastră decideți să ne susțineți, iar noi decidem să creăm proiecte cu impact în România”, a declarat Carmen Uscatu, una dintre fondatoarele Asociației. „Spitalul Marie Curie funcționează, în prezent, în două secole – o parte din clădire este învechită, în timp ce alta găzduiește secții vitale, cum ar fi blocul operator, terapia intensivă, neurochirurgia și oncologia. Ne propunem să construim un campus medical de secol XXI, cu spații de cazare pentru pacienți din afara Bucureștiului, infrastructură modernă, cercetare medicală și spații de învățare pentru studenți și rezidenți. Vrem să creăm un loc unde medicina de top să devină realitate și sunt convinsă că putem face asta împreună”, a completat Oana Gheorghiu – de asemenea, fondatoare Dăruiește Viață.

Despre abisul dintre condițiile din vechea și noua clădire a spitalului a vorbit chiar mama unei fetițe în vârstă de un an și două luni, care este internată de 10 luni în secția de neurochirurgie.

Daniel Buzatu, managerul Spitalului „Marie Curie”, și medicul Radu Tăbăcaru, șeful secției de Terapie Intensivă, au completat imaginea impactului direct pe care aceste proiecte le au asupra vieții pacienților. Condițiile din spital influențează nu doar pacienții, ci și activitatea medicilor. Nu trebuie să uităm că adevărata putere a implicării în proiecte sociale este chiar speranța la o viață mai bună, pentru care medicii se luptă în fiecare spital.

Reprezentanți ai organizațiilor participante, prof. univ. dr. Iulia David Sobolevschi, din partea Academiei de Studii Economice București, Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali (CCF), conf. univ. dr. Marcel Vulpoi – expert contabil, CEO al celei mai mari societăți de expertiză contabilă din România cu capital integral românesc, și Adriana Eftimie, secretar general al Confederației Antreprenorilor și Investitorilor din România (CAIR), au vorbit despre importanța utilizării responsabile a mecanismelor fiscale pentru susținerea proiectelor care CONTează, în cazul de față transformându-le în investiții pentru speranța la o viață sănătoasă a celor mici.

CECCAR va continua să susțină mediul de afaceri în utilizarea facilităților fiscale pentru a scrie povești de succes, oferind sprijinul necesar pentru o implicare responsabilă și conștientă în proiectele sociale care fac diferența, a inițiativelor care schimbă vieți în bine.

Galerie foto

Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate Facilități fiscale pentru capitalism responsabil: accesibile, dar insuficient accesate

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 30 septembrie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Pachetul ViDA a fost blocat

Joi, 26 septembrie, Grupul de lucru la nivel înalt privind aspectele fiscale a discutat pachetul privind TVA în era digitală (ViDA), care încă s-ar confrunta cu un blocaj din cauza opoziției Estoniei față de un regim obligatoriu de furnizori desemnați. Acest regim ar face ca platformele de ride-sharing și de cazare pe termen scurt să fie responsabile de colectarea TVA. Președinția maghiară a Consiliului UE a sugerat discutarea ideii Estoniei propusă la începutul anului de Președinția belgiană de a limita la IMM-uri regimul bazat pe exprimarea opțiunii de a participa (opt-in), spre deosebire de exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out). Dacă unele state membre și-au exprimat deschiderea față de propunerea Estoniei, un grup mai mare s-a opus acesteia, favorizând compromisul belgian pentru o exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out). Cu toate acestea, Estonia sprijină exprimarea opțiunii de a nu participa la scară largă, și nu limitată la IMM-uri.

OCDE a emis un model de acord pentru implementarea valorii B din Pilonul 1

Joi, 26 septembrie, cadrul general incluziv OCDE/G20 privind BEPS a publicat un model de acord privind autoritatea competentă (MCAA) pentru a facilita implementarea angajamentului său politic privind valoarea B din Pilonul 1. La începutul acestui an, cadrul general incluziv a emis un raport privind valoarea B din Pilonul 1. Acest raport oferă un cadru general simplificat și optimizat de stabilire a prețurilor pentru activitățile de marketing și distribuție de bază, despre care se preconizează că va reduce litigiile privind prețurile de transfer și costurile de conformitate și va spori certitudinea fiscală atât pentru administrațiile fiscale, cât și pentru contribuabili. În iunie 2024, au fost publicate îndrumări suplimentare privind valoarea B, inclusiv definiția jurisdicției reglementate pentru angajamentul politic din cadrul general incluziv privind valoarea B, permițând jurisdicțiilor să înceapă implementarea. Sunt în curs de desfășurare lucrări privind pachetul Pilonul 1, inclusiv cadrul general privind valoarea B, astfel cum se indică în declarația copreședinților cadrului general incluziv din 30 mai 2024.

