Rețele sociale

ECONOMIE

Ministerul Energiei a lansat în în consultare publică proiectul Strategiei Energetice a României 2025–2035, cu perspectiva anului 2050

Radio CECCAR FM

Ministerul Energiei a lansat în consultare publică, la mijlocul lunii iunie 2024, proiectul Strategiei Energetice a României 2025–2035, cu perspectiva anului 2050. „Acesta este un document programatic care definește viziunea și stabilește obiectivele fundamentale de dezvoltare a sectorului energetic național. De asemenea, documentul indică reperele naționale, europene și globale care influențează și determină politicile și deciziile din domeniul energetic“, precizează reprezentanții ministerului de resort.

Strategia Energetică ține cont de transformările economice, tehnologice și geopolitice la nivel global și regional, precum și de provocările majore generate de necesitatea tranziției verzi, de fluctuațiile piețelor și de poziția de graniță a României în UE și NATO, cu războaie aflate în desfășurare în imediata vecinătate. Mai mult, avându-se în vedere faptul că securitatea energetică a României este indisolubil legată de cea a Republicii Moldova, este esențial ca sectorul energetic național să aibă capacitatea de a satisface toate necesitățile Republicii Moldova, în orice situație. Astfel, România aspiră să își consolideze rolul de pilon regional al securității energetice.

Autorii documentului menționează că, având un mix energetic diversificat, România are un avantaj considerabil, dispunând de resurse naturale, financiare și umane suficiente pentru a moderniza sectorul energetic, aliniindu-l la obiectivele comunitare de atingere a neutralității climatice până în 2050. Acest sector trebuie să fie pregătit să susțină creșterea economică și transformarea economiei în ansamblu, contribuind astfel la îmbunătățirea calității vieții.

Toate obiectivele de reformă și modernizare țin cont de accesibilitate, inclusivitate și competitivitate economică pentru cetățeni și consumatori industriali pe care sectorul energetic îi deservește.

Astfel, Strategia Energetică a României își propune atingerea a șase obiective fundamentale:

1) Securitate energetică

2) Energie cu emisii scăzute de carbon

3) Eficiență energetică

4) Acces fizic la energie pentru toți consumatorii și accesibilitate financiară și competitivitate economică a energiei

5) Piețe de energie eficiente

6) Digitalizare, dezvoltarea rețelelor inteligente și securitate cibernetică

Strategia Energetică a României se bazează pe următoarele principii care trebuie îndeplinite simultan:  prioritizarea securității de aprovizionare și a capacității de răspuns la crize; ▪ dezvoltarea sectorului energetic pe principiul eficienței și raționalității economice; ▪ echitate economică și socială pentru regiuni și oameni; ▪ atingerea neutralității climatice până în 2050; ▪ crearea unei piețe de energie libere, competitive și antreprenoriale; ▪ neutralitate tehnologică și exploatarea tuturor resurselor energetice care pot contribui la reducerea emisiilor și întărirea lanțului de producție; ▪ dezvoltarea sectorului de stocare a energiei electrice și termice; ▪ consolidarea lanțului de aprovizionare (supply chain) dedicat industriei energetice; ▪ dezvoltarea economiei circulare.

„România își propune dezvoltarea sectorului energetic în condiții de securitate, competitivitate industrială, accesibilitate pentru consumatori și sustenabilitate. Sectorul energetic național trebuie să asigure disponibilitatea fizică neîntreruptă a energiei tuturor consumatorilor, în orice situație, la un preț accesibil. Mai mult, sectorul energetic trebuie să devină din ce în ce mai curat și prietenos cu mediul. Strategia Energetică este rezultatul muncii experților din Ministerul Energiei, cu consultarea companiilor și instituțiilor din subordine. De asemenea, o contribuție esențială au avut-o membrii Consiliului Onorific pentru Energie, experți reputați în industrie și lumea academică. Realizarea acestui document programatic nu a folosit consultanță externă și nu a cheltuit niciun leu de la buget. În perioada de consultare publică așteptăm cu mult interes contribuțiile fiecărui actor interesat“, a afirmat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

Documentul se află în consultare publică până la 13 iulie inclusiv, și poate fi consultat pe site-ul ministerului de resort. Publicul interesat este invitat să transmită sugestii și opinii la adresa de e-mail ser2024@energie.gov.ro.

ECONOMIE

MF propune un Program Național pentru Sprijinul Marii Industrii

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat astăzi în transparență decizională, înființarea Programului Național pentru Sprijinul Marii Industrii (PNSMI). Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul, prevederile actului normativ sunt de natură să eficientizeze cheltuirea sumelor provenite din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră și sunt în concordanță cu Directiva 2003/87/CE revizuită. „Neadoptarea prezentului act normativ va conduce la scăderea aportului adus de industria prelucrătoare atât la formarea brută de capital fix, cât și la scăderea valorii adăugate la nivelul economiei naționale. De asemenea, o altă consecință a neadoptării prezentului act normativ este imposibilitatea distribuirii sumelor rezultate din licitarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră aferente sectorului aviație, precum și limitarea accesului celorlalți beneficiari eligibili la aceste fonduri”.

