Rețele sociale

ECONOMIE

MF propune prelungirea, până la 31 decembrie a.c., a valabilității schemei de minimis prin care beneficiarii afectați de creșterea ROBOR sunt sprijiniți la plata dobânzii

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Hotărâre publicat în transparență decizională, modificarea anexei la HG nr.152/2024, respectiv prelungirea, până la finalul acestui an, a valabilității schemei de minimis care are ca obiectiv sprijinirea beneficiarilor prin finanțarea diferențelor de dobândă care nu pot fi acoperite din ajutorul de stat aprobat prin acordurile de finanțare, în contextul crizei economice generate de pandemia de COVID-19.

„Având în vedere barierele sesizate în practică de către finanțatorii participanți în cadrul schemei de minimis, Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis Ministerului de Finanțe și Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii SA-IFN (FNGCIMM), o solicitare de evaluare a posibilității prelungirii valabilității schemei de minimis și după data de 30.06.2024, dată finală a valabilității acestei scheme potrivit H.G.nr.152/2024, invocând o serie de aspecte de ordin operațional care susțin propunerea de prelungire a acesteia până la data de 31.12.2024”, se menționează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ.

În documentul citat se relevă că, potrivit estimărilor băncilor, în cadrul schemei de minimis se vor transmite peste 9.000 de solicitări de garantare. Schema de minimis a fost operaționalizată la finalul lunii aprilie 2024, iar perioada de derulare a acesteia se suprapune cu cea prevăzută pentru schema de ajutor de stat asociată Programului IMM PLUS, cu mențiunea că, în cadrul ambelor scheme de ajutor de stat sunt implicați aceiași jucători, respectiv cei 18 finanțatori importanți din piața serviciilor de creditare din România și FNGCIMM S.A-IFN/Fondul de Garantare a Creditului Rural (FGCR S.A.- IFN)/Fondul Roman de Contragarantare (FRC S.A.), în calitate de mandatari ai statului român, prin Ministerul Finanțelor.

„În acest context, întrucât există un risc ridicat de concentrare a activității și de apariție a unor blocaje, care ar putea influența negativ atingerea obiectivului schemei constând în acordarea diferențelor de dobândă generate de creșterea ROBOR tuturor beneficiarilor îndreptățiți, se propune o măsură tehnică, operațională, constând în aprobarea extinderii cu 6 luni a perioadei de valabilitate a schemei, respectiv a perioadei în care se selectează beneficiarii și se emit acordurile de finanțare, care, în prezent, expiră la data de 30 iunie 2024 și a perioadei în care se poate efectua plata ajutorului de stat, care în prezent expiră la data de 31 decembrie 2025”, menționează inițiatorii proiectului, în Nota de fundamentare.

Astfel, potrivit prevederilor proiectului, perioada în care se calculează grantul va fi extinsă până la 31 decembrie 2024, iar termenul limită pentru efectuarea plăților va deveni 30 iunie 2026, cu încadrarea în aceleași dispoziții ale Legii bugetului anual de stat și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis. Plafonul anual va rămâne nemodificat, asigurându-se încadrarea în țintele stabilite prin Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.

Totodată, se propune efectuarea corelărilor necesare în tot cuprinsul actului normativ de bază, inclusiv în anexele prevăzute la schemă.

Un alt aspect izvorât din practică este legat de necesitatea completării formularisticii și documentației care însoțesc solicitarea de acordare a ajutorului de minimis. Astfel, față de documentele obligatorii solicitate în prezent conform HG nr. 152/2024, menționate la Capitolul V, art. 11, alin. (2),(3) și (4) (solicitarea de acordare a grantului pentru plata diferenței de dobândă, declarația pe propria răspundere a solicitantului pentru verificarea criteriilor de eligibilitate, declarația privind încadrarea beneficiarului în categoria IMM/după caz declarația privind încadrarea beneficiarului în categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie) este necesară completarea documentației cu:  Interogarea RECOM din care să reiasă statutul persoanei care semnează declarațiile; ▪ Contractul și acordul de finanțare; ▪ Actele adiționale subsecvente, aferente majorării valorii dobânzii (dacă au existat). „Necesitatea completării documentației rezidă în respectarea cerințelor de opozabilitate față de terți, uniformizarea cerințelor privind obligativitatea actualizării bazelor de date ale mandatarilor, întrucât în practică s-a constatat că la nivelul unităților bancare se efectuează modificări ale condițiilor contractuale inițiale, modificări ce nu sunt întotdeauna transmise către mandatari printr-o solicitare de încheiere a unui act adițional/ notificare privind modificarea condițiilor inițiale”, precizează MF.

ECONOMIE

ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat, pe site-ul instituției, calendarul obligațiilor fiscale pentru luna septembrie 2024, care include principalele formulare care trebuie depuse de contribuabili – persoane fizice și persoane juridice –, precum și obligațiile de plată aferente.

Calendarul poate fi accesat AICI.

Continuare

ECONOMIE

Termenul de depunere a proiectelor Programul Regional Vest a fost prelungit

Radio CECCAR FM

Ca urmare a interesului ridicat manifestat de reprezentanții mediului de afaceri pentru finanțările deschise prin Programul Regional Vest, Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest (ADR Vest) a decis prelungirea termenului de depunere a proiectelor în cadrul apelului pentru sprijinirea IMM-urilor, până în data de 30 septembrie 2024, ora 12:00.

