ECONOMIE
UE sprijină 170 de proiecte noi pentru a ajuta statele membre să își transpună în practică agenda de reforme
Comisia Europeană a selectat o nouă rundă de 170 de proiecte în cadrul Instrumentului de sprijin tehnic (IST), pentru a sprijini statele membre să conceapă și să pună în aplicare în total 307 reforme în 2024, ceea ce va consolida competitivitatea, reziliența și modernizarea statelor membre, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres.
Aceste reforme vor acoperi o gamă largă de domenii care au un impact asupra vieții cetățenilor din UE, de la aplicarea inteligenței artificiale în întreprinderi și în administrațiile publice, punerea în aplicare a Planului industrial al Pactului verde și a altor reforme esențiale pentru tranziția către o economie cu zero emisii nete, sprijinirea egalității de gen și combaterea exodului creierelor și furnizarea de servicii de îngrijire a sănătății mintale tinerilor și copiilor.
Pe baza reformelor deja puse în aplicare în cadrul IST în cei patru ani, care se ridică la aproximativ 780 de proiecte pentru aproximativ 1.200 de reforme, noua rundă de reforme va oferi sprijin tehnic personalizat statelor membre, pentru a le ajuta să conceapă și să pună în aplicare reformele de care au nevoie, îndeplinind astfel prioritățile naționale și ale UE pe teren.
„Odată cu această nouă rundă de proiecte de reformă, Instrumentul de sprijin tehnic intră în cel de-al cincilea an de activitate de succes. Se preconizează că administrațiile publice vor răspunde provocărilor emergente și vor îndeplini prioritățile comune, de la tranziția către o economie cu zero emisii nete la rolul IA într-o societate din ce în ce mai digitală”, a declarat comisarul pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira.
În 2024, IST va sprijini schimburile de funcționari publici în cadrul Inițiativei de cooperare în domeniul administrației publice (PACE), o inițiativă lansată pentru promovarea învățării inter pares în rândul funcționarilor publici din diferite state membre. Aceste schimburi vor implica 200 de funcționari publici din 12 de state membre, pentru a-și consolida competențele în domenii-cheie precum finanțarea durabilă, digitalizarea administrației, utilizarea fondurilor UE și alfabetizarea în materie de date. Reformele sprijinite de IST în 2024 vor contribui la prioritățile politice comune ale UE și ale statelor membre: 31% din reformele selectate se vor axa pe tranziția către o economie cu zero emisii nete. Aceste reforme se vor referi în primul rând la Planul industrial al Pactului verde, la biodiversitate și la transportul ecologic. IST va ajuta, de asemenea, administrațiile publice naționale, regionale și locale să integreze tehnologii și sisteme digitale și să devină mai inteligente de IA, 2% dintre reformele selectate fiind legate de tranziția digitală.
O altă componentă esențială a reformelor IST din 2024 este abordarea și atenuarea impactului schimbărilor demografice în mai multe sectoare, cum ar fi sistemele de sănătate și de protecție socială, migrația, politicile publice și întocmirea bugetului. În plus, în 2024, copiii și tinerii se vor afla în centrul a 31 de reforme în cadrul proiectelor din toate statele membre, cu reforme axate pe educație și pe sănătatea mintală și bunăstarea copiilor și a tinerilor.
Comisia va continua să sprijine statele membre în abordarea împreună a provocărilor comune, în reducerea disparităților economice, sociale și teritoriale și în consolidarea guvernanței la toate nivelurile. Proiectele IST vor promova învățarea inter pares, oferind în același timp sprijin adaptat contextelor naționale și regionale.
În 2024, IST va sprijini 43 de proiecte de reformă multinaționale și 38 proiecte de reformă regională. Comisia va aborda, de asemenea, nevoile comune de reformă ale statelor membre, de la promovarea sistemelor de dezvoltare a competențelor până la îmbunătățirea calității finanțelor publice, de exemplu. Ciclul IST pentru 2024 va sprijini 13 proiecte emblematice.
IST este un instrument al UE bazat pe cerere, care oferă expertiză personalizată autorităților statelor membre care solicită sprijin anual. Acesta nu ia forma unui sprijin financiar, ci constă în furnizarea de expertiză și cunoștințe de înaltă calitate și adaptate și poate lua forma consilierii strategice sau tehnice, a studiilor de evaluare a nevoilor de reformă, a formării sau a misiunilor la nivel național ale experților.
ECONOMIE
ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru: ▪ dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.
Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.
„Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.
În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.
Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.
Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.
„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.
ECONOMIE
PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.
ECONOMIE
Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.
Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.
Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.
„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.
Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.
„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.
Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.
În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.
Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.
Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 10 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
ECONOMIEacum 11 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
ECONOMIEacum 11 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 11 oreNoua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