Conform inițiatorilor proiectului, acesta vizează înființarea PNSMI, care are drept scop sprijinul industriei prelucrătoare care desfășoară activități cărora li se aplică prevederile Directivei 2003/87/CE, cu modificările și completările ulterioare, incluse în Anexa I la Directivă, în conformitate cu normele privind ajutorul de stat, prin modificarea art.10 din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare, respectiv redistribuirea sumelor obținute în urma licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră. Valoarea PNSMI este de 1 miliard de euro. Programul se va derula pe o perioadă de 6 ani, pentru finanțarea investițiilor care conduc la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și care se situează sub valorile de referință relevante pentru alocarea cu titlu gratuit prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/447 al Comisiei, cu respectarea regulilor privind ajutorul de stat.

De asemenea, avându-se în vedere că, începând cu 1 ianuarie 2025, certificatele aferente sectorului aviație și instalațiilor staționare nu se vor mai licita separat, precum și faptul că scopurile pentru utilizarea sumelor sunt aceleași, conform art. 10 alin. (3) din Directiva 2003/87/CE este necesară abrogarea art. 11 din OUG nr.115/2011.

În contextul în care Ministerul Finanțelor este instituția desemnată de România ca Adjudecător în cadrul schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră EU ETS și îndeplinește cu succes acest rol unic pentru România, de la debutul proceselor de licitații în România (anul 2012) și până în prezent, este necesară modificarea art.3 alin.(1) din OUG nr.115/2011, cu modificările și completările ulterioare. În plus, având în vedere modificarea termenului de raportare către Comisia Europeană a modului de utilizare a sumelor obținute din licitarea certificatelor la 31 iulie, urmează să se modifice art. 13 din OUG nr.115/2011.

Continuare

ECONOMIE

Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 6%, în septembrie

Radio CECCAR FM

Arieratele bugetului general consolidat au crescut cu 6%, în septembrie 2024, comparativ cu luna precedentă, la 585,7 milioane de lei, de la 552,1 milioane de lei în august, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF) și consultate de Agerpres. Arieratele de peste 90 de zile s-au redus cu 11,73%, de la 174,8 milioane de lei la 154,3 milioane lei, iar cele de peste 120 de zile au crescut cu 11,8%, de la 303,5 milioane de lei, în august 2024, la 339,4 milioane de lei în septembrie 2024. Arieratele peste 360 de zile au înregistrat un avans de 24,6%, de la 73,8 milioane lei la 92 milioane lei.

Potrivit sursei citate, în ceea ce privește bugetele locale, arieratele au crescut cu 7,2%, de la 503,89 milioane de lei (în august 2024) la 540,5 milioane de lei (în septembrie 2024). Arieratele de peste 90 de zile s-au majorat cu 1,5%, la 135,3 milioane lei, cele peste 120 de zile cu 12,1%, la 326,1 milioane lei, iar arieratele mai mari de 360 de zile au crescut cu 27,7%, până la 79,2 milioane de lei. La capitolul „Buget de stat și autonome”, arieratele au scăzut de la 48,3 milioane de lei în august 2024, la 45,2 milioane de lei în septembrie (-6,42%). Arieratele de peste 90 de zile s-au redus cu 20,17%, la 19 milioane lei. Cele de peste 120 de zile s-au majorat cu 6,3%, la 13,4 milioane lei, iar cele mai mari de 360 de zile au crescut la 12,9 milioane lei (+9,3%).

Continuare

ECONOMIE

ANSVSA a lansat Portalul Veterinar

Radio CECCAR FM

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a lansat Portalul Veterinar, care permite utilizatorilor să acceseze istoricul rezultatelor analizelor efectuate în rețeaua Laboratoarelor Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, a anunțat instituția, într-un comunicat. „Portalul poate fi accesat la adresa portal.ansvsa.ro. Operatorii economici trebuie să facă o solicitare scrisă către Institutele Naționale de Referință Veterinare sau Direcțiile Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) județene pentru a obține un cont unic de acces, cu utilizator și parolă”, se men0ționează în comunicat.

Potrivit reprezentanților ANSVSA, în ultimul deceniu, rețeaua de laboratoare subordonată Autorității a înregistrat peste 3.410.239 de cereri de analize și a analizat 36.919.632 de probe, atât în domeniul sănătății animalelor, cât și al siguranței alimentelor.

„Mii de probe sunt prelucrate zilnic în laboratoarele rețelei ANSVSA. Timpul economisit de partenerii noștri prin accesarea online a propriilor buletine de analize este esențial. Este vorba despre utilizarea eficientă a timpului și valorificarea noilor tehnologii, precum și a avantajelor digitalizării”, a declarat dr. Alexandru Nicolae Bociu, președintele ANSVSA.

Avantajele și funcționalitățile portalului veterinar includ:  acces sigur și facil pentru vizualizarea buletinelor de analiză; ▪ istoricul analitic al tuturor buletinelor de analiză pentru fiecare partener/client; ▪ verificarea în timp real a stadiului cererilor de analize în laborator (de exemplu: în lucru, finalizată etc.); ▪ informare rapidă asupra rezultatelor analizelor pentru probele înregistrate în cele 41 de laboratoare județene și cele 3 institute naționale de referință; ▪ acces rapid la buletinele de analiză pentru personalul ANSVSA și DSVSA, în funcție de unitățile atribuite; ▪ economie de timp prin vizualizarea rezultatelor analizelor, fără necesitatea deplasării la sediul laboratoarelor; ▪ interfață optimizată pentru dispozitive mobile (telefoane inteligente, tablete etc.); ▪ interconectare cu toate laboratoarele subordonate ANSVSA; ▪ accesul la buletinele de analiză se face doar după aprobarea prealabilă a personalului autorizat din fiecare laborator; ▪ transferul de date se realizează prin conexiuni securizate.

Continuare

Trending