„Autoritatea de Management pentru Programul Regional Vest 2021-2027 a luat decizia de a prelungi cu o lună acest termen pentru a veni în sprijinul solicitanților, astfel încât toți cei interesați să poată depune proiecte calitative”, se menționează într-un comunicat al ADR Vest.

Firmele din județele Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș pot obține finanțări nerambursabile de până la 4 milioane de euro pentru dezvoltarea activităților de producție și până la 1 milion de euro pentru investiții în domeniul serviciilor. Peste 40 de milioane de euro au la dispoziție IMM-urile din Regiunea Vest în cadrul acestui apel.

Fondurile sunt destinate IMM-urilor (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care activează în mediul urban sau în stațiunile turistice din Regiunea Vest.

Aceste finanțări le vor permite firmelor să realizeze investiții durabile și sustenabile pentru modernizarea sau extinderea spațiilor de lucru și achiziționarea de echipamente performante, eficiente energetic și care încorporează tehnologii avansate și procese inovative, prin care să își automatizeze procesele, devenind astfel mai competitive pe piață.

Ghidul de finanțare – Sprijin pentru IMM-uri, cu toate informațiile necesare pentru accesarea finanțărilor, este disponibil pe site-ul Programului Regional Vest, www.vest.ro. Pentru informații suplimentare, cei interesați pot contacta Biroul de HelpDesk al ADR Vest: telefon 0256-491.923, e-mail helpdesk@adrvest.ro.

Regiunea Vest beneficiază de 1,18 miliarde euro, fonduri europene, prin Programul Regional Vest 2021-2027, pentru investiții care sprijină creșterea economică, dezvoltarea durabilă și îmbunătățirea calității vieții locuitorilor săi.

Continuare

ECONOMIE

O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice începe pe 6 septembrie

Radio CECCAR FM

Programul „Casa Verde Fotovoltaice” 2024 începe pe 6 septembrie cu sesiunea de înscriere a instalatorilor, iar din 27 septembrie vor putea aplica și persoanele fizice pentru a primi finanțare, a anunțat, într-o conferință de presă, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), Laurențiu-Adrian Neculaescu, citat de Agerpres.

„Ne pregătim de o nouă sesiune pentru Programul Casa Verde Fotovoltaice (…) Un calendar pentru sesiunea de anul acesta va începe cu data de 6 septembrie. În acea dată vom începe înscrierea instalatorilor, vom deschide o nouă sesiune de acreditare pentru noi firme care doresc să participe la Programul Casa Verde. Fac mențiunea pe această cale că firmele care au fost anul trecut acreditate de AFM rămân în continuare acreditate dacă doresc să participe și în sesiunea de anul acesta. Doar firmele noi care doresc să se înscrie în cadrul programului, pe data de 6 septembrie, își pot depune dosarele pentru acreditare. Avem câteva etape pentru validarea instalatorilor. Lista instalatorilor se va publica undeva pe 1 noiembrie. În paralel, vom demara și înscrierea persoanelor fizice. Așa cum avem astăzi un calendar estimativ, vom începe pe 27 septembrie înscrierea persoanelor fizice în aplicația aferentă Programului Casa Verde Fotovoltaice. Până pe data de 9 octombrie, după ce se vor finaliza înscrierile, persoanele fizice pot să-și aleagă instalatorii din lista publicată de Administrația Fondului pentru Mediu”, a menționat Neculaescu.

Acesta a adăugat că, pentru sesiunea din acest an, se estimează apariția a 67.000 de noi beneficiari ai programului „Casa Verde Fotovoltaice”.

„Vreau să mai precizez doar faptul că anul acesta estimăm undeva în jur de 67.000 de noi beneficiari ai programului Casa Verde Fotovoltaice, ceea ce înseamnă că vom ajunge la un număr total de aproximativ 200.000 de familii care au beneficiat în decursul a câțiva ani de acest program”, a spus șeful AFM.

În ceea ce privește regulile de participare în program, acestea nu s-au schimbat față de sesiunea anterioară,

„Vor fi aceleași documente minimale pentru înscrierea în cadrul programului, și anume: actul de identitate, certificatele fiscale atât de la impozite și taxe locale, cât și de la bugetul consolidat, din care să rezulte că persoana fizică nu are datorii, și extrasul de carte funciară. Aplicația prin intermediul căreia se vor face înscrierile a rămas aceeași de anul trecut. Am avut un feedback foarte bun. Aplicația a fost simplu de folosit și a funcționat foarte bine. Diferența este că anul acesta nu vom mai lăsa trei zile de înscriere pentru fiecare regiune. Înscrierile se vor face într-o singură zi pentru fiecare regiune, pentru că am observat de anul trecut că banii s-au consumat în câteva minute”, a afirmat Laurențiu-Adrian Neculaescu.

La rândul său, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a subliniat că sistemul fotovoltaic pentru care se poate acorda finanțare trebuie să aibă capacitate de minimum 3 kW.

„Vom finanța pe fiecare regiune în parte, la fel cum vom finanța, la fel ca în anul trecut, și unitățile de cult. Vom avea o sesiune separată pentru clădirile cu destinație spațiu de locuit pentru personalul clerical sau clădirea care are ca destinație spațiu în care se celebrează slujbele religioase. Cam acestea sunt noutățile programului”, a spus oficialul.

Bugetul alocat în acest an pentru Programul „Casa Verde Fotovoltaice„ se ridică la valoarea de 2 miliarde de lei.

Continuare

Trending