20 de state membre ale UE și-au stabilit prioritățile privind piața unică pentru noua Comisie

Într-un document neoficial comun pregătit pentru Consiliul Competitivitate joi, 26 septembrie, 20 state membre ale UE (Austria, Croația, Cipru, Republica Cehă, Danemarca, Estonia, Finlanda, Germania, Irlanda, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Slovacia, Slovenia și Suedia) și-au stabilit prioritățile pentru noua Comisie Europeană în cadrul pieței unice. Semnatarii afirmă că noua strategie privind piața unică, care urmează să fie publicată în iunie 2025, trebuie să stabilească acțiuni concrete pe termen scurt și mediu pentru facilitarea comerțului transfrontalier. În general, acestea susțin că ar trebui acordată prioritate simplificării și armonizării suplimentare a normelor UE, precum și, dacă este posibil, aplicării principiului recunoașterii reciproce. Noua Comisie trebuie să simplifice condițiile de desfășurare a activităților comerciale și să continue să reducă birocrația, în principal prin simplificarea și digitalizarea procedurilor, inclusiv prin intensificarea utilizării datelor, depășind reducerea cu 25% a dispozițiilor de raportare care a fost anunțată. Cele 20 de state membre ale UE solicită în mod explicit Comisiei să se concentreze asupra calității, consecvenței și implementării, mai degrabă decât asupra volumului de norme.

CJUE a emis o hotărâre potrivit căreia relația de confidențialitate avocat-client trebuie protejată în solicitarea de informații fiscale

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis joi, 26 septembrie, în cauza C‑432/23 (hotărâre disponibilă doar în limba franceză momentan), că o solicitare de informații fiscale care cere unei firme de avocatură să dezvăluie informații despre relația sa cu clienții încalcă relația de confidențialitate avocat-client. Curtea a subliniat despre consilierea juridică, indiferent de domeniu, că este protejată de articolul 7 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, care protejează comunicările dintre avocați și clienți. Cauza a implicat o firmă de avocatură din Luxemburg, FSCS, care a primit o solicitare din partea autorităților fiscale din Luxemburg de a furniza documente cu privire la serviciile pe care le-a oferit unei companii spaniole, în urma unei solicitări din partea autorităților fiscale spaniole în temeiul Directivei UE 2011/16 (DAC6). Autoritățile luxemburgheze au solicitat toate documentele disponibile, inclusiv contractele și comunicările referitoare la structurile de investiții corporative. Firma de avocatură a refuzat, argumentând cu privire la consultanță că se referă la aspecte corporative, nu fiscale. Legea luxemburgheză permite avocaților să nu prezinte informații, cu excepția cazului în care acestea se referă la aspecte fiscale, dar autoritatea fiscală luxemburgheză a amendat firma. În urma mai multor recursuri, cauza a fost trimisă la CJUE, care a fost de partea firmei de avocatură. Curtea a decis că legile interne care exclud consilierea fiscală din relația de confidențialitate avocat-client încalcă articolul 7 din Carta drepturilor fundamentale a UE și că astfel de ordine încalcă dreptul esențial la comunicări confidențiale avocat-client. În plus, Curtea a clarificat faptul că, deși DAC6 prezintă obligații privind schimbul de informații între statele membre ale UE, aceasta nu prevalează asupra protecției drepturilor fundamentale în temeiul Cartei. Statele membre trebuie să se asigure că legislația lor privind colectarea informațiilor respectă aceste măsuri de protecție. Prin urmare, Curtea a concluzionat că solicitarea de informații a încălcat relația de confidențialitate profesională și legală și nu a putut fi justificată.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Seminar cu tema Noutăți în materia legislației muncii în anul 2024, în colaborare cu Inspectoratul Teritorial de Muncă

Radio CECCAR FM

Filiala CECCAR Maramureș a organizat, la 26 septembrie 2024, un seminar cu tema Noutăți legislative în materia legislației muncii în anul 2024, care l-a avut ca invitat special pe Mircea Onea, consilier în cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Maramureș (ITM). La eveniment au participat membri din filialele Maramureș și Bistrița-Năsăud, care au discutat despre principalele modificări legislative apărute în acest an. Președintele Filialei CECCAR Maramureș, conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, a subliniat importanța acestor întâlniri pentru actualizarea cunoștințelor profesioniștilor contabili și pentru a le oferi sprijin în aplicarea corectă a noilor legi.

Printre subiectele abordate s-au numărat modificările aduse legislației privind încadrarea și detașarea străinilor în România, noile reglementări privind activitatea de voluntariat și asistența socială, precum și actualizarea Clasificării activităților din economia națională. De asemenea, s-au discutat reglementările referitoare la prestatorii casnici, munca de noapte și salariul minim brut pe țară.

Participanții au apreciat prezentările și au avut ocazia să adreseze întrebări despre impactul acestor schimbări legislative asupra activității lor zilnice. Sesiunea de întrebări și răspunsuri a fost un prilej pentru a clarifica aspectele practice ale noilor reglementări.

Continuare

Trending